Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Pjotr

Impact van TTIP

Recommended Posts

Ik heb even gezocht op TIPP, maar kon geen bestaand draadje vinden. Ik vind het verontrustend steeds meer te lezen over dit verdrag en hoe het ons uitlevert aan de multinationals. Zie ook http://stopthebanksters.eu/het-ttip-verdrag-gaat-zijn-stempel-drukken-op-alle-mogelijke-vlakken-van-onze-samenleving/

Voor meer uitleg...

Wat kunnen we hiertegen doen? Iemand goede ideeen?

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Uit bovenstaande link

Conclusie

Ondanks de mooie woorden die politici ons steeds voorhouden dat liberalisering zorgt voor betere producten en diensten die goedkoper zijn, heeft de waarheid de leugen al lang achterhaald en heeft het liberalisme zijn vuige gezicht al lang aan het publiek laten zien. Een ieder die dit niet ziet is; of blind, of verblind of het is iemand die flink van het liberalisme profiteert.

Het voormalige Europese sociale model is in een moordend tempo aan het uitsterven, de participatiesamenleving is al zo goed als een feit. Zoals het er nu naar uitziet zijn de onderhandelingen over het TTIP verdrag aan het eind van dit jaar afgerond. Dit zal de laatste definitieve nagel aan de doodskist zijn. Zodra het verdrag van kracht wordt, zijn wij allen enkel nog consument en producent en zullen wij ook nooit meer worden dan dat. De globale corporatocratie is dan volledig in werking.

De EU commissie heeft al in een memo verklaard dat het bij het TTIP akkoord om de meest verreikende verandering in de Europese samenleving gaat: “HET IS DE EERSTE STAP NAAR EEN NIEUWE WERELDORDE: u dient te weten dat het in dit onderhandelingsproces om veel meer gaat dan slechts een traditionele handelsovereenkomst.”

Het moge duidelijk zijn dat dit verdrag het laatste beslissende gevecht inluidt in de al decennia lang durende klassenstrijd van de heersende klasse om de volledige macht te verkrijgen over het proletariaat en de middenklasse. Multinationals en oligarchieën hebben tot nu toe de gevechten steeds gewonnen, met een bewuste medeplichtigheid van de politieke klasse. Als wij nu niet gezamenlijk als een front opstaan en vechten voor onze rechten hebben we voor onszelf en voor alle toekomstige generaties verloren.

Sjee...het verbaast me niet echt, maar wat KUNNEN we er nog tegen doen?

Deze post delen

A simpler explanation could be that politicians want a very good pension when their political life is over, and the companies that will benefit from TTIP will always need ex-politicians who know their way around the seats of political power.

Voters in the EU and the US will not have any opportunity to vote on TTIP – it’s happening behind closed doors in Brussels and Washington. The politicians and the corporations believe that there is nothing ‘ordinary’ people can do to halt the progress of this capitalist, corporatist behemoth.

Sjee, ik voel me als "ordinairy person" best beroerd...

Deze post delen

Sjee...het verbaast me niet echt, maar wat KUNNEN we er nog tegen doen?

In de forum regels staat een of twee alinea's quoten. ..... En de link er bij :p

Deze post delen

Het vrijhandelsverdrag tussen de VS en Europa, het TTIP en tussen landen rond de Grote Oceaan en de VS, het TTP, zullen grote gevolgen hebben voor alle deelnemende partijen. Vooral multinationals zullen profiteren van verregaande versoepeling van regels, of het overrulen van nationale wetgeving. Volgens Want to Know is een meerderheid in Nederland voorstander van dit verdrag, hoewel vrijwel niemand het kent. De overleggen daarover vinden achter gesloten deuren plaats en volgens de laatste berichten wil de VS het ook nog eens versneld doorvoeren.

Op Wikipedea staan de volgende nadelen genoteerd:

Uitholling democratie

De (beoogde) overeenkomst kan alleen worden gewijzigd met instemming van alle staten. Door een vrijhandelsakkoord als TTIP zou het moeilijker worden voor regeringen om markten te reguleren in het algemeen, nationaal belang. Bovendien bevat dit verdrag een regeling over ISDS (Investor State Dispute Settlements) in handelsverdragen (VS, CA, EU…) dat bedrijven het recht geeft schadevergoeding te eisen als wetten hun winst dreigen in het gedrang te brengen. Hierdoor wordt het democratisch beginsel dat de wetgevende bevoegdheid bij de burgers ligt (of hun verkozen vertegenwoordigers) ondergraven.

Transparantie

Er is kritiek dat de overeenkomst wordt gemaakt in geheime onderhandelingen. Ook wordt de overeenkomst gemaakt met de medewerking van consultants, die voor bedrijven werken.

Milieu en voedselveiligheid

Er is de vrees dat het akkoord zou leiden tot een verlaging van de normen in de EU op vlak van milieu en voedselveiligheid. Voorbeelden zijn de mogelijke legalisering van met hormonen behandeld vlees, legalisering van gekloond vee, het einde van het EU-verbod op chloor en andere desinfectiemiddelen. Ook genetische modificatie zou aan minder regels onderworpen zijn. Ook is er de vrees, dat fracken wordt opgenomen in het vrijhandelsverdrag.

Investeerder-staatarbitrage

Indien een investeerder-staatarbitrage (Investor-State Dispute Settlement, ISDS) wordt opgenomen in het verdrag, kunnen bedrijven staten aanklagen als hun winst in het gedrang komt. In de Noord-Amerikaanse Vrijhandelsovereenkomst (NAFTA) is er al de mogelijkheid staten aan te klagen vanwege verlies van winst. Zo klaagde in 2011 een Amerikaans bedrijf de Canadese regering aan vanwege een verbod van fraccen in de provincie Quebec.

De voordelen vraagt u?

Jawel, één:

Voordeel

Met de overeenkomst wordt gehoopt op meer economische groei, meer welvaart en meer werkgelegenheid, althans voor de betrokken landen.

Liberalisering van de wereldmarkt, met zo min mogelijk obstakels en drempels, met zoveel mogelijk winst, geen gedoe met landelijke wet- en regelgeving. Dat is de New World Order in optima forma.

Charlie

Deze post delen

Liberalisering van de wereldmarkt, met zo min mogelijk obstakels en drempels, met zoveel mogelijk winst, geen gedoe met landelijke wet- en regelgeving. Dat is de New World Order in optima forma.

"When goods don't cross borders, soldiers will" ~ Frédéric Bastiat

Weg met alle overheids obstakels en drempels en laat mensen lekker met elkaar handelen als ze dat willen ongeacht waar beide partijen zich op dat moment bevinden.

• Leuk 1

Deze post delen

Je voelt je misbruikt als je dit leest. Ik krijg er rillingen van.

Zo te horen kunnen we er inderdaad niks aan doen, we moeten het maar laten gebeuren.

Gisteren zat ik een Steven Segal film te kijken (jaja, ik weet het) daarin vraagt hij een oliegigant: wanneer is het genoeg, wanneer heb je genoeg geld.

Het antwoord is helaas even simpel als verschrikkelijk: nooit.

Ah well, de tijd zal het leren...

Deze post delen

Kort samengevat :

- Overheden dekken de bedrijfsrisico's af.

- Bedrijven mogen zelf beslissen aan welke regels/richtlijnen ze wel of niet willen voldoen.

Daar gaan de burgers niet beter van worden, want die krijgt die banen niet. Als er al extra inkomsten uit komen is dat of op de financiële markten of uit de zak van de overheid.

Deze post delen

"When goods don't cross borders, soldiers will" ~ Frédéric Bastiat

Weg met alle overheids obstakels en drempels en laat mensen lekker met elkaar handelen als ze dat willen ongeacht waar beide partijen zich op dat moment bevinden.

Zo bezeten van vrije markt, dat men blind is voor de consequenties. :confused:

Als je de links volgt en de bezwaren leest of bekijkt, dan kun je daar geen voorstander van zijn. Het wordt geen libertarisch utopia, het wordt een machtsmonopolie van de multinationals. Maar misschien vind je dat ook oké?

Libertarisme is net zo onwezenlijk, net zo onhoudbaar als het communisme. Een ideaal samenleving die leuk klinkt op papier, maar in de praktijk zal ontaarden in haves en have not's.

De mens is van oorsprong een sociaal wezen. (Oh God, daar is hij weer met het S-woord). Misschien moeten we onze maatschappij op een zelfde manier inrichten. Wat denk jij?

Charlie

• Leuk 1

Deze post delen

Zo bezeten van vrije markt, dat men blind is voor de consequenties. :confused:

Als je de links volgt en de bezwaren leest of bekijkt, dan kun je daar geen voorstander van zijn. Het wordt geen libertarisch utopia, het wordt een machtsmonopolie van de multinationals. Maar misschien vind je dat ook oké?

Libertarisme is net zo onwezenlijk, net zo onhoudbaar als het communisme. Een ideaal samenleving die leuk klinkt op papier, maar in de praktijk zal ontaarden in haves en have not's.

De mens is van oorsprong een sociaal wezen. (Oh God, daar is hij weer met het S-woord). Misschien moeten we onze maatschappij op een zelfde manier inrichten. Wat denk jij?

Charlie

De mens is inderdaad een sociaal wezen en sociale wezens handelen met elkaar. Er is niets sociaals aan het afschermen van een markt in een bepaalde geografische locatie. Door locaties/markten af te schermen beperk je de concurrentie waardoor de prijs & kwaliteit & service omlaag gaat, en juist monopolies bevorderd worden.

Deze post delen

Dat 'vrij handelen'- ideaal is in realiteit echter een gederegulariseerd kapitalisme, gedomineerd door multinationals die vooral veel winst willen maken voor die 1% en zich van de rest van de bevolking niets aantrekt.

Akkoord, liever handel geregeld door mensen zelf, onderling en op eerlijke en vrije wijze zonder dat je 'big governement' hebt. Maar in realiteit wordt dat ideaal misbruikt zodat de rijken en machtshebbers kunnen doen en laten wat ze willen, zonder respect voor anderen, empathie, respect voor natuur en leefmilieu, gezondheid etc.

Voor mij GEEN TTIP, CETA etc.

Deze post delen

Wat kun je hier als samenleving tegen doen? Tegen TTIP niet veel, dit word gewoon doorgedrukt!

Alhoewel er wel iets is wat je als samenleving kunt doen, namelijk je portemonnee dicht houden, niks meer kopen bij multinationals;)

Kijk naar je boodschappen & uitgaven, zorg dat je zoveel mogelijk multinationals omzeild.

Haal zoveel mogelijk lokaal...

Deze post delen

De mens is inderdaad een sociaal wezen en sociale wezens handelen met elkaar. Er is niets sociaals aan het afschermen van een markt in een bepaalde geografische locatie. Door locaties/markten af te schermen beperk je de concurrentie waardoor de prijs & kwaliteit & service omlaag gaat, en juist monopolies bevorderd worden.

Protectionisme is inderdaad verwerpelijk. Dat is het ene uiterste van het spectrum. Wat de TTIP voorstaat, is het andere uiterste.

Deze post delen

Lobbyisten voedingsindustrie smullen van TTIP

De voedingsindustrie levert veruit de meeste lobbyisten voor TTIP, het aankomende handelsverdrag tussen Europa en de Verenigde staten. FTM ging naar Brussel om te praten met critici van TTIP en om te onderzoeken welke invloed dit verdrag gaat hebben op de machtige agrifoodsector. De gaande TTIP onderhandelingen worden gedomineerd door multinationals en corporate belangen.

http://www.ftm.nl/exclusive/lobbyisten-voedingsindustrie-smullen-van-ttip/

Deze post delen

De gaande TTIP onderhandelingen worden gedomineerd door multinationals en corporate belangen.

En daarom moeten we het niet.

Wat kunnen we nu (nog) doen om e.e.a. te stoppen?

Deze post delen

Gisteren zat ik een Steven Segal film te kijken (jaja, ik weet het) daarin vraagt hij een oliegigant: wanneer is het genoeg, wanneer heb je genoeg geld.

Het antwoord is helaas even simpel als verschrikkelijk: nooit.

Waar ken ik die quote van? :confused: In een van mijn favoriete klassiekers vraagt Bud Fox dat aan Gordon Gekko. De grap is dat Gordon Gekko daarop haarfijn uitlegt hoe de wereld in elkaar zit; we leven in een ondemocratische wereld, een realiteit waar zoveel mogelijk snel geld 'verdienen' zich loont. Een wereld waar het merendeel van het bezit in handen is van een heel kleine groep mensen. Het alternatief is je uit de naad werken voor weinig en uiteindelijk vroeg te overlijden als gevolg daarvan of dood gaan zonder geld.

• Leuk 1

Deze post delen

Lobbyisten voedingsindustrie smullen van TTIP

De voedingsindustrie levert veruit de meeste lobbyisten voor TTIP, het aankomende handelsverdrag tussen Europa en de Verenigde staten. FTM ging naar Brussel om te praten met critici van TTIP en om te onderzoeken welke invloed dit verdrag gaat hebben op de machtige agrifoodsector. De gaande TTIP onderhandelingen worden gedomineerd door multinationals en corporate belangen.

http://www.ftm.nl/exclusive/lobbyisten-voedingsindustrie-smullen-van-ttip/

Nog enkele quotes uit het FTM verslag:

Het onderzoek is verricht naar 560 ontmoetingen die de Europese Commissie had tussen 2012 en 2013 in het kader van de TTIP onderhandelingen. Van de in totaal 560 ontmoetingen waren er 520 (92%) met lobbyisten van grote bedrijven. De grote invloed die lobbyisten hebben bij de TTIP-onderhandelingen is onder andere CEO een doorn in het oog.

‘Dit akkoord institutionaliseert de zelfregulering van bedrijven die over productstandaarden besluiten zonder transparantie en democratische controle.’

‘TTIP is een uitgelezen kans voor de agrarische voedselindustrie om lastige regelgeving in het belang van mens en milieu naar hun hand te zetten. Vergaande convergentie van niet-tarifaire belemmeringen betekent de facto dat standaarden niet meer alleen door de Europese politiek bepaald kunnen worden.’

Deze post delen

Waar ken ik die quote van? :confused: In een van mijn favoriete klassiekers vraagt Bud Fox dat aan Gordon Gekko. De grap is dat Gordon Gekko daarop haarfijn uitlegt hoe de wereld in elkaar zit; we leven in een ondemocratische wereld, een realiteit waar zoveel mogelijk snel geld 'verdienen' zich loont. Een wereld waar het merendeel van het bezit in handen is van een heel kleine groep mensen. Het alternatief is je uit de naad werken voor weinig en uiteindelijk vroeg te overlijden als gevolg daarvan of dood gaan zonder geld.

Greed works :p

Deze post delen

Ik heb even gezocht op TIPP, maar kon geen bestaand draadje vinden. Ik vind het verontrustend steeds meer te lezen over dit verdrag en hoe het ons uitlevert aan de multinationals. Zie ook http://stopthebanksters.eu/het-ttip-verdrag-gaat-zijn-stempel-drukken-op-alle-mogelijke-vlakken-van-onze-samenleving/

Voor meer uitleg...

Wat kunnen we hiertegen doen? Iemand goede ideeen?

Erg intressant,was me hier niet van bewust.

Bedankt voor het wijzen hier op.

Vrees dat we er niks aan kunnen doen.

Enige wat je kan doen is stemmen bij de verkiezingen,maar dat is een erg traag process.

En mocht er daadwerkelijk een partij aan de macht komen die dit tegen zou willen houden dan nog zou dat niet kunnen zonder financiele zelfmoord vrees ik.

Preppen,dat is enige dat je kan doen:)

Deze post delen

Ik mis eigenlijk nog steeds een inhoudelijke reactie op de nadelen van dit verdrag. Zie je ze niet, of wil/kun je ze niet zien?

Deze post delen

Ik mis eigenlijk nog steeds een inhoudelijke reactie op de nadelen van dit verdrag. Zie je ze niet, of wil/kun je ze niet zien?

Ik heb dan vast de nadelen gemist, in de links die in dit topic gepost zijn las/hoorde ik alleen ongefundeerde meningen. Kan je (of iemand anders) de nadelen opsommen?

Btw je vraag is vast oprecht maar zo komt het niet over: "inhoudelijk" betekent dat je vind dat mijn vorige reacties dat niet waren, met "de nadelen" doe je voorkomen dat bepaalde gegeven meningen feiten zijn terwijl dat m.i. niet het geval is, "wil/kun je ze niet zien" is een steek onder de gordel.

Het mag duidelijk zijn uit mijn overige posts (ook in andere topics) dat ik tegen overheden ben ongeacht het niveau (stad, provincie, land, europa etc). Minder regelgeving zie ik als een vooruitgang voor de mensen, uit de in dit topic gepresenteerde informatie en op de eu-project-website krijg ik de indruk dat dit het doel/gevolg is van TIPP. Het lijkt mij logisch dat multinationals daar het meest direct van profiteren (zij verplaatsen goederen tussen verschillende landen), en om advies gevraagd worden over de regelgeving (zij lopen dagelijks tegen de huidige regelgeving aan).

Deze post delen

@dR3

"wil/kun je ze niet zien" is een steek onder de gordel.
Dat is een interpretatie op een vraag die ik stel. Ik vind dat je het allemaal veel moeilijker maakt dan nodig, wat overigens wel een mening is. Maar wellicht onbewust heb je mijn vraag toch min of meer beantwoord . Je vraagt om onderbouwing. Ik denk dat die in het stuk van Charlie voldoende te vinden is. Wanneer ik er morgen tijd voor heb zal ik de stukken er graag voor je uitlichten om e.e.a. te verduidelijken. Overigens ben ik altijd oprecht, maar me ook bewust dat dit anders geinterpreteerd kan worden. 1 van de beperkingen van een forum....
  • Leuk 1

Deze post delen

Parlementen mogelijk buitenspel bij vrijhandelsverdrag (TTIP)!

Zomaar even een mededeling tussen neus & lippen door, het verbaasd mij dat als je mensen vraagt naar TTIP zij vaak geen flauw benul hebben waar het over gaat. Of het ze niet interesseert, ik weet het niet:confused: Ik maak me in ieder geval ernstig zorgen!

Stormcloudsgathering.... we are f#cked

Bron: http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/parlementen-mogelijk-buitenspel-bij-vrijhandelsverdrag

Meer info over het grootste vrijhandelsverdrag ooit TTIP, lees dit a.u.b. goed door zodat je een duidelijk beeld krijgt van dit vrijhandelsverdrag.

http://www.dewereldmorgen.be/artikels/2013/12/17/vrijhandelsverdrag-tussen-eu-en-vs-minacht-democratie

https://downtoearthmagazine.nl/handelsverdragen-bedreigen-milieu/

https://www.foodwatch.org/nl/onze-campagnes/onderwerpen/standpunt-ttip/2-minuten-info/

http://www.oneworld.nl/wereld/ttip-wat-vindt-nederland

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...