Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Afgelopen week ben ik begonnen met een solar oven om als het mooi weer is mijn eigen potje te kunnen koken zonder gas en dergelijke.

Het is een vorm van langzaam koken en ik geloof er wel in dat het ook in Nederland kan lukken

 

20140707_223153_zpsc4c55a45.jpg.f5a729acded0b799d2457fc68ab0e7b9.jpg

 

Het is eigenlijk begonnen toen ik mijn zwembad ging verwarmen met zonne energie. Dit werkt goed en ik produceer als ik de hele dag zon heb op 2400L een verhoging van 8 graden. Mijn idee was om ook eens te proberen op de zon te koken. Op Internet kwam ik het volgende filmpje tegen

 

 

Nog enkele foto's

 

20140707_223120_zps5cced681.jpg.8cea44014b1b1cb6d092f6ff330debb3.jpg

 

20140707_223036_zpsfc8ca6ef.jpg.95931c19d933d4a6e91f3870bce7e349.jpg

 

Voor meer informatie verwijs ik je naar mijn website: http://solarheating4you.kloppenburgweb.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@dreezy heb ik een paar vraagjes mbt je zonne oventje , wil je deze het hele jaar door gebruiken ? want ik denk dat het hoofdzakelijk

in de zomermaanden ( en wellicht later in het voorjaar en vroeg in het najaar ) zal werken en in de wintermaanden krijg je het nooit warm genoeg zo

en dan zul je de oven ook nog naar de zon moeten richten (en hopen dat er niet al te vaak een wolkje voorbij komt )

Ik heb ook wat twijfels over je aluminium folie zo want het is niet echt reflecterend , waarom gebruik je niet van dat aluminium tape (verkopen ze meen ik bij de Action , maar zeker

bij een bouwbedrijf of een Gamma/Praxis) hiermee krijg je een betere spiegelwerking maar je zou ook voor dun aluminium (of zelfs koper plaat net als printplaat )

plaat kunnen gaan en dit polijsten , is meer werk maar je opbrengst is een stuk hoger . Ook je kookpot met schoolborden verf zwart maken , op een laag voetstukje plaatsen (zodat het zonlicht het grootst mogelijke oppervlak van je pan raakt en je spiegel oppervlak hetgrootst blijft )en in een opgeblazen plastic zak doen en die in je oven zetten levert je extra winst op

 

Verder een goed advies voor degene die met zonneovens en spiegels met zon gaan experimenteren als je ermee bezig bent zet een ZONNEBRIL OP !!

Dit is geen geintje , als je zo dicht bij zo'n spiegel staat en het zonlicht wat erop valt en in je ogen weerkaatst is dat erg ongezond voor je ogen !!

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wafels,

Het is voor mij ook niet de bedoeling om de normale kookplaat te gaan vervangen door deze solar oven hoor. Gewoon voor de gezelligheid met de kinderen. In de winter zou hij wel kunnen werken net als in de zomer, als de zon er maar is. Op dat moment zal hij hoger moeten staan, bijvoorbeeld op een standaard of zo.

Het beplakken met action - aluminium tape is inderdaad misschien wel een betere oplossing dan gebruik te maken van aluminium folie.

Het klopt inderdaad dat de pannen zwart zullen moeten zijn. Ik dacht daarvoor schoolbord verf te gaan gebruiken en op een voetstukje plaatsen wilde ik ook al gaan doen. Dit om er voor te zorgen dat de warme lucht helemaal rondom de pan gaat circuleren.

@bjo1998

Fijn dat ik je op een idee h eb gebracht. Dit leek mij inderdaad wel iets waar je als prepper wat aan zou kunnen hebben :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, en @dreezy misschien kun je ook een plan maken voor een ronde oven zodat het zonlicht word opgevangen en gecentreerd op één punt, waar het dan weer door een bepaalde lens word vergroot en op een ( aan de onderkant geïsoleerde ) zwarte plaat terechtkomt die het licht omzet in warmte en dat je daarmee dan gaat stoven. En als spiegel kun je dan een kapotte satellietschotel van een camper ( want die zijn wat kleiner ) en bedekken met zilverfolie ofzo ( dit is wel erg voorgekauwd maar het heeft verbeterpunten :o ) dat is toch een idee?

 

op dezelfde manier kun je vuur maken met een blikje, de bodem namelijk is "hol", als je dat dan polijst met bv een stukje zilverfolie, en dan met die bodem de zon weerkaatsen op een stukje droog gras ofzo, dan vliegt het in brand ( bron: Numbers game ). hier meteen een stukje gratis urban survival advies :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@konijn,

 

Ik wil eerst deze bak aan het werk hebben. Er komen nog reflectoren op zodat de zon in elk geval ook er in wordt 'gekaatst'. Hierdoor verkrijg ik als het goed gaat meerdere 'zonnen',

Ik kon zo'n fresnel lens niet verkrijgen en heb dat ding ook zomaar niet liggen. Inderdaad een satellietschotel had ik ook het liefste gehad, maar ook die heb ik niet. .:(

Dus moest ik wat anders gaan verzinnen. Maar het is misschien wel een idee om wat mee te gaan doen.

 

Bedankt voor de tip

Link naar reactie
Delen op andere sites

graag gedaan, misschien kun je voor sommige problemen ook kijken op http://www.solar-energy-for-homes.com/building-a-solar-cooker.html, als u er op klikt ziet u het niet meteen, u moet iets scrollen maar dan ziet u hem, dit is een van de simpelste modellen, maar u wilt er waarschijnlijk één die er uit ziet als een koffer ( onherkenbaar en handzaam ;)) maar uw systeem is ook mooi en goed hoor, daar niet van, maar volgens mij is de zon :cool:weerkaatsen niet genoeg en moet u ook een zwarte pan gebruiken om het zonlicht om te zetten in warmte.

 

Weet u op Doomsday Preppers was er ook iemand die een bepaalde instalatie gebouwd waarmee hij volgens mij tin kon omsmelten ( het werd zo'n 400 graden C ) waar hij ook wapens mee kon maken, als messen enzo.

 

Sorry als ik te bemoeierig overkom maar ik vind het altijd zo geinig om te kunnen helpen, wat ik dan ook altijd probeer!:o

Link naar reactie
Delen op andere sites

graag gedaan, misschien kun je voor sommige problemen ook kijken op http://www.solar-energy-for-homes.com/building-a-solar-cooker.html, als u er op klikt ziet u het niet meteen, u moet iets scrollen maar dan ziet u hem, dit is een van de simpelste modellen, maar u wilt er waarschijnlijk één die er uit ziet als een koffer ( onherkenbaar en handzaam ;)) maar uw systeem is ook mooi en goed hoor, daar niet van, maar volgens mij is de zon :cool:weerkaatsen niet genoeg en moet u ook een zwarte pan gebruiken om het zonlicht om te zetten in warmte.

 

Weet u op Doomsday Preppers was er ook iemand die een bepaalde instalatie gebouwd waarmee hij volgens mij tin kon omsmelten ( het werd zo'n 400 graden C ) waar hij ook wapens mee kon maken, als messen enzo. Sorry als ik te bemoeierig overkom maar ik vind het altijd zo geinig om te kunnen helpen, wat ik dan ook altijd probeer!:o

 

OK? Een mes van tin?

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb het net opgezocht, het was waarschijnlijk zink, want tin smelt bij 220 C en zink pas bij 420 C, en het was echt 400 C. maar naast metaal omsmelten kon hij het ook als kookinstalatie gebruiken, maar het was echt een kraampje bijna, dus is een kleinere toch handiger.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen week ben ik begonnen met een solar oven om als het mooi weer is mijn eigen potje te kunnen koken zonder gas en dergelijke.

Het is een vorm van langzaam koken en ik geloof er wel in dat het ook in Nederland kan lukken

 

20140707_223153_zpsc4c55a45.jpg.f5a729acded0b799d2457fc68ab0e7b9.jpg

 

Het is eigenlijk begonnen toen ik mijn zwembad ging verwarmen met zonne energie. Dit werkt goed en ik produceer als ik de hele dag zon heb op 2400L een verhoging van 8 graden. Mijn idee was om ook eens te proberen op de zon te koken. Op Internet kwam ik het volgende filmpje tegen

 

 

Nog enkele foto's

 

20140707_223120_zps5cced681.jpg.8cea44014b1b1cb6d092f6ff330debb3.jpg

 

20140707_223036_zpsfc8ca6ef.jpg.95931c19d933d4a6e91f3870bce7e349.jpg

 

Voor meer informatie verwijs ik je naar mijn website: http://solarheating4you.kloppenburgweb.nl

Nice hij is goed gelukt

Mvg survivallaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb het net opgezocht, het was waarschijnlijk zink, want tin smelt bij 220 C en zink pas bij 420 C, en het was echt 400 C. maar naast metaal omsmelten kon hij het ook als kookinstalatie gebruiken, maar het was echt een kraampje bijna, dus is een kleinere toch handiger.

 

Een mes van zink?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@dreezy mijn opmerkingen waren niet als negatieve commentaar bedoelt hoor , in het verleden heb ik ook met deze dingen ''gespeeld'' en

ik weet uit ervaring dat als er een wolkje voorbij komt de temperatuur weer gelijk een stuk daalt en ook dat een zonnebril geen luxe is maar een must (voor je ogen

in ieder geval zeker als er volop mee bezig en het zonnetje schijnt .

Je gebruikt PVC schuim als isolatie waar je direct dit aluminium folie op geplakt hebt , dit is niet vlak en als je een mooi glimmend oppervlak wilt hebben kun je beter

iets gebruiken wat een mooi glad oppervlak van zichzelf heeft en daar de folie op lijmen of dat tape opplakken . voor beide geldt dat je dit beter met zijn tweeen kunt doen

dit werkt prettiger . Ook weet ik niet of dit schuim na verloop van tijd geen giftige stoffen gaat afgeven je zou dit eens na moeten kijken . Ik gebruikte in mijn tijd gewoon

glad geschuurd en gevernist triplex met daarop dit tape en Aluminium folie en mijn isolatiemateriaal was glasvezel ./

hetgeen ik in die tijd gemaakt had werkte goed in de zomermaanden en je moet er wel mee opletten want de eerste keer dat ik zoiets deed heb ik dus ook stevig mijn vingers

verbrand want je gebruikt geen vuur of wat ook en het komt je onwezenlijk dan over dat het wel eens heet kan zijn :o (is lang geleden maar weet het nog goed ;) )

Ik heb toen wel gemerkt dat als je hier zoiets gebruikt je toch een behoorlijk groot spiegelend oppervlak moet hebben wil e er mee kunnen koken

vandaar dat mijn voorkeur er toen naar uitging voor een grotere parabool spiegel met in het brandpunt een kleinere geisoleerde oven ,

maar wat u gemaakt heeft is ook prachtig en werkt ook prima .Om water bacterie vrij te krijgen is het sowieso een prima opstelling (SODIS waar dhr @vheeswijk toen mee bezig was )

in een solar oven gaat dit uitstekend .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepass @konijn ik weet weet niet wat voor soort oven en spiegel /lens ze hadden maar net als deze Fresnel opstelling wordt al heet genoeg :cool:

http://www.instructables.com/id/DIY-SOLAR-FOUNDRY/

Nu zijn Fresnel lenzen van die grootte niet goedkoop (ze zitten ook in van die oudere grote breedbeelsd TV ) dus je kan ook deze oplossing bedenken

ik heb vorig jaar een kleine gemaakt en dat werkte best goed (totdat het ging regenen :( )is best leuk Ik gebruikte gewone dunne keuken folie ervoor

http://www.instructables.com/id/10-CENT-SOLAR-COLLECTOR-water-lens-Fire-from-Water/

en nogmaals gebruik een zonnebril !! als je dit soort dingen doet !!!

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@konijn ik denk niet men een mes maakt van zink maar blik (ijzer/staal ) zou best goed kunnen ,maar zink is net als tin veel te zacht

om als mes te kunnen dienen (dan blijf je slijpen ;) en een ''zonneoven'' met een fresnel komt hoog genoeg om zelfs staal te kunnen smelten :)

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@konijn ik denk niet men een mes maakt van zink maar blik (ijzer/staal ) zou best goed kunnen ,maar zink is net als tin veel te zacht

om als mes te kunnen dienen (dan blijf je slijpen ;) en een ''zonneoven'' met een fresnel komt hoog genoeg om zelfs staal te kunnen smelten :)

gr will

 

komt een zonneoven echt tot 1500 graden C? dat is eigenlijk onvoorstelbaar, maar het is zeker te proberen, en als jij het zegt . . .

 

en je hebt gelijk over die zink, maar die man wilde het vooral als ruilmiddel gebruiken, ( en begrijpelijk ook ) maar als een zinken mes je enige mes is ben je er nog wel blij mee, maar hij had nog een mes om een mal mee te maken, maar een mes van zink is niet de beste oplossing

Link naar reactie
Delen op andere sites

@[MENTION=3180]dreezy dus ik heet nu Konijn ;):cool:

gr will

 

ik snapte het eerst ook al niet, maar ja, misschien raakte hij in de war van al dat gewauwel over die zonne-oven door mij:o

 

maar onvoorstelbaar eigenlijk, 2100 graden Celsius, dan smelt zelfs je platina laboratoriumkroes, waar moet je smeltkroes dan van gemaakt zijn?

en dat allemaal op zonne-energie, hoeveel zonnepanelen heb je nodig om tot zover te verwarmen? dan zou zo'n zonne-smelt-installatie toch iets minder ruimte innemen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...