Ga naar inhoud
GENEGEERD

Klein oliestel voor onderweg


Tom

Aanbevolen berichten

Nu toch voor weinig zelf een oliebrander maken. Overal is wel olijfolie te koop, voordeel geen gasblikjes meer nodig. Nadeel echt koken lukt niet, alleen een beker opwarmen ofzo staat in de reacties.

 

En een klein verwarmings-toestel in de tent. Kan denk ik ook wel op petroleum of andere olie (zonnebloemolie)

 

De bedenker, Patrick Bushcraft zit er aan te denken om ook dierlijk ver te gebruiken. Heeft dit nog niet geprobeerd.

 

Maar dit-istie!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Tom Ik ken het filmpje en vond dat zijn lont veel te klein is om daadwerkelijk te kunnen koken , warm houden of iets wat op te kunnen warmen is

inderdaad een betere benaming . Maar op youtube staat ook een video van een japanse man met '' oil stove '' en daar denk ik dat je wel degelijk op kunt koken

zijn totale lont oppervlak is dus ook een stuk groter en je zou er wellicht nog lonten bij kunnen zetten . Ik heb ook met dit soort dingen geexperimenteerd

en ik weet dat de lucht toevoer bij de brandend lont van groot belang is want je wilt de verbranding zo goed mogelijk hebben .( Is je verbranding slecht

dan krijg je roet aanslag op je pan en een walmende vlam )

Wat dierlijk vet betreft ook daar heb ik indertijd wat testjes mee gedaan (door van het runderhart voor mijn honden de vette randen eraf te snijden en dit vet

eruit te koken , je kunt het dan gieten ) dierlijk vet geeft bij verbranding een aanzienlijk heldere wittere vlam en ik denk iets meer warmte punt is dat het stolt als het afkoelt

dus net als bij een kaars . Ik denk wel dat je erop kunt koken want ''Eskimo's '' Inuits gebruikte vroeger vet ''lampen'' als verlichting ,verwarming en kookte er

blijkbaar op . Zo'n lamp was een grote platte (ovale) steen waarin het vet (van zeehonden ed) in lag met een lange '' lont ''

 

Die Inuit '' fat lamp '' heel primitief , maar die mensen hadden niets anders en aangezien ze in die poolstreek overleefden was hetgeen ze hadden blijkbaar wel effectief

 

 

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...