Ga naar inhoud
GENEGEERD

Vetoxidatie: Basis lijst van stoffen die vetoxidatie vertragen om de ranzigheid van vetten en oliën te voorkomen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Afwijkingen in werking of gebruik kunnen voorkomen, raadpleeg product verpakking of kennisinformatie voor gebruik.

Tocoferolen (Vitamine E)
Type: Vetoplosbare vitamine.
Werking: Voorkomt de oxidatie van onverzeepbare vetzuren door vrije radicalen te neutraliseren.
Toepassing: Olieën, margarine, noten, zaden, vleesproducten.

Ascorbinezuur (Vitamine C)
Type: Wateroplosbare vitamine.
Werking: Beschermt vetten tegen oxidatie door het neutraliseren van vrije radicalen en het regenereren van andere antioxidanten zoals vitamine E.
Toepassing: Vlees, vruchtensappen, conserven, fruit.

BHA (Butylhydroxyanisoal)
Type: Synthetische antioxidant.
Werking: Voorkomt de oxidatie van vetten en oliën door de vorming van vrije radicalen te remmen.
Toepassing: Olieën, margarine, gebakken producten, snacks.

BHT (Butylhydroxytolueen)
Type: Synthetische antioxidant.
Werking: Voorkomt de afbraak van vetten door de binding van zuurstof te verhinderen.
Toepassing: Olieën, chips, snoep, vleeswaren, gebak.

Citroenzuur
Type: Organisch zuur.
Werking: Verlaagt de pH en voorkomt dat metalen zoals ijzer en koper de oxidatie versnellen.
Toepassing: Fruitconserven, frisdranken, gelei, jam.

Rosemary-extract (Rozemarijnextract)
Type: Natuurlijke antioxidant (essentiële olie).
Werking: Bevat fenolen zoals rosemarzuur, die vetoxidatie tegengaan door de stabiliteit van vetten te verbeteren.
Toepassing: Vleesproducten, olieën, marinades, snacks.

Alpha-liponzuur (Lipoïnezuur)
Type: Natuurlijke antioxidant.
Werking: Werkt zowel in vet- als waterige omgevingen en helpt bij het stabiliseren van vetten door oxidatie te voorkomen.
Toepassing: Olieproducten, vleeswaren, gebak.

Galluszuur
Type: Polyfenol.
Werking: Voorkomt oxidatie van vetten en oliën, beschermt tegen de afbraak van voedingsstoffen.
Toepassing: Thee, kruiden, specerijen.

Selenium
Type: Spoorelement.
Werking: Neutraliseert vrije radicalen die de oxidatie van vetten kunnen veroorzaken.
Toepassing: Granen, noten, vlees, vis, zuivelproducten.

Caroteen (Beta-caroteen)
Type: Natuurlijke antioxidant.
Werking: Beschermt vetten tegen oxidatie door als een lipofiele antioxidant te fungeren.
Toepassing: Wortelen, pompoen, bietjes, groenten, gefermenteerde producten.

Tannines
Type: Polyfenol.
Werking: Antioxidant die de oxidatie van vetten remt door de stabiliteit van lipiden te verbeteren.
Toepassing: Wijn, thee, noten, fruit.

Natuurlijke Essentiële Oliën (zoals rozemarijn, kruidnagel en tijm)
Type: Natuurlijke oliën.
Werking: Bevatten antioxidanten die vetoxidatie effectief vertragen door hun krachtige fenolische verbindingen.
Toepassing: Vleesproducten, marinades, olie-extracten.

Tocoferolacetaat
Type: Vetoplosbare vitamine E-derivaat.
Werking: Verhoogt de stabiliteit van oliën door de negatieve effecten van oxidatie te verminderen.
Toepassing: Olieën, margarine, bakproducten, noten.

Calciumpropionaat
Type: Zout van propionzuur.
Werking: Beheerst de groei van schimmels en remt vetoxidatie in gefermenteerde producten.
Toepassing: Brood, gebak, vleeswaren.

Cinnamaldehyde (Cinnamon extract)
Type: Natuurlijke verbinding uit kaneel.
Werking: Remt de oxidatie van vetten door de chemische interactie met vrije radicalen te blokkeren.
Toepassing: Gebak, snacks, gepekelde producten.

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Geplaatst: (aangepast)

Ahum ........ Vet oxidatie is nog altijd het afbraak proces van vetten.  Dus als je van vetstoffen en olie ranzigheid af wil komen.....moet je toch echt juist oxidatie stimuleren ipv remmen🤓

Of bedoeld u ten behoeve van opslag..dat is even onduidelijk in uw titel. Dat zou wel de lijst weer wat logischer maken, maar dan ontbreekt het ware conserveringsmiddel kalium of natrium nitriet of nitraat. Maar natriumchloride is ook al duizenden jaren succesvol of suiker . En die staan dan ook niet in je lijst van enkel antioxidanten.    

Een beetje onduidelijk allemaal

aangepast door Roely
Geplaatst: (aangepast)

Ik begrijp je test @Roely, moest er zelfs wel een beetje om lachen. 😆 Doordat ik veel meer informatie heb voor mijzelf is de lijst compleet en logisch, maar het niet toelichten kan verwarring veroorzaken. Als je het leuk vind dan ga ik specifiek door op dit onderwerp met meer verdieping, waaronder het toelichten waarom jouw voorgestelde hulpstoffen niet worden opgenomen in deze lijst. Uitleg waarom dit niet enkel antioxidanten zijn, werking van oxidatie op vetten en etc.

Ik zou het leuk vinden om er op door te gaan en het test mijn kennis ook weer, het leert mij ook voldoende zodat deze kennis verder gebruikt kan worden in mijn vervolgstappen. Voor mij is het prettig om dit soort vragen te krijgen en moedigt mij aan om het beter uit te leggen.

Wil je een stevige verdieping of slechts meer algemene informatie?

PS: Ik ben verre van expert en slechts een leerling die heeft besloten om verdieping te gaan doen op voeding en preserveren. Er is voor mij nog heel veel te leren en vind het een leuke uitdaging. Ik hoop dan ook dat er mensen zijn met kennis die mij kunnen bijsturen mocht ik het helemaal fout hebben.

aangepast door Doperwt
  • Leuk 1
Geplaatst:

Ik hou wel van verdieping.

Ik snap intussen ook ongeveer hoe je aan het verhaal/titel komt...kwam het deels tegen op internet.   Met de ranzigheid van vetten wordt dus op jou site  de afbraak producten en de gevormde afbraak producten bedoeld.   

Die afbraak producten noemt men in het echt  rans/ ranzig omdat die geur en smaak bepalend zijn ( dus het is feitelijk al eerder niet te eten dat dan het daadwerkelijk bedorven is ).  Je zou die sites van voedingsmerken  een beetje moeten mijden. 

En inderdaad met een beetje meer toelichting begrijpen anderen ook wat je wilt zeggen.😄 Ranzigheid van vetten is populistische praat, en kan dus op heel veel manieren geïnterpreteerd worden zie je wel😉

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...