Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welke moderne dieselmotor slikt plantaardige olie? Tips gevraagd


FincaInSpanje

Aanbevolen berichten

Ik hoor, zie en lees wel eens dat mensen op plantaardige olie rijden, bijv. 50% of 70% (soms wel 100%). Meestal gaat het dan om dieselmotoren in automodellen van voor het jaar 2000.

 

Zijn er mensen met technische kennis die weten of er ook dieselauto's van bijvoorbeeld 2010 en nieuwer zijn die ook op plantaardige olie kunnen rijden.

 

Ik denk er nl. over om mijn volgende dieselauto aan te schaffen die ook op plantaardige olie loopt en die daarnaast erg zuinig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@FincaInSpanje: Volgens mij zijn alle moderne diesel hoge druk verstuivers. Daarom zijn ze ook zo lekker zuinig. Direct er slaolie in gooien gaat dan niet meer lukken, alleen al vanwege viscositeit. Wel kun je van gebruikt frituurvet en andere plantaardige oliën biodiesel maken. Dat slikt een moderne diesel wel, al schijnt er wel wat verhoogde slijtage op te treden door onvermijdelijke onzuiverheden (optimisten schatten 3%, pessimisten 15%). Er zijn al heel wat mensen die het thuis zelf maken, hierover is van alles te vinden op het net. Als je thuis zelf biodiesel gaat maken, schijnt dat voor ongeveer een kwartje per liter te kunnen.

 

Ik wil nog aan de auto, alleen kan voor mij zelfs een dieseltje op biodiesel niet uit vanwege te weinig km's en teveel MRB. Bovendien mag je van de NL-wet alleen op brandstoffen waarover belasting is betaald rijden, dus is het nog illegaal ook.

 

Voor een echte BOV zou ik liever een oude diesel willen hebben dan zo'n nieuwe TDI, JTD, DITD, etc, etc, want ze zijn veel complexer en er kan dus veel meer stuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is veel over te vinden op het net.

Er zijn diverse inbouw en ombouw mogelijkheden voor de handige klusser, maar het blijft de vraag of op de wat langere termijn de nieuwe diesels dit gaan trekken.

Voor zover ik het gelezen heb, heeft dit te maken met de enorme hoge druk, waaronder de nieuwe systemen werken, waardoor een te hoge viscositeit van de olie funest kan zijn. OOk schijnt plantaardige olie niet voldoende gezuiverd te zijn en kunnen er waterresten inzitten, ( dat laatste bij normale diesel helaas ook)

Ikzelf heb gereden met een golf TDI uit 2004, met daarin 15 % toegevoegde slaolie. Dit in de zomer. Ik heb geen enkel verschil gemerkt, maar werd achteraf met klem gewaarschuwd door de garage dat dit de dieselpomp kan slopen.

Kortom, wil volledig op plantaardige olie rijden, dan denk ik dat je toch bij de oude diesels uitkomt.

Overigens is er erg veel over te vinden als je even zoekt, ook al is veel daarvan reeds een jaar of 10 oud.....dat zegt ook wel iets lijkt mij.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hoor, zie en lees wel eens dat mensen op plantaardige olie rijden, bijv. 50% of 70% (soms wel 100%). Meestal gaat het dan om dieselmotoren in automodellen van voor het jaar 2000.

 

Zijn er mensen met technische kennis die weten of er ook dieselauto's van bijvoorbeeld 2010 en nieuwer zijn die ook op plantaardige olie kunnen rijden.

 

Ik denk er nl. over om mijn volgende dieselauto aan te schaffen die ook op plantaardige olie loopt en die daarnaast erg zuinig is.

Weet je nog hoe @wodan zijn auto er uit zag ? Wel hij weet er vermoedelijk wel meer van .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd zoals eerder gezegd zal je met moderne diesels de verstuivers ,injectiepomp en brandstofpomp naar de fruut helpen. De gloeiers zullen ook veel sneller verkolen. Dan is starten al gedaan.

Oudere diesels en heel oude kan je bijna rechtstreeks gefilterde frituurolie inkappen maar dat verhaal is over met de moderne.

Ook zal de electronica gaan flippen omdat ze de juiste verbrandingswaarde niet gaat meten en zal de ecu de boel stilleggen.

Voor mijn werk werk ik aan onder andere wielladers met moderne Yanmar diesel motoren die aangestuurd worden via de ECU. Het minste dat verkkerd gaat in de brandstof of dergelijke en de machine staat stil.

1 vuiltje geraakt door de filter en injectiepomp naar de fruut....prijs van de injectiepomp...6500 euro..

Dus zeker opletten met niet conventionele brandstoffen.

Wil je dit echt dan is een oude diesel aan te raden die op de tweedehands markt verkocht worden voor een appel en een ei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom ingewikkeld doen ? Ze rijden allemaal op huisbrandolie. Hoef je niks voor om te bouwen. Als je niet werkt met verborgen tanks, dan kost de eerste keer dat je gesnapt wordt 500€. Laat je geen tweede keer snappen want dan ben je geruïneerd.

 

Je bedoelt waarschijnlijk de rode diesel die voor de landbouw is met huisbrandolie. Dat zou slecht zijn voor de auto.

 

http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/auto/Tankt_u_wel_eens_rode_diesel.9129102-2210.art?ckc=1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bedoelt waarschijnlijk de rode diesel die voor de landbouw is met huisbrandolie. Dat zou slecht zijn voor de auto.

 

http://netto.tijd.be/geld_en_gezin/auto/Tankt_u_wel_eens_rode_diesel.9129102-2210.art?ckc=1

 

 

Het meeste uit dit artikel is flauwekul. Ik ken Olivier Neirinck persoonlijk. De technische specs van diesel en huisbrand hebben niet zo veel verschilpunten. De aangepaste huisbrand Total Ultra leunt het beste aan bij de specs van diesel. Die informatie heb ik uit de eerste hand van een technicus bij Total. Daarnaast ken ik zowat 75% van alle belangrijke spelers in de petroleumsector in België maar dat zal dan waarschijnlijk zijn omdat ik ruim 10 jaar tankwagens leverde aan de handelaren. Dat het slecht is voor je auto is bangmakerij.

 

Wat je in elk geval niét mag doen :

- een tank hebben van meer dan 100l, ook geen jerrycan in je auto zetten want dat volume wordt bij je tank gerekend.

- een valse tank plaatsen.

 

Word je gesnapt, dan geef je ruiterlijk toe dat je een fout hebt gemaakt, je had thuis nog een jerrycan, je dacht dat het diesel was en je hebt er de verkeerde in gekapt. Kan gebeuren. Dat kost je (in Vlaanderen) dus 500€. Vind ik nog redelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan de pagina niet 1 2 3 terugvinden maar op een ombouw forum werd er over gerept dat je 'wel' een tank gevuld met 'ölien' in de auto mag en dat die ook aangesloten mag zijn op de motor.

 

De truck is om voordat je wordt gesnapt (of aangehouden) met een switch om te zetten van ölien naar diesel. Op die manier heb je plezier en ben je juridisch niet vervolgbaar (een maas in de wet).

 

Alsnog riskant, je kan als de agent je niet laat gaan het nog altijd gooien op waarom je dit hebt gedaan. Benzine prijzen die zo duur geworden zijn dat je wel op alternatieven hebt moet overstappen omdat je werk wat verder dan 'normaal' zit kan als je het goed aanpakt hopelijk op wat empathie rekenen. Anders dan dat had je toch al een eikel die tot het gaatje gaat en daar is helemaal niks aan te beginnen als burger <_>

 

Was voor NL dan weliswaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan de pagina niet 1 2 3 terugvinden maar op een ombouw forum werd er over gerept dat je 'wel' een tank gevuld met 'ölien' in de auto mag en dat die ook aangesloten mag zijn op de motor.

 

De truck is om voordat je wordt gesnapt (of aangehouden) met een switch om te zetten van ölien naar diesel. Op die manier heb je plezier en ben je juridisch niet vervolgbaar (een maas in de wet).

 

Alsnog riskant, je kan als de agent je niet laat gaan het nog altijd gooien op waarom je dit hebt gedaan. Benzine prijzen die zo duur geworden zijn dat je wel op alternatieven hebt moet overstappen omdat je werk wat verder dan 'normaal' zit kan als je het goed aanpakt hopelijk op wat empathie rekenen. Anders dan dat had je toch al een eikel die tot het gaatje gaat en daar is helemaal niks aan te beginnen als burger <_>

 

Was voor NL dan weliswaar.

 

Een switch, een extra tank, dat wordt in Vlaanderen als zware fraude bestempeld. Je krijgt er een zwaardere boete door. Met een volle tank rijden wij overigens 960 km, dan hoeft een extra tank niet.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat rode diesel slecht is voor de motor dat is onzin, mijn BMW 324D heeft in mijn bezit ruim 75.000 kilometer er op gereden in de jaren 90. (toen waren de boetes nog te riskeren)

Tot een jaar geleden draaide veel koelmotoren op rode diesel en die liepen ook niet kapot.

Of er nog rode diesel te koop is in Nederland dat weet ik niet, de pompen waar ik kom die hebben het niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangaande alternatieve brandstoffen, raad ik ppo.nu aan.

 

Ik lees hier zo vaak, "ik wil een diesel dan kan ik in geval van nood op plantenolie rijden..." In geval van nood? Beetje nadenken en je informeren...

In mij ogen niet zo echt 'prepper' gerelateerd, eerder 'ik wil goedkoper gaan rijden' gedachte. Wel, koop een kleine wagen als je enkel jezelf wil vervoeren,

wil je lading vervoeren, dan kost dat meer energie, ergo brandstof. De zon gaat voor niets op, denk eens elektrisch zoals lewieke al aangaf in andere draadjes.

 

Als je wil frauderen door met rode huisbrandolie te gaan rijden, ben je om meerdere redenen verkeerd bezig en kan ik enkel maar afraden.

 

Deze die veralgemeende stellen dat het wel kan op rode mazout dit en dat, zouden beter eens informeren over welk type brandstof EN welk type motor ze het hebben,

het is namelijk voor beide nogal specifiek. Er in veralgemenen is desinformeren.

 

Hetzelfde geldt voor het stellen van 'voor 2000' en met 'een TDI kan het' voor plantenolie. Iedere diesel is zo te bouwen dat ie dat kan verbranden, de ene aanpassing

is de andere niet, noch in gemak, noch in prijs.

 

Zoals bij een RR geldt dat "Als je moet vragen wat het kost" je het niet kan betalen, dat "Als je moet vragen of het kan op plantaardige olie" je niet genoeg van motortechniek af weet en er dus best vanaf blijft.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een switch, een extra tank, dat wordt in Vlaanderen als zware fraude bestempeld. Je krijgt er een zwaardere boete door. Met een volle tank rijden wij overigens 960 km, dan hoeft een extra tank niet.

 

Je kan het ook omdraaien. Wil je kunnen blijven werken zodat je centjes kan verdienen waar belasting over geheven kan worden of moet je noodgedwongen je baan opzeggen en in de bijstand zitten omdat je een zogezegde 'preventieve' maatregel hebt getroffen om de situatie 'werkbaar' te houden?

 

Ik zeg je dat die bijstand per maand duurder is dan de heffing op brandstof plus die boete van 500 euro voor als je gesnapt wordt.

 

Dit is geen wetvoering meer, dit is economische marteling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou voor mij niet zo zeer om de prijs gaan om nu op plantaardige olie te rijden, want ik wil ook een zuinige auto\moderne diesel. Het is ook handig als de pleuris uitbreekt en er geen diesel meer te krijgen is dat je een voorraadje olie hebt staan omdat je diesel niet lang meer kunt bewaren ook tegenwoordig.

 

Ik heb ooit eens een docu gezien waar een groep mensen auto's liet rijden op kokosnoten olie. Ze maakten overigens van alles van de kokosnoot, maar dat even ter zijde.

 

Ik kan dus voorzichtig concluderen dat het rijden op plantaardige olie met een moderne diesel wat lastig wordt, met uitzondering van de Volkswagen 3L motoren. Klopt dat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze rijden ook op zogenaamde Blackdiesel,

Dit is niets meer dan oude motorolie die een beetje gefilterd is.

Een vriend van me gooit zoiets alles in de tank.

Door een compressor met een arduino aan te sturen kan hij op een nacht 200 liter oude motorolie of oud frituurvet filteren. Zover ik weet heeft hij bij zijn huidige auto niets aangepast.

Inmiddels experimenteerd hij hier nu al zeker 15 jaar mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je jezelf en de omgeving wil om zeep helpen, is op oude motorolie rijden in je dieselmotor het recept.

De verbrandingstemperatuur in een dieselmotor is veel te laag om dat 'gezond' te doen. NIET DOEN.

 

Wat de 3L motoren betreft, stel je vraag op het forum dat die gasten hebben, daar zit de kennis ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste diesel is gemaakt om op pinda olie te rijden.

De ontbrandingstenperatuur van plantaardige olie is ongeveer 300 graden celcius.

Aardolie kun je aansteken met een lucifer. Een lucifer word 400 graden celcius.

Als je het 50/50 mengt met diesel moet het geen probleem opleveren.

 

Misschien loop je wel het risico dat de verstuivers verstoppen.

 

Of het gezond is? Dat is weer wat anders.

Maar goedkoop is het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...