Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Kans

Is er nog plek voor de doe het zelver?

Recommended Posts

Ik doe bijna alles zelf.

Als iets niet lukt dan kun je het aan de expert over laten, of je bent net als ik en je gaat verder graven, internetten enz.

Laatst starte de auto niet meer.

Nu had ik al een paar keer het idee dat de startmotor de boel net wat zwaarder rond gooide dan normaal, dus de accu was de eerste verdachte.

Na de jumpstart en een stukje rijden, 15 min, was de accu niet voldoende opgeladen voor de volgende start poging.

Accu een nachtje aan de oplader en die leek toch goed vermogen op te nemen.

Dus voltmeter eraan en starten, motor starte soepel en ik zag meteen de spaning naar de 14 volt lopen.

Dus ik dacht ok, accu goed, dynamo en electronica ok, hmmm vreemd.

Maar na twee ritten weer een kantjeboord start, wtf?

Dus wat langer gemeten, na het starten wordt de accu bijgeladen tot boven de 14 volt maar daarna zakte de spanning in tot de accuspanning en niet de 13,8 floating spanning, dus daarna werd de accu niet meer bijgeladen..

Op zoek naar de dynamo, potver wat zat die ver verstopt.....

Maar goed de krik eronder en even proberen om hem los te maken.

Dat ging wel, jammer dat de bouten zo'n raar type zijn maar een standaard dop wekte goed genoeg :o

En mijn vermoeden bleek waar te zijn: no way dat die dynamo eruit te krijgen was:mad:

Eerst nog even wat makkelijke opties geprobeert zoals stuk uitlaat los maken, maar helaas moet er minstens een aandrijfas los worden gemaakt. Is nou ook weer niet onmogelijk maar om enkel de losse dynamo uit het motorblok te krijgen, potver....

Dus de spanningsregelaar met wat sleutelen en schroeven op afstand los weten te krijgen.

Even google en ja hoor daar is ie: 90 ampere Bosch spanning regelaar 60 dollar.

Maar wel uit Amerika dus mischien langere verzend tijd, belasting, duane...

Even wat dealers gebeld en ja hoor voor ~70 euro morgen in huis...

De volgende dag opgehaald en verrek toch een ander type nummer..

Dus ik vraag is dit wel hetzelfde model en niet een lager amperage?

Tik, tik in de computer, nee dit is de juiste, zal wel omgenummerd zijn..

Dus ik wil verder en denk de garage zal het wel weten, inclusief btw toch weer bijna 100 euris aftikken....

Thuis gekomen toch even checken, tja ik heb geen goede ervaring met garages, en verrek het is dus wel de 60 ampere ipv 90 ampere versie, vuile ...... ...... .... !

Nou ja ik heb geen zin in weer een rit en gezeur en weet ook wel dat die piek amperage toch zelden lang nodig is....

Dus de boel in elkaar en rijden met die bak.

De v-snaar gaat wat moeilijker terug als of hij ingekort is, en daarna piept hij, shit toch even de manual erbij gezocht en inderdaad hij kan er ook net iets andersom waarbij ook alles de goede richting op draaid maar wel een cm meer ruimte heeft, wie verzint het....

Zal er voor het idee waarschijnlijk voor de winter ook wel een nieuwe accu in gooien, die was toch ook alweer 6-7 jaar oud...

Na nog een avond internetten ook nog een europese internet zaak gevonden 50 euro en dan nog 12 euro vezend kosten potver :rolleyes:

Op deze manier verzieken al die garages alle goodwill en vertrouwen.

En ik kan nu dus weer opzoek naar de volgende garage die ik een kans ga geven om het beter te doen.

Triest en eigenlijk wordt zo de doe het zelver gewoon gepest.

Helaas zullen al die bedrijven er toch echt achter gaan komen dat zonder klanten ze allemaal op de fles zullen gaan.

Lang leve de doe het zelver !

(Laat ik denken dat er straks wel eens alleen een plek voor de doe het zelver zou kunnen zijn)

Prep ze,

K a n s

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

@Kans

Er zijn maar weinig betrouwbare garages De verkoopwinst is meestal minimaal en de werkplaats moet de winst opbrengen.

Er zijn speciale berekeningen voor de zgn. terugkomfactor. En dan als je terugkomt en men denkt dat je niet zo technisch bent of er niet zo gevaarlijk uitziet ben je aan de beurt.

Pas nog een verhaal gehoord 2 oudere mensen die een nieuwe Peugeot gekocht hadden en na 3 jaar komt men voor een volgende beurt.

De auto is in goede staat en wordt erg goed mee omgegaan. De garage zegt tegen de eigenaar, meneer, u koppakking is lek moet vervangen worden kost 900 euro, buiten de beurt om. Garantie is net voorbij (3 jaar). De auto had geen klachten en werd ook niet te warm.

De volgende stap is dat men de auto "afpakt" met de bedoeling dat u een nieuwe koopt.

Bij de beurt van een oudere auto belt men op dat de distributieriem vervangen moet worden. kost ook ongeveer 300 tot 800 euro en voor een zescilinder al gauw 1200 euro of meer. Dus de klant zegt; ik wacht er nog effe mee.

De auto wordt van de hefbrug gereden en prompt knapt de distributieriem (niet echt).

De klant wordt opgebeld en met het bericht geconfronteerd.

De garage dring er op aan om de auto in te ruilen, nee is niet veel meer waard in deze staat.

Maar er is nog volop keus en financieren is ook mogelijk.

Dus al je het zelf kunt doen is vaak beter, er zijn wel betrouwbare adressen maar moeilijk te vinden.

Dit heet in de autohandel "de auto afpakken" En van buiten zijn het mooie garagebedrijven, dus niet ergens achteraf.

Deze post delen

Ik doe alles in de mate van het mogelijke zelf, dus ook opzoeken welk wisselstuk ik nodig heb. Al vaak genoeg meegemaakt, zelfs met doorgave van chassisnummer,

men me het verkeerde meegeeft en dat bij de officiële invoerder, dus deze die aan echte garages levert! Geen wonder dat het vaak mis is. Ik bestel alles in de VS en 3 dagen later

ligt het voor mijn deur of kan ik 5km verder bij sorteercentrum afhalen, de prijs is een fractie van wat de officiële invoerder aanrekent met "garage korting" van +30%.

Je moet wel enige handigheid hebben, weten waar je mee bezig bent en het juiste gereedschap hebben en indien niet, direct kopen. EN ja, dat laatste kost vrij veel geld,

maar op termijn nog altijd veel goedkoper.

Deze post delen

@Kans

Wat hierbij een handige tip is...

Is het programma autodata. Dit is via nieuwsgroepen te vinden.

Alle merken zijn vertegenwoordigd, alle bekende storingen staan er in.

Tekeningen etc...

Greetz Holy

Deze post delen

De onze is een Renault Mégane. Intussen 7 jaar oud. Door ingrepen in ons autogebruik werd ons gezamelijk autoverbruik gereduceerd tot maximaal 15000 km/jaar.

Om de 20.000 km is een gewoon onderhoud nodig. Dat laat ik doen door een kleine plaatselijke garagehouder die altijd voor Renault werkte en nu zelfstandig werkt. Door ons zakelijk verleden samen weet ik zeker dat hij correct rekent. Voor een normaal onderhoud rekent hij 60€ (olie+filter). Hij adviseert mij ook te goeder trouw. Om de 10.000km vervang ik zelf de olie met een manuele oliepomp die ik kocht. Het filter wordt niet vervangen omdat je er nauwelijks bij kan komen. Dit kosttte een eenmalige investering van 80€. De olie betaal ik verder niets. Het oliepeil wordt geregeld gecontroleerd.

Om de 60.000 km is een groot onderhoud nodig (dat is dus maar om de drie jaar hoogstens), dat kost 190€

Vorige week werd de distributieriem vervangen, maar het is een behoorlijk karwei waarbij heel wat onderdelen gedemonteerd moeten worden. Hij heeft me dat getoond op de brug. Om het werk van demontage te vermijden bij breuk werd ook de waterpomp vervangen. Ze was nog niet stuk maar toonde wel al sporen van lekkage. Er hing een 'koek' aan de pomp. In totaal betaalde ik hiervoor 395€. Ik mocht gebruik maken van een vervangvoertuig zonder kosten. Deze 395€ waren de eerste kosten die we kregen na 7j. Normaliter wordt de distributieriem om de 6 jaar vervangen, dat stelde ik wat uit. De volgende keer nemen we wellicht het risico (binnen 7j) om de riem niet te vervangen.

Deze auto is qua aankoop, fiscaal en rekening houdend met de belastingtechnische stunts die ik uithaalde (eerst afschrijven in een bedrijfje), daarna verkopen aan mijn echtgenote waarna het bedrijfje dezelfde auto huurde en in de praktijk dus nog een keer in mindering werd gebracht van de belastingen, de goedkoopste en meest betrouwbare auto waar ik ooit mee gereden heb. Om de kosten in de toekomst nog verder te drukken zal ik bij een volgende aankoop opteren voor een jong gebruikt voertuig waarvan ik de herkomst ken.

Niemand droomt over een Renault. Wie kan rekenen die krijgt er wel zin in. Wat verbruik betreft gebruikt de zuinige 1.5l motor 4.3l/100km bij een snelheid van 115km/h, in stadsverkeer 5.5l/100km. Ook wat verkeersbelasting en verzekering betreft is het voertuig bijzonder gunstig. Bovendien kan deze diesel -bij SHTF- probleemloos op gasolie verwarming rijden. Dat vergt geen aanpassingen maar is niet legaal. Met onze 15000km/jaar besteden we ongeveer 100€/maand aan brandstof.

Deze post delen

In deze wegwerpmaatschappij zijn doe het zelvers niet langer welkom.

Losse onderdelen moeten over het algemaan via internet worden besteld, of in de winkel tegen de hoofdprijs worden aangeschaft.

En dan heb ik het niet alleen over auto's. Maar eigenlijk voor alles.

Dat is jammer. Want nog los van de eventuele kosten die je er mee kan besparen stimuleer je je zelfredzaamheid. En juist dat laatste kan het verschil maken tijdens een SHTF.

Maar goed, het is de droom van elke fabrikant om de consument van het begin aan zich te binden. Om hoe dan ook het geld uit je zak te kloppen.

Niemand droomt over een Renault.

o_O' Wat? Ik wel hoor. Maar misschien komt dat doordat ik er al aan heb zitten rekenen ^_~

Deze post delen

o_O' Wat? Ik wel hoor. Maar misschien komt dat doordat ik er al aan heb zitten rekenen ^_~

In dat geval heb je gelijk. Het enige nadeel is dat onderdelen behoorlijk duur zijn. Tenzij je ze alternatief koopt via het internet. Tegenwoordig is dat goed te doen en zelf deed ik dat eerder al voor achterlichten van mijn bestelwagen. Als ik het goed heb kocht ik die in Denemarken voor een vierde van de prijs. OEM ipv origineel.

Deze post delen

@lewieke, daar staat tegenover dat ze wel degelijk en storingsongevoelig zijn. Zeker de oudere modellen (tot 2000 dacht ik, kan nog 2001 zijn)

Renault zelf geeft tegenwoordig de keuze om echte of OEM onderdelen te plaatsen. Renault onderdelen gaan wel langer mee.

Dit maakt echter niet veel uit als de auto als boodschappen auto wordt gebruikt.

Maar toch, bij het vervangen van onze voorruit hebben de meneren van Renault er een OEM versie in gezet. We hebben nadrukkelijk om een echte gevraagd. Bleek toch vertekening in te zitten. Wij terug, oh, sorry, het was toch OEM. Ja, maar we hadden wel de Renault prijs betaald.

Zonder morren omgewisseld natuurlijk. Maar wel een breukje in het vertrouwen...

Deze post delen

Een ruit zou ik persoonlijk nooit bij de dealer laten plaatsen, daar zijn veel alternatieven voor. De Renault die wij hebben is een instapmodel zonder veel toeters en bellen. Het enige wat er op zit van elektronica is een speciale sleutel. Precies dat onderdeel ging al stuk. Zo'n sleutel is volgens Renault niet herstelbaar en kost nieuw 175€. Bij het mannetje wat ik heb is het volgens hem 90% zeker herstelbaar, met een kost van 15€ voor de herstelling. Ik heb m gegeven aan dat mannetje voor een herstelling, vind je t gek ?

Deze post delen

Gast tom666

OOOO garages ??? Daar gaat mn auto nooit naartoe...ik sleutel tot ik het oplos.

Ik heb nu wel het geluk dat via mn werk aan alles kan geraken aan inkoopprijs ongeveer.( ik werk aan kranen ,minigravers en wielladers bij een invoerder als enige technieker dus ik heb een soort carte blanche zolang de klant tevreden blijft)

Mn dynamo laatst (160A) bij de garage 375 euro...via via 130.

Laatst een volledig nieuwe injectie gestoken (bij een chevy V8 geen simpele klus).

1000 euro gespaard enz enz ...Schokdempers,uitlaat,starter,radiator enz enz ..allemaal thuis op de oprit.

Als je het niet kan ...proberen en zoeken tot het lukt.

Met alles is dit zo...wat je zelf doet doe je meestal beter en als het niet lukt leer je uit de fouten en dat is geld waard.

Deze post delen

Laatst een volledig nieuwe injectie gestoken (bij een chevy V8 geen simpele klus).

Stanadyne DB2 pomp?

Deze post delen

Zolang je kan eten, kleden en een dak boven je hoofd kan houden zal de doe het zelver altijd blijven bestaan en... in het geval van een SHTF de persoon zijn die je het hardst dankbaar bent in heel je leven.

Deze post delen

Ik doe bijna alles zelf.

Als iets niet lukt dan kun je het aan de expert over laten, of je bent net als ik en je gaat verder graven, internetten enz.

Laatst starte de auto niet meer.

BREAK

Lang leve de doe het zelver !

(Laat ik denken dat er straks wel eens alleen een plek voor de doe het zelver zou kunnen zijn)

Prep ze,

K a n s

Eerst zelf klooien en zien of je er uit kan komen! "Kan ik niet" bestaat pas als ik het heb geprobeerd en het mij niet is gelukt.

Sommige klussen weet ik vooraf dat anderen daar beter in zijn, maar dat zijn er niet veel klussen. Of ik moet er domweg de materialen/gereedschap of de tijd niet voor hebben.

Tot zo ver mijn instelling, terug naar de auto's..

Mijn vriendin was op afstudeerstage in het buitenland en ze had al een baan voor ze terug was, niet in de buurt dus er moest een auto geregeld worden.

Die taak werd mij toevertrouwd en ik vroeg wat voor auto ze ongeveer wilde. Een Mini, een oude Mini, hier was ik helemaal voor, ik had er al 1 gehad en wist hoeveel fun dat is.

Maar naast de fun wist ik ook wat het inhield, een oude mini op de weg houden, zo nu en dan sleutelen. Nu zijn dit relatief simpele machines met maar weinig elektronica, volgens mij maar 6 zekeringen voor de hele auto.

Vooraf maakte ik met haar de afspraak, ik wil best een Mini voor je kopen, maar je helpt zelf actief mee met onderhoud! En dan bedoel ik niet wassen en de lucht in de banden bijhouden, nee, mee sleutelen! Dit vond ze een prima deal (ik houd van mijn vrouw!).

Echter zijn wij wel verschillend, zij blijft een vrouw, ik een man. Onze benadering voor een probleem of onderhoudsklus was dan ook verschillend, ik begon met sleutelen en zag wel waar ik vastliep of waar ik het probleem tegenkwam.

Mevrouw Lekker deed dat anders, die pakte eerst het Haynes onderhoudsboek en begon het eerst te lezen, hoe we ergens bij moesten komen en wat we allemaal moesten doen.

Tegen de tijd dat zij klaar was met lezen was ik buiten bij de auto vast gelopen en kwam niet verder. Dan kwam mevrouw Lekker aanlopen en vertelde mij doodleuk wat er gebeuren moest, of deed het zelf. Super team :)

Andere keer waren we bezig met de Mini, ik kon er niet goed bij, Mevr. Lekker wel met haar vrouwen handen. Dus ik stond er wat bij met de schone handen bij het potlood te dom kijken. Komt de buurman langslopen, ik groet, buurman groet terug, Mevr. Lekker komt uit de motorkap omhoog en met een paar zwarte klauwen en een veeg over het gezicht en groet ook de buurman.... Die buurman's ogen vielen bijna uit de schedel, price less!!

Verder moet ik eerlijk zeggen dat ik een broertje dood heb aan auto's sleutelen! Dit komt omdat ik nergens fatsoenlijk bij kan zonder mijn rug te breken (ik bezit wel een lange rug, geen sterke rug) of mijn knokkels te breken omdat er nergens een sleutel tussen past:mad:

Doe hetzelferds? Gewoon doen en beginnen!

Deze post delen

Je moet als mens gewoon áltijd opletten, omdat anderen niet echt goed nadenken of opletten en je met een kluitje het riet in sturen. Dat heeft niks met garages te maken of doe-het-zelven. (Ik heb net zulke verhalen over de Belastingdienst, over de kno afdeling van het ziekenhuis, over G-Star winkels, over de Apple store, over de Gamma, eigenlijk over hoe deze planeet gerund wordt...)

En voor zover ik weet horen setbacks (en ze oplossen) ook áltijd bij doe-het-zelven, daarom hou ik er niet van :cool:

In dat opzicht ben ik jaloers op je! Ik zou ook wel zelf aan mijn auto willen sleutelen.

Dus ik zou als ik jou was een tandje kritischer/assertiever worden (tik tik tik in de computer betekent niks, laten ze jou maar laten meekijken op het scherm zodat je het zelf kunt beoordelen) en gewoon nog harder aan de doe-het-zelf! Go! ;)

Edit: en dat garages oplichters zijn, dat is algemene levenswijsheid toch? Moet je eens als vrouw bij ze aankomen met dat er een raar geluid rechtsvoor zit, "mevrouwtje, alle auto's hebben wel een piepje hier, kraakje daar" ... en die houding hebben ze bijna allemaal.

(Het was de homokineet dus)

Wat is trouwens een goed begin, als je zelf wat basisdingen wilt leren qua autotechniek en zelf sleutelen?

Deze post delen

Met alles is dit zo...wat je zelf doet doe je meestal beter en als het niet lukt leer je uit de fouten en dat is geld waard.

Daar sluit ik me zonder meer bij aan.

Al moet ik zeggen dat ik tegenwoordig defecten binnen de garantie wel door de leverancier laat doen. Ik hoef niet andermans s*ht op te lossen.

Maar zodra het buiten de garantie is sloop ik het met alle liefde uit elkaar.

Ik kan me een Homeij zaklamp herinneren (zonde van het geld) waar de aan uit knop van stuk was. Schakelaars op de afzuigkap (gore klus).

Een schouderknop van mijn Nintendo 3DS.

Ook een mooie: vastgelopen iPod. Apple (ik dacht AMac): Opsturen, buiten garantie dus betalen. Uiteindelijk blijkt het een kwestie van een knoppencombinatie en hij doet het weer. Danku Apple.

En waar het fout gaat leer je van...

Mijn mediaplayer gaf steeds geen beeld. Ik op internet kijken: bij v2 van dit model was dat een bekend probleem, maar ik heb een v3. Proberen en proberen om dit op te lossen, geen succes. Hang ik uit verdriet mijn oude v1 er weer aan... geen beeld. Bleek het een defecte HDMI kabel te zijn. Soms zijn dingen heel simpel ^_^

Deze post delen

Vandaag mijn auto vakantie klaar gemaakt. Ik ben geen monteur maar sommige dingen lukken me net. De airco laten bijvullen (kun je niet zelf), nu weer lekker koel. Zat een gat in mijn achterklep (ongelukje) maar dat ging een beetje roesten. Een vriend heeft het gat dicht gelast nadat hij de deuken er een beetje had uitgetikt (hij zit in de autoreparatie). Spuitbusje lak erover en klaar is Kees.

Olie was ok.

Koelvloeistof stond op minimum zowat dus bijgevuld.

Vloeistof reservoir voor LPG bijgevuld.

Stuurbekrachtiging vloeistof stond te laag, dus moest ik kopen en bijvullen.

Ruitensproeier bijgevuld.

Banden op spanning gebracht (2 waren iets wat aan de zachte kant).

Buitenkant door de wasstraat.

Binnenkant opgeruimd, schoongemaakt en uitgezogen. Stoelen alvast op de juiste stand gezet.

Klein beetje benzine getankt, niet teveel want ik rij op LPG en het is toch extra gewicht. Maar in Spanje gaat ook de benzine vol voor 1,30-1,35 de liter voordat ik terug rij.

Dekens en verhuisdeken in de wasmachine.

Krat met pechspullen en gereedschap klaargezet.

Heb de afgelopen maanden veel voedsel ge-prept en deze gaan in plastic kratten mee die stapelbaar zijn. Ook gaat er dus een karretje mee, want dragen wordt je zo moe van.:o

Morgen ga ik even de kratten in de wagen zetten zodat ik exact weet hoeveel ik kan meenemen deze reis. Misschien zaag ik nog een plaatje hout voor boven op de bovenste kratten. Dan kunnen daar bovenop ook weer spulletjes. Etc. etc.

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...