Ga naar inhoud
GENEGEERD

Public Threat Assesment


Nomad_404

Aanbevolen berichten

Ik twijfelde of dit hier of in 'Skils' tuishoort, maar besloot toch hier te plaatsen.

 

Al een tijd loop ik met het volgende rond, iemand die veel met OV reist of zich veel in publieke gelegenheden begeeft loopt een risico om in een gevaarlijke situatie te komen. Dat kan een groepje hangjongeren zijn, overvallers maar ook schiet incidenten /explosiegevaar(terrorisme) of geizeling.

 

Naar verloop van tijd krijg je wel een 6e zintuig. Maar hier zijn vast trainingen voor. Politie, militairen en beveiligers moeten zekere hebben geleerd hoe een 'algemene' situatie in te schatten en de risicos aan te wijzen.

 

Nu is niet mijn bedoeling in te gaan grijpen, eerder de benen te nemen. Persoonlijke veiligheid staat bij mij voorop.

 

Heeft één van jullie een idee of hier handboeken (pdf?) van beschikbaar zijn?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Gewoon oefenen in de praktijk. Het wordt een tweede natuur. Als je een onbekend gebouw binnengaat kijk je waar de uitgangen zitten, in een café zit je zo dat je ziet wie er binnenkomt, in een straat heb je gezien of er groepjes staan en of de situatie potentieel bedreigend is. Voorkomen dat je in moeilijke situaties terechtkomt is beter dan te moeten zorgen dat je heelhuids wegkomt. Ook op trein, tram, bus hou je zo veel mogelijk afstand van andere mensen. Je portefeuille zit in je voorzak, je rugzakje staat altijd voor je, er komt niemand bij zonder dat je het gezien hebt. Als je wordt aangesproken door onbekenden gaan je stekels rechtstaan. Ze komen niet tegen je praten voor je mooie ogen. Ze willen wat van je... .

 

Op de duur ga je mensen en situaties haarscherp aanvoelen. Het eerste gevoel klopt het best. Laat je niet in de luren leggen door mooie praatjes (of mooie meiden die mee in het complot zitten). Ik ga er prat op dat ik nog nooit bestolen werd. Behalve door de fiscus dan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interressant artikel, maar dit is eigenlijk al een 'halte verder'.

Ik prefereer het geen 'gepast geweld' te gebruiken.

@lewieke, we was me net voor met je reactie, vandaar deze edit. Tuurlijk wordt het een 2e natuur, een 6e zintuig. Toch zou ik het leuk vinden om te lezen waar een professional nu naar kijkt. Om een beetje bij te leren zeg maar.

 

Mijn intentie is om er 'boven te staan'. Bijvoorbeeld een stationshal binnen te lopen en 'verdachte bewegingen' er uit kunnen pikken: groepsvorming, spreiding of afwijkend gedrag.

 

Zit op dit moment google af te struinen naar politie of beveiligings hand/lesboeken, zonder enig succes moet ik zeggen -_-'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn intentie is om er 'boven te staan'. Bijvoorbeeld een stationshal binnen te lopen en 'verdachte bewegingen' er uit kunnen pikken: groepsvorming, spreiding of afwijkend gedrag.
Volgens mij bedoel je met 'erboven staan' vooral 'ontlopen/uit de weg gaan'.

Zoals @lewieke zegt, oefenen. De praktijk in, kijken, observeren...en zelf onopvallend blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Nomad_404

Heb je hier iets aan?

http://www.secretservice.gov/ntac/ntac_bsl99.pdf

 

 

Principles of Threat Assessment

There are three fundamental principles underlying the threat assessment approach

(Fein & Vossekuil, 1998). The Ærst principle is that targeted violence is the result

of an understandable and often discernible process of thinking and behavior. Acts of

targeted violence are neither impulsive nor spontaneous. Ideas about monitoring an

attack usually develop over a considerable period of time. In targeted violence, the

subject must engage in planning around a series of critical factors such as which

target(s) to select, the proper time and approach, and the means for violence. A

potential attacker may collect information about the target, the setting of the attack,

or about similar attacks. He or she may communicate ideas to others. For some of

these individuals the process of planning and thinking about the attack dominates

their lives and provides a sense of purpose or an attainable goal by which they see an

end to their emotional pain.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Zit op dit moment google af te struinen naar politie of beveiligings hand/lesboeken, zonder enig succes moet ik zeggen -_-'

 

Hand/lesmateriaal bestaat nog niet binnen Nederland.

Wel worden er voor bepaalde takken meerdaagse cursussen gegeven maar naar mijn weten niet beschikbaar voor ons burgers.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hand/lesmateriaal bestaat nog niet binnen Nederland.

Wel worden er voor bepaalde takken meerdaagse cursussen gegeven maar naar mijn weten niet beschikbaar voor ons burgers.

 

Greener

 

Als het bestaat is het te vinden. In het Engelstalig gebied lukt dat zeker wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat Nomad bedoeld of er een training of cursus bestaat waarin men leert de situatie in te schatten. Zodat hij voordat de situatie uit de hand loopt al kan beoordelen dat hij moet maken dat hij wegkomt.

 

Ik denk dat er vast wel trainingen ervoor zijn, maar de belangrijkste deel ervan zal zijn de omgeving te observeren en reageren op de spanningen die er heersen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het bestaat is het te vinden. In het Engelstalig gebied lukt dat zeker wel.

 

Klopt als een bus.

Alleen bestaat de kans dat sommige bevolkingsgroepen geheel anders in elkaar steken.

(Toevallig een leuk artikel over gelezen, de Belgen, sorry er werd geen onderscheid gemaakt, kwamen pittiger uit de bus dan den Hollanders. Toen ik dat las dacht ik trouwens direct aan jou:))

 

Greener

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

denk dat @lewieke het perfect beschrijft, wanneer jij actief de situatie scant heb je al mijlenverre voorsprong op de "normale" burger het kost soms wat moeite maar dit is puur oefenen. wat ik dus ook vaak doe als ik bijvoorbeeld ergens moet wachten is wat uitgebreider scannen dus kijken hoe mensen op elkaar reageren en als je vaker ergens komt kijken of er patronen ontstaan zo kun je situaties erg goed aanvoelen. ik ben ook van mening dat mensen teveel van zichzelf denken althans de "sheeple" als je alleen al oplet en ook echt goed oplet kun je erg veel voorkomen en zeker kalmer de situatie ingaan als je geen keuze hebt.

 

succes, MP

Link naar reactie
Delen op andere sites

@AWOL, misschien had ik duidelijker kunnen zijn in mijn eerdere posts.

Er zijn genoeg resourses te vinden over het voorkomen van, of het mijden van risicovolle situaties.

 

Ik verwacht echter dat er een protocol, standaard procedure is voor het surveilleren/bewaken van publieke ruimtes en ben erg benieuwd hoe de professional dit doet. (Hoe leip dit ook klinkt ^_^)

@Greener, ik inderdaad dat dat per land anders is. Inmiddels heb ik Nederlandse lesboeken gevonden (Beveiliger 1, 2) maar dat kost een hoop geld. Maar aangezien het voorlopig alleen is omdat ik er nieuwsgierig naar ben ga ik er niet in investeren. Het kan wel interessant zij om mijn zoektocht eens uit te breiden overzees of aan de andere kant van de oceaan ^_^

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...

Excuseer mij dat ik na twee maand dit draadje nog even opnieuw leven in blaas. Als ik ergens mee bezig ben geweest koppel ik dat graag even terug.

Ik heb wat materiaal kunnen vinden, maar eigenlijk niks bijzonders. Échte training is natuurlijkmook niet voor het publiek bedoeld.

 

Heel in het kort komt het hier op neer.

- Bepalen van de baseline: wat zijn de standaard gedragingen in een situatie. Wat zijn normale 'bewegingen' binnen een ruimte of gebied.

- Het herkennen van afwijkingen: gedrag, beweging, alles wat buiten de baseline valt.

- Inschatten of deze afwijkingen een gevaar vormen.

 

En dit is inderdaad trainbaar en moelijk uit een boekje te leren.

 

Het toepassen is wel nuttig. Maar wortd niet altijd op prijs gesteld zo ondervond ik vandaag.

 

Ik bespeurde op het drukke Utrecht CS afwijkend gedrag. Mannen op strategische plekken (uitgangen en compleet overzicht) die duidelijk mensen in de gaten stonden te houden. Minstens één 'tourist' die stond te filmen.

Toen ik een van de mannen netjes gedag zei kreeg ik geen goeiedag terug, werdt aan mijn arm uit het publiek getrokken en naar mijn ID gevraagd, wat ik aan het doen was en waarom. Ik zou mij verdacht hebben gedragen. Hij floepte zijn Politie pasje voor mij langs.

Ik vertelde hem dat het mij opviel dat er zoveel bewaking op de been was. Daarom kreeg ik terug "waarom valt je dat op". Tja, omdat het nogal op valt. Die filmende collega met een steek/kogelwerend vest onder zijn shirt gaf het wel een beetje weg. (Later zag ik hem ook met een badge staan).

Er kon geen glimlach af, maar ik mocht mijn weg vervolgen.

 

Zo zie je maar weer, ben je een keer oplettend is het nog niet goed. Echter, voor het zelfde geld heeft Terror&Co een event op de planning staan en kun je maar beter maken dat je weg bent.

 

Ik hoop niet dat het een bezwaar is dat ik dit draadje eventjes heropend heb, maar ik wou mijn eindbevindingen nog even kwijt. ^_^

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...