Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kovacs - Diggin


Down

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Beste leden,

 

Wat er allemaal kan gebeuren in de wereld aan oorlog of rampen doet mij niet heel veel, ik leef per dag en geniet er van; maar dit betekend niet dat een beetje voorbereiding op mindere tijden kwaad kan. Bij mij betekend dit dat ik geen voorbereiding doe op extreme rampspoed, maar het meer zie als een hobby in mijn leven waarbij een beetje zelfvoorziening goed past. Voor mijn stukje zelfvoorziening ben ik een ruimte nodig voor opslag van wat basisspullen en systemen, die ik niet boven de grond wil hebben (dit is mede door ruimtegebrek), ik ga dus geen bunker bouwen of mij aan onrealistische verwachtingen vastklampen. Zelf wil ik een ruimte creëren zo goed als ik kan, en wat financieel behapbaar is binnen een beperkt budget. 

 

Nu kan ik een immens lang verhaal gaan uitschrijven over mijn hobby's die hierbij aansluiten en waar ik allemaal mee bezig ben, maar dan gaat dit onderwerp een puinhoop worden. Ik heb mij voorgenomen om het simpel en beknopt te houden zonder diepgang over het hoe of wat, ik weet ook niet wat ik allemaal ga doen en hoe ik uitkom met mijn materialen en wat ik eventueel moet aanschaffen. Voor nu heb ik een paar openingen door het huis heen zodat de boel kan luchten en deels kan drogen voor zover wenselijk op dit moment; Voor het drogen staan er een paar kachels en een ontvochtiger, tevens ben ik flink aan het luchten en laat de boel de aankomende dagen ook mooi voor wat het is. 

 

 

Mijn plan van aanpak is voorlopig:

  • Luchten, verwarmen en ontvochtigen.
  • Stof / spinnenweb en puin verwijderen.
  • Licht / stroom en lucht voorziening aanleggen.
  • Inspecteren en mogelijkheden bekijken met financieel plan.
aangepast door Down
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag bericht gehad van het RIVM Radonteam, dit i.v.m. radon on thoron die vaak aanwezig is bij oudere woningen in de kruipruimte. Wanneer ik voeding op ga slaan en de ruimte heeft te hoge concentraties, is het risico aanwezig dat men lonkanker kan krijgen. Om dit te meten heb ik een aantal adressen gekregen waarbij gesloten meet systemen tussen de 40 en 60 euro per unit liggen. De gedachte is dan ook, dat als er een kleine kweekruimte komt, dat de voeding wat men kweekt geen hoge concentratie krijgt waardoor producten niet meer verantwoord zijn om te nuttigen.

 

Het meten moet op een specifieke plek gebeuren volgens instructie, vervolgens kan men een snel meting doen die 14 dagen meet (dit i.v.m. werkzaamheden) en een meting van 3 maanden om een gemiddeld beeld te krijgen op lange termijn. Eenmaal de gegevens binnen van het onderzoek, kan men beter bepalen of er ook maatregelen genomen moeten worden en welke eventueel. Verder heb ik nog een bel afspraak staan met een onderzoeker van het RIVM voor extra informatie omtrent mijn project, waarin ik mij laat adviseren van mogelijke risico's.

 

 

Bronnen: 

  • Radon en thoron | RIVM
  • Mirion Dosimetry Services: Mirion.com/dosimetrie-nl/producten-dosimetrie/radonmetingen-in-de-woon-en-werkomgeving

 

 

 

 

PS: I.v.m. de tijdsduur van het punt vanaf bestelling tot uitslag van de eerste snelle meting, is er een kans aanwezig dat ik pas over een maand verder kan. Wellicht dat het eerder kan, maar men neemt nogal ruime tijden voor levering en onderzoek. Uiteraard kan ik al wel aan de buitenkant van de woning beginnen voor mijn ventilatie systeem en vanaf buiten gaten maken voor de buizen. 

aangepast door Down
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de eerste afzuiging maak ik een opening van 125mm die de tuin ingaat met besturing via een Raspberry pico met een aantal sensoren (Vocht, temp, CO2 en hopelijk in de toekomst radon). Voor nu is het nog niet spannend en werk ik slechts met een tijdelijke afzuiger, er is nog geen wens om te ont-vochtigen of schone lucht aan te voeren met filters. Het doel is dus een tijdelijk afzuigsysteem te hebben en wil niet de lucht vanaf buiten gebruiken, maar de lucht wat ik nu in de woonkamer heb; droog, relatief warm, vrij van hoge concentratie CO2 en radon. De ventilator doet een 150 m3 en dat is voor mijn ruimte een stevige overcapaciteit. 

 

 

Voor nu besteld voor in de kruipruimte:

Afzuiging.png.ff06780d3c0b74b6930040da7daf9e35.png

 

 

Morgen wil ik even de spullen bij elkaar pakken voor de automatisering en zal dan een foto van de onderdelen plaatsen met een kleine beschrijving hoe het uiteindelijk gaat werken. De programmering en het hoe of wat exact zal ik niet direct delen in dit onderwerp, en ik heb ook nog een paar dingen uit te testen in de programmering om het goed te laten verlopen. Dit systeem is feitelijk identiek aan het systeem wat ik ook ga gebruiken voor mijn kweekruimte in huis wat makkelijk gedupliceerd kan worden. Uiteraard plaats ik ook een indicatie van de kosten, immers is het wellicht interessant voor mensen in de toekomst. 

 

Wat betreft de indeling wil ik een tekening gaan maken met mijn eerste gedachten, ik denk dat het leuk is om mijn gedachte hierover te delen en ook een beetje in te gaan op wat ik graag zou willen doen met de ruimte. Het zal niet de definitieve indeling worden omdat een aantal zaken uitgezocht moeten worden als het gaat om de wenselijke ruimte voor opslag en hoe deze te benaderen, het is immers niet de bedoeling om een bunker / kelder te bouwen. 

 

 

 

 

 

aangepast door Down
Link naar reactie
Delen op andere sites

Grondwaterstanden in Beeld (grondwatertools.nl)

 

Gat maken om te testen, en ik zie dat ik op 1,2 meter zeer vochtige grond omhoog haal en op het vaste zit (weerstand). Mijn zand is zeer zacht en kruimelig, dus bij uitgraving weet ik dat de boel heel snel zal gaan verschuiven. Niet prettig en gewenst, maar daarom testen we ook om inzicht te krijgen. Hoe diep de stiep zit, dat weet ik niet en hou er al rekening mee dat ik de vloer moet opkrikken en nieuwe stiepen moet zetten. Deze kosten zijn laag en wanneer je vloer erboven niet belast is zou je dit met een gemiddelde autokrik (Hydraulische handpers) al kunnen doen (uitgaande van niet al te grote oppervlakte en houten vloer). Een kleine pers kun je aanschaffen voor een 14 euro, maar zelfs een simpele autokrik kan al werken als er geen extremiteiten zijn. Laat mij heel duidelijk zijn dat ik niet praat over het uitgraven naar de fundering toe en draagmuren ondersteunen!

 

Nieuwe stiepen kunnen vrijwel gratis met stoeptegels en wat blokjes hardhout, bovenop controleer je gewoon met een knikker voor het gemak om te kijken waar deze heen gaat rollen. Een beetje beweging kan geen kwaad, maar voor details zou men het moeten opzoeken en baseren op de draagbalken. In mijn geval sta ik vrij en heb al nieuwe draagbalken liggen om aanpassingen te doen. Uitleg over de berekeningen geef ik niet, omwille van het feit dat er vele factoren zijn en geen verantwoording neem voor een ander wat verantwoord is. 

 

 

Grondwater.thumb.png.814051e39142c18b481f5caffa942480.png

 

 

Domweg een schets voor de lol:

Eerstegedachte.thumb.png.46036ee73080af3ed284a018c022bc33.png:

 

Edit: Voor morgen als eerste een gat graven en een buis plaatsen, ik moet grondwater afpompen en kan gebruik maken van de 32mm afvoer. Mijn buis is volgens mij diagonaal 40cm die ik nog heb liggen. Het boorgat heeft zich inmiddels al laten vullen met water. Mijn huidige stiep gaat naar het vaste op 1,2 meter. 

 

 

 

 

aangepast door Down
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...