Ga naar inhoud
GENEGEERD

Karbiet/ carbid lampen


Aanbevolen berichten

Beste mensen, ik lees veel over verlichtingsvormen op bijv gas, benzine, lampenolie of petroleum, maar zijn er ook die gebruik maken van karbiet lampen?

Aangezien de klasse A karbiet een houdbaarheid van 4 jaar krijgt, mits goed droog verpakt.

Graag jullie ervaring of mening hierover.

 

(karbiet is ook goed om mollen en woelmuizen uit je moestuin te verdrijven maar dat terzijde)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Beste mensen, ik lees veel over verlichtingsvormen op bijv gas, benzine, lampenolie of petroleum, maar zijn er ook die gebruik maken van karbiet lampen?

Aangezien de klasse A karbiet een houdbaarheid van 4 jaar krijgt, mits goed droog verpakt.

Graag jullie ervaring of mening hierover.

 

(karbiet is ook goed om mollen en woelmuizen uit je moestuin te verdrijven maar dat terzijde)

Ik heb daar eigenlijk nog nooit van gebruikt gemaakt of gezien

Ik gebruik zelf noodzaklampen en fakkels

Mvg survivallaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste mensen, ik lees veel over verlichtingsvormen op bijv gas, benzine, lampenolie of petroleum, maar zijn er ook die gebruik maken van karbiet lampen?

Aangezien de klasse A karbiet een houdbaarheid van 4 jaar krijgt, mits goed droog verpakt.

Graag jullie ervaring of mening hierover.

 

(karbiet is ook goed om mollen en woelmuizen uit je moestuin te verdrijven maar dat terzijde)

 

Ik weet het niet met carbid, hartstikke leuke en ouderwetse technologie maar is nu toch wel achterhaalt lijkt mij. Batterijen blijven ook minimaal 4 jaar goed dus waarom zou je dan niet kiezen voor veel meer licht en gebruiksgemak (en gewicht) van een zak- of hoofdlantaarn?

Verder zou ik dan kiezen voor petroleum lampen daar de lampenolie ook goed lang houdbaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Gaaf spul, karbiet/carbid.

Grappig idee. Makkelijk te maken een lamp.

 

http://www.ehow.com/how_12100179_make-own-carbide-lamp.html

 

Die lampen werden vroeger voor van alles en nog wat gebruikt.

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/Carbidlamp

 

Sja houdbaarheid. Vacuüm verpakken en vochtvreters. Geen idee.

 

Je kan er ook mee lassen.

En nog een paar dingen. :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

On topic: karbiet lampen, of hoe je het ook schrijft.

Ja, heb ik, heb er ook ervaring mee. Wat is precies de vraag ?

 

Afgezien het feit dat je aan karbiet kan komen dat 4 jaar houdbaar is.

 

Is een aparte vorm gaslamp in feite.

 

Link naar mil4you werkt niet (meer)

 

Op mp staan af en toe de einheitslaterne kisten van de BW. Daar zit oa een karbiet lamp in van zeer goede kwaliteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Artikelen van campingaz zijn betaalbaar en leveren licht, warmte en diverse mogelijkheden om een warme maaltijd klaar te maken. Koop er een voorraadje onbeperkt houdbare gasflessen en -vullingen bij die verbazingwekkend lang meegaan en je kunt er een lange tijd mee vooruit.

 

Ik ben een beetje afgeknapt op petroleumkachels e.d. want ze stinken en petroleum is helemaal niet zo goedkoop. Plus dat petroleum ook minder houdbaar is dan gas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het niet met carbid, hartstikke leuke en ouderwetse technologie maar is nu toch wel achterhaalt lijkt mij. Batterijen blijven ook minimaal 4 jaar goed dus waarom zou je dan niet kiezen voor veel meer licht en gebruiksgemak (en gewicht) van een zak- of hoofdlantaarn?

Verder zou ik dan kiezen voor petroleum lampen daar de lampenolie ook goed lang houdbaar is.

 

"een bepaalt batterij merk met een roze konijntje als mascotte" minstens tien jaar ( om de merknaam maar niet te noemen )

 

persoonlijk zou ik liever verlichting hebben op een brandstof die overal wel voorradig is, oftewel zon en wind ( elektrisch ) of op hout ( nadeel van hout is wel dat je er vaak erg veel warmteontwikkeling bij hebt enzo ) of kaarsen van bijenwas of dierlijk vet. dat zou mij ideaal lijken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...