Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe straling slimme meter afschermen?


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Straling? Zucht..

 

Wat denk je dat er voor straling vanaf komt en waarom zou dat een probleem zijn?

 

Een hint: de RF die er uit komt is van de mobiele 2g modem die er in zit om de meterstanden door te geven (en net-storingen te melden).

 

Heb je een mobiele telefoon? Da's precies dezelfde "straling", alleen dan 1000x sterker omdat je die direct tegen je hoofd aan houdt...

 

De "straling" van slimme meters is wel de laatste (en meest onzinnige) reden om een probleem met die dingen te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Straling? Zucht..

 

Wat denk je dat er voor straling vanaf komt en waarom zou dat een probleem zijn?

 

Een hint: de RF die er uit komt is van de mobiele 2g modem die er in zit om de meterstanden door te geven (en net-storingen te melden).

 

Heb je een mobiele telefoon? Da's precies dezelfde "straling", alleen dan 1000x sterker omdat je die direct tegen je hoofd aan houdt...

 

De "straling" van slimme meters is wel de laatste (en meest onzinnige) reden om een probleem met die dingen te hebben.

 

 

De vraagsteller vraagt hoe hij de straling kan tegenhouden, dit lijkt me een logische vraag als het met radiogolven is dat de meters hun info doorsturen...

Nergens stelt de vraagsteller dat hij last heeft van de straling of uitzending, ergo het alu hoedjes syndroom...

 

Ik vermoed dat de slimme meters via het net hun data doorsturen en niet via de ether, maar ik weet het niet.

 

Ipv een ander te 'verdenken' van het alu hoedjes syndroom, is gewoon antwoorden op de vraag veel efficiënter en vriendelijker.

Iemand het voordeel van de twijfel geven en het zaakje positief benaderen heet dat ;)

 

(Al zondig ik daar zelf ook al eens tegen, dus alle begrip hoor.)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afschermen kan met behulp van Oom Faraday, inbouwen in gaas/folie en klaar.

Misschien dat je wat lekkage kan krijgen van de kabels die er nog uit komen, maar als het om een 2G mobiel signaal gaat zal dat wel genoeg zijn schat ik.

@doom, ik ben wel nieuwsgierig waarom je het signaal wilt uitschakelen. Als het om de straling gaat heeft het eigenlijk geen zin als je ook niks doet aan de rest van de signalen die je huis in 'lekken'.

Ik ben altijd tegen WiFi geweest, maar omdat de hele buurt WiFi zenders heeft staan maakt het niet uit dat ik er nu zelf ook één heb staan.

 

Als het is om te voorkomen dat Stedin de gegevens uitleest kan ik me daar iets bij indenken. De 'slimme' meter van Stedin is eigenlijk de 'nieuwsgierige' meter van Stedin. Het is voor energiemaatschappijen waanzinnig interessant om te weten wat precies het stroomverbruik is van de klant. Zo kunnen ze nog meer geld aan je verdienen je de beste service bieden.

 

Wat dat betreft is de naam Toon (Eneco) ook wel slim gekozen. Deze toont namelijk precies wanneer je hoeveel verbruikt. Maar dat terzijde.

 

Om terug te komen op je slimme meter, ik vraag me af wat er in je contract staat. Of je niet verplicht bent om te zorgen dat de zender zijn data kan verzenden, of anders gezegd, dat je hem niet mag saboteren ^_^

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De vraagsteller vraagt hoe hij de straling kan tegenhouden, dit lijkt me een logische vraag als het met radiogolven is dat de meters hun info doorsturen...

Nergens stelt de vraagsteller dat hij last heeft van de straling of uitzending, ergo het alu hoedjes syndroom...

 

Ik vermoed dat de slimme meters via het net hun data doorsturen en niet via de ether, maar ik weet het niet.

 

Ipv een ander te 'verdenken' van het alu hoedjes syndroom, is gewoon antwoorden op de vraag veel efficiënter en vriendelijker.

Iemand het voordeel van de twijfel geven en het zaakje positief benaderen heet dat ;)

 

(Al zondig ik daar zelf ook al eens tegen, dus alle begrip hoor.)

 

Okee, je hebt gelijk. Helaas was 't de tweede vandaag (er kwam een of andere geflipte kabout bij ons op kantoor vertellen dat we enorme last hadden van electrosmog bla bla en dat we over een paar jaar allemaal dood zouden zijn tenzij we z'n speciale kristallen bla bla kochten die dat lucht zuiveren... na 'm 5 minuten aan te hebben gekeken alsof 'ie gek was (wat 'ie ook was) hebben we 'm vriendelijk verzocht om iemand anders te gaan pesten). En het meegepostte youtube filmpje was weinig hoopgevend.

 

De straling van die slimme meters is gewoon hetzelfde als elke willekeurige 2G telefoon, er zit gewoon een doodeenvoudige gsm modem in met een M2M simmetje, geen wifi dus. Die M2M (Machine to Machine) sims hebben uitsluitend dataverkeer ondersteuning en dat op lage snelheid (GPRS dus), al ondersteunen de nieuwe chips ook 3G/4G. Daarbij wordt er per MB afgerekend en is het uitzonderlijk als er meer dan 10 MB per jaar (ja, 10 megabyte per jaar!) verstookt wordt. De straling van die slimme meters is dus echt totaal te verwaarlozen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en vervolgens krijg je een monteur aan de deur die komt kijken waarom jou gegevens niet uitgelezen kunnen worden en heb je een probleem omdat je de meter zelf gesaboteerd hebt? Op zijn minst mag je dan de kosten van de monteur aftikken lijkt mij..

 

Ik weet niet of je de meter nog mag weigeren tegenwoordig. Voor zover ik begrepen heb moet eind volgend jaar iedereen een slimme meter hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag me af of een dergelijke actie geen gevolgen heeft. De Leverancier gaat er van uit dat na het plaatsen van een dergelijke meter de meterstand uitgelezen kan worden.

Als dat niet kan moeten zij dus actie ondernemen om die (bij de klant) op te vragen. Ik kan me zo voorstellen dat ze dan extra kosten in rekening gaan brengen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Ik hoef hier ook niet zo'n onding.

Indien ik in de toekomst zonnepanelen zou willen dan zal de terug geleverde stroom tegen een lagere prijs gekocht worden door de leverancier dan dat de oude domme meter stilstaat of terug draait.

 

Maar valt het niet over de privacy boeg te gooien bij de leverancier?

Weet niet hoe het wettelijk en in de voorwaarden van de energie maatschappij is geregeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat klopt, zonder gsm/3g/4g bereik valt er niets te communiceren.

 

En dan komen ze waarschijnlijk ook gewoon weer ouderwets langs om de meterstanden op te nemen en je vriendelijk toe te lachen als ze je zilverfolie constructies zien. Dat je waarschijnlijk een rekening krijgt voor 't langssturen van die meterstanden-opnemer is een ander verhaal :)

 

Hier in Zweden hangen de meters in een kast buiten, vaak genoeg zit er een externe antenne op als 't bereik op die plek niet zo super is. Het is echt gewoon doodsimpel een mobiel internet modempje, net als die standaard usb modempjes die je tegenwoordig steeds vaker ziet. Alleen is 't in die meters gewoon een chip, bijna gegarandeerd van Telit ( http://www.telit.com/telit/Pulsar/en_US.CMS.display.1319./overview ), de nummer 1 in de M2M markt.

 

Dus tja, de straling blokkeren is alleen nuttig als je de communicatie wilt verhinderen, als 't echter gaat om "die gevaarlijke straling" tegen te houden, dan is 't toch echt beter om dat alu hoedje te gaan vouwen en continue te dragen, dat heeft dan daadwerkelijk meer effect :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Enki, zo'n alu hoedje is nog niet zo'n gek idee. In zo'n hoedje zit een beste lengte aan folie. Die beschermt tegen de zon en straling. Na een SHTF kun je die folie gebruiken voor vissen, koken we wat nog meer. Ik zeg win-win. ^_^

 

Omdat de intentie van @doom me nog niet duidelijk is, het afschermen van straling of het voorkomen van het uitlezen van de gegevens, heb ik even een rondje Google gedaan.

 

Van de site van Stedin:

Ik heb een slimme meter maar die wil ik niet meer?

Is in uw huis al een slimme meter geplaatst, maar wilt u geen slimme meter? Dan kunt u ervoor kiezen om het automatisch uitlezen van de meterstanden te blokkeren. Dit kunt u via het aanvraagformulier aan ons doorgeven. Hier zijn geen kosten aan verbonden. De meter functioneert dan als uw oude ‘gewone’ meter. U moet dan wel uw meterstanden aan ons doorgeven en u wordt periodiek bezocht door een meteropnemer voor de opnamestand.

 

Of hiermee ook de stralingsbron uitgezet wordt weet ik niet, maar het is een mailtje aan Stedin waard.

 

Ik doe het in ieder geval lekker met mijn oude meter. Af en toe een ansichtkaartje opsturen en klaar ^_

Link naar reactie
Delen op andere sites

Slimme meter mag je nog steeds weigeren.

En de killswitch mag ook niet meer gebruikt worden sinds 2013.

 

Ik heb het formulier bij de Stedin ingevuld dat ze mijn meter niet meer draadloos mogen uitlezen.

Dus nu moet ik jaarlijks gewoon de meterstand opgeven.

Dat is dus een kwestie van vertrouwen van beide kanten.

Maar het signaal blijft wel uitzenden!

 

En ik had begrepen dat de meter een krachtig wifisignaal gebruikt zodat hij met de andere slimme-meters een netwerk kan vormen.

Op deze manier hebben ze dus een groot bereik.

Maar het lijkt er op dat ik ongelijk heb,en het een GPRS signaal is.

 

In de VS en Canada is het al verplicht,maar veel gevallen van hoge straling.

In Nederland zijn nog geen gevallen bekend.

 

Ik wil het signaal alleen maar afzwakken.

En zolang ik het netjes om de meter bouw kunnen ze er niets van zeggen.

Er is niemand die mij verplicht om een onaangekondigde monteur binnen te laten.

 

 

http://www.gezondheidenvoeding.nl/elektromagnetische-straling/lage-niveaus-straling-wifi-mobiele-telefoons-slimme-meters-gevaarlijk/

Maar nergens geven ze de stralingswaarde aan!

 

http://www.ravage-webzine.nl/2014/03/11/huishoudens-krijgen-spionagekastje-als-meter/

Link naar reactie
Delen op andere sites

"Ik heb het formulier bij de Stedin ingevuld dat ze mijn meter niet meer draadloos mogen uitlezen."

...

"Maar het signaal blijft wel uitzenden!"

...

"Maar nergens geven ze de stralingswaarde aan!"

 

Nou, @doom, dat is inderdaad een goede reden om er wat aan te doen. Hetbis natuurlijk belachelijk dat het kastje blijftbzenden als er toch niet uitgelezen mag worden.

Ik denk zelf dat de straling van dergelijke apparaten hevig onderschat wordt/onder het vloerkleed geveegd wordt. Nederland loopt achterop met stralingsbescherming. Onderzoek na onderzoek en Nederland steek nog steeds zijn kop in het zand. Je zou zeggen dat dat goed helpt tegen de straling, maar dat is niet zo (verder is het uitzicht slecht en heb je een bek vol zand).

 

Onze zuiderburen hebben het beter bekeken, daar waarschuwt de overheid zelf voor de straling. Op zijn minst informeren ze de bevolking.

Via deze link is de folder te downloaden.

Op het moment is de site down, ik heb hem nog op mijn iPad staan geloof ik.

 

Ik pleit er dan ook voor (in mijn omgeving worden ze er al flauw van) verstandig om te gaan met stralings bronnen; geen mobiel naast/in bed, niet naast de wifi router gaan zitten, signaal van de router niet op max als dat niet nodig is. Misschien zelfs helemaal geen WiFi, dan heb je er geen straling van én het is beter beveiligd.

Ik verwacht binnen een jaar of 15 nog wel interessante nieuwsberichten...

Link naar reactie
Delen op andere sites

en vervolgens krijg je een monteur aan de deur die komt kijken waarom jou gegevens niet uitgelezen kunnen worden en heb je een probleem omdat je de meter zelf gesaboteerd hebt? Op zijn minst mag je dan de kosten van de monteur aftikken lijkt mij..

 

Ik weet niet of je de meter nog mag weigeren tegenwoordig. Voor zover ik begrepen heb moet eind volgend jaar iedereen een slimme meter hebben.

 

niet gehinderd door enige kennis heb ik even gegoogled

 

alle aanbieders MOETEN hun consumenten er een AANGEBODEN hebben niet meer niet minder

weigeren mag

 

http://webwereld.nl/beveiliging/81677-kabinet-verplicht-landelijke-uitrol-slimme-meter

 

http://www.gaslicht.com/energie-informatie/slimme-meter

 

http://www.liander.nl/liander/slimme_meter_2012/veelgesteldevragen_keuzevrijheid.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je met een hele sterke elektromagneet de gegevens van de sim kaart niet kunnen om zeep helpen ? Geen hond die kan bewijzen dat het aan jouw ligt. Of is dat nonsense ?

 

Hum, hangt van de constructie af of je er met magnetische straling (en zeer sterke dan) schade kan mee aanbrengen intern.

Beter is het met een micro golf straler te doen, maar dan moet je echt goed weten waar je mee bezig bent zodat je jezelf niet bezeert.

Mijn advies is van als je het wilt blokkeren, afschermende folie er rond en indien mogelijk, de slimme meter weigeren en laten vervangen door een oud exemplaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb helaas al een slimme meter.

 

Ik heb hem met een dubbele laag folie afgedekt.

Dat scheelt 50% straling.

En het formulier ingevult ,zodat ze hem niet meer mogen uitlezen op afstand.

 

Meer kan ik niet doen:(

 

Voor zover ik weet heeft een GSM chip een variabel vermogen. Als een GSM toestel/ meter een slechte ontvangst heeft, dan zal die sterker gaan zenden. Ik vraag me dus af of het dan een goed idee is om de meter af te schermen...

Je geeft zelf aan dat er 50% minder straling is, maar de meter zal op vol vermogen gaan zenden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb helaas al een slimme meter.

 

Ik heb hem met een dubbele laag folie afgedekt.

Dat scheelt 50% straling.

En het formulier ingevult ,zodat ze hem niet meer mogen uitlezen op afstand.

 

Meer kan ik niet doen:(

 

Twee vragen slecht:

1) hoe weet je nu dat eea 50% scheelt ? (svp geen buis filmpje als bron opgeven)

2) je kan altijd een monteur vragen de simkaart er uit te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 jaren later...
  • 8 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...