Ga naar inhoud
GENEGEERD

Randstad: WTSHTF hoe kom je weg?

FincaInSpanje
 Share

Recommended Posts

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3685411/2014/07/07/Rotterdam-op-10-in-top-100-meest-verstopte-steden.dhtml

Dit is één van mijn grootste dillema's. De komende jaren is mijn BOL in het buitenland nog niet af, maar ik zal er regelmatig heen gaan om te werken. De kans dat mijn gezin en ik gescheiden worden WTSHTF is reel. Toch hoop ik als prepper als één van de eersten te zijn die de ellende ziet aankomen en op dat moment moeten we een keuze maken waar naartoe te gaan c.q. te blijven. Op meerdere plekken heb ik water(filters) en voorraad staan, maar ik ben de enige prepper thuis. Sterker nog, straks in Spanje prep ik voor mijn hele naaste familie.

Ik ken meerdere wegen, binnendoor en buitenom om de Randstad uit te komen maar als je te laat bent loopt alles vast. Wat moet je doen?

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Voordeel van prepper zijn: We hebben altijd de vinger aan de pols als het gaat om SHTF evenementen.

De kans is groot dat JIJ het eerder door hebt dat er iets aan de hand is dan de rest van je gemeente. Zorg dat je goed geinformeerd bent, houd je BOV en BOT op standby, plan diverse routes (kortste route is niet altijd de beste route) en als je nattigheid voelt get the hell out of town. Je kan beter een paar valse alarmen hebben en op tijd weg zijn, dan bij de echte SHTF twijfelen en te laat weggaan en vast komen te zitten.

Link naar reactie

Maakt dat jou sleurhut altijd vertrekkens klaar staat. Zo win je tijd .

Geert

Ja die staat altijd klaar en we hebben in principe ook meerdere auto's, tweewielers met en zonder motor.

Ik geloof wel dat ik waarschijnlijk op tijd weg kan komen als ik in NL ben (ook mijn BOL in NL is niet ver van waar ik woon) dus daar kan ik ook op twee wielen komen als het nodig mocht zijn. Als we niet op tijd zijn, kunnen we besluiten eerst thuis te blijven en later te vertrekken. Het grootste probleem is dat er iets gebeurt wanneer ik in Spanje ben en mijn gezin in NL zit. Dan moet ik moeilijke keuzes gaan maken, maar in principe ga ik dan terug om ze te halen al zou dat mijn eigen leven in gevaar brengen. Of we meten elkaar halverwege op een afgesproken plek kunnen ontmoeten.

Ik heb al besloten dat als er een nieuwe auto komt dat deze extreem zuinig moet zijn en dat er een extra tank ingebouwd gaat worden zodat de BOL in het buitenland kan worden bereikt op 1 tank. Mijn huidige BOV heeft 80 liter benzine en 80 liter LPG maar met wat jerrycans kan ik een enkele reis wel halen.

Het blijft lastig dit, zeker wanneer je langs meerdere grote steden moet zien te komen waar het verkeer helemaal vast kan komen te staan.

PS tegen de tijd dat mijn BOL in Spanje klaar is, ga ik een aantal preppers de gps coördinaten geven voor als ze in nood komen.

Link naar reactie

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3685411/2014/07/07/Rotterdam-op-10-in-top-100-meest-verstopte-steden.dhtml

Dit is één van mijn grootste dillema's. De komende jaren is mijn BOL in het buitenland nog niet af, maar ik zal er regelmatig heen gaan om te werken. De kans dat mijn gezin en ik gescheiden worden WTSHTF is reel. Toch hoop ik als prepper als één van de eersten te zijn die de ellende ziet aankomen en op dat moment moeten we een keuze maken waar naartoe te gaan c.q. te blijven. Op meerdere plekken heb ik water(filters) en voorraad staan, maar ik ben de enige prepper thuis. Sterker nog, straks in Spanje prep ik voor mijn hele naaste familie.

Ik ken meerdere wegen, binnendoor en buitenom om de Randstad uit te komen maar als je te laat bent loopt alles vast. Wat moet je doen?

Ja hier zit ik ook al super lang mee te worstelen want Rdam-Zuid is een eiland ik moet potverdomme 2 bruggen over en dan ben ik aan vast land:mad::mad:

Heeft iemand hier tips voor

Link naar reactie

Ik heb tot 7 jaar terug altijd in de randstad gewoond en mezelf die vraag meerdere keren gesteld. Ik kon eigenlijk maar tot 1 conclusie komen. Bij een goede SHTF ben je in de randstad gewoon simpelweg, "de lul". Teveel mensen, te weinig wegen, paniek erbij, een paar ongelukken en alles staat muurvast. Je zult ruim van te voren weg moeten zijn om een kans te hebben. Voor mij was dat een van de redenen om te vertrekken...

Link naar reactie

Ja hier zit ik ook al super lang mee te worstelen want Rdam-Zuid is een eiland ik moet potverdomme 2 bruggen over en dan ben ik aan vast land:mad::mad:

Heeft iemand hier tips voor

Ik heb in Hellevoetsluis gewoond en ik ben heel erg blij om van Voorne-Putte af te zijn. En blij om nu in West-Brabant te wonen. Bij een eventuele SHTF ben ik de randstad voor (hoop ik, als ik niet slaap).

Link naar reactie

Ik heb tot 7 jaar terug altijd in de randstad gewoond en mezelf die vraag meerdere keren gesteld. Ik kon eigenlijk maar tot 1 conclusie komen. Bij een goede SHTF ben je in de randstad gewoon simpelweg, "de lul". Teveel mensen, te weinig wegen, paniek erbij, een paar ongelukken en alles staat muurvast. Je zult ruim van te voren weg moeten zijn om een kans te hebben. Voor mij was dat een van de redenen om te vertrekken...

Ja voor mij is het een zeer goede reden maar. Mijn ma woont hier dus ik ook dus ik kom biet echt ver:(

Link naar reactie

Lijkt me echt een dillema inderdaad, vooral als je zo ver bij je gezin vandaan zit. Ik zou echt een backup waarschuwingssysteem regelen met een bevriende prepper, die je gezin in het oog houdt als je in Spanje zit. Of een plekje buiten de randstad waar je familie bij de geringste twijfel 'op vakantie' zou kunnen.

Link naar reactie

Aangezien ik geen auto heb ben ik aangewezen op mijn fiets of brommer.

Afhankelijk van de SHTF zou ik dan voor de fiets of de brommer kiezen, afhankelijk van de brnadstof voorziening.

Met een extra tankje benzine is mijn afstand te overbruggen, maar de fiets is zeker een alternatief.

Weliswaar langzamer, maar wel stiller, minder opvallend en geen brandstof nodig.

Sinds kort overweeg ik ook de vouwfiets. Met 20km/u zeker wat langzamer dan een gewone fiets (34km/u) maar in drukte gemakkelijk te verstoppen en te manouvreren als opgevouwen.

Ik weet niet welke afstand je moet overbruggen, maar met een sleurhut of auto moet je er wel héél snel blij zijn in de Randstad. Of een goede sluiproute hebben natuurlijk.

Link naar reactie

@homerun er even vanuit gaande dat het internet op dit forum nog werkt wshtf.

dankzij dit forum zul je ruim op tijd weten dat je weg moet gaan MAAR, kun je dan ook in dit geval je moeder om met je mee te gaan de bossen in?? dat is een grotere uitdaging lijkt mij.

Mijn ma laat me niet lachen me ma zal nooit met mij en @survivallaar mee gaan tijdens een SHTF.

Maar hoe merkcik nou dat ik moet Bug Outen ondat als ik op mijn gevoel af ga dan zou ik al lang in zuid duitsland moeten zitten.

Maar ik zal sowieso iets doen met deze tip

Link naar reactie

Mijn ma laat me niet lachen me ma zal nooit met mij en @survivallaar mee gaan tijdens een SHTF.

Maar hoe merkcik nou dat ik moet Bug Outen ondat als ik op mijn gevoel af ga dan zou ik al lang in zuid duitsland moeten zitten.

Maar ik zal sowieso iets doen met deze tip

Laat je je moeder achter in een SHTF? en nu heb ik laatst toevallig gezien dat @survivallaar 14jr oud is en jullie gaan dan met zijn tweetjes op de fiets naar zuid-duitsland? om daar ook nog eens een keer te overleven? misschien is het handiger om dan naar een SC toe te trekken om samen met andere preppers proberen te overleven?

Link naar reactie

Laat je je moeder achter in een SHTF? en nu heb ik laatst toevallig gezien dat @survivallaar 14jr oud is en jullie gaan dan met zijn tweetjes op de fiets naar zuid-duitsland? om daar ook nog eens een keer te overleven? misschien is het handiger om dan naar een SC toe te trekken om samen met andere preppers proberen te overleven?

Ja hetcis ook best een slecht plan maar het is ook het laatste plan. Want alles is beter dan hier blijven in de stad tijdens een SHTF

Link naar reactie

@homerun er even vanuit gaande dat het internet op dit forum nog werkt wshtf.

dankzij dit forum zul je ruim op tijd weten dat je weg moet gaan MAAR, kun je dan ook in dit geval je moeder om met je mee te gaan de bossen in?? dat is een grotere uitdaging lijkt mij.

Als het Internet uitvalt en je bent niet binnen een uur vertrokken of ingebunkerd, vervalt je diploma prepper.

Link naar reactie

Toen ik dat las kreeg ik ineens Buck dich van Ramstein in mijn hoofd....

Dictated to a slave and sent by carrier pidgeon

Link naar reactie

Toen ik dat las kreeg ik ineens Buck dich van Ramstein in mijn hoofd....

Dictated to a slave and sent by carrier pidgeon

Nu je het zo zegt lijkt het er wel op inderdaad maar ik probeer duidelijk te maken dat je niet zomaar mensen achter laat en vooral niet je moeder want durf je het dan om haar aan te kijken en misschien voor altijd afscheid te nemen? Denk niet dat dat ook maar een iemand makkelijk afgaat.

Link naar reactie

Het is belangrijk om op tijd te vertrekken, dus voordat de rest gaat evacueren.

Daarom houden we op dit forum de ontwikkelingen scherp in de gaten.

Op de engelstalige prepper sites spreekt men dan van de Golden hour

Al eerder iets over vermeld;

The Golden Hour

Het Gouden uur heeft niets met goud te maken, maar is de tijd die je kunt gebruiken om als een van de eersten een SHTF scenario zien of horen aankomen en dan de juiste beslissingen neemt.

Bijvoorbeeld Bug Out of een bankrun of een supermarkt run (hamsteren)

In de preppers wereld is dit dus de tijd die je voor hebt op anderen omdat je je voelsprieten (b.v. alternatieve nieuws sites) scherp hebt staan, dus alles scherp in de gaten houden.

Hoe dat moet of in zijn werk gaat is hier mooi beschreven

http://www.themodernsurvivalist.com/archives/1003

En wat daar op aansluit is een situatie waarin een Australier die in Thailand woont en werkt kan doen als er zich een kernsmelting voordoet, dus Preparations for Bugging Out of the Country (BOTC)

BOTC betekent dat er iets ernstig is gebeurd of staat te gebeuren en het hele land, misschien zelfs de hele regio dus in verschillende landen van de regio er gevaar dreigt en u bent nu overal in gevaar. Dit kan alles zijn van natuurrampen tot oorlogsdaden en pandemieën.

Hoe je dan moet handelen staat hiet mooi omschreven, dus een situatie waarin je je in een andere regio bevindt, weer blijkt dat de Gouden Uren essentieel zijn.

http://www.themodernsurvivalist.com/archives/2678

Uiteraard zijn de tips over vuurwapens niet bedoeld voor de EU.

De term Golden Hour komt uit de medische wereld;

Iedereen die urgentiegeneeskunde (eerste hulp) kent, kent de term "gouden uur" . Dit verwijst naar het eerste uur na letsel tot medisch ingrijpen. Als de mogelijkheid er is dat de patiënt een medische behandeling krijgt binnen het eerste uur de overlevingskansen exponentieel verhogen.

Voor een uitgebreide beschrijving van de Gouden Uren voor een prepper is dit een mooie uitleg op SURVIVALBLOG

http://preppers.nl/forum/threads/4823-The-Golden-Hour

• Leuk 1
Link naar reactie

Als je je moeder niet mee gaat krijgen, dan is 't denk ik tijd voor een andere strategie. Een bug-out is geen echte optie als dat inhoudt dat je je moeder moet achterlaten, dat vergeef je jezelf nooit.

Kijk wat je nodig hebt voor een bug-in, zorg dat je de spullen in huis hebt om jezelf en je moeder een paar weken van water en voedsel te voorzien. Bij een SHTF verstop je je dan eerst een paar weken thuis en als 't wat rustiger is op straat kan je altijd nog samen met je moeder er voor kiezen om er vandoor te gaan. Verstop het grootste deel van je voorraad goed, op plekken waar de gemiddelde hongerige boze buurman 't niet zou zoeken en laat een beetje in de keuken staan op een logische plek, dat beetje mag dan gejat worden terwijl je huilend vertelt dat 't 't enige is wat jij en je moeder nog hebben... dat je stiekem nog een flike voorraad spul hebt wat je niet perse hoeft te koken, weet die plunderaar niet :)

Zorg bij een bug-in ook voor een hoop eten wat je niet hoeft te koken, crackers met jam/pasta/hagelslag e.d. is beter dan niets en doordat je niet hoeft te koken trek je ook geen ongewenste aandacht. Daarnaast is dat spul goed te betalen en allemaal heel lang houdbaar (crackers goed droog bewaren, dan blijven ze tientallen jaren goed). Een paar 25 liter jerrycans met kraanwater wat je elke paar maanden vervangt kan je meestal ook wel ergens verstoppen, onder je bed als dat past, of anderaan onder in je kledingkast bijvoorbeeld.

Ik denk persoonlijk dat een bug-in een veel beter plan is voor iedereen die zijn/haar familie niet zomaar mee krijgt bij een SHTF, elkaar achter laten is gewoon geen optie die je moet willen overwegen. Zorg dat je niet naar buiten hoeft en dat je niet opvalt (geen warm eten maken als je de buren ook niets koken, geen muziek of licht of andere batterij aangedreven spullen aan als de stroom is uitgevallen, in ieder geval niet waar iemand 't van buiten af kan zien/horen/ruiken ofzo).

Link naar reactie

Als je je moeder niet mee gaat krijgen, dan is 't denk ik tijd voor een andere strategie. Een bug-out is geen echte optie als dat inhoudt dat je je moeder moet achterlaten, dat vergeef je jezelf nooit.

Kijk wat je nodig hebt voor een bug-in, zorg dat je de spullen in huis hebt om jezelf en je moeder een paar weken van water en voedsel te voorzien. Bij een SHTF verstop je je dan eerst een paar weken thuis en als 't wat rustiger is op straat kan je altijd nog samen met je moeder er voor kiezen om er vandoor te gaan. Verstop het grootste deel van je voorraad goed, op plekken waar de gemiddelde hongerige boze buurman 't niet zou zoeken en laat een beetje in de keuken staan op een logische plek, dat beetje mag dan gejat worden terwijl je huilend vertelt dat 't 't enige is wat jij en je moeder nog hebben... dat je stiekem nog een flike voorraad spul hebt wat je niet perse hoeft te koken, weet die plunderaar niet :)

Zorg bij een bug-in ook voor een hoop eten wat je niet hoeft te koken, crackers met jam/pasta/hagelslag e.d. is beter dan niets en doordat je niet hoeft te koken trek je ook geen ongewenste aandacht. Daarnaast is dat spul goed te betalen en allemaal heel lang houdbaar (crackers goed droog bewaren, dan blijven ze tientallen jaren goed). Een paar 25 liter jerrycans met kraanwater wat je elke paar maanden vervangt kan je meestal ook wel ergens verstoppen, onder je bed als dat past, of anderaan onder in je kledingkast bijvoorbeeld.

Ik denk persoonlijk dat een bug-in een veel beter plan is voor iedereen die zijn/haar familie niet zomaar mee krijgt bij een SHTF, elkaar achter laten is gewoon geen optie die je moet willen overwegen. Zorg dat je niet naar buiten hoeft en dat je niet opvalt (geen warm eten maken als je de buren ook niets koken, geen muziek of licht of andere batterij aangedreven spullen aan als de stroom is uitgevallen, in ieder geval niet waar iemand 't van buiten af kan zien/horen/ruiken ofzo).

liever een huis zonder voor bereiding dan een mooie rugzak vol

een huis kan je in geval van nood nog een beetje aanpassen en heb je veel meer materialen tot je beschikking

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...