Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mijn eerste broodbak poging op fornuis.


Nachtschaduw

Aanbevolen berichten

Vol met goede moet, en verstand op nul, heb ik de stoute schoenen aangetrokken om een eerste poging te gaan wagen. Ik heb nog nooit een brood gebakken of een deeg gemaakt dus uiteraard is mijn verwachting heel laag en herhaal dit gewoon tig keer tot het goed lukt. 

Recept:

1 kopje water

1 kopje tarwebloem

1 zakje gist 7 gram

Zout uit de molen op de gok

Tijm uit potje op de gok

Rozemarijn uit potje op de gok

Schermafbeelding2024-03-30161429.thumb.jpg.9663ef2300956e3d39c4c8b5c1e40d55.jpg

De voorbereiding:
Bloem door de zeef en harde korrels weg. Mengen met gist, zout en de kruiden en daarna het kopje water erbij om een bal te kneden... Uiteraard klopte er echt helemaal niets van omdat een kopje meel niet even zwaar is als een kopje water. Ik heb dus de hele keuken er onder gesmeerd en uit nood maar telkens bloem toegevoegd totdat ik dacht.. meh, het lijkt er wel op (redelijke bal die niet immens plakt) en het ruikt echt naar deeg. Ben er wel achter gekomen dat mengen in een bak onhandig is en het beter op het aanrecht zelf kan doen volgende keer. 

Op dit moment heb ik het in de bak zitten met een lauwe natte theedoek eroverheen en op een tochtvrije plek staan voor de aankomende 20 uur. Voor nu is het even kijken naar potten en pannen wat op het fornuis kan. Ik denk aan een grote pan (heb geen gietijzer, maar komt wel een keer), steentjes er onder, pan er in met deksel en daarboven weer een deksel om alles af te sluiten. Uiteraard voorverwarmen en afhankelijk hoe groot het deeg word bepaal ik de tijd van bakken (sate prikker werkt ook prima voor de test i.v.m. wel of niet gaar). 

Staat nog geen uur en wou even snel foto maken, ik dacht dat het wel eens moeilijk kon worden met het rijzen.. 🥰
Schermafbeelding2024-03-30161450.thumb.jpg.85fcd7b11f864d58354e6a75e8ffe92f.jpg

En nu maar wachten.
Afijn, morgen weer verder in de hoop (maak nog geen uur later een foto en echt dit gaat goed!) dat het deeg goed is gaan werken (doek benevel ik nog wel een paar keer zodat het niet uitdroogt). 

Tot morgen 😇

aangepast door Nachtschaduw
Foto's toevoegen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Geplaatst: (aangepast)

Oeps
Het gaat iets anders dan ik had gedacht en heb zojuist het deeg weer lopen kneden en in een pan gedaan. Ondertussen maar een noodgreep geknutseld met kolen waar de pan inkomt en kijk even hoe ik de boel afdicht om de warmte er in te houden. Uiteraard veel te veel kolen en totaal verkeerd aangemaakt, maar had even niets voor handen en geen zin in wachten nu. Uiteindelijk is het maar een test en verandert de situatie iets.

Schermafbeelding2024-03-30171153.thumb.jpeg.cff219c4aa089f856327758e02351489.jpeg
 


En weer kneden
Het rijzen ging veel sneller dan gedacht en het heeft nu een ruim uurtje gestaan ongeveer, dus heb het weer even lopen kneden en een pan met olie ingesmeerd en vervolgens bloem rondom. Broodje een beetje in model en later even een beetje insnijden (las ergens dat dat moest vlak voor het bakken). Geen idee of ik het warm genoeg krijg, maar vind het wel een leuk onverwachts iets. Hoop dat de kolen straks warm zijn en het nog droog blijft voorlopig. 

Schermafbeelding2024-03-30171221.thumb.jpeg.6bd18076dc9c16bd20a312fc0b721712.jpeg


Zal het smaken?
Als het bakken gaat lukken ben ik er al van overtuigd dat het heerlijk gaat smaken! Toen ik mijn handen rook vlak na het kneden liep het water mij in mijn mond, het liefste wil ik nu wat roomboren smelten met een beetje knoflook en ui er in... Ik krijg echt immense lekkere trek nu! Laat ik gewoon denken dat het lukt en wat lekkere boter gaan maken 😋


Boter receptje op de gok..
Ui en knoflook fruiten, roomboter met zout smelten en mengen maar.

 

aangepast door Nachtschaduw
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is veel te leuk en het ruikt zo lekker!! 
Botertje is lekker hoor, simpel maar wel goed. Broodje doet zijn ding maar zie dat het nu iets langzamer gaat met rijzen en laat hem nog een half uurtje extra staan (is nu slechts met 1/3 toegenomen en weet niet of die nu weer moet verdubbelen..). Ik gok er op dat het broodje 50% moet toenemen en de rest komt tijdens het bakken. Ik geef hem nog even omdat mijn gevoel dat zegt.

Schermafbeelding2024-03-30180426.thumb.jpeg.ed8d9b0963d0f4ace46cf9ed2aea714d.jpeg

Troepje op de boter?
Volgens mij noemen ze dat klaren en zou je bij smelten dat er af moeten scheppen en een paar keer herhalen. Het staat mij bij dat je ook water kunt toevoegen maar dat weet ik zo niet meer.. Ghi als ik mij niet vergis en dat moest ik nog uitzoeken i.v.m. bewaren van boter. Fruiten had langer gemogen, maar het smaakt gewoon lekker. Als ik domweg even denk aan smaken wat ik lekker vind zou ik er nu wel iets van tomaat en basilicum bij willen hebben, of olijven... 
Schermafbeelding2024-03-30180450.thumb.jpeg.64a0e82830efa05c0548feccc91adcba.jpeg

Kooltjes even uit de bak en een beetje extra verhoging
Pan komt op de stenen verhoging en gooi er kolen bovenop, als er een beetje kool inkomt tijdens het afhalen van het deksel vind ik totaal niet erg. Ik ben alleen wel heel ongeduldig aan het worden nu en wil de pan er dolgraag opzetten! Nog 20 minuten en goed bereid kost tijd... 

Schermafbeelding2024-03-30180405.thumb.jpeg.5d5ad88f56e58acada9fb41dc055eb83.jpeg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Komt een mega bui aan dus heb het nu maar gedaan en denk dat het goed is...
Tja omdat ik niet weet hoever de tweede rijzing moet en er regen aankomt heb ik maar besloten om hem op te zetten. Omdat het oog ook iets wil en ik moest insnijden naar wat ik ergens las heb ik er ook direct iets leuks van gemaakt, wie weet lukt het mij. Ik heb mijn mesje ingesmeerd met de boter die ik net maakte voor elke snee. En een beetje kruiden er op uiteraard zodat het wellicht nog mooier gaat worden :) Het deeg veerde iets terug dus wellicht is dat niet goed.. wellicht heb ik het iets te droog gemaakt dan maar kom er pas achter als het klaar is.

Schermafbeelding2024-03-30182349.thumb.jpeg.52bccd63c35b547a6643dbf33430c4b3.jpeg 

Kolen waren heet!
Schroeide direct het haar van de handen en moest een tang erbij pakken omdat met stokjes werken niet lekker ging. Toen ik de pan er op zette hoorde je de stoom er ineens onder de deksel vandaan komen dus denk wel dat het broodje gaat verbranden. Wil ik het gaar krijgen ga ik wel uit van 30 minuten plus en gok gewoon dat het om 19:00 er af kan. Het deksel verwijderen met de kolen is geen optie om te testen of het gaar is. 
Schermafbeelding2024-03-30182409.thumb.jpeg.a4ba0f26c91aed17fc77e347a069da15.jpeg

Laat de regen maar komen
Houtje touwtje doe je ook als er nood is, dus maar een plaat gepakt en daarmee afgedekt. Als het straks wel heel hard regent zie ik wel hoe ik het er onder vandaan haal. In ieder geval is dit echt heel spannend en hoop dat het gaat lukken. Een beetje aangebrand vind ik niet erg, beter dat dan totaal niet gaar. 
Schermafbeelding2024-03-30182433.thumb.jpg.6fc345471e52ef9328ee28f9111256d8.jpg


Op hoop van zegen dan maar 🙃
 

aangepast door Nachtschaduw
Detail terugveren bij snijden
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Gaat het verbranden? 
Een kwartietje verder en nog geen rook 🤪Ik heb nu wel een probleem ontdekt wat niet heel handig is in geval van nood. Ik denk dat ik het iets te lekker heb gemaakt want achter het huis begint een lichte geur te komen van vers brood en de kruiden alsof je een pizzeria achter het huis hebt. Als er oorlog is dan ben ik op deze manier wel echt iedereen aan het uitnodigen in de buurt straks. Ik moet nog een ruime tien minuten wachten en ga nu wat vaker controleren of ik geen rook krijg uit de pan. Ik weet gewoon niet hoe lang ik nu moet wachten en denk dat ik het op geur moet gaan doen. 

Het is nu 18:50 en zou dus nog een 10 minuten moeten wachten... Ik ga maar even snel zoeken op internet voordat ik te vroeg ben. Als iemand het durft te gokken en ervaring heeft kan ik nu wel het advies gebruiken. Ik lees dat plaatbrood (dus een soort pan) 30-35 nodig is, maar blikbrood 40-45 minuten. Ik ga maar voor de 40-45 en nu heel veel meer controleren op geur. 

Edit: Het ruikt nu alsof er een korstje ontstaat met een hele lichte geur van noten?  Kan het moeilijk omschrijven maar denk dat het in de buurt gaat komen en nog een 5 tot 10 minuten moet wachten. Ik denk dat het risico heel hoog is dat ik te vroeg ben anders, gevoel zegt dat je niet te snel moet willen bij bakken. 

Edit 19:07. Plaat er af en het is nog droog. Even met een blad gewapperd zodat de kolen nog even goed gaan gloeien en de geur is bijna niet te ruiken omdat de rand vol met as ligt. Ik geef hem nog 5 minuten en hoop dat het dan goed is. Ik ga even een paar keer wapperen zodat er mogelijk een mooi korstje opkomt, ik wil heel graag kijken maar nee. 


Schermafbeelding2024-03-30190929.thumb.jpeg.2c55230adb658e6ea559b742a881f1cf.jpeg
 

aangepast door Nachtschaduw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Als het te dik is en wat stug, zal allemaal wel! Hoeft niet perfect maar dit is echt absoluut wat ik hoopte en op blufte. Staat nu op een rooster af te koelen en over een uur of iets dan snij ik hem aan. Hoeft niet perfect omdat dit de allereerste keer is en totaal geknutseld uit het niets met 0 verstand van zaken, maar dit ziet er echt geweldig uit en heb letterlijk de kriebels van blijdschap door mijn lijf laten gaan en een paar sprongetjes gemaakt van blijdschap. Ik ben zo blij nu! En het ruikt lekker, echt zo lekker! Absoluut iets te compact maar dat geeft niet. Ik weet niet of je het echt moet laten afkoelen, maar misschien moet ik het gewoon aansnijden... 

aangepast door Nachtschaduw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was echt heel leuk en grappig om maar gewoon wat te proberen, lekker chaotisch bezig geweest en toch succes.

Ondertussen zag ik dat ik geen rozemarijn heb gepakt maar een ander potje, maar de smaak was echt super lekker. Ook heb ik even gezocht op internet hoe je nu echt brood moet bakken en ben heel veel info tegen gekomen zodat ik alle kanten er straks wel mee op kan. Van plat, volkoren, bollen, pizza, hard, zacht en weet ik het allemaal, vele mogelijkheden met basis spullen en blijkt vrij makkelijk te zijn. De volgende keer neem ik even de tijd en kan dan naderhand als het goed is gelukt een recept delen met foto's en een net verslagje schrijven. 

Ik heb mij nu een 4,5 liter Dutch oven besteld zonder pootjes met randdeksel voor 28 euro zodat ik wat makkelijker kan bakken op het fornuis, bbq, vuur, kolen en etc. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...