Ga naar inhoud
GENEGEERD

MPPT solar charger - het nieuwe goud?


hakin9

Aanbevolen berichten

Veel mensen hebben een Grid-Tied solar systeem aangelegd (ik heb 6x200 Wp Suntech wp200 panelen). Vaak op basis van een subsidie oid.

Deze panelen zijn in principe niet geschikt om 12v Accu's (een hoopje auto accu's oid) op te laden.

 

Echter met een 1500 Watt omvormer (zodat je er ook 220 van kunt maken); Makro had ze laatste voor iets over de 100 euro.

EN een goed MPPT lader (bijvoorbeeld de Outback FLEXmax 80) a +/- 550$ heb je een werkend systeem......

 

Aangezien de zonnepanelen in geval van stroomuitval mogelijk wel te krijgen zijn (aangezien ze zonder laadregelaar niet /moeilijk bruikbaar zijn) konden de MPPT controllers wel eens het nieuwe goud zijn.

 

Ik ben iig op zoek naar een Outback charge controller, er zijn ook wat alternatieven maar die zijn bijna net zo duur en vaak wat beperkter qua input voltage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Uhmmm. Lijkt veel op ander topic, en dat gouden idee had iemand anders al genoemd:rolleyes:

Kijk eens bij victron, die hebben hele mooie systemen lader en converter in een.

Lijkt me een mooie investering om die tientallen in te kopen.

Zal wel wat extra vraag komen als het grid uitvalt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mjah zo'n victron quattro is ook gaaf, maar als het topic al bestaat kan deze dicht :)

Ik ben al een tijdje opzoek naar een mooie MPPT zodat ik mijn GRID panelen kan meenemen naar BOL.

 

Van de Victron Multiplus is het overigens niet duidelijk of deze om kan gaan met Grid Tied invertors zoals de MasterVolt Solardin 600.

 

Deze invertors leveren alleen stroom als ze een netspanning 'voelen' op het stopcontact waar ze inzitten. Ik weet niet of de Multiplus de 2e 220 ingang ook van een spanning voorziet als de netstroom uitvalt op de 1e 220 ingang.

 

Als dat niet zo is ben je alsnog de lul met je grid tied inverters........

En dat is precies wat ik wil voorkomen door niet te veel apparaten te koppelen tussen de panelen en de accu's. Toch maar een MPPT lader met een variabele en 16~100+ DCV ingangsspanning.

 

linkje naar eerder topic over zonnestroom:

http://preppers.nl/forum/threads/456-Accu-s-voor-zonnestroom

niet zelfde onderwerp echter!

 

Ik wil hier vooral wijzen op de 'onbruikbaarheid' van Grid Tied panelen (met een te hoge uitgangsspanning, ~28 ipv. ~18V)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens: Met een 35V paneel kun je in noodgevallen een 24V accu ook direct laden. (zonder MPPT) Eventueel met wat ijzerdraad als voorschakelweerstand. Met een 28V paneel krijg je een 24V accu niet goed vol.

 

De GRID panelen die ik heb zijn:

33.4 V VoC

26.2 V optimal working voltage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De GRID panelen die ik heb zijn:

33.4 V VoC

26.2 V optimal working voltage.

 

Het kan....

Echter onderschatniet hoe belangrijk het laden, onderhouden en vooral het niet overladen van een accu is.

Het eerste lukt dus wel, het tweede en derde puntje?

Of ga je er met een voltmeter en regelbare weerstand bij zitten?

Alles kan tenslotte, heb me al vaker vergist op het forum:confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is een onderwerp waar ik me al enige tijd in verdiep.

 

Een MPPT omvormer heeft netspanning nodig om te werken, geen netspanning, geen power. Al schijnt de zon nog zo hard.

Een apparaat als een Solardin 600 van Mastervolt die je gebruikt om je stroom terug te leveren aan het net heeft spanning nodig.

een MPPT-acculader (Maximum power point tracking) niet. Een MPPT-lader is een dure lader die alle gewonnen stroom optimaal gebruikt.

 

Als je een 12V accu rechstreeks laad met een 18 V paneel welke 3A levert dan krijg je 12*3 = 36 Watt binnen. Met een MPPT lader kun je 18V p 3A omzetten naar 12V 4,5A en zo 54Watt winnen.

(ik heb hier gemakkelijke voltages genomen, het apparaat zal laden op 14,4V of 28,8V maar deze getallen maakt de berekening wat makkelijker.)

 

 

Ik heb uiteindelijk voor de multiplus van victron gekozen, dan kun je een MPPT aansluiten op in en uitgang, de MP laadt de accu dan ongeacht van welke zijde. Maar als aan de ingang wordt aangesloten kan de spanning ook teruggeleverd worden het net in. Is imo de beste oplossing.

 

Heb je getest wat er gebeurt als je de netstroom eruit trekt? Genereert de Multiplus dan zelf een spanningsveld om je terugleveromvormer (niet MPPT acculader) te laten werken!? dat vermoedde ik wel maar ik heb het nog nooit met zekerheid kunnen vaststellen..... Wil ik graag zien.

 

Edit: Een MPPT lader en Zonnepaneel moet goed uitgekozen worden bij de capaciteit van de accu. Een accu moet met ca 1/5 van de capaciteit geladen worden. Dus een 100 Ah accu met 20A laden. Dat wil zeggen dat de panelen ook maximaal 20A moeten leveren. Leveren ze meer dan zal de MPPT lader de accu te snel laden en deze beschadigen.

Je moet een goed afgemeten set hebben, klopt. Zeker te snel laden is niet handig. Echter 2*200 Wp panelen (400 Wp zal met een MPPT acculader op 14,4V 27,7A maximaal kunnen leveren, die 100% rendement haal je niet. 5*27,7 = 138.5 Ah, dat is minder dan 3 auto accus. Ook dat zijn niet de ideale accus maar als je het tzt nog moet verzamelen wel nuttig. Mijn BOL doet het al een paar jaar prima op 1 70Watt paneel, een non-MPPT lader en 3 oude (zaten bij het huis) franse Exide 50 Ah accus.

 

Accu's zijn het kwetsbaarste deel uit je systeem die koop die als laatste en reken dat goed door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
Je hebt een MPPT lader nodig die 560W aan zonne panelen aankan en een 12V accu kan laden.

Is die 'W' wat hier http://www.conrad.nl/ce/nl/product/110498/IVT-MPPT-solar-laadregelaar-30A-18319/SHOP_AREA_17203&promotionareaSearchDetail=005

'Modulevermogen' wordt genoemd?

 

Snap ik het goed dat als ik 2 accu's in serie oplaad (24V) dat ik dan een veel goedkopere MPPT kan kopen?

 

En wellicht ook goedkopere accu's, want deze http://www.conrad.nl/ce/nl/product/250389/EXIDE-Sonnenschein-dryfit-solar-accu-S12230-A-12-V-230-Ah-A-pool-Loodgel-b-x-h-x-d-518-x-238-x-274-mm-S12230-A-solar/0509030&ref=list

is met 659 euro toch best prijzig.

 

Het lijkt wel goedkoper om een apart 12v systeempje te kopen dan bestaande ongrid panelen te gebruiken. Of zie ik dat verkeerd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor, een 12V is ook een serie schakeling van 6 maal een 2V accu

ah fijn!

 

1 of 2 panelen.Tja. Ik keek gister nog eens naar die aansluiting op de huidige omvormer (soladin)

attachment.php?attachmentid=783&d=1345806787

 

Daar zitten dus maar 2 kabels aan de onderkant. 1 met een rode streep, dus ik neem aan dat is de min en de andere (zonder streep) de plus van beide panelen. Nou heb ik beslist geen zin om het dak op te klimmen om iets met die kabels te doen zodat ik evt. met 1 paneel verder kan. Maar met 2 panelen heb ik weer heel andere apparatuur nodig toch? Of kan ik die 2 draden op die steca 2020 aansluiten? En dan 2 12v accu's in serie (beide tussen de 75 Ah en 150 Ah)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank je wel.

 

Best lastige materie dit. Je zou denken dat dit een gat in de markt is, want er zijn zoveel ongrid panelen. Maar waarschijnlijk te weinig mensen die ze ook ofgrid willen gebruiken.

Maar ook als je gaan shoppen voor een offgrid 12v systeem, zie ik nergens een compleet setje van panelen/lader/accu. Dat maakt de drempel voor iemand die er geen verstand van heeft wel erg hoog. Jammer.

 

In 'The Colony' zag het er toch best simpel uit ;) Ze haalden ergens een paneel vandaan, hadden opeens een lader en laden er tig autoaccus mee op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...