Gast gebruikersnaam Geplaatst: 20 mei 2013 Delen Geplaatst: 20 mei 2013 Een enkel as oplegger mag maar 10 ton op de weg wegen . Een zeecontainer weegt al gauw 2 a 3 ton plus de oplegger veel laat vermogen zal er niet over schieten . Geert Als hij alleen maar gebruikt wordt in een SHTF situatie zal onze hermandad wel andere zaken aan zijn hoofd hebben als controle op overladen assen In principe heb je gelijk, alleen hoeveel ton wil je meenemen in je BOT. Het lijkt me dat je watervoorraad de zwaarste last is indien je alles mee zou willen nemen. Dan de voorste as van een 3-asser eronderuit halen en je hebt weer 10 ton meer laadvermogen en bent evengoed redelijk wendbaar. En mocht je perse een 3-asser willen en niet inboeten aan wendbaarheid dan kun je de 1e en 3e as voorzien van een hefinrichting die je op afstand kunt bedienen. Als je een U-turn zou moeten maken ontlast je die 2 assen en draait je oplegger op een dubbeltje zonder de bekende zwarte pirouettes op het wegdek achter te laten. Dit systeem werkt, heb er zelf ooit een klant blij mee gemaakt. De kosten waren erg snel terugverdiend daar zijn bandenslijtage enorm afnam. En de grindoplegger was echt wel zwaarder beladen dan wettelijk was toegestaan en zelfs met (kortstondig dmv tijdsrelais) op 1 as rijden kon het geheel aan. Ik heb de combinatie 6 jaar kunnen volgen en er waren geen aanwijzingen dat deze frequent (2-3x/dag) gebruikte setup schade deed aan de combinatie Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Flos Geplaatst: 20 mei 2013 Delen Geplaatst: 20 mei 2013 Uw grootste last is inderdaad een water voorraad 1 kubieke meter weegt een ton en is maar 1000 liter waar je gauw door geen gaat als je met een paar mensen samen op stap gaat . Ook een voorraad diesel voor de trekker . En petrolium heeft zijn gewicht . En jij met al uw verschillende lampjes en kacheltje moet wel een goede voorraad inslaan . @gebruikersnaam . Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.