gerard Geplaatst: 3 januari Geplaatst: 3 januari @Preppen is OK., Vuur maken met een elfen-bankje had ik nog niet eerder gezien. ย Heeft u bushcraft ervaring? ย Misschien leuk als u zich voorstelt. uiteraard niet verplicht, maar wel leuk voor de mede preppers. https://forum.preppers.nl/forum/9-voorstelronde/ ย Quote
Roely Geplaatst: 4 januari Geplaatst: 4 januari (aangepast) Mooie meid. Moest ook drie keer kijken hoor , maar het is dus een tonderzwam. ย Btw dit werkt niet met een verse zwam. 4 januari aangepast door Roely 1 Quote
gerard Geplaatst: 4 januari Geplaatst: 4 januari 2 uren geleden, Roely zei: Moest ook drie keer kijken hoor , maar het is dus een tonderzwam. Zo goed is mijn planten/schimmel kennis helaas nog niet ๐ , mijn fout. ย ย 2 uren geleden, Roely zei: Btw dit werkt niet met een verse zwam Om deze zwam te kunnen gebruiken, om vuur te maken. Heb je dan een oude zwam nodig, of kan moet deze dan eerst worden gedroogd? Quote
Roely Geplaatst: 4 januari Geplaatst: 4 januari Je moet de zwam eerst drogen. Droogtijd afhankelijk of ie dood of nog levend is. Liefst nog in paardenpis drenken ,maar dat terzijde. ย Ik denk dat dit filmpje ook niet zo serieus bedoeld is als wij er nu mee omgaan ๐ 3 Quote
gerard Geplaatst: 4 januari Geplaatst: 4 januari 8 uren geleden, Roely zei: Liefst nog in paardenpis drenken ,maar dat terzijd Ik heb eerst even was huiswerk gedaan, omdat ik blijkbaar eigenlijk niks weet over bushcraft ๐ ย Op wiki word dit ook zo beschreven (had niet anders verwacht๐) ย "De bereiding ging als volgt: De zwam werd eerst geprepareerd, daartoe werd als eerste de buisjeslaag verwijderd en het overgebleven gedeelte in reepjes gesneden en gedroogd. Daarna werd het tondel gekookt in paardenurine of een salpeteroplossing en weer gedroogd. Deze laatste behandeling maakt het tondel nog beter ontvlambaar. Voor het maken van een vuur werd of wordt een reepje geprepareerd tonderzwam met een scherp voorwerp geschraapt. Hierdoor ontstaat een pluizig materiaal dat zeer geschikt is om tot ontbranding (gloeien) te brengen." ย Bron: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tondel ย ย Ik heb nog veel te leren, verdiepen in bushcraft toch maar een stuk hoger op het lijstje zetten. 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.