Ga naar inhoud
GENEGEERD

Overleven in de bossen na een SHTF


Gast

Aanbevolen berichten

Ik lees hier de laatste tijd veel voornemens van voornamelijk jonge preppers die denken na een SHTF wel even te gaan overleven in de bossen.

Graag wil ik hier in dit topic even een statement maken waarom dit vooral een slecht idee is en zeker als je helemaal feen kennis van zaken hebt.

 

*Een bushcrafter in hart en nieren. Dat is mijn hobby en ik vind het geweldig om elke dag weer te leren leven met oude technieken die voor velen verloren zijn gegaan en in samenhang met de natuur.*

Ook bushcraften is enig zins een soort zelfvoorzienende levensstijl met de kanttekening dat ik als ik thuiskom weer op de bank kan ploffen met de luxe van een groot beeldscherm en een filmpje a la demand, luid afspelend via de subwoofer installatie**

Zo heb ik het beste van twee werelden zullen we maar zeggen en omdat mijn vrouw mijn hobby niet deelt en toch echt een stads prinsesje is (op haar moestuin na), een uitstekende combinatie.*

De reden dat ik dit topic schrijf is het volgende:*

Vele mensen/preppers in Nederland denken dat als er een SHTF komt in Nederland (Het SHTF scenario laat ik maar even naar iedereens keuze), dat het verstandig zou zijn om de biezen te pakken en ergens in een (klein) bosje in Nederland onder te duiken.*

Dit acht ik onverstandig.*

Nog even afgezien van het feit dat de Nederlandse bossen te klein zijn om ongezien van de radar te blijven, ga je het ook zonder bevoorrading op lange termijn niet zomaar redden in de vrije natuur.*

Natuurlijk klinkt het heel erg romantisch om als een echte jager compleet zelfvoorzienend in een hutje te wonen, maar de werkelijkheid is anders.*

Zelfs de beste jagers vangen soms dagen niks. Groenvoer is er genoeg, maar niet voldoende om aan alle benodigde calorieën zonder heul veul werk te voldoen.*

Ook zomaar even vissen is er niet bij. Zeker als je na een shtf ongezien wilt blijven en dat natuurlijk al helemaal moeilijk wordt in de vaak open plekken waar je goed kan vissen.*

Laat ik het anders stellen....*

Als er geen SHTF is, dan is dagelijks en voor langere tijd overleven in de natuur al heel moeilijk en heel veel werk.*

Laat staan als er dan al zoiets is als een SHTF waarbij je de hele dag ook nog achter je rug moet kijken.*

Vele mensen zeggen altijd tegen mij van maar G, jij doet dat toch wel even?*

Waarbij ik dus den mensch altijd weer even uit de droom moet helpen.*

Ja, ik slaap in hangmatjes of een zelfgefabriceerd onderkomen en weet hoe je eten uit de natuur moet halen. In mijn eentje of met mijn maten zou ik wekenlang kunnen overleven zonder aanvullende voorraden en als het moet ook nog wel langer.*

Dit kan ik doordat ik de kennis heb en bezit.*

Maar wat nu als er een SHTF plaatsvind?*

Zou ik dan met mijn vrouw en 4 kinderen (de jongste is net 8 weken) de bossen ingaan?*

Hell no!!!*

Misschien als tussen verblijf naar 1 van mijn BOL locaties maar meer ook niet.*

Zie je het al voor je, hartje winter met een baby in een zelfgebouwd onderkomen proberen te overleven?*

Ondertussen al die andere onervaren, hongerige, geen eten kunnen vinden en water zonder filteren uit de sloot drinkende wannabee rambo's die ook de bossen induiken ontwijken?*

Nee...!*

Nederland is te klein en ondanks succesverhalen uit het verleden toen Nederland nog iets groter was en met minder mensen, kan ik het echt niemand aanraden om in het bos te verblijven na een SHTF.*

Of de gebeurtenis moet zo lang aanblijven en het aantal mensen in Nederland zo sterk verminderd dat je nog een klein kansje zou maken.*

Maar dan nog...*

 

Zo, even een hele tirade eigenlijk gewoon voor mezelf.*

Ik lees zo vaak over preppers en dat ze denken dat overleven in het bos de optie wordt.*

Ook merk ik dat mensen vaak denken dat ik hetzelfde zou doen.*

Alhoewel ik de overlevings skills die je kunt leren met bushcraft een nuttige tijdsbesteding vind en zeker prep gerelateerd, wil ik toch als enige ervaringsdeskundige iedere prepper op het hart wijzen om goed na te denken en niet zomaar te roepen dat ze wel even dit of dat....*

 

Hehe...ff out of my system

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dat is het grootste probleem, je loopt dan niet in je eentje in de bossen. Er hoeven maar 10 andere mensen te besluiten om in het bos te gaan lopen en op takjes te trappen en er is geen wild meer te bekennen. Overleven in het bos is leuk en aardig, maar je moet wel alleen zijn.

En als iedereen met een jachtgeweer voor het bos kiest en op alles gaat lopen schieten wat beweegt...

Het platteland is denk ik de beste plek. Daar is eten en ruimte.

Amsterdammers gingen in de oorlog ook op de fiets naar Friesland om eten te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helemaal met @Gamble eens!

 

Koop je liever een houtbewerkingssetje dan een nieuwe mobiel, en eet je liever brandnetelsoep dan pizza dan ben je misschien een bushcrafter in hart en nieren. Prima hobby.

Ben je een echte prepper dan zoek je veilig water in de buurt en zorg je voor een waterfilter, weet je ook welke gevaren jouw regio heeft en wat te doen bij een ramp, lees je je ook in in de economische gevaren, doe je ook klusjes voor je ouders en buren om zo skills te leren en te oefenen, werk je in een mini-moestuin, en knutsel je misschien wel je eigen zonnnecollector of windmolen in elkaar. Preppen is meer dan een stoer mes, een broek met zakken aan de zijkant en een stukje Hollands bos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Als er een SHTF ontstaat hoop ik op tijd het Thüringer wald te bereiken als mijn BOL daar niet meer functioneert duik ik de bossen ik en dan eet ik elke dag reebout. er zitten aardig wat herten en natuurlijk heb ik geen wapens nodig, ik vang ze indien nodig met mijn blote handen.

http://www.vkmag.com/magazine/andrew_ucles_vangt_hert_met_blote_handen

 

En water is er ook voldoende.

 

Je kunt er aardig onderduiken heel wat groter als de Veluwe, waar het in een SHTF scenario net zo druk is als op een weekmarkt in NL:(

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Als er een SHTF ontstaat hoop ik op tijd het Thüringer wald te bereiken als mijn BOL daar niet meer functioneert duik ik de bossen ik en dan eet ik elke dag reebout. er zitten aardig wat herten en natuurlijk heb ik geen wapens nodig, ik vang ze indien nodig met mijn blote handen.

http://www.vkmag.com/magazine/andrew_ucles_vangt_hert_met_blote_handen

 

En water is er ook voldoende.

 

Je kunt er aardig onderduiken heel wat groter als de Veluwe, waar het in een SHTF scenario net zo druk is als op een weekmarkt in NL:(

 

Het wordt nog druk in het bos. De kans is overigens groot dat het wordt omgehakt om op te stoken als er echt een flinke crisis komt. Dan sta je niet meer in het bos maar in het open veld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik kan me heel goed vinden in wat je schrijft @Gamble

Ik wil wel samen met mijn kinderen een survival-cursus doen, en me zelf er ook nog meer in gaan verdiepen, maar puur om skills te leren voor in noodgevallen, niet omdat ik denk al survivallend met mijn kinderen in de bossen te gaan wonen.

Ik probeer echter wel op zo veel mogelijk scenario's voorbereid te zijn, en in meerdere situaties komt het voor dat om verschillende redenen de BIL of BOL verlaten moet worden. Mijn eerste doel zou dan zijn om dan zsm een nieuwe woonlocatie te vinden, maar omdat je nooit weet hoe lang het duurt voordat je een geschikte veilige woonplaats gevonden hebt lijkt het me wel van essentieel belang als je je een paar dagen weet te redden in bijvoorbeeld een bos.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gamble, je hebt gelijk maar wat doe je als jonge prepper aangezien je geen enorme voorraden kan opslaan of geld hebt voor een goede bol

ikzelf blijf in de buurt van het stad mijn bol is een verlaten pand in een bos en grote vijver maar dat is afgesloten langs 3 kanten met prikkeldraad of water en valt niemand op

waarschijnlijk kun je niet uit die paar bossen overleven maar vanuit die locatie zit ik dicht bij 3 rivieren en kan ik vissen en landbouw en bosgebied waar gejaagd word

en op langere tijd kan ik er aan landbouw doen vooral in een grotere groep is dit een goede locatie

maar dat moet ik nog verder organiseren en uitdenken

mvg bjorn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga nu niet zeggen dat ik een stads mus ben . Maar waar ik woon is het nog niet echt het platte land . Ik blijf zolang mogelijk thuis . Maar als er een situaties voordoet vertrek ik en niet naar een bos ( wel aan de rand ) . Ik heb genoeg ervaring en levens wijsheid om ergens anders te beginnen . Daarvoor prep ik . Velen kennen Geert 's zijn BOT en dat is nog maar een1/10 van mijn prep uitrusting . Nee naar een bos ga ik niet beter in een verlaten dorpje . Zo heb ik er een op het oog . En daar red je het wel maar niet alleen groepen vormen met familie en vrienden waar je op kan rekenen dat heb je nodig volgens mij .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gamble, je hebt gelijk maar wat doe je als jonge prepper aangezien je geen enorme voorraden kan opslaan of geld hebt voor een goede bol
Om te beginnen allianties vormen. Zelf heb ik ook geen geld voor een andere bol en ook mijn voedselvoorraad is beperkt. Wel heb ik op diverse locaties en voor meerdere te nemen routes voorraden aangelegd.

Je hebt je ouders, dus om te beginnen een bug in. Mocht je weg moeten bedenk dan scenario's waarin je ouders, vrienden en/of familieleden een rol kunnen spelen. Zo kunnen ook extra voorraden geregeld worden.

 

@Gamble ikzelf blijf in de buurt van het stad mijn bol is een verlaten pand in een bos en grote vijver maar dat is afgesloten langs 3 kanten met prikkeldraad of water en valt niemand op

Klinkt mooi en als het echt verlaten zou zijn is het een uitstekende uitvalsbasis.

Heb je er ook al over nagedacht dat er misschien toch mensen zijn die deze plek wel kennen en in hun achterhoofd houden? Heb je al nagedacht waar je anders naar toe moet? Stel je zit er maar moet noodgedwongen vluchten. Zijn er ontsnappingsroutes mogelijk zoals bv over water (Heb je een boot of kano voor iedereen). Weet je waar je dan heen zou gaan? Vragen, vragen, vragen ik weet het. Toch moet je er over nadenken en altijd een plan B en zelfs C hebben.

 

@Gamble waarschijnlijk kun je niet uit die paar bossen overleven maar vanuit die locatie zit ik dicht bij 3 rivieren en kan ik vissen en landbouw en bosgebied waar gejaagd word

en op langere tijd kan ik er aan landbouw doen vooral in een grotere groep is dit een goede locatie

maar dat moet ik nog verder organiseren en uitdenken

mvg bjorn

Vissen is leuk en kan voor veel extra's zorgen. Landbouw praat je al over een project van maanden tot zelfs een jaar. Met een grote groep moet ook ie landbouwproductie omhoog. Is het mogelijk? Heb je er over nagedacht?

Wat jagen betreft. Hoeveel vlees denk je dat er in jouw stukje bos zit? Hoe groot is je groep? Het vlees is snel op denk ik, maar je kan terugvallen op vis voor de extra.

Nu er voor zorgen dat je zeker weet dat je er veilig kan zitten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad uitgesloten om je naar een bos te begeven in Nederland als de situatie er om vraagt om je huidige leefomgeving te ontvluchten. De bossen zijn daar te klein voor, en Nederland té overbevolkt. wild jagen is in Nederland een utopie. Misschien dat je met veel gelukt een konijn kunt vangen, maar als iedereen dat gaat doen is deze populatie zo uitgeroeid. En dat geldt denk ik wel voor al het wild.

Nee, voor een paar dagen zou wel gaan, als je bijvoorbeeld voor een kortstondige SHTF je woonplaats moet verlaten. Maar liever spreek ik dan af met bekenden om me daar dan tijdelijk te huisvesten in mijn BOT of gewoon in een tent.

 

Als ik hier echt weg moet, zal dat in groepsverband gebeuren. Waarheen is nog niet echt vastgesteld. Ik heb inmiddels wel voldoende opties om uit te kiezen in verschillende situaties gelukkig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga nu niet zeggen dat ik een stads mus ben . Maar waar ik woon is het nog niet echt het platte land . Ik blijf zolang mogelijk thuis . Maar als er een situaties voordoet vertrek ik en niet naar een bos ( wel aan de rand ) . Ik heb genoeg ervaring en levens wijsheid om ergens anders te beginnen . Daarvoor prep ik . Velen kennen Geert 's zijn BOT en dat is nog maar een1/10 van mijn prep uitrusting . Nee naar een bos ga ik niet beter in een verlaten dorpje . Zo heb ik er een op het oog . En daar red je het wel maar niet alleen groepen vormen met familie en vrienden waar je op kan rekenen dat heb je nodig volgens mij .

 

Geert

Er zijn helaas geen verlaten dorpjes hier bij mij in de buurt...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn plan is een combi van zaken.

 

Plan 1 Voordat SHTF uitbreekt een stevige basis aanleggen qua preps (water filter, water voorraad, voedsel, etc.)

 

Plan 2 is een boel extra voedsel, e.d. inkopen bij de eerste tekenen van een SHTF (alert zijn)

 

Plan 3 is in de lange rijen gaan staan bij evt. humanitaire hulp (indien aanwezig) / het platte land afschuimen naar voedsel

 

Plan 4 is voedsel inname aanvullen zoveel als mogelijk uit de natuur (vallen plaatsen, vissen, wildplukken)

Het gebruik van mijn voorraad zoveel mogelijk uitstellen / spreiden om zo de duur te verlengen.

 

Plan 5 bij het bereiken van een nader te bepalen minimale voorraad voedsel en geen betere vooruitzichten, mijn spullen pakken en vertrekken naar een gebied met lage populatie. Wellicht dus niet in Nederland. Tegen die tijd wil ik wel qua benzine voorbereid zijn op een actieradius van ca. 1500 km.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast ancestral-viking

voordat mijn kleine was geboren was mijn plan om s,nachts op pad te zijn en overdag een "veilige locatie" te zoeken om te slapen/rusten,

de oostgrens oversteken en via diverse bossen en dun bevolkt gebied naar het noorden te trekken richting scandinavie de skills heb ik in de loop der jaren wel opgebouwd en uitgetest,

echter om deze tocht met mijn vrouw een zoon van 10 en een baby te ondernemen ? nee in geen geval dat dit nog een optie is ,

een bug-out op 1 vaste plek in het bos nee laat me niet lachen dat is gewoon niet haalbaar in nederland.

 

de geboorte van die kleine heeft me mijn plannen drastisch en resoluut moeten doen omgooien.

 

Back to the drawing bord ......

 

groetjes A-V

Link naar reactie
Delen op andere sites

En zo veranderd er weleens wat in jou prep situatie . Ik prep voor vrouw en kinderen en hun vriend . Nu geeft de vriend van mijn jongste dochter zijn biezen gepakt . Dus een man minder . Maar ook een werkkracht een bewaker enz. Dus ik moet ook dingen aanpassen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ik al mijn huis uit moet ga ik richting PH in drenthe aangezien @Heksenboot nu weet wat je moet doen om zelfvoorzienend te leven gok ik daarop haha

 

even serieus, hoe ik een langdurige shtf zou moeten overleven... geen idee zodra de voorraden op zijn heb ik (nog) niet de skills om het zomaar te redden. ik zal misschien een die kunnen schieten maar daar kun je niet van leven dus zou ik een groep moeten opzoeken die samen een nieuw bestaan opbouwt zoiets als PH.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ik al mijn huis uit moet ga ik richting PH in drenthe aangezien @Heksenboot nu weet wat je moet doen om zelfvoorzienend te leven gok ik daarop haha

 

even serieus, hoe ik een langdurige shtf zou moeten overleven... geen idee zodra de voorraden op zijn heb ik (nog) niet de skills om het zomaar te redden. ik zal misschien een die kunnen schieten maar daar kun je niet van leven dus zou ik een groep moeten opzoeken die samen een nieuw bestaan opbouwt zoiets als PH.

Ik vermoed dat je bedoeld eenden schieten . Aan een eend heb je een goed maal maar opdenduur wordt het eentonig en krijg je vitamine te kort

Dus je zal er nog wa bij moeten eten .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gamble, ik heb al 1 persoon waarmee ik ga samenwerken in een shtf bij bug out maar kan in het complex eventueel zeker 25 preppers of meer opvangen

 

het pand is volledig verlaten en als andere mensen komen moet het langs die ene weg maar dat is slechts een klein zandweggetje in een ander klein zandweggetje

en ik ben van plan om het pand eerder te verdedigen maar voor het geval dat zijn er wel ontsnappingswegen een plan c heb ik nog niet maar dit is plan B plan A is bug in

 

in en aan het bos zitten eenden, ganzen en zwanen wat verder een vijver met veel karpers in in de rivieren zitten verschillende soorten vis

ook veel duiven kom je tegen en die zijn nog gemakkelijk te vangen aangezien ze zeer brutaal zijn wat verder aan een van de rivieren is een bos waar er op wild gejaagd word maar dat moet ik nog verder onderzoeken

voor landbouw is er genoeg ruimte, ik ben van plan om er langzaam aan wat eetbare planten enz te zetten als een soort van permacultuur

eventueel zelfs om er na een shtf te blijven wonen

mvg bjorn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is dat jouw eigendom dat pand @bjo1998 of een pand wat je dan tot je neemt...en wat doe je als het pand van iemand anders is en jij er niet in kan? Heb je dan een ander plan?

 

het pand is niet van mij en staat leeg ik zal er zeker in kunnen aangezien het nooit is afgebouwd en er een stuk zonder muur is

men wou een hotel zetten maar de grond was te moerassig en heeft me er voor de fundering een meer van meer dan 1ha uitgebaggerd en palen van 25m lang in de grond gestoken

en daarna besloten de kelder boven de grond te bouwen en ...... toen was het geld op en staat het pand al meer dan 40 jaar leeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een BO is een alternatief waar eigenlijk iedereen rekening mee moet houden.

Maar meestal is de BOL of BO een slechtere uitgangssituatie dan de BI.

En in dat geval zou de BO dus ook als laatste alternatief op de BI moeten zijn.

 

En realistisch gezien, en om helemaal on topic te reageren, hebben we niet eens een echt bos in Nederland...

 

Een van de risicos van een BOL is dat je te laat vertrekt, en iedereen zal roepen ik niet..

Lees maar eens de verhalen van mensen die een shtf hebben meegemaakt, achteraf weten ze allemaal te vertellen dat de signalen er duidelijk waren, dat je er niet omheen kon, en de meeste zijn gebleven, vonden het in het begin zelfs wel spannend, tot ze het besef kregen dat ze ram vast zaten en een uitstap buitenshuis levensgevaarlijk was.

 

Ik ben eigenlijk bang dat een BO vaak als 'optie' wordt gezien enkel omdat men 'besef't' dat men absoluut niet goed is voorbereid op een BI.

Al woon ik bewust niet in een stad, ik denk dat een stads BI, die enigsinds is voorbereidt, nog steeds meer kansen heeft dan een BO die dus gedaan moet worden omdat een BI geen enkele kans meer heeft omdat die zo slecht is voorbereid.

 

Ik kom regelmatig in steden en zie dan altijd wel gebouwen waarvan ik denk dat die met een groep perfect te BI'en is.

Bijna geen ramen op de beganegrond, vrijstaand, genoeg oppervlakte om op het dak te tuinieren, water op te vangen, enz.

Maar ja zonder enige voorbereiding kun je denk beter met je groepje besluiten om gezamelijk van dat dak te springen, hoofd naar beneden.

 

Een slechte voorbereiding willen ondervangen met een BO 'droom' is gewoon een staatslot kopen, de kans op verliezen is vrijwel zeker, de kans op winnen te klein om echt rekening mee te houden ( de inzet is dan ook best behapbaar net als met de BO 'droom')

 

Prep ze,

K a n s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik neem ook even een blik in de laatste SHTF in nederland

Meest voorkomend stukje vlees op tafel leek op konijn , maar kromde ook de andere kant op.

En er leken ineens ook meer muizen en ratten rond te lopen die ook meer genutigd werden

 

Jagen in nederland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...