Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nifty ding: GoTenna


Rambi

Aanbevolen berichten

Ja, maar die hebben weinig inbreng meer als de boel in elkaar klapt. Je moet er ook nu niet mee over straat gaan lopen, maar voor nood...

Ik heb hier twee gual band Baofeng portofoontjes, 4 watt maximaal, gekocht via ebay voor 80 euro samen. Die hebben zomaar 10 kilometer bereik. Alle functies zitten er op, je kan er repeaters mee aansturen, je kan het ding zelf als repeater laten werken. Ik vind het erg veel voor weinig geld. Ik heb er wel een langere spriet opgezet, de originele gaf erg weinig versterking, maar nu zijn ze prima.

Ik ben wel zendamateur overigens, maar daar nou niet bepaald religieus over of zo.

Van mij mag iedereen zijn gang gaan. Net buiten de amateurband is geen mens die je hoort.

 

van mij ook, maar onze gewaardeerde overheid denkt hier helaas anders over ;-)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 53
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Zoals ik het lees zijn er alternatieven die een stuk interessanter zijn dan. Is het niet de prijs of de limieten van de GoTenna dan is het wel de mogelijkheden die de bestaande alternatieven al hebben.

 

Ik lees afkortingen waar ik nog nooit van heb gehoord, interessant hoor :D!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper
Ja, maar die hebben weinig inbreng meer als de boel in elkaar klapt. Je moet er ook nu niet mee over straat gaan lopen, maar voor nood...

Ik heb hier twee gual band Baofeng portofoontjes, 4 watt maximaal, gekocht via ebay voor 80 euro samen. Die hebben zomaar 10 kilometer bereik. Alle functies zitten er op, je kan er repeaters mee aansturen, je kan het ding zelf als repeater laten werken. Ik vind het erg veel voor weinig geld. Ik heb er wel een langere spriet opgezet, de originele gaf erg weinig versterking, maar nu zijn ze prima.

Ik ben wel zendamateur overigens, maar daar nou niet bepaald religieus over of zo.

Van mij mag iedereen zijn gang gaan. Net buiten de amateurband is geen mens die je hoort.

 

 

ik heb ook 2 van die dingen ( uv5r ) maar die 10 kilometer haal je alleen met lange antennes en vrij zicht anders ook niet.

ben geen zendamateur maar gebruik ze op de pmr en lpd frequenties en luister de lokale repeater er mee uit.

gebruik ze voor motor naar motor/auto communicatie op 1 watt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook even de comments lezen... Lijkt me een sucker being born... dingetje. Wel leuke handel natuurlijk.

 

Quote: …but it’s extremely long-range thanks to the ultra-low-band frequencies 151-154 MHz frequencies goTenna uses.”

 

Others have beat this poor horse. I’ll join in. 151-154 MHz is not only in the Very High Frequency (VHF) portion of the spectrum (30-300 MHz), it’s what’s consider high VHF. Sure, it’ll pass through forests a bit better than the 700 MHz-and-up cellular channels. It’ll also fill in dips in the terrain a bit, but not nearly as good as low VHF. Aircraft use frequencies just below this, but land armies drop down into 30-50 MHz range and use a lot of power to fill in the dips.

 

Actually, the promoters are being honest. Nine miles is about the very best you could expect in open terrain (perhaps hill top to hill top over water) and buildings, hills or forests will quickly cut that down. A mile is more realistic in hiking conditions. Indoors? Forget going very far. And keep in mind that cellular systems talk far at their higher frequencies because they put high-gain and often directional antennas up high. This’ll be little antennas down low at both ends.

 

I also wonder about their anywhere in the world claims. The frequencies are used for radio astronomy, particularly in Europe (Region 1); Note this:

 

The Radio Astronomy Service has in the band 150.05 – 153.0 MHz a shared primary allocation in Region 1. It falls near the middle of a wide gap in continuum coverage. In the United States, a large amount of interference occurs in this band. A clear continuum band is badly needed between the current 74 and 327 MHz allocations. This band is widely used in the United Kingdom and is a major band for the Giant Metre-wave Radio Telescope, GMRT, in India. Further worldwide consolidation would be most desirable. This band is also used for pulsar observations and solar observations.”

 

http://www.craf.eu/151m.htm

 

I suspect they’re making use of MURS:

 

“In the United States, the Multi-Use Radio Service (MURS) is an unlicensed two-way radio service similar to Citizens Band (CB). Established by the U.S. Federal Communications Commission in the fall of 2000, MURS created a radio service allowing for unlicensed (Part 95) operation, with a power limit of 2 watts. The FCC formally defines MURS as “a private, two-way, short-distance voice or data communications service for personal or business activities of the general public.” MURS stations may not be connected to the public telephone network, may not be used for store and forward operations, and radio repeaters are not permitted.”

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Multi-Use_Radio_Service

 

For keeping in touch at a crowded concert when the cells systems are overloaded, it should be fine. Just don’t depend on it for emergencies the wilderness. For that you need either a satellite phone or an amateur radio handheld that can hit repeaters. For where you’ll be going, consult the locals. They’ll know what works.

 

–Mike Perry, KE7NV

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 6 maanden later...

Er is weer wat GoTenna-nieuws de laatste tijd, some good, some bad. Bad news is: levering wederom uitgesteld. "Limited quantities available! Starts shipping in summer 2015."

 

Maaaaaar, the good news is: Het is een fokking awesome nifty akkesooire! Aldus getuige de awards die GoTenna in de wacht heeft gesleept.

 

gotennawards.jpg.2677c804a22524c5592259d2496c5ce8.jpg

 

 

@Johnny BravoNL ons geduld wordt nog even op de proef gesteld ... maar wij zijn natuurlijk wel de cool kids on de block waar IEDEREEN straks mee wil spelen omdat wij een GoTenna in onze BOB hebben ;)

 

Check video/demo en review op http://smartphones.reviewed.com/video/3976375917001

 

Laatste nieuws verder van ze:

 

We are now on track to ship this summer due to new features and enhancements we're adding to goTenna to make it even more awesome.

 

These include but aren't limited to:

* The ability to use goTenna without your smartphone during an emergency

* Huge upgrade in ruggedness so goTenna can brave all the elements

* An antenna redesign to make it more durable & eke out even more range (here we are out in the field matching or surpassing the performance of industrial-grade radios & GPS devices that cost $300-600 each!)

* An encryption upgrade that also decreases packet size

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als @Dr.Prepper en ik er een hebben, wordt het vanzelf een hype. Ik bedoel, ik had laatst de griep, en een week later had heel Nederland het! Ben ik dan trendsetter of niet? Hetzelfde had een toenmalig vriendinnetje van me, klaagde ik over mijn herpes, begon het kreng zelf een paar weken later ook over jeuk! Aandachtsorgel... Mark my words, zodra de Doc en ik er mee lopen, zie je binnen een maand dat mensen van Amsterdam tot aan Schubbekutteveen met zo'n dinges lopen...

 

En U kunt later tegen uw kleinkinderen zeggen: "Ik was erbij, ik was er bij toen de Doc en JB de eerste GoTenna hadden...".

 

Oh, en hierbij verklaar ik sportsokken in leren sandalen als übercool.

 

JB, trendsetter.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

And not a single fuck was given..............

 

Vind je het vreemd.

 

Het ding kan je smartphone uitbreiden tot een portafoon.

Zo te zien is de besparing in gewicht en formaat niet bar groot t.o.v. een losse porto en het geclaimde bereik ook niet veel verder.

Prijstechnisch is er geen verschil met de betere (schockproof, waterbestendige) porto's.

 

Ik zou dan liever een losse porto willen hebben met eigen accu, die van je smartphone (door gps gebruik tbv navigatie bv, foto's maken, etc.) is veel sneller leeg.

Beetje fout tolerantie (redundancy op z'n nederlands, ehhh, ik bedoel engels) is ook prettig, de gemiddelde portofoon is veel degelijker dan je smartphone.

 

Oh ja, wat ook meespeelt in mijn desinteresse is dat ik nog geen smartphone heb. :p :rolleyes: ;)

Iemand nog een mega goedkope S GS5 te koop?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kunnen anderen dan ook beter uitpeilen waar je bent? Zomaar een vraagje.

Theoretisch gezien wel. Dit ding is een antenne die uitzend in, ik meen, net boven de 2 meter band. Als je hem veel gebruikt ben je goed uit te peilen. Voor een beetje handig persoon is het goed te doen. Voor de overheid is het een eitje, zeker omdat hij zend in frequentiegebied waar je in Nederland niet zomaar mag zenden, dus ben je al snel een doelwit.

 

http://www.agentschaptelecom.nl/algemeen/over-agentschap-telecom/toezicht/landelijk-meetnet-telecom

 

Maar dat het een leuk speeltje is staat buiten kijf @Raycoupe.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Prijzig? Ja. Onzin? Geen idee, je argumenten zijn wat magertjes ;)

 

Sorry je hebt helemaal gelijk.

 

Toen ik het ding tijden terug voor het eerst zag leek het me uber tof.

Het loopt echter over de gangbare radiokanalen en de antenne is ingebouwd en beperkt. Met een 2 watt zender op een van de PMR kanalen (151-154 MHz, reeks in dit geval geloof ik).

 

Negatief:

- Met andere woorden het bereik is waarschijnlijk minder dan gewone goede talkies

- GSM en GoTenna moeten onderling ook nog met BlueTooth communiceren, dit kost batterij

 

Voordelen:

+ digitale communiatie minimaliseert de kanst op 'fouten'

+ als er veel zijn kan dit mogelijk een sterk mesh netwerk vormen.

 

Ik zou dit liever zien aan een laptop over USB als een soort packet radio.

voor 10 Euro koop ik liever 2x baofeng uv-5r of 2x quansheng TG-UV2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afhankelijk van het budget is het natuurlijk niet of-of maar en-en :D

 

En en, prima maar dan de GoTenna in een doos waar hij niet in de weg staat ;) tenzij iedereen er een heeft, dan moet je er ook een hebben omdat het een standaard wordt. (okal is het in een aantal vormen niet optimaal, zie vorige post)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het loopt echter over de gangbare radiokanalen

De gebruikte frequenties zijn verre van gangbaar, althans: niet hier in Europa.

 

op een van de PMR kanalen (151-154 MHz, reeks in dit geval geloof ik).

PMR zit op 446MHz, tussen 150MHz en 174MHz zitten oa. bedrijven (veelal portofoonverkeer); vroeger zaten hier ATF-1 (autotelefoon) en semafoon (goeie oude tijd). ;)

 

Voordelen:

+ digitale communiatie minimaliseert de kanst op 'fouten'

Hmmm tja, het is maar hoe je het omschrijft: de kan op fouten blijft hetzelfde, alleen door de foutcorrectie merk je er als gebruiker minder van.

 

Ik zou dit liever zien aan een laptop over USB als een soort packet radio.

Een laptop is zo leeg en vrij log, dus niet echt praktisch (zeker in het geval van SHTF)

 

voor 10 Euro koop ik liever 2x baofeng uv-5r of 2x quansheng TG-UV2

Kun je mij de contactgegevens doorsturen waar ik twee UV-5R's kan vinden voor €5 per stuk? :rolleyes:

De BF-888's zijn (inkoop) al minstens twee keer zo duur.

 

Op zich zou het redelijk eenvoudig moeten zijn om een interface te maken tussen Bluetooth en een (Baofeng) porto.

Ik heb er officieel ook voor geleerd (25 jaar geleden), maar mijn kennis is zo verouderd en verroest, dat dat waarschijnlijk niets wordt. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De gebruikte frequenties zijn verre van gangbaar, althans: niet hier in Europa.

 

 

PMR zit op 446MHz, tussen 150MHz en 174MHz zitten oa. bedrijven (veelal portofoonverkeer); vroeger zaten hier ATF-1 (autotelefoon) en semafoon (goeie oude tijd). ;)

 

 

Hmmm tja, het is maar hoe je het omschrijft: de kan op fouten blijft hetzelfde, alleen door de foutcorrectie merk je er als gebruiker minder van.

 

 

Een laptop is zo leeg en vrij log, dus niet echt praktisch (zeker in het geval van SHTF)

 

 

Kun je mij de contactgegevens doorsturen waar ik twee UV-5R's kan vinden voor €5 per stuk? :rolleyes:

 

 

 

De BF-888's zijn (inkoop) al minstens twee keer zo duur.

 

Op zich zou het redelijk eenvoudig moeten zijn om een interface te maken tussen Bluetooth en een (Baofeng) porto.

Ik heb er officieel ook voor geleerd (25 jaar geleden), maar mijn kennis is zo verouderd en verroest, dat dat waarschijnlijk niets wordt. ;)

 

OF he, niet EN.

http://eud.dx.com/product/baofeng-uv-5r-1-5-lcd-5w-128-ch-walkie-talkie-w-1-led-flashlight-yellow-844328950#.VRj5OJOUel4

2x 40E = 80E (gotenna is 150$ geloof ik

 

http://www.amazon.com/Quansheng-TG-UV2-Handheld-Portable-Radio/dp/B007H4VU1U

2x 80$ voor de TG-UV2, dat redt je dan net niet.

 

tav. frequentiegebied, je heft helemaal gelijk. Ik zal ff met de marifoon in mijn gedachten.

Een mobiele marifoon kan in NL ook geen kwaad :)

de TG-UV2 kan zenden in dat gebied ( F1: 136-173.995 MHz (RX/TX), 5 watt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...