Ga naar inhoud
GENEGEERD

First line of EDC - Kledij

Aanbevolen berichten

Wat we niet mogen vergeten als we naar buiten gaan is hoe belangrijk de juiste kledij wel is, tenslotte is het kledij dat ons bescherming bied en waarin EDC getransporteerd zal worden. 

Mijn keuze is tactische kledij waarin ze uniformen hebben maar ook gewone burgerkledij zoals denim (jeans), shorts en zoveel meer.

Mijn keuze:

(1) Ik probeer schoenen te vinden die lichtgewicht zijn, sportief, een goede grip hebben en bij voorkeur waterdicht zijn. De kleur waar in naar zoek zijn aardekleuren zoals khaki, zwart, bruin of groen. Zoals de grond aan een boom of struik donker is gaat mijn voorkeur naar zwarte schoenen. De broek geen ik meer donkere kleuren zoals de stam van een boom en aan het bovenlichaam draag ik graag groenachtige  kleuren zodat ik niet zo opval in een natuurlijke omgeving met vegetatie. In stadsomgeving of bij nacht geef ik meer voorkeur aan grijs of , zwart of de kledij die met in een stad draagt zoals hoodies. (gray-man principe). Gedurende droge dagen wandel ik meestal rond in Salomon speedcross sportschoenen, in de winter en tijdens boswandelingen de salomon X ultra, meindle, terrex, of bates boots. 

(2) Mijn keuze in kousen is merino woll. Hier ben ik heel tevreden over gedurende het gehele jaar, toch gebruik ik in de zomerperiodes liever een lichtere versie. 

(3) In mijn broeken tracht ik altijd een stevige maar flexibele versie te vinden die bij voorkeur met teflon is bewerkt zodat ze waterafstotend is. Voor de zomerperiode zie je mij meestal wandelen met een 5.11 Apex broek die twee verborgen zakjes heeft om bijvoorbeeld een handboeisleuteltje in te steken. Er zijn minder opvallende cargo-zakjes om de bovenbenen die ook interne tasjes hebben zodat je materiaal mooi ter plaatse blijft. Ik kies ook voor YKK ritssluitingen omdat die gewoon altijd blijven werken, zijn stiller dan velcro en er kan niets uit je zakken vallen zoals bv bij knopen. Ik draag riemen van 4cm, hierdoor kies ik breken die verstevigde riemlussen heeft (liefst 7 stuks) die niet op de 3uur en 6uur locatie hangen, dit om een zaklamp of wapen te kunnen dragen. Deze versie heeft ook twee zakjes speciaal voorzien om strips in te verbergen. Probeer ook steeds een stof te vinden die voorzien is van ripstop, een systeem in het naaien waarbij gaatjes niet door kunnen scheuren. Aan de ritssluiting is overal een lintje voorzien zopdat je ook met handschoenen je zakken kan openen en sluiten. Voor de winterperiode kies ik meestal voor de 5.11 Stryke pant die helaas wel meer opvallender identificeerbaar is als tactische broek. Je hebt ook een versie in denim die ik bij helikon-tex of 5.11 bestel die lijkt op een gewone jeansbroek maar tactische eigenschappen heeft.

(4) Mijn riemkeuze is een stevige riem van 4 cm breek en voorzien van een cobra sluiting en D-ring. Ik heb filmpjes gezien dat ze auto's voorttrekken met deze riem wat een inmense stevigheid bewijst en de D-ring is om een noodrappel mee uit te kunnen voeren (bv bij brand in een flat). 

(5) Op mijn bovenlichaam draag ik bij voorkeur liever een polo dan een T-shirt. Een polo kan je een beetje openen bij warm weer en de nekkraag kan je hals beschermen als je een zware tas moet dragen. Verder is het belangrijk dat deze uit syntetische materialen bestaat die het vocht afvoeren naar buiten. Bij tactische polo's worden knopen gemaakt van harde materialen die niet breken of smelten en zijn bevestigd met stevige draden. Ik heb een t-shirt met twee zakjes, verborgen onder de oksels, waarin je kleinere EDC kan opbergen. Ik ben ook voorstander van pen-tasjes aan de bovenarm omdat ik zelf ook wel een zelfverdedigingspen bij me draag. De t-shirt of polo zorgt er ook voor dat er geen rechtstreeks contact is tussen je riem en huid, daarom kies ik graag voor iets langere t-shirts. Is de T-shirt of polo te groot, dan kan je de military tuc proberen om toch een ordelijk voorkomen te hebben. Als de broek voorzien is van een ingenaaide rubberen strip zal je polo of t-shirt ook beter in je broek blijven zitten. 

(6) Als ik een pet draag heb ik graag eentje die waterafstotend is (Zazoo cap). Ik heb een pet met een 6-tal verborgen zakjes wat handig kan zijn in survivalsituaties. Een pet beschermd je ogen van direct zonlicht maar zorgt er ook voor dat je hogere obstakels moeilijk ziet, waardoor je je hoofd wel eens kan stoten. In dit geval is een bump cap insert geen slecht idee wat je hoofd beschermd.

(7) Draag je niet graag een pet kan een zonnebril handig zijn. Ik draag altijd ballistische brillen waarin je meestal 3 soorten glazen kan steken. De polycarbonaatlensen zijn dampvrij, krasvrij, verdonkeren en ketsen licht af (gepolariseerde glazen). Het montuur is flexibel en bijna onbreekbaar en bestaat dikwijls uit een vorm waarbij er ook geen licht of object langs de zijde in je oog geraakt. Kies bij voorkeur uit een bril uit één lens tegenover twee lensen, dit om 100% van je omtrek in het oog te kunnen houden. Bij mist of avondval kan je ook gele of oranje lensen gebruiken. In mijn ervaring is het dragen van een bril goed zodat camera's met automatische gezichtsherkenning je moeilijk kunnen herkenen, voorbijgangers zien de stand van je ogen niet (bv bodyguard) en geeft vooral rust aan je ogen wat invloed heeft op je hersenen. Hint-Je kan een lampje aan je brilmontuur bevestigen zodat je handsfree kunt werken in het donker. 

Hier ga ik het voorlopig bij laten. Mocht iemand andere ervaringen of hacks hebben hoor ik het graag. Veel succes allemaal !

Nogard Terces 

aangepast door TCT Prepper
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...