Rody Geplaatst: 1 maart Geplaatst: 1 maart Dag, When SHTF ... wil ik kunnen luisteren op de 2mtr en 70cm én kunnen communiceren met 'mijn groep', maar dan liefst zó dat er niet al teveel luistervinken zijn....(dat niet iedereen met een PMR- of LPD-setje of een babyfoon of de kerktelefoon me dan kan horen. Ik zou dus bijvoorbeeld willen kiezen voor een frequentie net buiten de PMR 446 of bijvoorbeeld voor de (Duitse) Freenet kanalen of de (Scandinavische) KRD kanalen... Hoe kom ik erachter wie / wat hier in NL gebruik maakt van die frequenties om te bepalen wat voor mij een 'relatief veilige = weinig beluisterde' frequentie zou kunnen zijn..? groeten Rody Quote
drempler Geplaatst: 2 maart Geplaatst: 2 maart (aangepast) Heel simpel je zou met een vaste groep mensen moeten afspreken wanneer ene dergelijke situatie zich voordoet je naar een vaste ferquentie gaat en een bijvoorbeeld op elk volle uur een oproep doet. Als je echt een "prepper" comunicatie netwerk op wil zetten zul je dus mensen moeten vinden die ook zenders hebben waarmee je dus een netwerk op zet en regelmaatig een soort van oevening doet. Is het zinvol? Ik vraag het me af, ik denk dat je beter mensen in je directe omgeving kunt zoeken. 2 maart aangepast door drempler Quote
Rody Geplaatst: 2 maart Auteur Geplaatst: 2 maart @drempler : Ik heb het gevoel dat je mijn vraag niet helemaal begrijpt. Ik heb een kleine groep mensen ini mijn omgeving hoor....allemaal met programmeerbare porto's. Maar ik wil in 'een situatie' communiceren met zo weinig mogelijk externe luisteraars......dus níet op de normale PMR of LPD kanalen.. Vandaar mijn idee om bijv. freenet of KRD kanalen te gebruiken of frequenties die bijv. net naast de PMR 446 zitten. Alleen wil ik weten wát (en vooral óf) er in NL is dat op die frequenties werkt.... want dan kies ik juist weer iets anders. groeten Rody Quote
drempler Geplaatst: 2 maart Geplaatst: 2 maart (aangepast) Volgensmij zijn de freenet kanalen in Nederland gebruikt voor beveiligers die daar voor betalen. Je moet daar dus een vergunning voor kopen om er gebruik van te maken als bedrijf. Maargoed welke ferquentie jij ook kist iedereen kan mee luistere met de daarvoor juiste apparatuur. Je zult kunnen kiesen om geencrypte apaaratuur aan te schaffen dat maakt het voor jan met de pet al stukken moeilijker. Of geen spraak meer gebruiken meer versleutelde tekst of codes voor bepaalde worden (OTP versleuteling bijvoorbeeld), al weet ik niet in hoeverre dit legaal is ik weet dat er landen zijn waar je als partuculier geen versleutelde berrichten mag versturen over dergelijke banden/ferquenties. 2 maart aangepast door drempler 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.