Ga naar inhoud
GENEGEERD

DIY: Eigen keukenspullen


konijn

Aanbevolen berichten

hier kun je foto's zetten, tips geven en tips krijgen over hoe je het beste zelf je eigen keukengerei kunt maken.

 

dingen zoals alcoholbrandertjes, houten spatels, koelsystemen, grills en dat soort dingen ( ik weet dat een aantal dingen ergens anders al staan maar hier kunnen ze verzamelt worden )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

een ideetje wat ik vanochtend kreeg van @JamHard: maak je eigen houten keukenspullen.

 

Ik had nog hout over van een keer dat ik een kastje maakte, dit waren de palletplanken die nog over waren

ik heb zelf tot nu toe alleen nog maar een spatel gemaakt, maar ik heb ook meteen een tweede vorm uitgezaagd om nog iets anders te kunnen maken

 

de eerste tekening van hoe die zou worden

DSC05799.jpg.d7ece154ac6864feab5af4a92bdd3fe2.jpg

 

hier een foto van een bewerkte en een onbewerkte

DSC05802.jpg.c8e20ea1cd052d8a043f6a1baae46424.jpg

 

hier zijaanzicht, ik heb die "helling" helemaal met een stanleymes gedaan;):o

DSC05803.jpg.b253550504687867d07ba2b4d9a11a3b.jpg

 

ik heb dit vooral gemaakt voor in mijn BOB, als jullie aanvullingen hebben of verbeteringen hoor ik het graag, of als jullie een idee hebben over wat ik met die onbewerkte moet doen dan hoor ik dat ook graag:D

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat zou kunnen, het is altijd een optie, en een goed idee dankje

 

ik ben ook nog van plan om er gaatjes in te boren ( ophanggaatjes of voor een touwtje in de steel ) maar het enige boortje dat wij hebben paste niet in mijn hand-boor

 

maar binnenkort . . .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel erg mooi gemaakt @konijn :D

Het is altijd veel beter om zelf iets te leren te maken waar je veel aan hebt en ook goed kan gebruiken.

Dit is zeker een goed voorbeeld hoe je met "afval" iets anders kan maken wat weer functioneel is.

Even een tip om nog langer van je mooie spatel te genieten en deze ook net zo mooi te houden als dat deze nu op het moment is.

Smeer deze in met bijvoorbeeld een beetje slaolie (andere olie volstaat natuurlijk ook) en dan is de kans dat deze gaat splijten ook een stuk kleiner en geeft bovendien een mooie afgewerkte glans ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij is keukenmateriaal voor de keuken voor kamperen of shtf situatie drie afzonderlijke dingen . Ik ga nooit kamperen met keukengerei uit mijn huis en ga ook nooit trainen voor een noodsituaties met mijn kampeermateriaal enzovoort .

Maar goed ik ben ik .

Mooi dat je iets zelf probeert te maken . Ga eens op zoek naar beuken hout dat is kleur en smaakloos .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houtsnijwerk is mooi. Zoals ik op de chatbox al aangaf, heb ik diverse dingen gesneden en bewerkt uit taxushout. 2 bogen, een wakizashi die gebroken is door mijn domme schuld. Voor mijn sport een knuppeltje, een tanto en een kobutan. Als oefengereedschap.

 

IMG_0287.jpg.9d8a33ff7b5d9818063ee0eaf1dffeff.jpg

 

IMG_0288.jpg.097c45607f991f23b0834615daaf3b78.jpg

 

IMG_0289.jpg.5e942e9ee677e03e46e07ad0a56b8320.jpg

 

Oke, geen keukengereedschap, maar ik wilde jullie de foto's niet onthouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb er ook nog een pollepel bij gemaakt van die andere onbewerkte versie ( die stond ook op één van de foto's )

 

DSC05804.jpg.a6536541512b6a87ac7bbf17d8c6c541.jpg

 

hier ook één foto van het zijaanzicht, het is moeilijk te zien maar ik heb de lepel iets uit weten te hollen ( allemaal met breekmes en schuurpapier )

DSC05805.jpg.82018146e2dbe093d419ccb96e95436c.jpg

 

 

nu heb ik tenminste iets aan kookgerei voor in mijn BOB, ik ga alvast bedenken wat ik als volgende ga maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Hey @Raycoupe, Dank je wel.

Notenhout snijdt makkelijk, niet warrig, hardhout, licht gewicht en smaak neutraal.

Ik behandel houten mijn keukengerei met gewoon zonnebloemolie. Eerst dagelijks, dan wekelijks dan zo nodig.

 

Ik heb zelf ooit een lange lepel gekregen, gesneden uit berkenhout. Erg fijn ding, want ik heb pannetjes met anti-aanbaklaag en bovendien is het ding lekker licht in gewicht.

Ook ben ik verbaasd dat hij toch al redelijk lang meegaat, terwijl ik hem nog nooit in de olie heb gezet.

 

Al met al blijkt zo'n zelf gesneden houten lepel een stuk praktischer dan je zou denken. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

weet iemand welke maat "uitholmes" ik het beste kan nemen, en hoe duur dat is, want ik heb het uithollingswerk van mijn lepel met een stanleymes moeten doen en dat daarna proberen glad te schuren ( nog steeds niet helemaal gelukt ;) ) want zo'n speciaal mes werkt natuurlijk veel makkelijker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

weet iemand welke maat "uitholmes" ik het beste kan nemen, en hoe duur dat is, want ik heb het uithollingswerk van mijn lepel met een stanleymes moeten doen en dat daarna proberen glad te schuren ( nog steeds niet helemaal gelukt ;) ) want zo'n speciaal mes werkt natuurlijk veel makkelijker!

 

Mora 'uitholmessen' kosten een 20 euro, plus 2 euro verzendkosten. Staat hier ook nog op de verlanglijst. :) ( zomaar een site die ze verkoopt: https://www.bushcraftshop.nl/index.php?item=mora-wood-carving-erik-frosts-162&action=article&group_id=10000056&aid=62&lang=nl#.U9TZ6dIcR9A)

 

Over de maat kan ik weinig zeggen, de een heeft een radius van 12mm, de ander van 15mm, allemaal kleiner dan de holling die je wilt uitsnijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...