Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Vraag] Omvormer


Aanbevolen berichten

Ik heb 2 batterijen van 36v 12ah, die komen van mijn elektrische fietsen. Om de batterijen optimaal te benutten wil ik ze eventueel inzetten als reservebatterij bij een stroomuitval om eventueel computers en ledverlichting of eventueel de ventilator van mijn kachel te laten draaien. Op die manier bouw ik een beetje verder aan onafhankelijkheid.

 

Is er een techneut die me kan uitleggen hoe ik die stroom kan omvormen van 36v naar 220v of eventueel naar 12v. Ik zou liefst gebruik maken van een transfo of andere omvormer die uit een gebruikt/afgedankt apparaat komt. Iemand die me tips bezorgt ? Een niet te dure andere oplossing is ook een optie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@lewieke,

 

Een accu of batterij levert gelijkstroom, uit jou wandcontactdoos (stopcontact) komt 230v wisselspanning. Als je van gelijkstroom wissel wilt maken wordt het al niet meer goedkoop.

Dan zou ik voor optie 2 kiezen en er 12v gelijkspanning uit trekken. Dit zou je met een relatief simpele trafo al kunnen doen.

Ja kan ook de accubak open maken en de losse cellen zo aansluiten dat je 3x12v uit je 36v haalt en die parallel schakelen. Met wat soldeerwerk is dat de goedkoopste oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke, 36 volt komt niet zoveel voor. Meestal zijn accu's 12 of 24 volt (en soms 48 volt). Dus zijn er ook weinig producten om naar 230 volt om te vormen. Je zou het met een 48 volt versie kunnen proberen, die kunnen 30-60 volt ingangsspanning aan, maar als je accu onder de 30 volt is zal deze niet meer omvormen. 12 volt lijkt me een prima alternatief.

 

https://batterijladers-voedingen.nl/webshop/tag/36v-in

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke,

 

Een accu of batterij levert gelijkstroom, uit jou wandcontactdoos (stopcontact) komt 230v wisselspanning. Als je van gelijkstroom wissel wilt maken wordt het al niet meer goedkoop.

Dan zou ik voor optie 2 kiezen en er 12v gelijkspanning uit trekken. Dit zou je met een relatief simpele trafo al kunnen doen.

Ja kan ook de accubak open maken en de losse cellen zo aansluiten dat je 3x12v uit je 36v haalt en die parallel schakelen. Met wat soldeerwerk is dat de goedkoopste oplossing.

 

Ik wil de accubak niet open maken omdat de batterijen nog moeten dienen voor mijn fietsen. Omvormen naar 12v dus, ik had al een vermoeden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert

Vaste omvormers kan je niet andersom gebruiken.

@lewieke

Er zijn verschillende opties. Van 36V DC naar 12V DC, en dan 12V apparaten gebruiken, of 36V naar 230V AC omvormer en dan apparaten direct aansluiten.

Wat wil je gaan gebruiken voor apparaten? Qua wattage? Dat is het belangrijkste om als eerste naar te kijken, als je een omvormer moet kiezen.

 

Er zijn omvormers die een range van ingangsspanningen aankunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan simpele omvormers kopen van 12v naar 220 ...allee eerder van 24 volt naar 220 v...worden veel in vrachtwagens gebruikt voor een tv of lichte microgolf..heb die jaren geleden regelmatig geplaatst. Gebruik dan zeker dikke kabels van accu naar omvormer 50 of 75 carre...dus uit de fietsaccu haal je 24 en zo naar 220 wissel via deze omvormer...te verkrijgen in truckshops..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat je verder denkt lewieke, lees een de capaciteit voor, wordt uitgedrukt in Ah, oftewel Amperes die gedurende een tijd geleverd kunnen worden.

Als je dan uitrekent hoe lang je wat erop wilt laten werken en rekening houdt met dat je tijdens het omvormen 20% kwijt bent / niet ter beschikking hebt,

is het sop de kool dan nog waard?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet alleen in trucks, maar ook in caravans/campers gebruiken ze omvormers.

 

Tip die ik kreeg van een andere prepper: Victron heeft 12V/24V/48V DC > 230V AC omvormers, die in caravans/campers gebruikt worden.

Van kleine, tot grote omvormers waar je een heel huishouden mee kan voorzien.

 

Voor kleine apparaten, zoals verlichting, zou ik een 36V > 12V DC/DC converter nemen, en 12V verlichting gebruiken.

2 x 36V 12Ah geeft maximaal ~ 800VAh.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voordat je verder denkt lewieke, lees een de capaciteit voor, wordt uitgedrukt in Ah, oftewel Amperes die gedurende een tijd geleverd kunnen worden.

Als je dan uitrekent hoe lang je wat erop wilt laten werken en rekening houdt met dat je tijdens het omvormen 20% kwijt bent / niet ter beschikking hebt,

is het sop de kool dan nog waard?

 

Is het nu nodig om energie op te slaan ? Strikt gezien niet. We hebben gewone oplaadbare batterijen voor zaklampen. Maar we hebben ook die fietsbatterijen die ongeveer 500w aan vermogen opslaan (36v -12Ah). Dat is heel wat meer dan wat gewone batterijtjes kunnen leveren. Bij noodgevallen zou ik daar ledlampen kunnen op aansluiten, een laptop of andere weinig stroom verbruikende apparaten die het leven toch een stuk aangenamer kunnen maken. Of het sop de kool waard is hangt mijn inziens af van de kostprijs. Als er een mogelijkheid zou zijn om een transfo uit een gebruikt apparaat de demonteren, dan zou dat helemaal super zijn. Ik denk daarbij aan voedingen van computers, laders van laptops, ... .

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke

Meeste trafo's uit bestaande apparaten kan je niet gebruiken. Daar zijn ze simpelweg door de opbouw (electronica etc) niet voor geschikt.

Wat je nodig hebt is een omvormer, die van de 36V die je hebt, een bruikbaar ander voltage (met voldoende vermogen) maakt.

 

36V is een heel weinig gebruikt voltage, wat omvormers betreft.

Je zou naar zoiets kunnen zoeken, maar dan met het vermogen wat je wilt gebruiken. Deze gaat tot 2A. Daar zou je een tablet mee kunnen voeden/opladen, of 12V verlichting mee kunnen voeden.

http://www.ebay.nl/itm/DC-DC-step-down-power-converter-buck-adjustable-voltage-regulator-module-/191241073152?pt=UK_BOI_Electrical_Components_Supplies_ET&hash=item2c86db3200

 

Andere optie: DC-AC 230V omvormer zoeken, die 36V aankan als ingagnsspanning. Zoals ik al aangaf, zijn die lastig te vinden.

 

 

Ik zal het er even bijzetten.

Als ik 5600 Wp op mijn dak had liggen, had ik een paar extra duizendjes uitgegeven, aan acculader, accu's, en hoogwaardige omvormers, en was ik off-grid gegaan......

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert

Vaste omvormers kan je niet andersom gebruiken.

@lewieke

Er zijn verschillende opties. Van 36V DC naar 12V DC, en dan 12V apparaten gebruiken, of 36V naar 230V AC omvormer en dan apparaten direct aansluiten.

Wat wil je gaan gebruiken voor apparaten? Qua wattage? Dat is het belangrijkste om als eerste naar te kijken, als je een omvormer moet kiezen.

 

Er zijn omvormers die een range van ingangsspanningen aankunnen.

 

Dat is dan weer jammer . Ik heb er nog een liggen en verschillende van 220 naar 24 . Oorspronkelijk van accuboormachines .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke

Meeste trafo's uit bestaande apparaten kan je niet gebruiken. Daar zijn ze simpelweg door de opbouw (electronica etc) niet voor geschikt.

Wat je nodig hebt is een omvormer, die van de 36V die je hebt, een bruikbaar ander voltage (met voldoende vermogen) maakt.

 

36V is een heel weinig gebruikt voltage, wat omvormers betreft.

Je zou naar zoiets kunnen zoeken, maar dan met het vermogen wat je wilt gebruiken. Deze gaat tot 2A. Daar zou je een tablet mee kunnen voeden/opladen, of 12V verlichting mee kunnen voeden.

http://www.ebay.nl/itm/DC-DC-step-down-power-converter-buck-adjustable-voltage-regulator-module-/191241073152?pt=UK_BOI_Electrical_Components_Supplies_ET&hash=item2c86db3200

 

Andere optie: DC-AC 230V omvormer zoeken, die 36V aankan als ingagnsspanning. Zoals ik al aangaf, zijn die lastig te vinden.

 

 

Ik zal het er even bijzetten.

Als ik 5600 Wp op mijn dak had liggen, had ik een paar extra duizendjes uitgegeven, aan acculader, accu's, en hoogwaardige omvormers, en was ik off-grid gegaan......

 

Technisch is de aanpassing mogelijk. Alleen moet je ook voldoende verbruik hebben op het moment dat je de stroom produceert. Dan kom je met een paar duizend niet toe. Ik heb de berekeningen gemaakt en het is niet rendabel om met de huidige stand van de techniek off-grid te gaan. We doen wel een inspanning om meer stroom te verbruiken zodat we geen 'overschot' hebben gezien op jaarbasis. We gebruiken het net als externe buffer (zolang het nog kan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Draadje naar mijn hart :p

 

Lekker uit de box denken dus altijd goed.

 

Zoals al genoemd je moet altijd je, beoogde, verbruikers als uitgangspunt nemen.

Wat zijn die: nominale spanning, vermogen en verwachte gebruiksduur zijn allemaal even belangrijk.

 

Wil je de huidig gangbare apparaten blijven gebruiken dan moet je dus naar 230v wisselspanning, meeste huishoud apparaten, of zelfs 380 draaistroom, voor bv je kookplaat, sauna, grote ovens, sommige lasapparaten enz.

 

Voor veel apparaten zijn 120 volt wisselspanning, of gelijkspannings varianten 48, 24 of 12 ( of nog wel meer) volt uitvoering.

 

 

Daarna moet je jezelf afvragen of je dit allemaal van stroom wilt kunnen voorzien bij een tijdelijke of langere stroomuitval.

Of zelfs voor langere tijd als het net helemaal uitvalt.

Dan moet je dus over alternatieven gaan denken.

Accus voor de kortere periodes, en aggregaten, zonnepanelen, waterkracht, windkracht enz voor langere termijn.

Moet de voorziening 24 op 24 beschikbaar zijn of vind je het best als je op bepaalde periodes, s' middags als de zon maximaal is bv, je grootste verbruikers kunt voorzien.

 

Als is je idee creatief je moet je wel afvragen of je dus echt die 36 gelijkspanning moet omzetten naar 220?

Als dat zo is vraag ik me af of die investering de moeite waard is?

Je kunt dan enkel die twee accus gebruiken of je krijgt een relatief dure oplossing zodat meerdere ingangssapnningen, je fietsaccus, zonneaccus, zonnepanelen, omgezet kunnen worden.

 

Gezien de beperkte cappaciteit denk ik dat die relatief afwijkende 36 volt van je fietsaccus de benodigde investering te duur maken en je dat bedrag veel efficienter te investeren.

Al heb je die accus wel beschikbaar als de netspanning wegvalt dan kun je die accus maar eenmalig leegtrekken?

Of ga je die fietsaccus daarna weer met zonnepanelen opladen?

 

Dus kort samengevat ik denk dat deze oplossing niet rendabel te redeneren is?

 

Wat ik me wel kan voorstellen is dat je wat ledlampjes van 12 volt hebt en die met je fietsaccus gaat voeden.

Om van 36 volt gelijkspanning naar 12 volt zijn wel goedkope oplossingen, je kunt zelfs heel simpel 3 gelijke ledlampjes van 12 volt in serie aansluiten op je 36 volt accu en dat zal goed werken.

 

Dit topic zit zo vol met specifieke vragen en mogelijke oplossingen dat het een redelijk rommeltje is.

Nogmaal begin met te stellen wat je verbruikers zijn dat maakt de mogelijke antwoorden wat beperkter.

Alles kan, nou ja bijna alles, maar of het zinnig is?

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

De capaciteit is 36V x 12Ah = 432Wh ...Reken op 80% capaciteit die bruikbaar is => 345,6Wh, laten we zeggen een uur lang 350 Watt.

 

Als je led lampjes hebt die en op gelijkspanning werken en bvb vanaf 12V tot 250V (Dus zowel AC als DC) dan kan je die daar zonder aanpassen op

aansluiten, wel zo handig.

Mits een 100W omzetter van 36V DC naar 12V DC, kan je daar een auto adaptor op aansluiten voor je laptop. Heb je een multi voltage adaptor,

misschien wel rechtstreeks, dat wordt even zoeken.

 

Of het allemaal zinvol is, vraag ik me wel af, goedkoper en simpeler is die accu's houden voor de fietsen en een paar oude (gratis gekregen) (half)tractie of

gewone auto accu's op spanning hebben staan, kan je in geval van nood nog gebruiken in je auto, mist wat zoekwerk goedkoop te krijgen en een capaciteit

die een pak hoger ligt (het gewicht en plaatsgebruik is ook navenant). Het leuke is als je dit nog combineert met een UPS, die kan

namelijk sowieso 230V AC maken en we zijn weer bij af ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over de accu's van de fiets: Ik zou een andere oplossing kiezen als je geen elektronica achtergrond hebt.

 

Over off-grid:

Het aantal panelen, accu's en omvormers op elkaar, en je verbruik afstemmen.

Het ligt eraan hoe je je huishouden qua elektra laat draaien.

Wil je echt alle apparaten met hoog vermogen tegelijk aanzetten, of pas je jezelf een beetje aan qua gebruik. Het piek vermogen, en het continue vermogen bepaalt welke capaciteit omvormers je nodig hebt.

Daar ligt het verschil qua aanschaf van omvormers.

De accu capaciteit is er voor zodat je niet hoeft te verbruiken als je oplaadt, en dat je kan verbruiken als je niet laadt.

 

Als je voor veel hoge capaciteit accu's, en meerdere grotere omvormers gaat, ben je een hoop kwijt. Dan wordt het al snel een dure aangelegenheid wat iets meer kost dan een paar duizend. Dan ga je naar de 5. En meer. Zo gek als je het maar kan verzinnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een nieuw topic waardig.

 

Ik heb dit voor mijn situatie doorgerekent en kwam uit op een breakeven punt van 10-15 jaar voor een eiland oplossing voor mijn huis.

Waarbij ik moet opmerken dat ik de installatie zelf kan ontwerpen, installeren, en onderhouden.

Ook kan ik waarschijnlijk iets goedkoper inkopen dan de meeste maar dat is maar 10-20%..

 

Je hebt dan natuurlijk wel een aantal beperkingen.

Ik kan dan niet meer de 380krachtstroom verbuikers voorzien ( dan wordt de installatie veel duurder en terug verdien tijd al snel 20-30 jaar, dus gezien de gemiddelde levsduur van de componenten zeer twijfelachtig of je dat haalt)

Je hebt piekuren waarop je stroom over hebt.

Dus in de zomer is je accubuffer vol maar heb je energie over.

Die kun je dan wel gebruiken om bv extra wasjes te draaien maar je kunt niet aan het feit ontkomen dat je zomers veel meer zonne energie hebt dan in de winter.

Dus dan moet je of in de winter met een aggregaat stoom bij kunnen maken of gewoon minder verbruiken...

En je moet ervan uit gaan dat je zomer opbrengst te groot is om zinnig te verbruiken...

 

Dit is nu wel op te lossen doordat je die overproductie kunt terug leveren aan het net,.

En vervolgens in de winter kunt ' vereffenen'.

( natuurlijk proberen de huidige leveranciers heir steeds vaker een stokje voor te steken, zonne energie wordt op die manier voor hun een kosten post ipv iets dat geld oplevert en dat is niet goed voor een goed draaiende zaak :cool:)

Echter als puur eiland installatie heb je dit probleem wel ( op te lossen maar tegen veel extra kosten/ of ten koste van beschikbaarheid)

 

Je moet denk ik dit soort oplossingen niet enkel als wel of niet rendabel zien?

Al is het weldegelijk rendabel, de grootste 'winst' zit hem in het feit dat je mocht de energie voorziening echt weg vallen jij zomers 100% in je huidige verbruik kunt voorzien en hartje winter nog 10-15% van dat verbruik beschikbaar hebt.

Al lijkt die 10-15% weinig ik weet heel zeker als het zover is je gezin je elke dag dankbaar zal zijn dat je die luxe nog wel hebt op dat moment!

 

Ook dit is iets te generiek/onduidelijk om echt specifiek te kunnen beantwoorden.

Maar als je exht hiermee verder wilt dan denk ik, gezien je posts, dat je best met wat huiswerk eea duidelijk kunt krijgen.

Ik wil je ook best helpen als dat nodig is.

 

Prep ze,

K a n s

 

 

 

 

Technisch is de aanpassing mogelijk. Alleen moet je ook voldoende verbruik hebben op het moment dat je de stroom produceert. Dan kom je met een paar duizend niet toe. Ik heb de berekeningen gemaakt en het is niet rendabel om met de huidige stand van de techniek off-grid te gaan. We doen wel een inspanning om meer stroom te verbruiken zodat we geen 'overschot' hebben gezien op jaarbasis. We gebruiken het net als externe buffer (zolang het nog kan).
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke @Kans Je moet er wel opletlen dat omvormers die gebruikt worden voor elektronische apparaten als een computer of TV ed

dat deze een zuivere en zeker een stabiele sinusvormige wisselspanning hebben want veel en zeker de goedkopere omvormers hebben vaak een blokvormige

of een verkapte sinusvormige wisselspanning en dat werkt niet voor die apparaten .Voor een koelkast of een aantal lampen maakt dat niets uit

maar net als computers maken gebruik van de sinusvormige wisselspanning van 50 hz .

Let er wel op dat er altijd verlies zal optreden bij het omvormen ( zeker als je trafo's gebruikt )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is al heel wat over geschreven.

Zelf heb ik in dit draadje :

 

http://preppers.nl/forum/threads/5696-Welke-off-grid-zonnepanelen-kopen-voor-in-de-tropen/page2?highlight=Tropen

 

De basis en beginselen beschreven.

Zou voor de meeste te snappen moeten zijn.

Dan heb je de basis en zou zelf eea moeten kunnen uitrekenen, beredeneren enz.

 

Ik heb zelf electro, en daarna technische natuurkunde gedaan dus heb wat moeite om me in te leven in mensen die helemaal vanaf nul moeten beginnen.

Toch denk ik dat het in dat draadje redelijk staat beschreven?

Snap je die basis dan kun je met wat duidelijke vragen en de antwoorden die ik je kan geven bijna elke installatie wel utiwerken en als je handig bent zelf installeren.

 

Een paar keuzes en budget zul je zelf moeten bepalen daarna is het eeen middagje of twee logisch nadenken en uitwerken.

 

K a n s

 

@lewieke @Kans Je moet er wel opletlen dat omvormers die gebruikt worden voor elektronische apparaten als een computer of TV ed

dat deze een zuivere en zeker een stabiele sinusvormige wisselspanning hebben want veel en zeker de goedkopere omvormers hebben vaak een blokvormige

of een verkapte sinusvormige wisselspanning en dat werkt niet voor die apparaten .Voor een koelkast of een aantal lampen maakt dat niets uit

maar net als computers maken gebruik van de sinusvormige wisselspanning van 50 hz .

Let er wel op dat er altijd verlies zal optreden bij het omvormen ( zeker als je trafo's gebruikt )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Kans

 

Alvast bedankt voor het antwoord. De denkpiste die jullie volgen is best leuk en aantrekkelijk. Alleen ook bijzonder onpraktisch en wel om volgende redenen :

 

- budgettair schat ik dat een dergelijk systeem met iet of wat batterijopslag tussen 5 en 10K kost. Ons totale stroomverbruik op jaarbasis ligt op 3500 kwh, het equivalent van 850€/jaar. Dit ondervang ik volledig met eigen productie.

- de winter/zomer problematiek blijft gewoon. Overproductie in de zomer, te weinig in de winter en geen als het sneeuwt.

- een half-eiland oplossing zou technisch mogelijk zijn, alleen is een dergelijk systeem in Vlaanderen -voorlopig althans- niet toegelaten. Je kiest voor netgekoppeld of ontkoppeld.

- de levensduur van batterijen is beperkt en bovendien nemen batterijen ook (kostbare) ruimte in en dan hebben we het nog niet over veiligheid. Ik weet niet of ik een serie grote batterijen in mijn woning wil.

- als ik enkel 'veiligheid' wil bij SHTF, dan kan een groep volstaan. Dat kan eventueel een groep zijn op diesel of op LPG/propaan. De kostprijs hiervoor is vele malen lager dan de kostprijs van een opslagsysteem.

 

Wat ik nu wél doe om mijn stroom zinvol op te souperen is :

- fietsbatterijen laden

- in het tussenseizoen gebruik maken van olieradiatoren. Dan hoeft de cv nog niet aan.

 

Een project waar ik mee bezig ben is het voorzien in een elektrische boiler die me zou toelaten tijdens de zonnige periodes water met PV te warmen en mijn cv op gas helemaal uit te schakelen. In normale omstandigheden 'not done' maar bij overproductie van zonnestroom wel degelijk zinvol.

 

Een andere overweging die ik maak is om binnen enkele jaren -als de prijzen dalen en de technologie performanter wordt en het fiscaal klimaat gunstiger is- investeren in een elektrische auto. In plaats van te investeren in een dure set batterijen zou ik een auto kunnen aandrijven met mijn eigen (zo goed als gratis) zonnestroom. Dan zet je zowel de stroomproducenten, de fiscus én de leverancier van de batterij een neus. Je zou in theorie de stroom uit de autobatterij kunnen gebruiken om een aantal apparaten te voeden. Dit is overigens een denkpiste die de netbeheerders nu al volgen. In veel gevallen wordt bij elektrische auto's een batterij gehuurd, waardoor je met zekerheid beschikt over een goede batterij. Het maakt dan ook niet erg veel uit of je de batterij meer gaat ontladen of niet. De kosten voor vroegtijdige slijtage wentel je af op de verhuurder. Renault werkt in elk geval met een dergelijk systeem.

 

Tegen de huidige kostprijs van een auto, brandstof en bijhorende belastingen is een investering in een elektrisch voertuig met ons gebruikspatroon nu nog niet rendabel. Eventueel zou een tussenstap met een elektrische scooter kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke, soms moet je ook gewoon dingen doen die je wilt doen al is het rendement minimaal dan wel 0. Er is vast wel iemand die een omvormer voor je kan maken van 36v naar 230v voor een schappelijke prijs. Dan heb je in ieder geval wat je initieel van plan was gerealiseerd.

 

Zo heb ik een Studer omvormer 48v naar 230 volt zuivere sinus. Dat is een behoorlijk goed ding en ik kan er prima mee uit de voeten. Echter ken ik iemand de voor mij een 48v naar 230 volt gemodificeerde sinus kan maken tegen een prima prijs en de meeste apparaten werken er prima op. Dus gun ik hem zijn deel en hij helpt mij ook weer.

 

Ik zal eens een mailtje aan hem sturen of hij geen goedkope 36v oplossingen weet voor je accu's.:) Just for the fun.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt goed afgewogen.

 

Google eens op The Edison Nickel Iron Cell

Ik blijf me verbazen over wat er allemaal al is maar door commercie is verdwenen...

Deze accus gaan een leven lang mee.

Ik zit er over te denken om ze zelf te maken.

 

Prep ze,

K a n s

 

 

@Kans

 

Alvast bedankt voor het antwoord. De denkpiste die jullie volgen is best leuk en aantrekkelijk. Alleen ook bijzonder onpraktisch en wel om volgende redenen :

 

- budgettair schat ik dat een dergelijk systeem met iet of wat batterijopslag tussen 5 en 10K kost. Ons totale stroomverbruik op jaarbasis ligt op 3500 kwh, het equivalent van 850€/jaar. Dit ondervang ik volledig met eigen productie.

- de winter/zomer problematiek blijft gewoon. Overproductie in de zomer, te weinig in de winter en geen als het sneeuwt.

- een half-eiland oplossing zou technisch mogelijk zijn, alleen is een dergelijk systeem in Vlaanderen -voorlopig althans- niet toegelaten. Je kiest voor netgekoppeld of ontkoppeld.

- de levensduur van batterijen is beperkt en bovendien nemen batterijen ook (kostbare) ruimte in en dan hebben we het nog niet over veiligheid. Ik weet niet of ik een serie grote batterijen in mijn woning wil.

- als ik enkel 'veiligheid' wil bij SHTF, dan kan een groep volstaan. Dat kan eventueel een groep zijn op diesel of op LPG/propaan. De kostprijs hiervoor is vele malen lager dan de kostprijs van een opslagsysteem.

 

Wat ik nu wél doe om mijn stroom zinvol op te souperen is :

- fietsbatterijen laden

- in het tussenseizoen gebruik maken van olieradiatoren. Dan hoeft de cv nog niet aan.

 

Een project waar ik mee bezig ben is het voorzien in een elektrische boiler die me zou toelaten tijdens de zonnige periodes water met PV te warmen en mijn cv op gas helemaal uit te schakelen. In normale omstandigheden 'not done' maar bij overproductie van zonnestroom wel degelijk zinvol.

 

Een andere overweging die ik maak is om binnen enkele jaren -als de prijzen dalen en de technologie performanter wordt en het fiscaal klimaat gunstiger is- investeren in een elektrische auto. In plaats van te investeren in een dure set batterijen zou ik een auto kunnen aandrijven met mijn eigen (zo goed als gratis) zonnestroom. Dan zet je zowel de stroomproducenten, de fiscus én de leverancier van de batterij een neus. Je zou in theorie de stroom uit de autobatterij kunnen gebruiken om een aantal apparaten te voeden. Dit is overigens een denkpiste die de netbeheerders nu al volgen. In veel gevallen wordt bij elektrische auto's een batterij gehuurd, waardoor je met zekerheid beschikt over een goede batterij. Het maakt dan ook niet erg veel uit of je de batterij meer gaat ontladen of niet. De kosten voor vroegtijdige slijtage wentel je af op de verhuurder. Renault werkt in elk geval met een dergelijk systeem.

 

Tegen de huidige kostprijs van een auto, brandstof en bijhorende belastingen is een investering in een elektrisch voertuig met ons gebruikspatroon nu nog niet rendabel. Eventueel zou een tussenstap met een elektrische scooter kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klinkt goed afgewogen.

 

Google eens op The Edison Nickel Iron Cell

Ik blijf me verbazen over wat er allemaal al is maar door commercie is verdwenen...

Deze accus gaan een leven lang mee.

Ik zit er over te denken om ze zelf te maken.

 

Prep ze,

K a n s

 

Ik dacht aan iets dergelijks, maar dan voor 24-48v, dan is ie gelijk universeel inzetbaar.

http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/vrachtwagen-onderdelen/a1000309508-omvormer-inverter-24v-naar-230v-1500-1700-watt-continue.html?c=c3c3a3fd9c3e4c9081be58a8ffe91384&previousPage=lr&casData=EjuiBbJSjW85AN5c6LoAATN4lQn2yiBawcEPZe8OuAsLswFfXOX3vVozNs9G0FfCc0qw38GB2MlEiQHWeT4q2yXXbGLxQ3wLOTyfygJvh2Te7DV1swfhEJCkO6mMUNbVWeGdUA4okUYyZNM0Pd7_v8WURjmEg5g5HIGOHLT8ULtrTiNgU1n9Q7nDepa50okR-QkobHbFXdh6Nf8scih2QQ

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...