Ga naar inhoud
GENEGEERD

Calcium Hypochloriet kopen


aidandask

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Aangezien al op vele fora waaronder ook hier gesproken is over de goede kwaliteiten van calcium hypochloriet om water te ontdoen van nare beestjes, ben ik op zoek naar een verkoper van dit spul.

Veelal zit dat spul in zwembad shock producten. Echter heb ik nog geen enkel product gevonden dat mij garandeerd dat het enige actieve element dan ook calcium hypochloriet is.

Vaak staat dan ook nog niet het actieve percentage erop, welke andere ingrediënten er in zitten (algendoders, ...) ...

 

Aangezien dit product vrij compact is voor stockage, lijkt me dit dan ook, mits instructies, vrij vlot te verdelen aan de buren, familie, ... .

 

Op de Amerikaanse fora spreekt men over Poolife Turboshock 78%. Maar hoe krijg je dat dan product hier? Niet vermoed ik.

 

Dus wie kan mij en andere lezers helpen? Waar kunnen we dit product aankopen? Zowel voor Nederland als voor België?

Vereisten: enkel calcium hypochloriet als actief ingrediënt, beschikbaar in een droge granulaat vorm, in verpakking van 1 tot 10 kg (liefst hersluitbare emmer vorm).

 

Voor de veiligheid ook even vermelden:

NIET BEWAREN in een METALEN container wegens de oxiderende werking.

Zeker niet vermengen met andere producten zoals bvb. oliën en dergelijke ten einde branden en dergelijke te voorkomen.

Best ook droog en koel bewaren uit de buurt van andere producten en dus zeker niet in de buurt van eten, drinken, ... .

 

Als het kan zou ik graag een voor een leek verstaanbare uitleg hebben, hoe dit product dan ook correct te gebruiken.

In de trant van ... gram granulaat oplossen in ... liter water. Deze oplossing in een verhouding dan van ... milliliter oplossing toevoegen aan ... liter helder te reinigen water.

Prefilteren denk ik al te doen met een 3 emmer systeem van van boven naar vanonder: gewassen grind, gewassen filterzand, zelfgemaakte houtskool of geactiveerde kool.

Indien nodig kan je dit ook nog eens door een Katadyn, Sawyer, MSR of andere filter laten lopen.

En dan deze oplossing toe te voegen in je water en dat minimum 30 min. en best 2 uur te laten inwerken.

 

Ook al gelezen op het forum.

Om de chloorgeur/smaak weg te krijgen ofwel het water laten luchten door het even nog te laten staan of in 2 reine emmers enkele malen over en weer te gieten.

Ofwel wat ascorbinezuur toe te voegen. Dan maak je er nog een vitamine drankje van ook.

 

Interessant kan dan ook nog zijn: welke verhouding te gebruiken om er bleekwater van te maken, aangezien dat ook een nuttige toepassing zal zijn om het huis te reinigen.

 

Eventueel kan dit product ook in het assortiment van prepshop.nl opgenomen worden. Zodoende kunnen we het makkelijk vinden en kan de correcte uitleg bij het product geplaatst worden.

Een flesje Hadex is handig voor in je Bug out bag, maar voor je Bug in Location lijkt dit product meer op zijn plaats.

 

Trouwens een goede geactiveerde kool zou ook wel in het assortiment passen.

 

Alvast bedankt,

Aidan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Calciumhypochloriet? Weet je zeker dat je niet natriumhypochloriet (=bleek) bedoeld dit zit namelijk in de hadex flesjes. Deze chloortabletten in vaste vorm kun je bijvoorbeeld bij de zwembad-spullen in een bouwmarkt vinden.

 

Ook kun je op internet een vergelijkbare Shock 70 granulaat kopen op bijvoorbeeld deze website:

http://www.m2online.nl/zwembadaccessoires/532-shock-70-granulaat-25kg.html

Voor actieve kool is de Norit ook erg gemakkelijk om in huis te hebben mocht het nodig zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over Calcium hypochloriet bestaat al een draadje. Hier vindt je ook gebruiksaanwijzingen. Ook wordt er voor zwembaden en dergelijke ook Natriumdichloorisocyanuraat aangeboden dat ook voor ontsmetting van water kan worden gebruikt.

Beide producten zijn voor de particulier in kleine verpakkingen moeilijk verkrijgbaar. Ik heb het vroeger wel gezien in winkels van de Boerenbond. Goedkoop en in kleinere verpakkingen. Dit laatste product is heel stabiel en dus goed houdbaar en ik zou het zelf ook wel willen hebben.

Google: "Natriumdichloroisocyanurate kopen"

Google: "Calciumhypochloriet kopen"

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk dit is bruikbaar , het spul is hetzelfde enkel hier wordt het gebruikt om wanden en gebruikers dingen te desinfecteren

het zijn relatief kleine tabletjes (wat me wel handig leek ipv tabletten voor 1000 l :) )

http://www.staxs.eu/WSData/WSImages/datasheets/T-0048-300_NL.pdf

dit is een adres waar het te krijgen zou zijn maar ik denk dat andere winkels het dan ook wel verkopen

http://www.lopharm.com/product/details/medicarine-chloortabletten-300st

Dit is ook zo'n product , wel een ander merk maar ook met dezelfde chloorverbinding

http://www.alpheios.nl/nl-nl/118/2237/actisan5l.aspx zie product informatieblad

wat zou het beste bruikbaar zijn ??

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk het was even zoeken wat betreft dit natrium dichloorisocyanuraat maar als je zoekt op nummer 9451N. dan vind je deze chloorverbinding

en in welk desinfecteer middel het is gebruikt (er zijn er dus 4 merken waar het in wordt gebruikt , zie pdf hieronder ) dus het is wel te koop :rolleyes:

( bvfplatform.nl/3734/toegelaten-desinfectiemiddelen-sept-2013-pdf )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk vraagje is natrium dichloorisocyanuraat hetzelfde ??? ik neem aan van wel en dat dit de Nederlandse benaming is

ze gebruiken het in het zwembad waar mijn zoon werkt nu enkel uitvinden waar zij het kopen (ben ik mee bezig )

gr will

 

Ga daar onmiddelijk achteraan en laat mij dan weten:

 

  1. Gewicht van 1 tablet
  2. Percentage Natrium dichloorisocyanuraat in de pilmassa.

Dan krijg je van mij de receptuur.

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk dit is bruikbaar , het spul is hetzelfde enkel hier wordt het gebruikt om wanden en gebruikers dingen te desinfecteren

het zijn relatief kleine tabletjes (wat me wel handig leek ipv tabletten voor 1000 l :) )

http://www.staxs.eu/WSData/WSImages/datasheets/T-0048-300_NL.pdf

dit is een adres waar het te krijgen zou zijn maar ik denk dat andere winkels het dan ook wel verkopen

http://www.lopharm.com/product/details/medicarine-chloortabletten-300st

Dit is ook zo'n product , wel een ander merk maar ook met dezelfde chloorverbinding

http://www.alpheios.nl/nl-nl/118/2237/actisan5l.aspx zie product informatieblad

wat zou het beste bruikbaar zijn ??

gr will

@Wafels : De kleinste tabletten verdienen de voorkeur. Van beide genoemde merken.

Actisan-5 L (Bevat natriumdichloorisocyanuraat 85%. Aktief chloor 1,5 gram/tablet.)

Medicarine : De chloortabletten zijn 2,7 gram per stuk en verpakt in potten 300 stuks. 1,5 gram actief chloor per tablet.

Als de prijs wat aan de hoge kant is wil ik wel met je meedoen voor de helft! Want het is erg veel spul.

Ik vind het zelf behoorlijk aan de prijs!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Emergency
@Wafels : De kleinste tabletten verdienen de voorkeur. Van beide genoemde merken.

Actisan-5 L (Bevat natriumdichloorisocyanuraat 85%. Aktief chloor 1,5 gram/tablet.)

Medicarine : De chloortabletten zijn 2,7 gram per stuk en verpakt in potten 300 stuks. 1,5 gram actief chloor per tablet.

Als de prijs wat aan de hoge kant is wil ik wel met je meedoen voor de helft!

Ik vind het zelf behoorlijk aan de prijs!

 

Ik heb inmiddels een zakje tabletten voor je klaarstaan, @vheeswijk

Link naar reactie
Delen op andere sites

In België is natriumdichloroisocyanuraat gewoon in de supermarkt te koop. Er zit een potje van in mijn BOB (naast de kleine waterzuiveringstabletten omdat het doseren hiervan makkelijker is).

 

Let wel op dat natriumdichloroisocyanuraat niet eeuwig bewaard kan worden (houdbaar voor langer dan 5 jaar).

 

Kijk: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2803503/

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk zo te zien heeft @Emergency al tabletten voor je :rolleyes: @Emergency als ik vragen mag waar koopt u ze ?

maar als ik het goed begrijp zijn beide dus prima te gebruiken , enkel hier wordt het dus toegepast als desinfecteer middel voor wanden ed

hoeveel liter drinkwater zou je met 1 zo'n tabletje ( 1,5 gram actieve chloor ) kunnen desinfecteren ?

en dit hieronder is niet helemaal on-topic (is geen chloor maar desinfecteert ook drinkwater :) ) ik zag dit ook op zo'n site staan

(ben nog op zoek naar de goedkoopste leverancier)

waterstofperoxide in tablet vorm (daar waterstof ook beperkt houdbaar is en handig spul is )

http://www.all4feet.nl/products/Waterstoftabletten-pot-80-st.html

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk zo te zien heeft @Emergency al tabletten voor je :rolleyes: @Emergency als ik vragen mag waar koopt u ze ?

maar als ik het goed begrijp zijn beide dus prima te gebruiken , enkel hier wordt het dus toegepast als desinfecteer middel voor wanden ed

hoeveel liter drinkwater zou je met 1 zo'n tabletje ( 1,5 gram actieve chloor ) kunnen desinfecteren ?

en dit hieronder is niet helemaal on-topic (is geen chloor maar desinfecteert ook drinkwater :) ) ik zag dit ook op zo'n site staan

(ben nog op zoek naar de goedkoopste leverancier)

waterstofperoxide in tablet vorm (daar waterstof ook beperkt houdbaar is en handig spul is )

http://www.all4feet.nl/products/Waterstoftabletten-pot-80-st.html

gr will

 

De ureum-waterstofperoxidetabletten zijn zeer interessant. Toch denk ik dat de waterstofperoxide ook hier een beperkte, maar langere levensduur dan de vloeistof, zal hebben. Ik vind niet direct een goede indicatie voor de houdbaarheid online.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gevonden voor 100% zuivere Natriumdichloorisocyanuraat (NaDCC):

25 gram 28,90 (Hinmeijer Chemie, helaas als poeder).

 

Citaat : In de wereld komen natuurrampen voor, die waterleiding netwerken kunnen beschadigen en zodoende zorgen voor het ontbreken van veilig drinkwater. Overstromingen, aardbevingen, vulkanische uitbarstingen, maar ook oorlogen kunnen de drinkwatervoorziening ernstig verstoren. In die gevallen zal men tijdelijke oplossingen moeten bedenken, bijvoorbeeld het filtreren van oppervlaktewater en het desinfecteren ervan. De meest gebruikte middelen zijn chloramine-t en natriumdichloorisocyanuraat. De tweede (ook wel: NaDCC of Actisan) is bekend als zwembad chloor dat uitstekend zijn werk doet als drinkwater desinfectans mits in de juiste dosering toegepast en soms geneutraliseerd wordt vóór consumptie. BRON

 

Een WTSHTF waterzuiverings tabletje bevat 8,5mg NaDCC.

Eén tablet is goed voor 1 Liter water en 30 min behandeltijd.

In het buitenland of bij zichtbaar vervuild water gebruik je 2 tabletten.

 

Must be used in a controlled contact time of not less than 15 minutes between dosings whereby not more than 10 mg/L of NaDCC should be applied and not more than 1 mg/L of free residual chlorine should be present at the end of the relevant contact time.

 

Ik heb de volgende doseringen gevonden op het internet:

Sodium Dichloroisocyanurate 8.5mg-For treatment of 1 litre water.

Sodium Dichloroisocyanurate 17 mg-For treatment of 2 litres water.

Sodium Dichloroisocyanurate 33 mg-For treatment of 5 litres water.

Sodium Dichloroisocyanurate 67 mg-For treatment of 8 litres water.

Sodium Dichloroisocyanurate 75 mg-For treatment of 10 litres water.

Sodium Dichloroisocyanurate 167 mg-For treatment of 20 litres water.

Sodium Dichloroisocyanurate 1.67 gm-For treatment of 200 litres water.

Sodium Dichloroisocyanurate 2.0 gm-For treatment of 250 litres water.

Sodium Dichloroisocyanurate 4.0 gm-For treatment of 500 litres water.

Sodium Dichloroisocyanurate 8.5 gm-For treatment of 1000 litres water.

Sodium Dichloroisocyanurate 8.68 gm-For treatment of 1000 litres water.

 

Verdere gegevens om mee te rekenen:

100% zuivere NaDCC bevat 100*2*35,5/220 = 64,5% actief chloor.

1 gram "actief chloor" komt overeen met: 1/0,645 = 1,55 gram NaDCC (100%) of:

1,55gram /0,7 = 2,21 gram voor 70% NaDCC.

 

Een tablet bevattende 1,5 "actief chloor" komt overeen met 2,32 gram NaDCC

volgens tabel hierboven is één tablet dus goed voor de desinfectie van

2,32g*250L/2,0g =290 liter water. Een zéér grote hoeveelheid water, bv. een flinke volle regenton.

 

Een andere benadering is een balans aan te schaffen waarmee je 100 mg kunt afwegen. Je zou dan voor NaDCC poeder moeten gaan.

Hiermee (100 mg) zou je dan 100mg*10L/75mg = 13 Liter (10 tot 15 liter) water mee kunnen desinfecteren. Een veel gemakkelijker handelbare hoeveelheid water.

 

Alvorens te beslissen in dit draadje moeten we dus eerst nadenken wat we willen doen: Gaan voor tabletten en absurde grote hoeveelheden water of voor NaDCC-poeder (100%) en een gevoelige balans. @All D. Survivalist @Wafels @Vempain @Emergency @aidandask

@vheeswijk (huischemicus)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@All D. Survivalist ik heb weinig kennis van dit soort tabletten en inderdaad ook ik kon weinig info hierover vinden

maar ik weet wel dat gewone waterstof peroxide niet echt lang houdbaar is en koel en liefst in een plastic fles bewaard moet worden (geen glas ivm metaal ionen )

en dat het bewaren van deze tabletten in principoe dus makkelijker is als de vloeistof (ook mag je de fles niet helemaal afsluiten de druk moet weg kunnen )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk hartelijk dank voor al je informatie , maar ik moet dit eerst eens even laten bezinken :o

maar een paar tabletjes in huis hebben kan sowieso geen kwaad lijkt me ;-)

gr will

 

Zéker, zo zie ik dat ook. Je kunt deze tabletten trouwens goed verpulveren. Wie van ons heeft trouwens grote vaten voor wateropslag, daarvoor zijn de grote tabletten ideaal. Ik heb helaas geen echt grote vaten. Ik vertrouw op de sloot vlak voor ons huis en op de constructies die ik heb gemaakt om regenwater op te vangen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk nog een klein vraagje kun je deze chloor variant ook neutraliseren met vitamine c (ascorbine zuur )

 

Wat betreft het wegen van dit spul , een hele nauwkeurige weegschaal is best duur en een balans met een heel licht draaipunt

is denk ik voor de meeste toch mogelijk te maken (ik denk aan een scheermesje als draaipunt met twee lange armen ) dat als je het tabletje door midden deelt

krijg je 2 x goed voor 145 liter wat je nogmaals kunt delen >>>72,5 liter >>>>36,25 liter en dat lijkt mij toch een mooie hoeveelheid

van water voor een prepper

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowel tabletten als poedervorm lijken mij nuttig. Nu afgaande op de prijs van de poedervorm bij Hinmeijer Chemie lijkt het vooral verpakkingskosten te zijn aangezien 20 keer meer, slechts een verdubbeling in prijs met zich meebrengt.

 

Een korte zoektocht op het internet voor België en Nederland heeft mij nog geen leverancier/webshop ... opgebracht voor de tabletten en dus al evenmin een aankoopprijs.

Als mijn berekeningen kloppen zou zo een pot poedervorm van 500gram ca. 67000 liter water moeten kunnen desinfecteren.

Gebaseerd op een tablet van 2 gram: bevat ca. 1,2 gram actieve chloor en is goed voor 250 liter water dus 1 gram actieve chloor filtert 208,33 liter water.

1 gr NaDCC à 64,5% actieve chloor geeft 0,645 gram actieve chloor dus goed voor 208,33 * 0,645 liter water = 134,375 liter water.

Aan 500 gram NaDCC zou dit dan 67187,5 liter gedesinfecteerd water op leveren en dit voor 60,60 Euro. Geeft dit een kostprijs van ca 90 eurocent per kubieke meter.

 

Mijn grootste vraag nu is echter hoelang is de bewaartijd van dit poeder, in geopende en niet geopende vorm.

Eveneens voor die tabletten (en waar we die kunnen vinden).

Micropur Forte iets in dezelfde trant heeft slechts een bewaartermijn van 3 jaar.

Ik ben op zoek naar iets dat liefst 10 jaar of langer kan bewaard worden.

 

Alvast bedankt aan iedereen voor de informatie.

 

Oh ja, kan iemand die berekeningswijze van 100% zuivere NaDCC bevat 100*2*35,5/220 = 64,5% actief chloor. eens concreet uitleggen? Want mij chemie kennis zit wat ver. Denk dat het met moleculair gewicht en zo te maken heeft, maar daar raak ik dus niet meer uit.

 

Aidan

Link naar reactie
Delen op andere sites

@aidandask :

In België zijn de tabletten gewoon verkrijgbaar in de supermarkt zoals @All D. Survivalist terecht opmerkt. Ik heb vroeger in Weert gewoond en ik heb het product NaDCC daar ook gezien in België.

 

Je berekeningen tonen aan dat je inderdaad grote hoeveelheden water kunt desinfecteren voor weinig geld met een relatief goedkoop product, mits je een redelijk nauwkeurige balans hebt.

 

Chemisch zuiver NaDCC (100%, Hinmeijer Chemie) is in een gesloten pot beslist veel langer houdbaar dan de genoemde 3 jaar. De 3 jaar zijn arbritair en wil alleen zeggen dat de fabrikant zich wil indekken tegen fout gebruik: Vaak open aan vochtige lucht ed. Hinmeijer geeft helemaal geen houdbaarheidstermijn.

25 gram lijkt mij voor een prepper zeker voldoende. Met een pot van 500 gr van 60 euro zou dat overeenkomen met 20 preppers voor een prijs van 3 Euro + verzendkosten + potje per prepper. Hmm.:rolleyes:

 

CITAAT : Oh ja, kan iemand die berekeningswijze van 100% zuivere NaDCC bevat 100*2*35,5/220 = 64,5% actief chloor. eens concreet uitleggen? Want mij chemie kennis zit wat ver. Denk dat het met moleculair gewicht en zo te maken heeft, maar daar raak ik dus niet meer uit.

De berekening is:

100% zuivere NaDCC bevat 100%*2*35,5/220 = 32,27% Chloor (Cl) = 64,5% actief chloor. Cl2

100% triviaal

2: Eén molecuul bevat 2 chlooratomen met een formele lading 1+ (Cl1+)

35,5 : Atoomgewicht (atoommassa) Chloor

220 : Molecuulmassa (moleculairgewicht NaDCC)

 

Het chloorgehalte is dan strikt genomen 32,27%, maar je ziet dat hier een addertje onder het gras zit, hetgeen ook blijkt uit de specs van Actisan-5 L (Bevat natriumdichloorisocyanuraat 85%. Aktief chloor 1,5 gram/tablet.) Dit is véél meer dan de berekening weergeeft. De reden is het volgende: Chloride ionen (Cl-, altijd wel aanwezig in water) reageert "formeel" met Cl+1 tot een chloormolecule tot Cl2: Cl+1 + Cl-1 => Cl2 , en dit wordt dan "actief chloor" genoemd. Cl+1 (MW=35,5) correspondeert dus met een molecule Cl2 (MW=71) dus een verdubbeling in gewicht en hence het percentage.

De laatste stap in de berekening luidt dan:

32,27% Chloor (Cl) = 64,5% actief chloor. Cl2 (verdubbeling)

Tricky chemie

@vheeswijk (huischemicus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk nog een klein vraagje kun je deze chloor variant ook neutraliseren met vitamine c (ascorbine zuur )

 

Wat betreft het wegen van dit spul , een hele nauwkeurige weegschaal is best duur en een balans met een heel licht draaipunt

is denk ik voor de meeste toch mogelijk te maken (ik denk aan een scheermesje als draaipunt met twee lange armen ) dat als je het tabletje door midden deelt

krijg je 2 x goed voor 145 liter wat je nogmaals kunt delen >>>72,5 liter >>>>36,25 liter en dat lijkt mij toch een mooie hoeveelheid

van water voor een prepper

gr will

 

Vit. C. ? Ja dat gaat uitstekend. Op industriële schaal wordt echter Natriumthiosulfaat gebruikt omdat dit niets kost. Dit moet echter wél goed gedoseerd worden want een overmaat smaakt ook smerig (zwavel-lucht).

NaDCC oplossingen zijn onstabiel en niet lang houdbaar.

Wolf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...