drempler Geplaatst: donderdag om 10:20 Geplaatst: donderdag om 10:20 (aangepast) Hallo Allemaal, In een van mijn werkplatsen stook ik met een pellet kachel, nu was hiervan een tijdje terug een onderdeel defect en zat ik een aantal uren zonder kachel. Ik dacht hier moet ik een oplossing voor vinden in een andere werkplaats heb ik een diesel kachel en ben daar zeer goed over te spreken ik dacht dus dit is iets moois voor een tijdelijke nood oplossing mocht het nog een keer voorkomen dat de kachel stuk gaat. Ik wau perse een mobiel ding dus geen vaste instalatie aan de muur zoals ik in de andere werkplaats heb. Nu heb je van die kant en klare mobiele kachel zoals hieronder maar hier zit geen voeding etc in. Ik dacht dat kunnen we zelf beter, zo gezegt zo gedaan, voor een tientje een aluminium sarges kist opgehaald via marktplaats en voor 75 euro een kachel besteld op aliexpress: https://nl.aliexpress.com/item/1005008040576088.html Ook wau ik hem graag zo hebben dat ik hem ook op een accu kan laten draaien en op 230v dus in de kist een voeding gebouwd. Hieronder is rechts van het midden een klein 12v accutje te zien waarmee ik de overbrugging kan doen als ik overschakel van 230v na externe accu. Op dit accutje zelf kan hij maximaal 15min draaien. Doormiddel van twee adapters die ik gemaakt heb kan ik hem zowel op de accus van de boormaschines laten draaien die ik in de werkplaats gebruik en zowel op een fiets accu. Op de boormachine accus kan hij gemiddeld een uur of 2 a 2,5 uur draaien en op de fiets accu zo'n 20 a 24 uur. Via een externe aansluiting kan ik doormiddel van een snelkoppeling rechtstreeks een 20L jerrycan aansluiten In de werkplaats heb ik een klein uitzet raampje waar ik een plank in zetten kan en doormideel van twee slangen kan daar de "koude" lucht aan gezogen worden en de warme lucht er in geblazen. En opgeruimd past alles mooi in zijn geheel in dezelfde koffer Alles bij elkaar heeft het zo'n 120 a 125 euro gekost, nu had ik de voeding, omvormers, klein 12v accu, en diodes nog liggen ook en het 3d geprinte is ook uit rest materiaal gedaan. Zou je de benodigde materialen er nog bij kopen kost het denk ik een 160-180 euro. Een echte oplossing voor als het stroomnet langdurig uitvalt is dit natuurlijk niet maar doormiddel van een of meerdere (fiets) accus of een grote enkele kun je de eerste 24 of 48 uur wel overbruggen en wanneer je uit gaat van het verwarmen van een beter geisoleerde en kleinere ruimte (werkplaats is 60m2 en matig geisoleerd) die je laten we zeggen 10 uur per dag verwarmd kun je dit zeker rekken tot 96 tot 120 uur en missichen nog langer (afhankelijk van de accu) als je in de laagste stand draaid ik ben uitgegaan van een wat hogeres stand waardoor er dus meer warmte gegenereerd wordt en dus ook meer stroom verbruikt. Brandstof verbruik: 3.5 liter per 24 uur in de laagste stand 5.7 liter per 24 uur in de middelste stand 7.5 liter per 24 uur in de hoogste stand (allemaal bij benadering kan dus wat afwijken) Wellicht brengt sommige mensen het op een idee voor hun eigen toepassing. donderdag om 10:53 aangepast door drempler 1 Quote
JJ&A Geplaatst: donderdag om 22:18 Geplaatst: donderdag om 22:18 (aangepast) Heel netjes gedaan beste @drempler En handig bovendien, je ben dus technisch onderlegt, heeft je werk er mee te maken. Het is voor mij lang geleden dat ik dingen heb gemaakt. donderdag om 22:20 aangepast door JJ&A Quote
drempler Geplaatst: gisteren om 07:25 Auteur Geplaatst: gisteren om 07:25 9 uren geleden, JJ&A zei: Heel netjes gedaan beste @drempler En handig bovendien, je ben dus technisch onderlegt, heeft je werk er mee te maken. Het is voor mij lang geleden dat ik dingen heb gemaakt. Ben altijd aan het "rommelen" in de werkplaats Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.