Ga naar inhoud
GENEGEERD

Koelkast aansluiten op UPS noodstroom


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Dit is mijn eerste post hier op het forum, goeiedag samen! :)

 

Ik heb afgelopen dagen een aantal testen gedaan die ik graag even met jullie wil delen:

 

Ik had nog een APC Smart-UPS 1500 staan en daar wil ik graag mijn koel-vries-combinatie nog een tijdje op laten draaien in geval van stroomuitval. Nu heb ik dus een verloopstekker gemaakt om een normale stekker aan te kunnen sluiten op de UPS en de koelkast daarop te kunnen aansluiten. Dat werkt allemaal prima, ik sluit er mijn lamp, radio en koelkast op aan en dat draait allemaal netjes door als ik de stroom afschakel. Als de compressor van de koelkast loopt, neemt deze circa 0,4 a 0,5 Ampere stroom af, dit is geen hoge belasting voor de UPS en deze zou dat volgens de prognose circa 4 a 5 uur moeten kunnen volhouden.

 

Duurtest 1:

Nu heb ik enkele dagen terug een duurtest gedaan om te zien hoeveel uur de koelkast het uit kan houden op de UPS. Na circa 1 uur heeft de accu nog een lading van circa 60% (volgens de software nog circa 200 minuten resterende tijd) en valt het hele zaakje uit.

 

Duurtest 2

Mijn veronderstelling was dat dit komt door een slechte accu van circa 8 jaar oud en ik bestel dus een kersverse nieuwe accu op het internet. Die komt vanmorgen binnen en na een dagje aan de lader, zeker 6 uur op 100% lading schakel ik de stroom af voor een tweede duurtest. Dat ziet er allemaal veelbelovend uit, de nieuwe accu zakt minder snel, maar na circa drie kwartier valt de UPS weer volledig uit. :(

 

Nu denk ik dus dat de inschakelpiek van de compressor van de koelkast te hoog is voor de UPS en dat deze dan uitschakelt.

 

De specificaties van de koelkast (Merk: AEG Electrolux Santo) kan ik niet terugvinden op het apparaat en ook niet via Google.

 

 

Ter verduidelijking: de UPS heeft er dagenlang tussen gezeten en dan is er niets aan de hand, alleen als hij op de batterijen draait dan valt hij uit.

 

 

Heeft er iemand hier ervaring mee?

Hoe houden jullie de koelkast en/of dieprvries koud bij stroomuitval?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Landgoed welkom op het forum en erg leuk dat je een praktijktest met een ups aan het doen bent.

 

Het enige wat ik me kan bedenken is dat de ups zelf ook veel stroom gebruikt van de accu. Daarnaast heb je het over een nieuwe accu. Ik zou deze eerst helemaal ontladen en dan goed doorladen voordat je een test start. Wellicht helpt dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang duren jouw stroomstoringen?

Ik heb nooit stroomuitval langer dan een paar uur gehad. In die tijd houdt de koelkast en vriezer het wel vol...

Niet openen is het belangrijkste, om zo de kou binnen te houden.

Zou de stroomuitval langer duren, dan mag ik lekker al het ijs opeten en dan braad ik het vlees wat er in ligt.

Ik heb maar een kleine vriezergedeelte en ben aan het overstappen op weck zodat ik helemaal zonder vriezer kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom.

Ik vraag mij alleen af wat je er precies mee op schiet om die 4-6 uur langere koeling te hebben? Als de storing langer duurt ben je alsnog het haasje en ik zou verwachten dat diepgevroren spul in een geïsoleerde vriezer niet binnen een paar uur ontdooit. Een tip die ik eerder heb gezien is om in de vriezer ook flessen water (of kampeer koelelementen) te leggen zodat die de boel ook koel houden en als je extra flessen invriest dan kun je er ook een aantal naar je koelkast verhuizen om daar de temperatuur laag te houden.

Persoonlijk zou ik dan de opgeslagen stroom van de UPS bewaren voor een laptop of telefoon oid.

 

Ik probeer alleen maar met je mee te denken.

 

Edit: zal je altijd zien, denk je de eerste reactie te typen en als je hem plaatst zijn er al meerdere :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang duren jouw stroomstoringen?

Ik heb nooit stroomuitval langer dan een paar uur gehad. In die tijd houdt de koelkast en vriezer het wel vol...

Niet openen is het belangrijkste, om zo de kou binnen te houden.

Zou de stroomuitval langer duren, dan mag ik lekker al het ijs opeten en dan braad ik het vlees wat er in ligt.

Ik heb maar een kleine vriezergedeelte en ben aan het overstappen op weck zodat ik helemaal zonder vriezer kan.

 

Heb je een kleine vriezer waar 2 pakken hamburgers een kilo gehakt en een liter ijs in gaat kan dat ja.

Ik heb zelf een vriezer van ongeveer 600 liter

die eet je niet binnen een dag leeg dan praat je eerder over een week

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een kleine vriezer waar 2 pakken hamburgers een kilo gehakt en een liter ijs in gaat kan dat ja.

Ik heb zelf een vriezer van ongeveer 600 liter

die eet je niet binnen een dag leeg dan praat je eerder over een week

 

Vriescel bedoel je zeker.:p

 

Ik heb in de garage een aparte vriezer en nog een 3 vaks in de recreatiewoning\BOL. 24 uur kan net als je alles dichthoudt, anders kun je de boel weggeven\opeten.:rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je een kleine vriezer waar 2 pakken hamburgers een kilo gehakt en een liter ijs in gaat kan dat ja.

Ik heb zelf een vriezer van ongeveer 600 liter

die eet je niet binnen een dag leeg dan praat je eerder over een week

 

Het duurt wel een paar dagen tot een week voordat zo'n grote vriezer ontdooit is, dus die week redt je met gemak. :)

Damn, je moet nog een week lang de avond van te voren beslissen wat je uitvriest! ;)

 

Naar Hongarije heb ik onlangs twee kilo vlees goed verpakt meegenomen. 't Heeft meer dan 40 uur in een warme bus gelegen en was nog steeds keihard bevroren bij aankomst.

Dat met wat noppenfolie, alu reddingsdekentje en zo'n cheapo koeltas.

 

Alleen op accu's kun je de autonomie van je koelkasten en vriezers niet erg efficient verlengen. Een vriezer blijft al snel een paar dagen tot dagenlang bevroren.

Koppel je aan die accu's een oplaadt mogelijkheid, bv zonnepanelen, dan kun je wel met relatief weinig accu's heel lang genieten van een paar handige luxe items.

'k Ken iemand die de was doet op die manier, gewoon met een wasmachine, hij moet alleen het water boven de kachel of een vuurtje warm stoken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k Ken iemand die de was doet op die manier, gewoon met een wasmachine, hij moet alleen het water boven de kachel of een vuurtje warm stoken.

 

Met een moderne wasmachine kan dat heel goed.

Bv de ecobubble die wast heel goed op 30 graden.

Dan hoef je nauwelijks je water te verwarmen.

Zonder het verwarmings element te gebruiken komen sommige modellen wasmachines al niet meer boven zo'n 500-700 watt piek uit.

Dan kun je met wat eenvoudige accus, zonne paneeltjes en kleine sinus omvormer bijna dagelijks een wasje draaien.

 

Wil je helemaal low budget dan heb je van die campingwasmachientjes die enkel de trommel met een motortje rond draaien.

Dus ook geen centrifugeren, dus nog minder piek vermogen nodig.

( stop daar een 12 volt motor in en je hebt ook al weer geen omvormer nodig)

 

Het is dan ook vaak de kunst om gewoon even buiten de gangbare paden te denken en dan kan bijna alles heel simpel....

 

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het duurt wel een paar dagen tot een week voordat zo'n grote vriezer ontdooit is, dus die week redt je met gemak. :)

Damn, je moet nog een week lang de avond van te voren beslissen wat je uitvriest! ;)

 

Naar Hongarije heb ik onlangs twee kilo vlees goed verpakt meegenomen. 't Heeft meer dan 40 uur in een warme bus gelegen en was nog steeds keihard bevroren bij aankomst.

Dat met wat noppenfolie, alu reddingsdekentje en zo'n cheapo koeltas.

 

Alleen op accu's kun je de autonomie van je koelkasten en vriezers niet erg efficient verlengen. Een vriezer blijft al snel een paar dagen tot dagenlang bevroren.

Koppel je aan die accu's een oplaadt mogelijkheid, bv zonnepanelen, dan kun je wel met relatief weinig accu's heel lang genieten van een paar handige luxe items.

'k Ken iemand die de was doet op die manier, gewoon met een wasmachine, hij moet alleen het water boven de kachel of een vuurtje warm stoken.

 

helaas moet ik je proef ondervindelijk melden na de storm van afgelopen weekend

na 2 dagen was brood uit de vriezer zacht (bijna ontdooit)

vlees was nog aardig hard

water was al ontdooit (vriesvocht zeg maar)

dat had niet veel langer moeten duren zeg maar

Link naar reactie
Delen op andere sites

..

Heeft er iemand hier ervaring mee?

Hoe houden jullie de koelkast en/of dieprvries koud bij stroomuitval?

 

1- ja

2- diepvries kan ruim 24 uur zonder stroom zolang je hem maar niet open doet tijdens de stroomstoring

 

Koelkast is iets lastiger.

Als je kijkt naar het stoomverbruik van een (moderne) diepvries dan zie je deze grafiek

 

vrieskist.PNG

 

Een 1500 VA ups verbruikt dit

(staat 2 uur per week aan)

 

ups_1500VA.PNG

 

Dus de ups verbruikt meer stroom dan de vrieskist.

Uit de grafiek van de vrieskist zie je exact de momenten wanneer iemand de deur van de vrieskist heeft opengedaan.

 

Omdat je maar 1500VA kan leveren en de UPS zelf ook redelijk wat verbruikt zijn jouw 45 minuten een prima resultaat.

Als vergelijking zou je eens een lamp van 25 watt kunnen aansluiten op je UPS en je zal tot je verassing zien dat je alsnog maar op (plus/min) 90 minuten uit zal komen.

 

Het toepassen van een UPS op een vrieskist/koelkast heeft eigenlijk niet veel zin.

Het heeft een stuk meer zin om het voor je CV pomp te zetten zodat je in geval van een stroomstoring in de winter nog de CV een paar uur kan gebruiken (zonder stroom werkt je CV niet ivm de pomp)

 

Het vullen van de lege ruimtes met piepschuim kan nog iets besparen (een stuk meer dan het toepassen van koelelementen) maar met een A++ of A+++ diepvries bereik je een beter resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vriescel bedoel je zeker.:p

 

Ik heb in de garage een aparte vriezer en nog een 3 vaks in de recreatiewoning\BOL. 24 uur kan net als je alles dichthoudt, anders kun je de boel weggeven\opeten.:rolleyes:

 

vriescel? valt mee mijn ouwe heeft 1200l vriezer, en ook die is altijd te klein (was eerst 2x 800l)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een moderne wasmachine kan dat heel goed.

Bv de ecobubble die wast heel goed op 30 graden.

Dan hoef je nauwelijks je water te verwarmen.

Zonder het verwarmings element te gebruiken komen sommige modellen wasmachines al niet meer boven zo'n 500-700 watt piek uit.

Dan kun je met wat eenvoudige accus, zonne paneeltjes en kleine sinus omvormer bijna dagelijks een wasje draaien.

 

Wil je helemaal low budget dan heb je van die campingwasmachientjes die enkel de trommel met een motortje rond draaien.

Dus ook geen centrifugeren, dus nog minder piek vermogen nodig.

( stop daar een 12 volt motor in en je hebt ook al weer geen omvormer nodig)

 

Het is dan ook vaak de kunst om gewoon even buiten de gangbare paden te denken en dan kan bijna alles heel simpel....

 

K a n s

 

Verwarmen kost simpelweg de meeste stroom. Ik was zelden boven de 30 graden, gewoon met een Zanussi van nog geen 400 euro. 0,7 kWh per wasbeurt op eco stand.

Af en toe gooi ik er een 90 graden was tussendoor met handdoeken e.d. puur om de machine zelf schoon te houden.

 

Met wat zonnepaneeltjes, regelaars/omvormers en accu's kun je vrij snel autonoom zijn voor een paar zeer plezierige luxe dingetjes.

Lampen, wasmachine, vriezer, koelkast wellicht, laptop (internet uit de lucht pikken als 't kan, 3G, 4G), meer heeft zelfs een verwend modern mens niet echt nodig.

 

Zelf samenstellen is absoluut voordeliger maar er zijn ook kant en klare plug and play systemen te koop: http://prepshop.nl/zelfredzaamheid/goalzero-yeti-1250-solar-generator-kit

Voor mijzelf alleen zou die capaciteit al voldoende zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mortuariums tellen niet mee als vrieskist... :cool:

 

K a n s

 

vroeger toen mijn vader nog varkens had, hadden we ieder jaar hamlapje (biggetje wat wij deden verzorgen, als die groot was ging die de naar de slager, en werd hij thuis door opa schoon gemaakt en in de vriezer gedaan) was 2 dagen werk en een heel jaar varkensvlees

dat een moestuin en 5 man in het gezin zorgde voor een nood van een heeele grote vriezer

Link naar reactie
Delen op andere sites

helaas moet ik je proef ondervindelijk melden na de storm van afgelopen weekend

na 2 dagen was brood uit de vriezer zacht (bijna ontdooit)

vlees was nog aardig hard

water was al ontdooit (vriesvocht zeg maar)

dat had niet veel langer moeten duren zeg maar

 

Vriezertje met label G?

 

Timmer daar eens wat isolatieplaat omheen, dat is absurd snel voor een 600 liter vriezer.

 

De meeste vriezer leveranciers (die je dus belt om je defecte te vervangen) gaan uit van een veilige periode van 48 uur.

En dan moet alles nog hard bevroren zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vriezertje met label G?

 

Timmer daar eens wat isolatieplaat omheen, dat is absurd snel voor een 600 liter vriezer.

 

De meeste vriezer leveranciers (die je dus belt om je defecte te vervangen) gaan uit van een veilige periode van 48 uur.

En dan moet alles nog hard bevroren zijn.

 

geen idee maar het is wel zo ;)

voor de rest doet hij t prima dus ik ga geen nieuwe kopen, al zou een simpel bouwmarkt aggegraatje geen luxe zijn denk(dat en 20l benzine) dan kan je m evt leeg eten in de loop van de tijd

Link naar reactie
Delen op andere sites

geen idee maar het is wel zo ;)

voor de rest doet hij t prima dus ik ga geen nieuwe kopen, al zou een simpel bouwmarkt aggegraatje geen luxe zijn denk(dat en 20l benzine) dan kan je m evt leeg eten in de loop van de tijd

 

Man, bij jou moet op een zwoele zomeravond (komende zondag) de condens op de buiten kant te zien zijn waar hij het meest warmte lekt. Buitenkant isoleren levert bij moderne vriezers niets op, maar bij jou kon het wel eens anders zijn. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Man, bij jou moet op een zwoele zomeravond (komende zondag) de condens op de buiten kant te zien zijn waar hij het meest warmte lekt. Buitenkant isoleren levert bij moderne vriezers niets op, maar bij jou kon het wel eens anders zijn. :p

 

geen condens te zien verder niks mis mee, het is gewoon een verouderd model

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...