Ga naar inhoud
GENEGEERD

Koopkracht pensioenen gaat omlaag

Kans
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Tsja kans hele bedrijven profiteren maandelijks van dat fortuin op hun rekening wordt gestoord en daar leven ze riant van. En idd moet je straks maar zien wat er voor je overblijft, maar ik weet zeker dat het veel minder is dan waarvoor je eigenlijk "gespaard" had.

Ik vraag me ook altijd af hoe ze eigenlijk de levensverwachting berekenen. Als je alleen gezonden mensen meerekent die op overlijden door ouderdom dan kom je op een hele andere levensverwachting uit dan als je ook zieke en mensen meerekende die vroegtijdig overlijden.

Maar wat moet je dan met je geld doen? Sparen is onaantrekkelijk en banken zijn nou ook niet echt veilig. Pensioenen zijn ook niet echt lonend, (zelf) beleggen is ook maar koffiedik kijken. Goud? Is dat geen beleggen?

Ik weet het niet maar ik spreid me kansen of liever is spreid me verliezen..

Link naar reactie

Pensioensparen is voor mensen die niets hebben om op terug te vallen. Als je slim bent beheer je je eigen centen, onttrekt een deel aan het oog van de fiscus, schenkt het aan je kinderen of wat je maar wil. Zodra je gaat pensioensparen krijgen anderen zeggenschap over jouw geld, je kan er niet bij op momenten dat jij het nodig hebt en het is maar afwachten of je je pensioenleeftijd haalt. En àls je het haalt moet je nog afwachten wat de waarde is van je geld. Voor mij is pensioensparen net zo belachelijk als een overlijdensverzekering. Je kan je verzekeren tegen een risico. Overlijden en met pensioen gaan zijn geen onzekerheden maar net wèl zekerheden. Ik heb mijn pensioensparen stopgezet. Ze mogen wat mij betreft diep voorover buigen en het zogenaamde voordeel in hun *ars stoppen.

Als je investeert in 'draagbare' welvaart, dan bespaar je minimaal al 30% successierechten. In Vlaanderen is het nemen van een Nederlandse notaris overigens gebruikelijk bij schenkingen. Voor grotere vermogens wordt een beroep gedaan op een stichting, wat niet bestaat in België.

Link naar reactie

@Kans vraag:

Ik kan nu beslissen of ik procedure begin om pensioen op te eisen en dat omzetten in goud of de regeling door laten lopen. Via regeling gewetensbezwaarden. Advies?

Zo, dat klinkt goed, spannend! Ben heel benieuwd, hou ons graag op de hoogte (als je de kilo's Aurum #79 in je medicijnkast hebt liggen) :)

Link naar reactie

Ach we zagen het al lang aankomen.

Maar nu wordt het dan toch ook in de media geroepen:

http://www.nu.nl/geldzaken/3818935/koopkracht-pensioenen-gaat-omlaag.html

Maar ja je pensioen is niet spannend, is ver weg, en dus komen we er pas achter wat de impact is als het laat is...?

Prep ze,

K a n s

Je gaat er dan vanuit dat er nog zoiets als een pensioen bestaat na de dollar crash.

Zelf denk ik dat we de pensioenen zullen zien verdampen als een liter water op de zon.

Link naar reactie

Gast ghostwhiper

Op dit moment gaan de pensioen fondsen van mijn vader boven op de anw hiaat verzekering en dat is net niet voldoende voor alle vaste lasten.

Hoe meer ze er in korten Hoe meer geld van mijn salaris de naar de vaste lasten gaat.

(Geen problemen mee alleen jammer dat de staat zijn steentje niet bij draagt terwijl je wel voor sociale zekerheid betaald)

Mijn vader behoord helaas ook Tot diegene die voor zijn pensioen is overleden.

Maar ze betalen het iedere maand netjes uit aan mijn moeder en moet zeggen dat het allemaal snel en netjes geregeld was.

Ik ga sowieso zelf mijn pensioen deels oppotten.

Akte kleine beetjes helpen toch?

Link naar reactie

@Kans vraag:

Ik kan nu beslissen of ik procedure begin om pensioen op te eisen en dat omzetten in goud of de regeling door laten lopen. Via regeling gewetensbezwaarden. Advies?

Pfff even advies geven...

Ik denk dat zelf je pensioen regelen meestal beter zal zijn.

Je bent alle overhead(kosten) kwijt maar daar staat ondeskundigheid tegenover.

Nou denk ik dat die deskundigheid bijzonder slecht is bij de 'professionals' maar ja we vinden dat wel een veilig gevoel..

Het grootste risico aan je pensioen is inflatie en in het ergste geval het roven van de overheid of igv hyperinflatie dat het waardeloos wordt..

De vraag is dan ook wat je zelf zou doen als je je eigen pensioen beheerd?

Weer in aandelen dan loop je weer het risico op extreme belastingen (roven) of (hyper) inflatie..

Ben je stoer genoeg om te spreiden of zelfs alles bv. in fysiek edelmetaal te stoppen dan kun je die risicos verminderen/veranderen.

Daar krijg je dan weer de 'zorgen' voor terug: dat je thuis een boel fysiek PM hebt liggen en dat je tegen de koersschommelingen moet kunnen.

Als ik het kon dan zou ik nu mijn pensioen zelf willen beheren.

Helaas heb ik een verplichte regeling en ben ik dus 'gedwongen' om daarnaast te sparen die op een manier die ik veilig vind.

Ik zie het maar als spreiding en een extra spaarpotje.

Advies geven is eng, ik ben jou niet, en al klinkt het makelijk iemand anders zijn geld is iemand anders zijn geld.

Daar kun je nauwelijks dezelfde afweging over maken als over je eigen geld.

Ik ken daarnaast je persoonlijke omstandigheden en wensen niet goed genoeg.

Dus echt advies geven kan ik zo niet.

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie

Als adviezen details over markten, aandelen inhouden, dan geef ik @Kans gelijk. Toch zijn er een paar dingen waar je mijn inziens weinig fout kan mee doen :

1/ Pensioenfonds opvragen en er je openstaande schuld mee aflossen. Dat geeft je nù meer koopkracht. Die extra koopkracht kan je investeren in toekomstige opbrengsten.

2/ Spreiden, al betekent dat ook dat je altijd in het hoekje zit waar klappen vallen. Als je in één assetklasse zit en het is toevallig de juiste dan kan je megawinsten maken. Zit je in de verkeerde klasse, dan kan je alles verliezen. Als je spreidt dan is het resultaat eerder 'gemiddeld'. Als een klasse daalt, dan heb je die altijd.

3/ Wat PM kopen. MAAR probeer je aankopen te spreiden over een lagere periode, je koopt wat meer als het goedkoper is, wat minder als het wat duurder is. Zo krijg je een redelijke gemiddelde koers. Hier geldt een zeer lange termijn perspectief. Je spaart voor je kinderen of kleinkinderen en wil wat weg te geven hebben of voor als alles fout gaat.

Ik heb het al eerder vermeld in andere topics. We moeten echt gaan spreiden. Mijn grootouders zijn tot twee keer toe bijna alles kwijtgeraakt.

• Leuk 1
Link naar reactie

Als adviezen details over markten, aandelen inhouden, dan geef ik @Kans gelijk. Toch zijn er een paar dingen waar je mijn inziens weinig fout kan mee doen :

1/ Pensioenfonds opvragen en er je openstaande schuld mee aflossen. Dat geeft je nù meer koopkracht. Die extra koopkracht kan je investeren in toekomstige opbrengsten.

2/ Spreiden, al betekent dat ook dat je altijd in het hoekje zit waar klappen vallen. Als je in één asseklasse zit en het is toevallig de juiste dan kan je megawinsten maken. Zit je in de verkeerde klasse, dan kan je alles verliezen. Als je spreidt dan is het resultaat eerder 'gemiddeld'. Als een klasse daalt, dan heb je die altijd.

3/ Wat PM kopen. MAAR probeer je aankopen te spreiden over een lagere periode, je koopt wat meer als het goedkoper is, wat minder als het wat duurder is. Zo krijg je een redelijke gemiddelde koers. Hier geldt een zeer lange termijn perspectief. Je spaart voor je kinderen of kleinkinderen en wil wat weg te geven hebben of voor als alles fout gaat.

Ik heb het al eerder vermeld in andere topics. We moeten echt gaan spreiden. Mijn grootouders zijn tot twee keer toe bijna alles kwijtgeraakt.

Mijn spreiding dan. Ben niet helemaal nuchter nu maar vooruit. Huis, goud, SPULLEN, de rest.

Link naar reactie

Mijn spreiding dan. Ben niet helemaal nuchter nu maar vooruit. Huis, goud, SPULLEN, de rest.

Geeft niet, in Vlaanderen komt dat ook voor, ons bier is wat sterker, vandaar.

Je indeling is té basic mijn inziens. Wat ik mis is : energiebesparing, alternatieve energie, brandstof, food, self defense gear, voorraad kleding en schoeisel, camerabewaking, ... .

Goud, geld, aandelen, moet je zelf zien in te vullen. Al heb ik er wel een eigen mening over, een paar tips :

Ik investeerde in : olieproducenten, water, steenkoolmijnen, goudmijnen, distributiebedrijven, alternatieve energie, uranium, dividendbetalers, diverse valuta, hoogrentende bedrijfsobligaties, royalty plays, ... Als je minder dan 100K te beleggen hebt blijf je weg van de beurs. Je zegt goud maar zou ook kunnen kiezen voor zilver. Het nadeel is dat het verschrikkelijk zwaar en volumineus is.

Spullen : hoe minder hoe liever anders wordt het snel een rotzooi.

De rest ?

Link naar reactie

2/ Spreiden, al betekent dat ook dat je altijd in het hoekje zit waar klappen vallen. Als je in één asseklasse zit en het is toevallig de juiste dan kan je megawinsten maken. Zit je in de verkeerde klasse, dan kan je alles verliezen. Als je spreidt dan is het resultaat eerder 'gemiddeld'. Als een klasse daalt, dan heb je die altijd.

Link naar reactie

Probleem is dat een groot deel van Nederland bij CAO verplicht is om deel te nemen aan een pensioen al hoor ik graag hoe ik daar onderuit kom
Mag ook iemand anders die vraag beantwoorden @Vladimir?

Misschien heb je wat aan deze uitleg.

Punt is dat het niet zozeer verplicht is, maar dat men de mensen niet of niet goed voorlicht.

Ik quote even een stukje uit bovenstaande tekst:

"Het tekenen van een afstandsverklaring, moet je als adviseur grondig begeleiden. Als je koud gaat bellen naar de helpdesk van de pensioenuitvoerder, met de vraag of je er uit kunt stappen, krijg je steevast te horen dat dat niet kan. Waarschijnlijk weet de medewerker die je te woord stond, niet beter of is hem/haar opgedragen dat te zeggen. Want pensioenregelingen worden steeds slechter en duurder tegelijk. En pensioenuitvoerders moeten een leegloop voorkomen en iedereen binnenboord houden, vooral de jongeren. Want anders gaat de premie nog verder omhoog en de pensioenregeling is al bijna onbetaalbaar geworden.

Laatst waren wij ik op een pensioencongres waar actuarissen en fondsbestuurders klaagden dat het pensioenbewustzijn van jongere deelnemers zo laag was. Vooral stilhouden dat ze er uit kunnen was de (schandelijke) teneur. Een cartoon van een slapende deelnemer was daarbij het veelzeggende sluitstuk."

Link naar reactie

En als je ondernemer bent of een Beheer BV hebt, dan kun je pensioen in eigen beheer doen. Afhankelijk van je inkomen mag je jaarlijks dan een bepaalde pensioendotatie doen.

Ondernemers zijn eigenwijs dus willen hun geld vaak niet bij een pensioenfonds kwijt omdat ze het niet vertrouwen of denken het beter te kunnen.:D

Beetje offtopic maar zijdelings te maken als je een BV hebt. Je mag nl. vanuit de BV ook je hypotheek verstrekken. Dus stel je hebt een zak geld aan pensioen in je BV opgebouwd en je leent dit aan jezelf uit voor je hypotheek\huis tegen marktconforme rente, dan mag dat gewoon. De rente die je betaald gaat dan weer naar je eigen BV (vestzak-broekzak) en is bovendien privé aftrekbaar bij je belastingaangifte.:o

Link naar reactie

Als je er alvast maar van uitgaat dat :

- er inflatie komt waardoor ons pensioen waardeloos wordt

- er een aanslag komt op de pensioenpot

- het niet zeker is dat je überhaupt de pensioenleeftijd bereikt

dan wordt het een stuk gemakkelijker om beslissingen te nemen.

Link naar reactie

Ik ben nu 17,

Ik verwacht niet dat wanneer ik de pensioengerechtigde leeftijd heb bereikt(als ik die al bereik), er nog veel geld in de pensioenpot zal zitten.

Het is denk ik belangrijk om je pensioen te spreiden, dus niet alleen geld op de bank/pensioenfonds maar ook in andere zaken zoals

pm en landbouwgrond/vastgoed

(oké deze twee kunnen ook in waarde dalen maar als de bank omvalt dan heb je nog altijd grond om voedsel te kunnen verbouwen ipv alleen wat waardeloos papiergeld)

• Leuk 1
Link naar reactie

Beetje offtopic maar zijdelings te maken als je een BV hebt. Je mag nl. vanuit de BV ook je hypotheek verstrekken. Dus stel je hebt een zak geld aan pensioen in je BV opgebouwd en je leent dit aan jezelf uit voor je hypotheek\huis tegen marktconforme rente, dan mag dat gewoon. De rente die je betaald gaat dan weer naar je eigen BV (vestzak-broekzak) en is bovendien privé aftrekbaar bij je belastingaangifte.:o

loop je dan geen risico dat je je huis kwijt raak als je failliet gaat??

Link naar reactie

Ik ben nu 17,

Ik verwacht niet dat wanneer ik de pensioengerechtigde leeftijd heb bereikt(als ik die al bereik), er nog veel geld in de pensioenpot zal zitten.

Het is denk ik belangrijk om je pensioen te spreiden, dus niet alleen geld op de bank/pensioenfonds maar ook in andere zaken zoals

pm en landbouwgrond/vastgoed

(oké deze twee kunnen ook in waarde dalen maar als de bank omvalt dan heb je nog altijd grond om voedsel te kunnen verbouwen ipv alleen wat waardeloos papiergeld)

KLASSE. Als je dit al inziet op jouw leeftijd, dan weet je wat je te doen staat, maar ook heb je een voorsprong op anderen. Zorg ook voor een veilige plek voor jou en je familie\vrienden met voldoende voorraad.;)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...