Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan onafhankelijkheid : pizza


lewieke

Aanbevolen berichten

Vanavond zag ik een uitzending op VRT, over de productie van pizza. Heel verhelderend vond ik dat. De kaas op de pizza is geen kaas maar bestaat uit verschillende voedingssuplementen, de broodbodem beslaat 60% van de pizza, is vaak niet doorbakken en slecht verteerbaar (een gevoel dat ik herken en nu dus ook precies kan benoemen), de hoeveelheden verse groenten en ham die gebruikt worden zijn minimaal en afgewogen tot op de gram. Alles in dienst van winstmaximalisatie. Als je eenmaal die uitzending hebt gezien wil je écht geen pizza meer uit de winkel.

 

Dat kan dus beter. Over heel veel aspecten van minder afhankelijk leven dacht ik al na. Over pizza nog niet en dat terwijl in ons winkelkarretje wel vaker pizza's liggen. En ik moet ook toegeven dat ik er vaak zelf kaas aan toevoeg. Maar als ik er kaas aan toevoeg, moet het toch niet veel meer werk zijn om zelf een volledige pizza te maken. Het voordeel is dat de belangrijkste bestanddelen hier gewoon in de kast staan. De pizza die we kopen in de winkel kosten tussen 2.30€ en 3.25€ per stuk. We verbruiken 4 stuks van 340g per week.

 

Dit betekent grofweg een kost van 12€/week à 40 weken = 480€/jaar. Voor industriële meuk. Of ik veel zal besparen kan ik nu nog niet inschatten, maar dat de ingrediënten beter zullen zijn, dat weet ik wel zeker.

 

Van pizzadeeg heb ik al een recept. De topping kan niet moeilijk zijn. Morgenochtend maak ik 4 pizza's klaar.

 

2 problemen die zich stellen :

 

We vaak pizza op vrijdagavond omdat we geen zin hebben om te koken of omdat het snel moet gaan. Dan halen we een pizza uit de vriezer en stoppen die in de oven. Als je een pizza maakt en je legt hem niet op de bakplaat maar wil hem invriezen, dan is hij slap. Dat probleem moet ik dus nog zien op te lossen op een goedkope en duurzame manier. Een pizza maken, en invriezen zodat hij klaar is voor gebruik als we hem nodig hebben.

 

Om het probleem op te lossen moet ik even nadenken hoe we dat oplossen. Ofwel gebruik ik een plastic 'schijf' ofwel een kartonnen onderleggen. Dat zoek ik morgen even uit. Ik maak een paar pizza's voor onmiddellijk gebruik en een tweetal om in te vriezen, ik kijk er al naar uit.

 

Wat me niet bevalt bij veel merken is de dikke broodlaag. Ook in pizzahut maken ze daar meer gebruik van dan jaren geleden. De reden is wellicht zoals aangegeven in het programma omdat deeg het goedkoopste ingrediënt is. Aangezien in de reportage vermeld werd dat industriële pizza's vaak 60% deeg bevatten en voor de rest goedkope rommel, wil ik proberen om een pizza te maken met maximaal 50% (en liefst minder) deeg. Een pizza van 340 zal dus hoogstens 170g deeg bevatten, ik probeer een paar varianten uit en hou je dan op de hoogte van mijn vorderingen. En de eventuele besparing (of meerkost) die dit experimentje kan opleveren. De ingrediënten van de verschillende pizza's zal ik opzoeken op de site van pizzahut en in de kookboeken/internet die ik voorhanden heb.

 

[ATTACH=CONFIG]11381[/ATTACH]

 

Dit staat me dus tegen, dergelijke dikke bodems. Ik hou meer van de originele Italiaanse pizza's die een beetje knapperig zijn.

 

Ik wil graag snelheid combineren met het comfort van een standaardpizza uit de winkel. Om dat te bereiken wil ik een aantal pizza's maken. Een productie aan pizzadeeg is goed voor 1500g deeg, wat overeenkomt met naar schatting 10 pizza's. Door 6 pizza's tegelijk te maken kan ik de productietijd beperken. Het is de bedoeling om een pizza te kunnen maken in minder dan 3 minuten. Bakken niet inbegrepen.

 

Door een aantal pizza's te maken wil ik ook 'kliekjes' in de koelkast vermijden. De ingrediënten die ik kan gebruiken zijn dan nodig in grotere hoeveelheden wat normaal moet resulteren in een lagere kostprijs omdat ik dan kan kiezen voor grotere verpakkingen.

 

Ik start met het pizzadeeg. Gelukkig heb ik al een beetje bakervaring en zal ik snel kunnen inschatten welke parameters moeten aangepast worden. (Ik heb al ondervonden dat in de meeste recepten wel ergens een fout zit.)

 

Pizzadeeg :

 

Ik wil gebruik maken van het gewone tarwemeel wat ik heb staan. Ik twijfel nog een beetje tussen het tarwemeel voor wit brood of het meel dat ik gebruik voor broodjes. Misschien moet ik ze allebei maar proberen en mijn kinderen laten proeven wat ze het lekkerste vinden.

 

Mijn allereerste startrecept voor het deeg wordt het onderstaande. Aan de consistentie van het deeg, de plakkerigheid en het aanvoelen zal ik eventueel nog wat veranderen.

 

495 ml water, 2 eetlepels olijfolie, 4.5g zout, 480g meel, 1 theelepel droge gist (3g) *

 

Het deeg volgens bovenstaand recept is voldoende voor 4 pizza's met een diameter van 32 cm. Ik maakte het deeg in eerste instantie met minder water klaar en dat viel tegen. Ik voegde manueel wat water toe. Ook wat extra olijfolie is ook aangewezen.

 

Het uitrollen van het deeg viel wat tegen. Intussen heb k door hoe het beter kan en intussen heb ik ook ontdekt waarom pizza rond is en niet vierkant. Voor het uitrollen van het deeg bestrooi ik het werkvlak ruim met bloem. De deegbol wordt ook licht ingewreven met deed. Daarna rol ik die open met de deegrol. Geregeld het deeg draaien en met wat meel inwrijven. Je rolt verder tot je een oppervlak hebt van ongeveer 30 cm diameter. Het hielp mij om het uitgerolde deeg tussen mijn handen te nemen en rond te draaien, zo krijg ik het deeg gemakkelijker uitgerekt. Ik legde het op een bepaald moment gewoon op mijn onderarmen en zo kreeg ik het ook vrij gemakkelijk lichter.

 

Topping :

 

Om de topping te kunnen aanbrengen legde ik het deeg op een stuk bakpapier. Dat kan je een tweetal keer gebruiken als je zuinig bent. En rol bakpapier van 85 m kost ongeveer één euro. Omdat de pizza gemakkelijk zou kunnen verplaatst worden legde ik hem op het deksel van mijn emmers die ik aankocht. Gelukkig heb ik veel van die deksels. In totaal maakte ik de eerste keer 4 pizza's bij wijze van test. Intussen maakte ik er 8 die nu wachten om een topping te krijgen. Ze gaan met deksel en al de vriezer in. Zo houden ze hun vorm.

 

Ik gebruikte ongeveer 160g deeg per pizza van 32 cm diameter.

 

[ATTACH=CONFIG]11386[/ATTACH]

 

De 4 pizza's belegde ik met :

 

- tomaat : Hiervoor gebruikte ik 500g tomatenpuree, aangevuld met een doosjes van 140 g geconcentreerde puree. Dat reduceer ik de volgende keer tot 70g omdat de smaak te sterk was. Misschien voeg ik er een ietsje suiker aan toe om de smaak wat zachter te krijgen.

 

- topping : Ik gebruikte enkel Italiaanse kazen (dat doen ze in Italië ook) omdat ik de pizza een originele smaak wil geven. Ik zorg er voor dat de pizza's ongeveer 400 à 450 g wegen. Ze worden bestreken met een laagje tomaatmix. En dan naar smaak :

 

Marguerita : mozarella 60g en verse basilicum

 

[ATTACH=CONFIG]11388[/ATTACH]

 

4 Fromaggi : 30 g cambozola, 30 g pecorino, 30 g mozarella, 30g padano

 

[ATTACH=CONFIG]11389[/ATTACH]

 

Fungi : mozarella 60g en fijne schijfjes champignon

 

[ATTACH=CONFIG]11390[/ATTACH]

 

Eigen creatie : mozarellag 60g, schijfjes champignon en stukjes bayonneham

 

[ATTACH=CONFIG]11391[/ATTACH]

 

 

Oven

 

Gisteren zag ik in een tuinzaak iets wat zou kunnen dienen als pizza-oven voor buiten. Ik heb maar snel even gekeken. Het lijkt me een leuk idee om ook een buitenoventje te maken. Voorlopig wil ik het doen in de gewone oven. De oven heb ik niet voorverwarmd, vandaar dat het wat langer duurde. De pizza's heb ik gebakken op 220 graden gedurende 15 min en daarna de temperatuur verhoogd naar 250° om een mooi effect te krijgen aan de korst. Omdat het een warmeluchtoven is en ik 3 pîzza's tegelijk bakte, heb ik ze onderling van plaats gewisseld.

 

Kostprijs. Even nagerekend in detail. De totale kost van alle gebruikte ingrediënten (er zijn er nog over !) bedraagt 1.96€ per pizza van 32cm. terwijl de winkelprijs van de pizza 2.50€ bedraagt voor een pizza van 24cm. Rekening houdend met de grootte van de pizza is dat ongeveer de helft van de winkelprijs.

 

Smaak mijn vrouw en kinderen vonden de pizza héérlijk. De smaak was voller, de pizza is beslist gezonder én ik heb er plezier aan beleefd. Het levert geen grote besparing op, voor 8 pizza's heb ik ongeveer een half uur à drie kwartier nodig om alles klaar te maken. De broodmachine maakt het deeg.

 

Hieronder het resultaat.

 

[ATTACH=CONFIG]11392[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]11393[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]11394[/ATTACH]

 

En de eerste kon ik niet snel genoeg fotograferen. Hij was bijna verslonden door mijn gezin toen ik daar aan toe kwam.

[ATTACH=CONFIG]11395[/ATTACH]

 

Normaliter gebruiken we 4 pizza's van 24 cm, hier hadden we genoeg met 2.5 pizza's van 32 cm voor 4 personen. 2 volwassenen, 2 kinderen.

 

@ FincaInSpanje @bjo1998 @Stuudje @Loreen@wodan @

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik maak regelmatig zelf pizza, het nadeel is alleen dat het echt behoorlijk veel werk is. De bodem maak ik altijd met volkoren speltmeel, de saus met verse tomaat en kruiden. Topping is natuurlijk geheel afhankelijk van de eigen smaak. Maar ik ben er wel altijd heel de middag mee bezig (maak het wel ook vaak meet mee-eters, dus bijv voor 5 man). Goedkoper dan diepvriespizza is het zeker niet, maar zo ontzettend veel lekkerder en gezonder!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook gezien. Dat van de namaak kaas wist ik al langer. Zelf maken kan prima, al leg je er bij zelfgemaakte vaak wat meer beleg op, wat de prijs wel opdrijft, maar je eet ook beter ;)

 

Succes en smakelijk. Ik eet veel meer pasta dan pizza, slechts circa een 15-tal keer per jaar, meestal op restaurant.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook gezien. Dat van de namaak kaas wist ik al langer. Zelf maken kan prima, al leg je er bij zelfgemaakte vaak wat meer beleg op, wat de prijs wel opdrijft, maar je eet ook beter ;)

 

Succes en smakelijk. Ik eet veel meer pasta dan pizza, slechts circa een 15-tal keer per jaar, meestal op restaurant.

 

Maakt niet uit. Een mens moet eten, en liefst nog lekker ook. We doen niet gek maar besparen op voeding doen we niet. Liever dat dan geld uit te geven aan de dokter. De kinderen zijn hier zelden of nooit ziek. Dat zegt genoeg denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar ik ben er wel altijd heel de middag mee bezig (maak het wel ook vaak meet mee-eters, dus bijv voor 5 man).
Toen al de kinderen nog thuis waren en we regelmatig met acht of meer aan tafel zaten, maakten wij ook regelmatig pizza. Plaatpizza, twee stuks. Een hele bakplaat vol dus en dat twee keer.

Ik denk dat het ook te maken heeft met hoe je werkt, je werkplanning. Ik ben er nog nooit een hele middag mee bezig geweest.

Deeg maken, laten rijzen, ondertussen groenten snijden, gerezen deeg op de plaat leggen, tomatenpuree op deeg, salami(voor de niet-vega's) en dan groenten erop en kaas erop strooien. Als de eerste plaat in de oven ligt de tweede beleggen en dan tafeldekken en eerste pizzaplaat eruit halen, terwijl we eten staat de tweede plaat in de oven.

 

Wat qua tijd misschien wel scheelt is dat kaas hier altijd geraspt in de vriezer ligt. Die rasp maak ik van restanten kaas die bij de kaasboer goedkoop weg mogen. Thuis meteen raspen en invriezen. Handig voor pizza en ovenschotels. Bovendien is het echte kaas (dus glutenvrij) en geen geraspte kaas met toevoegingen zoals in de winkel verkocht wordt (die is niet glutenvrij en kon hier dan ook niet gebruikt worden).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om te weten wat ik op mijn pizza kàn doen haalde ik er even de verpakking bij. Valt behoorlijk tegen.

 

Pizza belegd met ananas, edammer, mozarella en gerookte ham. Elke pizza weegt 355g, dus maken we even de berekening.

 

Tarwebloem (deeg dus) We gaan er op basis van deductie van uit dat het deeg 175g beslaat. Het belangrijkste bestanddeel is meel. De kostprijs hiervoor bedraagt op basis van mijn aankoopprijs ongeveer 15 cent.

 

16.7% tomatensaus 60g (in blik kost tomatenconcentraat 1.85€/kg), dus 0.12€

13.2% ananas = 47g (blik eldorado 3.50€/kg) dus 0.16€

7.1% edammer = 25g (vers 11.4€/kg) dus 0.28€

7.1% mozarella = 25g (van melkserum en dus slechte kwaliteit 3.5€/kg) dus 0.10€

water

6.6% gekookte ham 23.5g (goedkoopste 9.4€/kg) dus 0.22€

 

Totale waarde aan ingrediënten (zonder rekening te houden met een redelijke kwaliteit) : 1,03€ De winkelprijs bedraagt 2.49€ per stuk. De brutomarge zonder rekening te houden met de kosten van distributie, transport, koeling, verpakkingen bedraagt dus 1.46€.

 

Totaal 50.7% topping. Wat opvalt is dat er bijna evenveel tomatensaus op zit als de edammer, mozarella en ham sàmen. Niet erg logisch. Wat ook opvalt is dat de foto op de verpakking er mooier uit ziet dan de pizza zelf, al zie ik wel de ananas en de ham goed liggen. Edammer komt bij mijn weten in Italië niet voor en hoort dan ook niet op een echte pizza (ik zag ook nog nooit een pizza hawai in Italië).

 

We kunnen er dus van uit gaan dat de bodem grotendeels 50% van de pizza beslaat.

en nog wat toevoegingen die minder interessant zijn zoals : conserveermiddel, koozaadolie, suiker, ananassapconcentraat, kokosnoot ?, zout, gist, azijn, dextrose, zetmeel, tarwezetmeel, kruiden.

 

Conclusie : Door te kiezen voor eigen gemaakte pizza kom je niet goedkoper uit mààr je kan voor het prijsverschil wel opteren voor verse, gezonde, betere voedingsmiddelen. De winst komt voor rekening van je gezondheid, beperking van de transportkost, milieu en welbevinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben geen pizza liefhebber meer. Dat komt waarschijnlijk omdat ik op 16 jarige leeftijd als vakantie\naschoolse werk bij een pizzeria heb gewerkt en me 7 slagen in de rondte heb gevreten aan allerlei zelf verzonnen pizza's. Op zaterdag hielp ik de kok en maakten we de bodems , inclusief tomatensaus zodat we een behoorlijke voorraad hadden. Maar goed, toch wat tips van mij.

 

@Lewiek je kunt ook pizzabodems kopen of maken en deze zelfs invriezen. Dat scheelt al een boel werk.

 

https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=pizzabodems+kopen&tbm=shop

 

Zelf zou ik de bodems zelf vers maken en dan wat extra voor de weken erop in de vriezer. Verder kun je zelf uitvinden of je een dunne of dikke bodem prefereert. De zgn. dubbel gevouwen pizza (Calzone) vind ik persoonlijk het lekkerst. Kun je met van alles vullen, zelfs slakken (bah).:o Dus als je vers maakt, dan zeker ook een calzone erbij en de rest in de folie in de vriezer.:D

 

Misschien ook de moeite waard:

http://www.koopmans.com/producten/koopmans-producten/pizza-maken/pizzabodem-italiaans/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FincaInSpanje

 

Het deeg voor de pizza zit intussen in de broodmachine. Ik koos voor het snelle programma en ik maak een halve portie wat neerkomt op 750 g deeg. Dit deeg kost me àlle ingrediënten inclusief ongeveer 0.75€, genoeg voor ongeveer 5 bodems. Wat uitkomt op 15ct per bodem, ongeveer 10x goedkoper dan de kant-en-klaar oplossing voor bodems uit de handel. Het duurt met het snelle programma 45 min voor het deeg klaar is voor verwerking. Ik kan ook grotere hoeveelheden maken, per broodmachine 1.5 kg, rekening houdend met mijn 2 broodmachines kan ik dus 3kg per 45 min geproduceerd krijgen, à 150 g per bodem, is dat voldoende voor 20 (!) pizza's. Kopen zou voor mij dus onzin zijn.

 

Wat me interesseert is welke pizza's je maakte en welke tomatensaus je daarvoor gebruikte. Was het een gemaakte saus of een tomatenconentraat uit blik ? En heb je ooit die saus zien maken ? Misschien kan je dat even beschrijven.

 

Daarna wil ik dan een tiental verschillende pizzasoorten gaan ontwikkelen ik denk hierbij aan onderstaand lijstje. Misschien kan je nog tips geven ?

 

MARGHERITA

basispizza : mozzarella en tomatensaus, kruiden (ligt op iedere pizza)

 

PARMA

ham

 

VERONA

champignons

 

TOSCANA

ham, champignons

 

NAPOLI

ham, paprika

 

SAN REMO

ham, ananas

 

SORRENTO

tonijn

 

PEPERONI

 

PALERMO

spinazie, fetakaas

 

MILANO

ham, ananas, paprika

 

SIENA

ajuin, champignons, paprika

 

BOLOGNESE

bolognèsesaus, mix van emmenthal en pizzakaas

 

Q. FORMAGGI

pizzakaas, emmenthal, parmesan en gorgonzolla

 

LIVORNO

ajuin, ansjovis, kappers

 

MODENA

pestosaus ipv tomatenpulp, dubbel gegrilde groenten

 

TACO CALZONE

(dichtgevouwen) maïs, champignons, paprika, kip curry, tacokruiden

 

GALLINA

champignons, ananas, kip curry

 

Q. STAGIONE

ham, champignons, paprika, artisjok

 

TINTO

ajuin, paprika, pitavlees

 

CAPRI

ajuin, ham, champignons, paprika

 

RAVENNA

mortadella, ajuin, champignons, ei

 

DIABOLO

salami, champignons, paprika, rundsvlees, pikant

 

ROMA

ham, champignons, ansjovis, kappers, artisjok

 

RIMINI

tonijn, zeevruchten

 

PROSC. DI PARMA

 

MONZA

BBQsaus ivp tomatenpulp, ajuin, gekruid rundsvlees, spek

 

BRASIL

Bbq saus ivp tomatensaus, ajuin, kip curry, maïs

 

ITALIA

salami, ajuin, ham, champignons, paprika, zwarte olijven

 

BELLA ITALIA

ajuin, ham, champignons, paprika, artisjok, ei, spek

 

SCAMPI

pestosaus ivp tomatenpulp, ajuin, scampi

 

FESTA

geitenkaas, gerookte zalm, ajuin

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maakt niet uit. Een mens moet eten, en liefst nog lekker ook. We doen niet gek maar besparen op voeding doen we niet. Liever dat dan geld uit te geven aan de dokter. De kinderen zijn hier zelden of nooit ziek. Dat zegt genoeg denk ik.

 

Dan van die namaak kaas denk ik dat ik dat op een NL zender gezien heb bij keuringsdienst van waarde, radar, zembla of zo iets, of gewoonweg gelezen. Niet alleen bij pizza wordt dit gedaan,

maar ook bij andere, vooral diepvries producten. Als het spotgoedkoop is en de hoeveelheid kaas staat er niet op vermeld + als er palmolie, melkeiwit en zetmeel vermeld staan

terwijl dat er eigenlijk niet in hoort te zitten, heb je prijs, dan zit er 0.2% kaas in en de rest is namaakkaas. Lasagne is naast pizza de volgende verdachte ;)

 

Als het op eten aankomt, ga ik vaak voor goedkoop, maar het moet wel kwaliteit zijn, zulke rommel uit het diepvriesvak eet ik niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tomatensausrecept van coquinaria zoals ik het zou gebruiken.

 

Makkelijk

Ingrediënten

3 1/2 deciliter gezeefde tomaten uit een pak

1 blikje (70 gram) tomatenpuree, dubbel geconcentreerd (28-30% vaste materie)

peper en zout naar smaak

1 eetlepel olijfolie

 

Bereiding

Roer alles goed door elkaar. Klaar. Allléén voor pizzabereiding.

 

Ietsje meer werk

Ingrediënten

750 gram verse, smakelijke tomaten (in de zomer) of 1½ blik gepelde tomaten uit blik, of een pak gezeefde tomaten

1 ui, fijn gesnipperd

1 blikje (70 gram) tomatenpuree, dubbel geconcentreerd (28-30% vaste materie)

1 theelepel suiker

zout, peper uit de molen

1 eetlepel olijfolie

 

Voorbereiding

Als je verse tomaten gebruikt, ontvel ze dan eerst.

Snijd de tomaten (vers of uit blik) in stukken.

 

Bereiding

Verhit de olie in een hoge pan. Fruit de ui tot lichtgeel. Voeg de rest toe en laat de saus een kwartiertje met het deksel op de pan stoven. Je kunt de saus heel fijn maken door hem te pureren in een blender en wat te laten inkoken, je kunt de saus ook wat grover laten door hem zonder te pureren iets in te laten koken. Variatie is mogelijk door kruiden en/of knoflook toe te voegen.

 

 

Als mijn jongste dochter pizza maakte, pakte ze gewoon de fles Heinz en gebruikte dat als basis. Zelf vind ik dat te zoet, maar ach, voor een snellere pizza was het okee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan van die namaak kaas denk ik dat ik dat op een NL zender gezien heb bij keuringsdienst van waarde, radar, zembla of zo iets, of gewoonweg gelezen. Niet alleen bij pizza wordt dit gedaan,

maar ook bij andere, vooral diepvries producten. Als het spotgoedkoop is en de hoeveelheid kaas staat er niet op vermeld + als er palmolie, melkeiwit en zetmeel vermeld staan

terwijl dat er eigenlijk niet in hoort te zitten, heb je prijs, dan zit er 0.2% kaas in en de rest is namaakkaas. Lasagne is naast pizza de volgende verdachte ;)

 

Als het op eten aankomt, ga ik vaak voor goedkoop, maar het moet wel kwaliteit zijn, zulke rommel uit het diepvriesvak eet ik niet.

 

Wij gaan niet voor goedkoop. We zoeken wel een goede prijs/kwaliteitverhouding en kiezen zo veel mogelijk voor eerlijke producten. Dit betekent basisproducten die we zelf bewerken en zo weinig mogelijk bewerkt voedsel, vleeswaren, blikvoer, diepvriesvoeding. We gebruiken waarschijnlijk minder dan 20 blikken per jaar, blikjes vis inbegrepen. Vandaar dat ik de meeste preppers met hun gigantische kast blikken niet zo goed begrijp wellicht.

 

Ook toen de kinderen heel klein waren hebben maar 1x een potje babyvoeding gebruikt. Het was een staaltje wat we kregen. Ik rook er aan en proefde er zelf van en vond het verschrikkelijk. Ook onze baby vond het niet lekker.

 

We hebben wel 2 jaar onze voeding aangepast en ik kreeg geregeld wortelaardappeltjes, preiaardappeltjes, aardappels met tomaat, appelmoes, ... . :-) Wellicht daarom dat ik me soms nog gedraag als een kleuter. Voor de jonge ouders. Prei zorgt voor onwelriekende pampers, als je 't een beetje wil mijden ... .

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke, de chef maakte altijd de verse tomatensaus. Ik heb helaas het recept niet.

 

Zelf maakte ik graag een pizza met verschillende soorten smaak. Dus bijvoorbeeld ananas in combinatie met iets hartigs (kaas, ham, kip) en dan het liefst dubbel gevouwen als een Calzone. Maar je kunt ook verschillende soorten knoflookworst gebruiken in plaats van de standaard salami.

 

In die tijd hebben we behoorlijk wat lopen combineren, zowel lekker als minder succesvol.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen al de kinderen nog thuis waren en we regelmatig met acht of meer aan tafel zaten, maakten wij ook regelmatig pizza. Plaatpizza, twee stuks. Een hele bakplaat vol dus en dat twee keer.

Ik denk dat het ook te maken heeft met hoe je werkt, je werkplanning. Ik ben er nog nooit een hele middag mee bezig geweest.

Deeg maken, laten rijzen, ondertussen groenten snijden, gerezen deeg op de plaat leggen, tomatenpuree op deeg, salami(voor de niet-vega's) en dan groenten erop en kaas erop strooien. Als de eerste plaat in de oven ligt de tweede beleggen en dan tafeldekken en eerste pizzaplaat eruit halen, terwijl we eten staat de tweede plaat in de oven.

 

Wat qua tijd misschien wel scheelt is dat kaas hier altijd geraspt in de vriezer ligt. Die rasp maak ik van restanten kaas die bij de kaasboer goedkoop weg mogen. Thuis meteen raspen en invriezen. Handig voor pizza en ovenschotels. Bovendien is het echte kaas (dus glutenvrij) en geen geraspte kaas met toevoegingen zoals in de winkel verkocht wordt (die is niet glutenvrij en kon hier dan ook niet gebruikt worden).

 

Wat denk ik vooral scheelt is dat jij het hebt over tomatenpuree, terwijl ik al aangaf dat ik ook de saus van verse tomaten maak. Daarnaast maak ik dan minimaal 5 grote losse pizza's (grote eters hiero), vaak zelfs 5 verschillende, die dus 1 voor 1 afgebakken moeten worden maar ik heb maar 1 oven. Ik bak de bodems altijd van te voren al vast voor, zodat ze op het laatst korter in de oven hoeven en de eerste dus niet al klaar is met zijn pizza als de laatste nog moet beginnen. Maar bij mij is het dus deeg maken, laten rijzen, ondertussen de tomaten ontvellen, in stukjes snijden, ui snijden, knoflook snipperen, de tomaten een hele tijd laten pruttelen, een gedeelte van de tomaten zeven, saus maken en kruiden, 5 bodems maken, 5 bodems 1 voor 1 voorbakken, toppings snijden, als ik bijv een pizza met spinazie-creme topping maak spinazie snijden en bakken met een uitje en pijnboompitten en creme fraiche, de bodems bedekken met saus, met kaas bestrooien, 1 voor 1 alle pizza's beleggen en afbakken. Nou, dat haal ik allemaal niet in een uurtje hoor. En ik denk dat dat vrij weinig met mijn efficientie te maken heeft.

 

Het is wel echt belachelijk lekker, en ook gewoon gezond, en in mijn ogen (en ook in de ogen van mijn kinderen) de moeite meer dan waard. Maar ik moet er niet aan beginnen als ik pas vanaf 16.00 de tijd heb om te koken, en om 17.30 het eten klaar wil hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben vrijgezel, heb alle tijd, sta graag in de keuken maar vind het gezien de tijdsbesteding niet de moeite waard om zelf een pizza te maken.

 

Ik koop dus die van AH, in die grote dozen die in het koelvak (niet vriesvak) liggen. En dat vind ik de lekkerste.

Goede 2e zijn die Casa di Mama pizza's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak mijn tomaten saus zelf . En in grote hoeveelheid die vries ik in , in porties . Die saus kan nog gebruikt worden voor andere tomatensaus gerechten . Zoals deze week nog wittebonen in de tomatensaus . Bij mijn volgende tomatensaus bereiding ga ik er een deel wecken . Aan een pot van 8 liter ben ik toch 6 uur mee bezig . Niet continu maar je moet bij de potten blijven .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh en wellicht een oplossing voor je pizzabodems: Leg je bodems op een laagje bakpapier op bv een (of meerdere) dienblad. Laat het zo open en bloot in de vriezer liggen tot het bevroren is (half uurtje?). Haal het daarna uit de vriezer, trek het bakpapier eraf en stop het dan in een plastic zak weer in de vriezer. De rest van de bodems doe je ook zo.

 

Zo vries ik ook afzondelijk hamburgers in, zo zijn ze nooit aan elkaar gevroren, kun je ze per stuk pakken. Kost het ontdooien ook minder tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn recept . Zonder hoeveelheden

Voorbereidingen .

Snij selder wortelen en ui .

Ontvel en ontpit tomaten

Maak een bundel van tijm laurier en peterselie stengels .

Warm de oven voor op 180gr .

Wat hebben we nog nodig .

Bloem .

Boter .

Kippenbouillon .

Geconcentreerde tomatenpuree .

look

Hoe gaan we te werk .

Stoof de groenten zonder te kleuren . Samen met de look .Voeg het kruiden bundeltje toe .

Bestrooi het met bloem .

bevochtigen met kippenbouillon .

De tomaten en de tomatenpuree toevoegen .

Plaats de pan met gesloten deksel in de oven . Die je nu op 150gr zet .

Laat dit 4 uur sudderen in de oven . Om het half uur roeren van onder naar boven .

Duw het geheel warm door een fijne zeef .

Kruiden naar smaak .

oja ik doe er nog een paar klontjes suiker in om de zuurheid van de tomaten weg te werken .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Pizzadeeg :

 

Ik wil gebruik maken van het gewone tarwemeel wat ik heb staan. Ik twijfel nog een beetje tussen het tarwemeel voor wit brood of het meel dat ik gebruik voor broodjes. Misschien moet ik ze allebei maar proberen en mijn kinderen laten proeven wat ze het lekkerste vinden.

 

Mijn allereerste startrecept voor het deeg wordt het onderstaande. Aan de consistentie van het deeg, de plakkerigheid en het aanvoelen zal ik eventueel nog wat veranderen.

 

495 ml water, 2 eetlepels olijfolie, 4.5g zout, 480g meel, 1 theelepel droge gist (3g) *

 

Het deeg volgens bovenstaand recept is voldoende voor 4 pizza's met een diameter van 32 cm. Ik maakte het deeg in eerste instantie met minder water klaar en dat viel tegen. Ik voegde manueel wat water toe. Ook wat extra olijfolie is ook aangewezen.

 

Al twee keer de afgelopen tijd hoorde ik dat men pizza's maakt met een kwart aan (fijne) griesmeel.

Nagevraagd bij Turkse dame in de Turkse toko, en ook zij deed dat op die manier.

Ik denk niet dat ik binnenkort aan de pizza ga, dus ik kan niet goed uit ervaring zeggen wat er dan anders aan is, maar ik wilde jou, als fijnproever, en als persoon die graag iets nieuws uitprobeert, deze receptvariant doorgeven.

Mocht je het uitproberen met griesmeel als ingrediënt dan hoor ik graag je ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al twee keer de afgelopen tijd hoorde ik dat men pizza's maakt met een kwart aan (fijne) griesmeel.

Nagevraagd bij Turkse dame in de Turkse toko, en ook zij deed dat op die manier.

Ik denk niet dat ik binnenkort aan de pizza ga, dus ik kan niet goed uit ervaring zeggen wat er dan anders aan is, maar ik wilde jou, als fijnproever, en als persoon die graag iets nieuws uitprobeert, deze receptvariant doorgeven.

Mocht je het uitproberen met griesmeel als ingrediënt dan hoor ik graag je ervaring.

 

Griesmeel is gewoon tarwemeel waarvan de zemelen werden verwijderd. Ik denk inderdaad dat het kan dat dit wordt gebruikt in deegwaren. Wellicht wordt dan gekozen voor de zeer fijn variant. Je krijgt hiermee volgens mij een gladder eindproduct. Ik wil het wel een keer proberen maar aangezien het resultaat met mijn (eenvoudig) recept prima is zie ik geen noodzaak om er iets aan te veranderen. Bovendien streef ik naar zo polyvalent mogelijke basisproducten. Het is wél zo dat er ook bij tarwemeel verschillende soorten bestaan waarbij er vooral een ander eiwitgehalte is. Zelf kies ik voor 12. Deze soort is geschikt voor broodjes en toch gemakkelijke te bakken. Kies je voor de andere soorten, dan krijg je meer het resultaat van de bakker mààr het gebak is dan ook moeilijker te maken. Ik vind het net een voordeel dat mijn gebak er ambachtelijk uit ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...