Ga naar inhoud
GENEGEERD

Een idee voor mijn nieuwe BOT


Flos

Aanbevolen berichten

Tussen al mijn werkzaamheden in werk ik nog verder aan mijn nieuwe BOT .

Vandaag besloot ik met het laden te beginnen .

Dat gaat langzaam omdat alles een vaste plaats moet krijgen en dat ik alles blindelings terug kan vinden .

Ik zie mijn BOT als eerste interventies wagen dus alles was ik als eerste nodig heb bij een vertrek moet er in .

En dit voor min. 3 mensen .

Bij het laden stote ik met mij kale knikker tegen het dak en het had warm zeer warm .

Nu vraag ik mij af of ik een soort zonne warm water systeem kan maken op het dak .

Dit moet werken zonder elektriciteit .

Met de hand te vullen of eventueel aan de waterleiding aan te sluiten .

Wie helpt mij opweg .

 

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast Heksenboot
Tussen al mijn werkzaamheden in werk ik nog verder aan mijn nieuwe BOT .

Vandaag besloot ik met het laden te beginnen .

Dat gaat langzaam omdat alles een vaste plaats moet krijgen en dat ik alles blindelings terug kan vinden .

Ik zie mijn BOT als eerste interventies wagen dus alles was ik als eerste nodig heb bij een vertrek moet er in .

En dit voor min. 3 mensen .

Bij het laden stote ik met mij kale knikker tegen het dak en het had warm zeer warm .

Nu vraag ik mij af of ik een soort zonne warm water systeem kan maken op het dak .

Dit moet werken zonder elektriciteit .

Met de hand te vullen of eventueel aan de waterleiding aan te sluiten .

Wie helpt mij opweg .

 

 

Geert

 

Als je je dak iets verlaagt, kan je plastic pijp eronder laten kronkelen, zoals in een vloerverwaming.

Daaronder een laagje isolatie en een afwerking van triplex of zoiets.

Een versimpelde zonneboiler dus.

Wordt vaak gebruikt als zwembad verhitting: solar pool heater.

Slechts 1 klein pompje nodig.

 

https://translate.google.nl/translate?sl=en&tl=nl&js=y&prev=_t&hl=nl&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.green-planet-solar-energy.com%2Fdiy-solar-pool-heater.html&edit-text=

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je je dak iets verlaagt, kan je plastic pijp eronder laten kronkelen, zoals in een vloerverwaming.

Daaronder een laagje isolatie en een afwerking van triplex of zoiets.

Een versimpelde zonneboiler dus.

Wordt vaak gebruikt als zwembad verhitting: solar pool heater.

Slechts 1 klein pompje nodig.

 

https://translate.google.nl/translate?sl=en&tl=nl&js=y&prev=_t&hl=nl&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.green-planet-solar-energy.com%2Fdiy-

solar-pool-heater.html&edit-text=

zou het ook mogelijk zijn met een natuurlijke circulatie ?

vb door een tank op het dak te plaatsen ? En er het water gewoon laten doorlopen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
zou het ook mogelijk zijn met een natuurlijke circulatie ?

vb door een tank op het dak te plaatsen ? En er het water gewoon laten doorlopen .

 

Geert

 

Gebruik gewoon de slang als tank, dan heb je gelijk een goede gewichtsverdeling.

Desnoods 2 lagen.

Geen pomp nodig.

's avonds afdekken om warmte vast te houden.

 

Zelf een platte tank maken op dakformaat?

Liefst RVS. Lijkt me duurder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok bedankt voor tips .

Het zal een combinatie worden van alle tips .

Het dak van de aanhanger heeft al een zilver kleur . Daarom denk ik dat het zo warm wordt .

Ik ga op zoek naar een zwarte kunststoffen slang .

Ik ga een zwarte pvc tank gebruiken als buffer tank .

Of het er komt voor de eerst volgende SC weet ik niet maar het komt er .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een complete zonneboiler combi gezien voor 50 liter heet water te maken.

 

http://nl.made-in-china.com/co_chinatide/product_Low-Pressure-Mini-Solar-Water-Heater-50L_euhhyiuyg.html

 

Ondanks dat het er ontzettend gaaf uitziet, gaat dit voor een bot niet werken,... Ik heb gehoord hoe Geert zijn landweggetjes neemt, dan kan je het wel schudden met het onderstaande component.

 

Collector Componenten: Glas Vacuum Tube

 

 

Wat er zo in me opkwam @Geert,...

Zou je aan de kant van de dissel niet een klapmechanisme kunnen maken met een zwart water reservoir?

Zodra je je bot hebt opgesteld klap je het reservoir omhoog zodat deze boven je dak staat

De zon verwarmt je water, door de hoogte heb je gelijk druk op je leiding en je houd je dak vrij om zonnepanelen te plaatsen voor allerhande toepassingen bv. 's winters je water kunnen verwarmen als je niet genoeg zon hebt.

 

Als je hier een tank voor bemachtigd van bv 100*50*20, dan heb je al 100 liter water tot je beschikking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert er is ( redelijk dikwandig) zwart polyethyleen in de handel (een boer gebruikte het bij ons in de buurt om zijn schapen weiden van drinkwater voor zijn schapen te voorzien )die zou je zo op je dak kunnen monteren eventueel met een plaat lexaan / plexiglas erover maar zelfs transparant plastic wat je als een opgeblazen zak erover doet werkt al prima )

om het efficienter te maken , je wilt geen elektriciteit gebruiken dus geen elektrische pomp ertussen , je zou kunnen gaan voor een reservoir (zeg 25 tot 40 liter

er net boven te monteren en het water door de zwaartekracht door je collector te laten stromen waarbij je het reservoir direct zelf zo vult en eronder een zelfde bak om het water op te vangen

wat @phaelin schrijft is waar , het water moet of heet genoeg worden of je moet het direct zo gebruiken .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert Dat is goed mogelijk natuurlijk als je maar weet hoe warm het water zal zijn wat uit de collector komt :) want er zo onder stappen lijkt mij niet slim

Ik heb indertijd zoiets gemaakt met de condensor plaat van een koelkast ( die zwarte plaat die achterop een koelkast zit

zo'n buisje is wel dun dus het water wat er bij mij uit kwam was ruim 60 C en dat was in mei op een mooie zonnige dag en de collector

was wel op de zon gericht maar het was van een tafelmodel koelkast ) Als je er zo onder wilt stappen zou ik toch wel een koudwater menginrichting erbij maken :rolleyes:

Als je zo'n kruiwagen water zak gebruikt , hetgeen een mooie oplossing is dan zou ik een op (in) de dop de slang monteren die je collector moet voeden

dus een stuk slang tot op de bodem van je waterzak en een kort dun buisje erbij om te ontluchten (anders trek je een vacuum ) misschien kun je met dat ontluchtingsbuisje

wel de stroomsnelheid van je water regelen ? maar dat weet ik niet zeker

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wat zitten snuffelen in mijn loods . En wat heb ik gevonden .

a) Een kunstoffen tank 40 liter . Met 3 1/2'' aan sluitingen en 1 11/2'' aansluiting .een grote stop om te kunnen reinigen .

b) ongeveer 15M zwarte darm vermoedelijk perslucht darm . Binnen diameter 10mm .

nu nog wat koppelstukken bij elkaar scharrelen en iets dat op een kraan gelijkt .

nog bestuderen hoe ik het ga monteren .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ghostwhiper

Let op met perslucht slang daar zitten weekmakers in en nog meer stoffen die niet echt gezond zijn.

Je kunt beter op zoek naar zwart tyleen of andere drinkwater geschikte slang

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat wist ik niet bedankt .

 

Geert

 

Restant water in de leiding kan door bevriezing barsten. (Misschien kunnen vloerverwarming leidingen er wel tegen.)

 

Dan heb je nog de warmte die de boel kan saboteren.

 

Salmonella . . . . . . . onderschat het niet, ook met doezen loop je gevaar.

Met vakantie's in een warm land word in hotels aan geraden de does kop er af te draaien en het water voorzichtig laten door stromen.

 

Waar zijn we mee bezig, wees gewaarschuwd, daar voor zijn we ook op dit forum om elkaar op de hoogte te brengen en elkaar te helpen.

 

Mvg,

J.J

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Het idee om een warmwatervoorziening op het dak te leggen heb ik laten varen . Ik denk dat ik beter af ben met een koud water systeem .

Daarom ga ik een tank onder de aanhangwagen bouwen . Met een pompje dat werkt op 12v ga ik het water omhoog pompen . Tussen pomp en kraan dat werkt met een elektrisch contact komt een terugslagklep en een waterfilter . Ik heb een doosje waar 2 zes volt batterijen in kunnen . Tussen batterijen en pomp moet er nog een extra schakelaar komen en een zekering .

Het gaat mij een hoop werk kosten om het allemaal netjes te monteren maar dat heb ik er wel voorover .

 

Geert

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het idee om een warmwatervoorziening op het dak te leggen heb ik laten varen . Ik denk dat ik beter af ben met een koud water systeem .

Daarom ga ik een tank onder de aanhangwagen bouwen . Met een pompje dat werkt op 12v ga ik het water omhoog pompen . Tussen pomp en kraan dat werkt met een elektrisch contact komt een terugslagklep en een waterfilter . Ik heb een doosje waar 2 zes volt batterijen in kunnen . Tussen batterijen en pomp moet er nog een extra schakelaar komen en een zekering .

Het gaat mij een hoop werk kosten om het allemaal netjes te monteren maar dat heb ik er wel voorover .

 

Geert

 

Dat klinkt gaaf.

Aan hoeveel liter water had gedacht? En hoeveel kilo kan dat karretje dragen?

 

Groet

Piet

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert Als je een wat grotere tank neemt zou ik een tank maken met schotten erin want als je een redelijk grote tank hebt zeg 100 tot 150 liter en hij zou half vol

of zo zijn dan heb je onder het rijden een gewicht van 50 tot 75 kilo wat stevig kan schuiven en als je er schotten inmaakt met gaten erin is dat een stuk kleiner

(dit is dus wel voor grotere tank , maar vergis je niet in gewicht en versnellingen dat geeft grote krachten ! zeker omdat je tank waarschijnlijk plat gaat zijn )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...