Ga naar inhoud
GENEGEERD

Volgorde van beste water in de natuur?


Zanshin

Aanbevolen berichten

Ff voor de duidelijkheid, ik heb maar liefst 2 stuks Katadyn Pocket Pro's, die kan ik naar mijn mening gewoon kan gebruiken in de sloot hier achter het huis!? Nog niet geprobeerd, als er interesse is wil ik best een filmpje maken waarin ik het water filter en vervolgens drink. Mochten jullie dan 48 uur niets van me horen, dan ben ik dood. Of op vakantie... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 65
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Vermijd stilstaand water, zoals vijvers, sloten en regentonnen.

Vooral in de warmere maanden (botulisme).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Botulisme

 

Ga voor stromend water, het liefst zo dicht mogelijk bij de bron.

 

Grondwater is het meest veilig (tenzij in een verontreinigde omgeving).

 

Regenwater is in principe zuiver gedestilleerd water.

Het verzamelt enkel wat onzuiverheden uit de lucht, onderweg naar beneden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Heel belangrijk is regenwater. Regenwater kun je goed opvangen middels een opengeknipte grote plastic vuilniszak gespannen in een aflopende V-vorm in de tuin. Ik heb hiermee al geëxperimenteerd en het gaat erg goed. Nederland is een regenrijk land. Het water gedraagt zich als gedestilleerd water (zoutvrij). Je kunt het water nog laten lopen door een aquarium-koolstof-filter (langzaam) en desnoods nog door een filter gevuld met "Kaolien" (Pijpaarde, ionenwisselaar) als radioactieve fallout wordt vermoed (alleen de kationen zoals Caesium, Uranium, Plutonium, e.d.). Voor radioactief Jodium dient u nartuurlijk Jodium in de vorm van kalium jodide (KJ, 130 mg per dag, 10 dagen) in te nemen om de kans op schildklier-kanker te verminderen. Mijn huisarts vindt dit hoogst paranoïd en weigert mij KJ voor te schrijven. Ik zal dus zelf naar dit zout op Internet moeten gaan zoeken.

Active kool kunt u kopen in aquarium-winkels en Kaolien (pijpaarde) kunt u kopen/bestellen via de goed gesorteerde winkel voor keramische materialen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Alles heb je goed geregeld, ook je filters.

Dan raakt de stront de ventilator. Je blijft op je BIL.

Je teert een tijdje op je watervoorraad, maar dan moet je toch echt de filters gaan gebruiken.

 

Je kunt kiezen uit twee a drie waterbronnen:

Een sloot in de wijk nabij, een sloot rond een park en, op even afstand, een grote rivier die door Nederland stroomt.

Wat heeft de voorkeur?

De eerste twee kunnen bevuild zijn met eendepoep en erger.

De laatste wordt gebruikt door allerlei bedrijven om op te lozen en er voeren tot voor erg kort nogal wat vrachtschepen door dat water.

 

Gebruik ik de genoemde bron(nen) of regel ik wat anders om lang plezier te hebben van de filters?

 

Later:

 

Na de haastig afgetapte hoeveelheid kraanwater en dan de voorraad bronwater heeft regenwater de voorkeur begrijp ik.

Daarna pas de lokale sloten of de rivier.

Maar eerder de rivier of de sloten?

En dan de sloten in de woonwijk of de sloten in de polder verder weg? Of een stroompje als de Linge?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Los van het feit dat je gemiddeld in Nl per M2 dak ongeveer 1000L/jaar water zult kunnen opvangen, wat bij een normaal huisje al snel 60Kuub/jaar water is, ben je in dit geval waarschijnlijk screwed op de lange termijn zonder aktief koolstoffilter, dus kies maar degene die het dichtste bij is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Los van het feit dat je gemiddeld in Nl per M2 dak ongeveer 1000L/jaar water zult kunnen opvangen,

Dus ik zou na SHTF of misschien nu al in de regenpijp moeten zagen en zorgen voor een soort aftapmogelijkheid?

Dit op zo'n manier dat de normale afwatering zijn gang kan gaan maar dat ik naar keuze een jerrycan o.i.d. kan plaatsen.

Als de buis doorloopt (dus niet eindigt), hoe is dat het beste te regelen zonder er een romeltje van te maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus ik zou na SHTF of misschien nu al in de regenpijp moeten zagen en zorgen voor een soort aftapmogelijkheid?

Dit op zo'n manier dat de normale afwatering zijn gang kan gaan maar dat ik naar keuze een jerrycan o.i.d. kan plaatsen.

Als de buis doorloopt (dus niet eindigt), hoe is dat het beste te regelen zonder er een romeltje van te maken?

 

Regenton vulautomaat er tussen

http://www.rondomton.nl/regentonnen/accessoires/regentonvulautomaat-regenpijp-diameter-70-tot-80-mm.html

 

Als je dan ook nog een voorraadje wilt, zou ik er een 600 of 1000 liter IBC aan hangen, als je de ruimte hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een stort in een ton met overloop in de rest van de afvoer bedoel je?

Wat als het vriest? De ton moet heel blijven, het water toegankelijk...

 

Ik dacht zelf nog meer aan iets kleiners, meer ad-hoc, met een jerrycan of een fles.

Maar dat is minder effectief als het niet elke dag regent...

 

 

Later:

 

Ton heb ik staan.

Morgen eens de afvoer bestuderen, misschien is het simpeler dan ik dacht.

En dan meteen maar de ton er tussen regelen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat geeft inspiratie, inderdaad.

Morgen de afvoer eens bestuderen. Misschien is het allemaal erg makkelijk:

De ton staat al in de buurt. Dus alleen op de juiste plek en een aansluiting erboven.

Dan op zoek naar een tapkraantje voor ergens onderin.

Opstellen op wat frisdrankkratten zodat er een fles of jerrycan onder kan en het is af?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat geeft inspiratie, inderdaad.

Morgen de afvoer eens bestuderen. Misschien is het allemaal erg makkelijk:

De ton staat al in de buurt. Dus alleen op de juiste plek en een aansluiting erboven.

Dan op zoek naar een tapkraantje voor ergens onderin.

Opstellen op wat frisdrankkratten zodat er een fles of jerrycan onder kan en het is af?

 

Inderdaad. En een klein beetje vorst kan zo'n regenton wel hebben. ALs het langdurig vriest wel leegmaken, wellicht nog op zoek gaan naar jerrycans zodat je het water binnen kunt zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Want wat doet het koolstoffilter voor de eendepoep of het regenwater? (naast smaak neutraliseren)

 

Vertrouw NOOIT op actieve kool om bacterieen en ander levend microscopisch spul uit je water te filteren. Wel bepaalde chemicalieen, zoals chloor of jodium en ook veel pesticiden.

Aktieve kool verwijderd ook veel geuren en kleuren uit het water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast armageddon

Ik weet niet waar jij woont maar hier zit het grondwater op 2m

Laat nu al een put slaan kost je 150 euri's en klaar is kees bovendien is dat water al voor een groot deel gefilterd door moeder natuur

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een stort in een ton met overloop in de rest van de afvoer bedoel je?

Wat als het vriest? De ton moet heel blijven, het water toegankelijk...

 

Ik dacht zelf nog meer aan iets kleiners, meer ad-hoc, met een jerrycan of een fles.

Maar dat is minder effectief als het niet elke dag regent...

Plaats de regenton met een kraantje iets v/d grond. Op een stapeltje stenen bv.

Dan kun je simpel water tappen met een emmer, jerrycan, fles etc.

Het water in de ton zit niet rondom opgesloten dus heeft ruimte om uit te zetten. Dat maakt veel verschil bij bevriezing.

Het is altijd aan te raden je ton zo leeg mogelijk te houden. Water kun het beste koel en donker bewaren. Het minste bacterieengroei in je nog ongefilterde water.

Alhoewel Netuyas correct stelt dat er jaarlijk heel wat neerslag valt is het wel een feit dat het niet regelmatig valt. Je moet dus altijd voorraad hebben om een droge week te overbruggen. Mijn idee, waarmee iedereen het mee oneens mag zijn, is alle regen opvangen. Dus afhankelijk v/d oppervlakte van je dak meerdere regentonnen koppelen. Je hebt nooit water teveel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plaats de regenton met een kraantje iets v/d grond. Op een stapeltje stenen bv.

Dan kun je simpel water tappen met een emmer, jerrycan, fles etc.

Het water in de ton zit niet rondom opgesloten dus heeft ruimte om uit te zetten. Dat maakt veel verschil bij bevriezing.

Het is altijd aan te raden je ton zo leeg mogelijk te houden. Water kun het beste koel en donker bewaren. Het minste bacterieengroei in je nog ongefilterde water.

Alhoewel Netuyas correct stelt dat er jaarlijk heel wat neerslag valt is het wel een feit dat het niet regelmatig valt. Je moet dus altijd voorraad hebben om een droge week te overbruggen. Mijn idee, waarmee iedereen het mee oneens mag zijn, is alle regen opvangen. Dus afhankelijk v/d oppervlakte van je dak meerdere regentonnen koppelen. Je hebt nooit water teveel.

 

Eens. Heb 2 kasjes in de tuin, totale oppervlakte 15 m2. Gemiddeld 800mm water per jaar = 800 x 15 = 12.000 liter water per jaar van mijn kasdaken. Dus, regenpijpjes er aan, 2 IBC's van 1000 liter erbij.

 

Om het regenwater wat vers te houden rouleer ik tussen de IBC. Ik laat er eentje vollopen, terwijl ik het water uit de andere gebruik. Als de ene vol is draai ik dit om.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rembo Heb jij persoonlijk dan niet relatief snel last van overstromingen als je grondwater al op 2 meter diepte te vinden is? Ik neem aan dat de grond dan bv minder regen kan opnemen? Of ben ik helemaal fout? Lijkt me interessant om weten :)

 

Groetjes

 

 

Dristal

2 meter is nogal diep. Kijk eens naar het waterpeil in sloten. Dat is (ongeveer) het grondwaterpeil.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...