Ga naar inhoud
GENEGEERD

[N-Registratie] Zendamateur worden


Nachtschaduw

Aanbevolen berichten

Prepper zijn en geen communicatie met de buitenwereld kunnen maken is niet altijd het meest handige naar mijn idee ( hoewel niet communiceren ook zijn voordelen kan hebben), in geval van nood is het prettig om informatie te verkrijgen en te kunnen delen met anderen. Wat je deelt en waarom je wilt ontvangen zal een ieder zo zijn eigen ideeën bij hebben, maar voor mij gaat het om functionele gegevens kunnen delen in geval van nood. 

 


N-Licentie 
Nadat ik mij een portofoon wou aanschaffen heb ik mij even een klein beetje verdiept in het hoe of wat, daarvoor heb ik gebruik gemaakt van het zendamateur forum en al snel ontdekt dat een N registratie met call name erg handig kan zijn. Ik ben niet de persoon die een ander ertoe wil dwingen, maar ertoe bewegen om ook een examen af te leggen zal ik zeker doen nu ik een betere eerste indruk heb gekregen. Er zijn toch wel grote voordelen aan het behalen van N en probeer een samenvatting te maken naar mijn eigen idee waarom dit verstandig kan zijn. Het is dus niet een lijstje die voor iedereen gelijk is en vorm hier een eigen eerste gedachte.
 

 

 

Ter illustratie voor QRP

Waarom(?)

* Basis elektrotechniek leren wat breed van toepassing kan komen
* Basis kennis van mogelijkheden om te zenden

* Voorkomen van verstoring naar anderen toe

* Fatsoensnormen leren voor betere communicatie

Het Cursusboek voor het N-examen bevat een hele mooie basis voor elektrotechniek, met deze basis ben je ook heel makkelijk in staat om een lampje te maken of andere kleine dingen als je fantasie het toelaat. Dus los van de kennis bezitten voor zenden, heeft het meer voordelen.

Met de N licentie mag je gewoon al heel veer meer wat betreft zenden en leer je ook al heel snel manieren die voor preppers interessant kunnen zijn zoals QRP op SSB (paar uurtjes rond struinen en vragen heeft mij dit doen inzien als mijn voorkeur). Je zit ook niet teveel te modderen als je kennis wilt opvragen van zendamateurs, zij zouden je niet eens mogen helpen als je geen N hebt.

 

Goed zenden voorkomt storing naar anderen en draagt zorg voor een goede zuivere verbinding, niets vervelender dat je niet weet hoe je een goed bereik kunt halen wat ook nog eens goed verstaanbaar is. 

Verder geeft de studie en zelf rondspeuren op internet wat fatsoensnormen mee die je dankbaar genomen zullen worden. Op een knopje rammen en in de ether schreeuwen is niet gewenst.

 

 

Wat kost het allemaal

Het examen kan bij het CBR gereserveerd worden voor 83 euro op moment van schrijven. De rekenmachine van CASIO fx-82NL (geeft men ter gebruik tijdens het examen) kost 16 euro ongeveer en kan een aanrader zijn om zelf aan te schaffen. Een gemiddeld studieboek (zijn meerdere) kost een 34 euro exclusief verzending. Eventueel kan men ook gratis online studie materiaal volgen of meedoen met online cursussen tegen kleine vergoedingen of borg. 



Schermafbeelding2024-04-05145234.png.3e0e7dc255ec1abe975374531cf10108.png

Hoe doe ik het

Ik heb mij een cursusboek aangeschaft en vandaag binnengekregen, heb mij de rekenmachine opgehaald en wat markers en schrift spul. Na mijzelf wat gemotiveerd te hebben, heb ik ook op korte termijn een reservering staan voor mijn examen, of dit haalbaar is weet ik nog niet en kan 7 dagen van te voren de datum nog opschuiven naar later. Ik zie het een beetje als stok achter de deur om door te zetten en niet te denken het komt wel. 

 

Voor nu gaat het veel lezen, rekenen en oefenen worden. Wanneer ik een dag of 10 verder ben wil ik eens een proefexamen doen online om te zien hoe ik ervoor sta en kan dan bepalen of ik mijn examen moet opschuiven. Mocht ik nu onverwachts veel meer plezier vinden tijdens de studie, kan het ook zijn dat ik mij een aantal componenten aanschaf om een gedeelte van de elektrotechniek te gaan oefenen in praktijk. 

Los van dit alles leren, om op den duur met QRP over SSB te gaan zenden, wil ik ook heel graag leren hoe ik het kan opsporen, immers is de zender vinden wel een dingetje als prepper. QRP geeft de optie om niet vanuit "Home-base" te gaan zenden en je locatie niet prijs te geven, dus weten hoe iemand je vind en een ander kunnen vinden is dan ook een stukje uitdaging (Vossenjacht). SSB met lage vermogens is lastig om op te sporen en het vergt ook enige kennis om de zender te pijlen voor wat ik nu begrijp. 

 

 

 

 

Ik denk dat voor preppers het een nuttige toevoeging is, maar laat mij duidelijk zijn dat ik niet spreek als zendamateur of prepper, ik heb dit slechts voor mijzelf zo beredeneert wat mij motiveert om hier tijd in te stoppen en er mijn best voor te doen. Ik begrijp dan ook dat anderen een geheel andere keuze kunnen maken of een totaal andere motivatie hebben om zich hiermee bezig te houden. Op dit moment bezit ik natuurlijk ook niet de kennis om hier gedegen uitspraken over te kunnen doen, maar als beginner kan ik mijzelf laten inzien wat het nut is en mijn verwachting. 

Gemotiveerd en ondertussen lerend, kom ik hier later op terug om mijn voortgang te bespreken,

Hartelijke groet. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik ga even de boosman spelen:denk je echt dat in tijden van algehele chaos(waarvoor je het communiceren wilt leren) de autoriteiten gaan checken of je wel de juiste papieren hebt? Of je antenne wel netjes 1 op 1 staat?(daar heb je alleen jezelf uiteindelijk mee doordat je bereik/ontvangst slechter word)of je filters nauw genoeg zijn afgsteld?Of je niet met een bamiporto werkt?  etc,etc? Die hebben echt wel andere zaken aan het hoofd.En wat fatsoen betreft:zijn we,de preppers,niet alle bezig om persoonlijk/individueelsamen met wat naasten te overleven?Dan zal het mij eerlijk gezegd een biet wezen wie ik in het verkeerde vel jaag met verkeerd taalgebruik of een verkeerde freqentie.Ik spreek uit ervaring dat als als er echt communicatie nodig is het absoluut niet belangrijk is wie wat hoort en waarom.Ze weten toch niet precies waar je zit zolang je het kort houd en zolang je geen vijand bent maar een prepper zullen je wel met rust laten tenzij je een magazijn met 10 jaar eten hebt.Spreek kort,zeg geen onodige zaken en spreek synoniemen af,dan kom je al een heel eind.Maak je niet druk om regeltjes in geval van een pandemische chaos.

aangepast door Dutch moose
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ik begrijp de gedachte en ga daar niet tegen in, gelukkig is de realiteit dat 99% van de preppers totaal niet in staat is om de apparatuur te gebruiken. I Call een hoop BS wanne be! Shit van maupspam en de reacties om te blijven helpen zegt mij genoeg. Door dit soort gekut moet ik mij verdedigen bij de zendamateurs. 

Opzouten met dit soort figuren! Gast gaat zijn N helemaal niet doen en dit is het schoolvoorbeeld van preppers die denken dat regels er niet toe doen. Ook compleet achterlijk dat niemand bezig is met QRP over SSB, ik meld mij aan bij de zend amateurs en krijg de juiste info wat goed is. 


 

 

 

 

aangepast door Nachtschaduw
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...