Ga naar inhoud
GENEGEERD

De ultieme preppers lijst.


Mr. Gold

Aanbevolen berichten

Door alle prachtige forum draadjes die ik lees merk ik dat ik hebberig begin te worden. Mis eigenlijk nog veel dingen en moet mij beheersen om niet meteen dingen te gaan kopen. Een goed voorbeeld is dat ik nog geen goede messen heb en graag lees in het topic:

http://preppers.nl/forum/threads/99-Het-allerbeste-mes-voor-een-prepper Zoveel keuze, prijzen en mogelijkheden en als ik het al door de messen het bos niet meer zie hoe zullen nieuwe bezoekers zich dan wel niet moeten voelen? Het idee om een top 5 te maken door gebruikers in die forum thread bedacht mij het volgende. Er zijn al mensen die aan mij vragen wat moet ik nu allemaal in huis hebben om goed beslagen ten ijs komen als SHTF? We hebben nog geen centrale forum post waarbij je stap voor stap dingen zou kunnen afstrepen. En hiermee doel ik dan vooral op nieuwe bezoekers of mensen die nog willen beginnen. Een soort stappenplan waarbij de gebruiker ter hand genomen wordt door de ervaringen van jullie.

 

Er zijn tientallen dingen die ingeslagen kan worden maar vragen zoals waar kan je het kopen, wat moet ik dan kopen en wat kost het kunnen allemaal vermeldt worden in een nieuw topic en met allemaal kleine hoofdstukjes.

 

We merken dat er veel vragen terugkomen en sommige topics zijn al erg uitgebreid en ga je niet helemaal weer doorspitten als je nieuw bent. Als iemand tegen mij zou zeggen: Mr. Gold, het beste mes voor om te hebben is de "Bark River Bravo 1 S35VN" en die kan je kopen voor 200e op deze website en is een betrouwbare leverancier zou ik dat meteen kopen. En zo geldt dit natuurlijk voor veel meer dingen en natuurlijk veel meer bezoekers. Ik ga uit van jullie ervaringen en dat maakt het onze community nu al zo waardevol.

 

Is hier animo voor om dit op te starten? We kunnen dit dan ook t.z.t. in een artikel of standaard op de homepage laten staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ooit heb ik van Dutchprepper dit lijstje gekregen als antwoord op 'wat zijn de prio's qua preppen' en daar ben ik nog steeds blij mee.

Dit is dan niet met producten maar helpt een beginner wel op weg! Plak 'm even hier :)

Denk dat zo'n topic wel zeer gewaardeerd gaat worden, ook handig als de eerste post bijgehouden wordt.. zoals bij het messentopic dat er in het eerste topic messen toegevoegd worden die aangeraden worden door preppers. Inderdaad, door heel het topic staan ze wel maar dat wordt snel rommelig. Goed initiatief als je het mij vraagt!

 

Prep-prio lijst:

1) katadyn waterfilter met reservefilter(en watervoorraad in flessen of jerrycans)

2) eten veel eten(blik,zak,pot etc)

3) kookstel(len) met brandstof veel brandstof (organisch,gas,alcohol,petroleum,benzine weet ik wat).

4) uitgebreide ehbo kit kopen en daarna met flink veel verband,pleisters etc vullen

5) reinigings en medicamenten(receptuur,pijnstillers,diarreeremmers ,hoestmiddelen, neusdruppels,oogdruppels etc zeep/shampoo,cremes etc maar ook condooms, maandverband(als je vrouw bent tenminste) etc etc.

6) tools (messen,hamer,bijl,zaag,etc etc)

7) bindmiddelen(touw,tape,tyraps etc etc)

8) stevige tassen/koffers waar je dit evt mee zou kunnen vervoeren in geval van nood

9) noodverwarming voor je huis

10) chloor,spiritus,aceton,wasbenzine, allesreiniger,doekjes, sponsen,zemen etc(als je de boel niet schoon houd word je ziek).

11) in geval van dat je je huis moet verlaten zorg voor een goede deugdelijke lichtgewicht tent en bijbehorende slaapmat,slaapzak,en slaapzakliners(voor als het gaat vriezen)

12) zorg voor vormen van vermaak, de uitdrukking ledigheid is des duivels oorkussen is nog altijd van toepassing, zorg dat je je niet verveeld, verveling moet je niet onderschatten je gaat er heel domme dingen van doen,wij zijn echte verveling niet meer gewend in nederland, omdat we zoveel hebben maar ook dat kan zomaar afgelopen zijn, dus

boeken, films,games ,muziek etc zijn geen overbodige zaken

zorg dus bijvoorbeeld voor een mp3 speler, laptop, portable tv, handheld gameconsole dingen die je met een ook aan te schaffen zonneenergielader terug kan brengen op spanning.

13) beveiliging/versterking van je woning, deurbalken,extra sloten en grendels op voorraad,plexiglasplaten of inbraakwerende folies, plaatmateriaal spijkers en schroeven, een rol prikkeldraad als je een tuinschutting hebt , brandblussers(schuim en poeder).

14) zorg voor een mogelijkheid om jezelf te beschermen, ze buiten je huis houden is beter natuurlijk maar mocht het te ver gaan dan moet je een stok of knuppel hebben ofzo, een steek/slagwerend vest is ook geen overbodig iets en kan je veel leed besparen.

15) zorg als het even kan dat je zoveel mogelijk van je electronica opslaat in een metalen kist(of in ieder geval je duplicaten), een E.M.P pulse vanaf de zon (de zon laat ook wel eens een boertje en dan word alle electronica gefrituurt.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt bij verbruik artiekelen; eten, drinken, wc papier, enz, ook het verbruik per dag per persoon kunnen toevoegen.

Dan kan de prepper zelf bepalen voor hoe lang en dus welk scenario hij wil preppen.

Dan is het simpel dagbehoefte maal aantal dagen maal aantal personen.

 

Zal het zeker voor de beginnende prepper een stuk overzichtelijker maken en ook de kosten zij dan snel duidelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mr Gold geeft, voor mij althans, precies weer waar ik nu tegen aan loop. In ben vlak na het live gaan van deze site hier terecht gekomen en ben begonnen om in geval van crisis de basis behoeften binnen handbereik te hebben. In enkele maanden tijd is deze site explosief gegroeid en zeker niet alleen met mensen zoals ik die de eerste stappen zetten op prep gebied. Ik zie berichten van allerlei " experts " (in mijn ogen) die geduldig hun mening geven zonder dat mensen die misschien makkelijke vragen stellen in een hoek getrapt worden met antwoorden zoals " lees eerst de post die hierover al geplaatst zijn maar eens door en kom dan maar eens terug". Hulde hiervoor , vooral voor de regelmatige posters hier op dit forum.

 

Ik denk dat er zeker een grote meerwaarde is voor een soort lijst die afgevinkt kan worden waarbij gelijk gezien wat waar gekocht kan worden. Als deze samengesteld is door mensen die deze zaken gekocht en geprobeerd hebben heeft dit een grote meerwaarde boven losse verwijzingen her der in de vele Posts. Als hierin ook een verdieping is aan te brengen in de verschillende stadia die de meeste preppers doorlopen kan men zich ook makkelijk doelen gaan stellen. Ik wil zelf bijvoorbeeld zo snel mogelijk de basis op orde hebben maar ik merk dat ik (misschien enthousiast geworden door de vele berichten hier) op sommige gebieden te veel de diepte in wil gaan (tuin volledig verbouwen om zelf groente te kweken) zonder dat andere basiszaken op orde zijn.

Ik kom er uiteindelijk wel uit en ben verheugd dat ik nu merk dat ik niet de enige ben die zich ongemakkelijk voelt met wat er allemaal ons om heen afspeeld nu. Zelf zaken nu regelen ipv later merken dat het te laat is zal veel ongemak of erger voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie hier zeker meerwaarde in en wil best mijn steentje bijdragen.

Hoe kan hier het beste gestalte aan gegeven worden?

Een soort spreadsheet (bijvoorbeeld Excel) waarbij per onderdeel iemands ervaring (naam product, specifieke eigenschap, naam winkel en prijs oid) in vermeld kunnen worden?

 

Je zou dan kunnen gaan werken in verschillende categorieën. Bijvoorbeeld met de lijst van Dutchprepper als basis, met als aanvulling de Rewe: verlichting en van Kans: verbruiksartikelen zoals WC papier.

 

Ook de lijst met "100 things that dissapear first during a crisis", kan gebruikt worden om de zaken aan te vullen.

Zie ook deze link

http://www.shtfplan.com/emergency-preparedness/when-shtf-these-100-items-will-disappear-first_06032010

 

Bedankt Cardhu. Ik zal aan de Admin vragen wat handig en makkelijk kan werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

betreffende: de verlichting(ik ging ervanuit dat iedereen een zaklamp en kaarsen standaard in het bezit had(sorry daarvoor nog:o))

 

inderdaad toiletpapier maar die had ik onder hygienische zaken eigenlijk erbij moeten noemen inplaats van etc te zeggen(ook daar ging ik te snel vanuit dat iedereen dat in huis zou hebben omdat dat het enige artikel is wat je ELKE dag nodig hebt :o)

 

het lijstje was voor chinook in eerste instantie en dat is een vrouw en vrouwen zijn over het algemeen nog weer meer op hun hygiene gefocust dan mannen(en dat mag je tegenspreken,moet je zelf weten;))

 

betreffende de lijst, ik vind messen ook helemaal fantastisch en waterfilters en loeisterke/dure weekendtassen en rugzakken ook etc etc.

maar ik denk dat we zeker voor de beginnende preppers het niet te duur moeten voorstellen.(ook ik heb af en toe die neiging en die probeer ik te onderdrukken,:o)

 

een mes van 30 tot 50 euro is goed te doen en dan is het misschien geen topmerk maar hebben ze wel een goed mes.

ik heb liever dat ze voor 200 euro 2 messen en bijl/machette en multitool en zaag aanschaffen dan dat ze straks met een 200 euro mes alle dingen daarmee moeten doen wat allemaal 10 keer meer energie kost, terwijl het niet nodig was geweest.

zo,n sealpup is gewoon een wereldmes, maar zou je ermee in bos kunnen overleven?? ja tuurlijk, maar wil je het ook?? of wil je er ook een zaagketting bij of een bijltje?? liefst wel toch??

tja dat wordt dus een sealpup en zaagketting en bijltje etc etc dat loopt aardig op.

dan kunnen ze misschien beter eerst een iets goedkoper model nemen en zich focussen op andere aspecten van preppen om daarna alsnog die felbegeerde snijf aan te schaffen.

first things first zogezegd.

 

zo.n maxpedition,bauhaus,tasmaniantiger etc zijn absolute topklasse beproefd en getest tot en met, alleen de prijs is vrij hoog voor een beginnende prepper.

een goedkopere rugzak om mee te beginnen en later upgraden tot zo,n soort tas lijkt me dan verstandiger.

ikzelf ben nogal fan van de vipergear, oersterk spul alleen afwerking is ietsje minder, prijs is nog niet echt goedkoop maarja ik ben ook begonnen met een cheapo rugtasje van 15 euro, daarna naar een tas van 60 euro en nu dus aangevuld met vipertassen.

 

misschien bij elk dingetje een ''goedkope starter'' een ''betere middelmaat'' en een ''perfecte variant'' neerzetten.

overlevingsdrang zit tussen je oren en je overleeft ook met een goedkoper product een stuk makkelijker dan met geen product.

 

het gezegde luid niet voor niks:

 

als je met een cluppie mensen aan het wegrennen ben voor een beer hoef je geen hardloper te zijn ,alleen maar harder te lopen dan een ander:cool:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie hier zeker meerwaarde in en wil best mijn steentje bijdragen.

Hoe kan hier het beste gestalte aan gegeven worden?

Een soort spreadsheet (bijvoorbeeld Excel) waarbij per onderdeel iemands ervaring (naam product, specifieke eigenschap, naam winkel en prijs oid) in vermeld kunnen worden?

 

Je zou dan kunnen gaan werken in verschillende categorieën. Bijvoorbeeld met de lijst van Dutchprepper als basis, met als aanvulling de Rewe: verlichting en van Kans: verbruiksartikelen zoals WC papier.

 

Ook de lijst met "100 things that dissapear first during a crisis", kan gebruikt worden om de zaken aan te vullen.

Zie ook deze link

http://www.shtfplan.com/emergency-preparedness/when-shtf-these-100-items-will-disappear-first_06032010

 

Bedankt Cardhu. Ik zal aan de Admin vragen wat handig en makkelijk kan werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mischien ook een soort fase plan erbij maken, eventueel met een paar scenarios zo dat bv. de termijn duidelijker maakt.

Er is nogal een verschil tussen een stroom storing van een week en een complete ineen storting.

Vb:

Wat is onmisbaar; eten, drinken, waterfilter, hygiene, slaapzak, radio (eotwawni graan, zaden en molen)

Wat is nodig; gereedschap, kooktoestel, warmte, licht, bed, communicatie app.

Wat is handig; zonnepaneel, zonnebril, geld, PM,

Wat is nice to have; aggregaat,

Wat is luxe; tweede bol, weet ik veel daar ben ik nog niet!

 

Is even uit de duim gezogen en zal altijd onenigheden over blijven maar toch zinnig om basis behoefte en secundaire zaken te kunnen scheiden en in de juiste volgorde je geld te besteden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk met lijstjes *heb elke 3 maanden het zelfde hoeveelheid geld*

 

Voor komende 3 maanden *vanaf juli*

Uni kleding shirts/trainingsbroeken *op markt 5 euro*nu bij aldi shirts 2 voor 9 euro en ook bij aldi zomder drie delig damespakje 12,95 heb ik vanmiddag mee genomen*gekocht van juni geld *

Kleding voor winter

Schoenen

Dus braderieën/rommelmarkten

voor plus/minus 1000 euro zilver kopen

zaden aan vullen

shag bestellen in belgie

wc papier *heb ik dus niet op voorraad*

spullen uit zoeken bier en wijn maken

verdiepen in is filter nodig bij waterbron ?

Sept naar molenaar 100 euro bloem/gist

 

lijstje oktober

weer zilver

shag

100 fruitbomen halen

veel chocolade inslaan *letters S=Slaaf*:cool:

 

Lijstje Januari 2013

 

Groet Jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Jolanda, je bent behoorlijk georganiseerd zeg!

Hoe lang ben je eigenlijk al aan het preppen als ik je vragen mag?

 

Enneh, 100 fruitbomen? Wow!

Ik woon zelf in een nieuwbouwwijk en twijfel al over het planten van 4 boompjes.

* Petje af *

 

Betreffende je waterbron: er zijn bepaalde instanties waar je je water kunt laten testen. Sommige apothekers doen dat en volgens mij de univerisiteit van Gent ook.

 

Maar sorry, ik dwaal weer hopeloos af....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...