ed de prep Geplaatst: 13 december Delen Geplaatst: 13 december Wat kan je doen bij een cyberaanval, niemand weet hoelang de systemen er uit liggen Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
gerard Geplaatst: 13 december Delen Geplaatst: 13 december @ed de prep Ik heb niet veel ict ervaring, maar een syberaanval kan heel breed zijn Het kan bijvoorbeeld een D-dos aanval zijn, waarbij systemen worden overbelast net informatie. Waardoor deze niet (goed) meer werken. Deze aanvallen zijn, zover mij bekend kan korte duur (uren tot dagen). Wanneer de aanval stopt, kunnen systemen meestal weer normaal werken. Bij een syberaanval kan het ook gaan om (gevoelige) informatie te stelen: phising Zoals financiele of identiteit gegevens of cyberspionage. Malware aanval; Waarbij er schade word aangericht aan systemen of het netwerk. Waardoor deze niet (goed) meer werken. Deze worden vaker verstopt in e-mail (Trojaanse paarden, spyware, wormen, virussen) Ransomware waarbij systemen geblokkeerd worden tot er losgeld word betaald. Vaak word er gedreigd, om gegevens openbaar te maken of verwijderen. Zo zijn er nog meer aanvallen mogelijk, welke er allemaal zijn weet ik niet precies. Het hangt ook van het doel van de aanval af. 1 uur geleden, ed de prep zei: Wat kan je doen bij een cyberaanval Dit hangt af van het type aanval, zijn er bijvoorbeeld netwerken geblokkeerd, werken programma's anders dan normaal of gegevens zijn gestolen. Heeft u het vermoeden dat u slachtoffer bent van een syberaanval? of heeft u interesse in wat de gevolgen kunnen zijn van een syberaanval? Quote Link naar reactie Delen op andere sites Meer opties om te delen...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.