Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] Boek: Handboek Voedsel Drogen


cavedude

Aanbevolen berichten

ScreenShot1196.jpg.bd0fb80b1233d5192909d2205cae1df6.jpg

 

Een half jaar geleden hebben wij een voedsel droger gekocht, een Excalibur met 9 laden en sinsdien proberen we steeds recepten uit van het internet.

Toen de oproep kwam om dit boek te reviewen werd ik gelijk enthouisast en heb gereageerd, toen werd ik ook nog uitgekozen en kon het experimenten beginnen.

 

Het boek kwam netjes in een grote doos van de prepshop.nl aan, eerste blik was gelijk positief.

De cover is pakkend en erg kleurrijk en het boek is mooi afgewerkt.

 

Het boek is verdeeld in een aantal hoofdstukken waarbij eerst de geschiedenis en de droger zelf wordt besproken en daarna worden de recepten in groepen verdeeld.

Zo zijn er hoofdstukken of Fruit, Groente, het drogen van bloemen en diverse.

Een aantal recepten kwamen ons al bekend voor maar er waren ook een heleboel nieuwe recepten.

Per recept staat duidelijk uitgelegd wat je ervoor nodig hebt, hoe je het voorbereid en erg belangrijk hoe lang en op welke temperatuur er gedroogd dient te worden.

 

De volgende ochtend gelijk even naar de markt gegaan om diverse groente en fruit in te kopen om uit te proberen.

Na het lezen van de eerste hoofdstukken besloten om wat fruit te drogen, we hadden al wel eens van fruitleer gehoord maar nog nooit geprobeert.

fruitleerboek.jpg.e310f0c722404aca65fc6a3de43d3910.jpg

Fruitleer is een puree van fruit die in een dun laagje wordt gedroogd en dan als een (gezond) snoepje gegeten kan worden.

fruitleer.jpg.5ea2715d6590aa0fe6f74e6e9dbaf29c.jpg

 

Het lezen en bladeren door het boek is niet alleen erg interessant maar ook een genot voor het oog, regelmatig staan er voorbeeld foto's bij de recepten, waarbij soms het water in je mond loopt.

 

Uiteindelijk heeft de droger het hele weekend zo'n beetje aan gestaan met dit als resultaat.

resultaat.jpg.87be7d67f9a1ac704a6286aabfe71c28.jpg

 

Eindoordeel: Top !

 

Pluspunten:

- Lekker veel recepten, we gaan er de komende tijd nog een heleboel uit proberen, zowel voor de beginnende als de gevorderde droger een mooi naslag werk en bron van inspiratie.

- Goede foto's en uitleg

- Compact formaat boek

 

Minpunten

- We misten een hoofdstuk over het drogen van vlees en vis (wij zijn er dol op)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Zou je wat kunnen vertellen over de recepten? Kloppen de verhoudingen. Zijn de aangegeven droogtijden goed. Zijn de recepten basis om zelf mee verder te experimenteren? Is het boek de aanschafprijs waard? Heb je wat aan dit boek met een ander type droger?

 

Ik moet zeggen dat het water me in de mond loopt van de foto van het resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van degene die ik uitgeprobeert heb klopte de droogtijden aardig, het eea is natuurlijk altijd afhankelijk van de dikte en de grootte van het te drogen fruit/groente.

Ik vond de recepten prima en een goed bron van inspiratie, er staan dingen in waar ik zelf niet op gekomen was.

Heb vorige week bijvoorbeeld knoflook gedroogd....was daar zelf nooit opgekomen

 

Het boek kost 19 euro geloof ik en dat had ik er zeker voor over gehad.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo iedereen, Ik heb hier een vrouwtje dat zo trots is dat de smile (van oor tot oor:o) niet meer van haar gezicht af zal gaan de komende tijd. Dank je wel voor de review van het boek dat mijn meisje geschreven heeft. Ze is zo blij dat haar foto's en recepten een bron van inspiratie zijn, dat is ook wat ze wilde bereiken: het doorgeven van haar enthousiasme en ideeen via haar boek. Ik zei nog: "Dat zal echt moeilijk zijn". Ik vond het boek zelf geweldig maar dan is het toch altijd de vraag wat anderen, die niet bij het proces van het maken van het boek betrokken zijn, ervan vinden. Ze is al bijna 1 jaar (bijna fulltime) bezig met het volgende boek: "Koken met gedroogd voedsel" wat volgens mij, in combinatie met dit boek, een perfecte handleiding is voor elke prepper of moestuinbezitter. Ik voel me dan ook bevoorrecht dat ik bijna elke avond kan proeven van al haar experimenten en als het niet goed is dan weet onze Zwitserse herder (Kelte) er wel raad mee! Groetjes, Gerrit

Link naar reactie
Delen op andere sites

Staan er in het boek ook complete maaltijden, of alleen het drogen van los fruit en groenten en maken van fruitleer.

Ik vond op hikingsite een chili con carne recept, wat gedroogd dus makkelijk mee te nemen is op een hike.

Dat soort recepten vind ik erg handig.

Kan ik dat soort recepten ook in het boek vinden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo @Sakura, @Stuudje en @MyronPrps. Het is een handboek met alle gangbare soorten kruiden, fruit en groenten met een paar recepten (zoals het maken van Gaspacho groenteleer, crackers, knoflookbrood maken, "zon"gedroogde tomaten). Ook staan er veel tips in wat je met elke soort groente, kruiden en fruit kunt maken. Bv met gedroogde andijvie: andijviepoeder maken voor een andijviepuree, (die mag ik vanavond weer testen) gedroogde brandnetels voor soep, thee en brandnetelpuree, het drogen van het blad van de bleekselder (heerlijk als soepgroente of mosselgroente) enz. enz. Gr Gerrit

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...