Ga naar inhoud
GENEGEERD

welke vorm communicatie?


Goodi

Aanbevolen berichten

Ik ben op zoek naar een communicatiemiddel, dat toch een bereik van een 20km haalt, om onderling met mijn familie te kunnen blijven communiceren als er zich een lock down of andere aandient.

Wat kunnen jullie me aanbevelen en past binnen een beperkt budget?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

die 20km word een uitdaging, vooral als er gebouwen/bos tussen zit.Ook de vervuiling van de lucht speelt een rol.dan kom je toch al snel in de zwaardere versie van communicatie terecht. Ik heb gebruikte porto's zat liggen (ik heb er kisten vol van) die in open veld max 10km halen.Ik zou in theorie verder kunnen komen als de repeaters van de zendamateurs werken maar dat is een ander verhaal. Het beste is ook om een frequentie er in te zetten met ctcss code zodat anderen je niet kunnen volgen. Misschien wel verstaan maar niet mee praten oid.Die goedkope porto's kosten 20 per stuk bij bulk inkoop en vallen bij mij onder verbruiksartikelen. zijn ze kapot of leeg gaan ze weg.opladen kost meer aan tijd en materiaal dan een nieuwe kost. De meeste mensen verwarren een portofoon met een telefoon. het verschil zit in de frequentie en de techniek. Waar telefoons op tussenstations en een mooie frequentie om uit te kunnen zenden kunnen vertrouwen ligt dat bij portofoon iets anders. Die hebben een (hoge) antenne nodig en het vermogen wat uit een portable bamiporto komt is vaak niet meer dan 7 tot 8 watt. Ze schrijven vaak 10 watt o.i.d. maar in werkelijkheid(met een kleine standaar antenne etc) is dat vermogen minder. Radio amateurs kunnen doordat ze andere techniek en antennes gebruiken veel verder weg komen. Bete ris dan,hoe raar het ook klinkt om een zee marifoon(geen gewone) te kopen,die zijn 25 watt en komen met een goede voeding en juiste antenne een heel eind weg. Op het moment dat je zoiets nodig hebt doen de regeltjes er toch niet toe. Het agentschap telecom heeft dan wel andere zaken aan het hoofd. Vergeet niet dat in het geval van een EMS(even op google zetten) al je elektronische aparatuur(alles met een stekker kortweg gezegd)  gewoon kapot is tenzij je alles,en ja ook je generator en radio vallen daaronder, in een kooi van Faraday beschermd opbergt .er zijn voor kleine zaken zijn er alternatieven(ook daarin is google je beste vriend).Tot zover een kort antwoord(terwijl een lang uitgebreid ook had gekund) over dit onderwerp.ik heb standaard een pelicase met 4 sterke professionele heel veelzijdige porto's klaarliggen,met een extra koffer met spreeksleutel,headset etc, met diverse antennes variërend van 15 cm tot 105cm(niet op de foto) tactical antennes.vermogen van 5 watt tot 15 watt,net wat ik nodig heb en alles zo geprogrammeerd dat ze onbeperkt met elkaar kunnen communiceren. ze zijn ook handmatig te programmeren zodat ik altijd de juiste frequentie kan pakken.Daarvoor heb ik ook een  frequentie counter die ook de versleutelcodes er uit filtert als ik een signaal oppik. Het spreekt voor zich dat je wel enige kennis moet hebben anders doe je zo maar verkeerd en heb je geen verbinding. 

 

 

20240718_112346.jpg

Afbeelding van WhatsApp op 2024-07-18 om 11.31.13_a8587c76.jpg

aangepast door Dutch moose
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...