Ga naar inhoud
GENEGEERD

Santen


Loreen

Aanbevolen berichten

Ik heb hier al meerdere keren de zoekfunctie gebruikt, maar heb tot nu toe nog geen berichten over santen gevonden (behalve dan als ingredient in twee recepten).

In mijn zoektocht naar handig voedsel voor bij diverse soorten SHTF kwam ik uiteindelijk terecht bij santen. Voor degenen die het niet kennen, santen is een blok geconcentreerde kokoscreme. Het bestaat 100% puur uit kokos, zonder verdere toevoegingen.

Volgens mij zijn er een aantal redenen waarom in iedere BOB santen zou moeten zitten, ik ben erg benieuwd wat jullie er van vinden (ik ben het nog nergens tegengekomen als survival-tip, dus vraag me af of ik iets over het hoofd zie of dat ik juist een goede tip kan geven).

 

Edit: Volgens mij was mijn bericht niet duidelijk genoeg, vandaar deze toevoeging:

santen is dus een blok kokoscreme, dat naast heel erg voedzaam ook nog eens heel erg gezond is.

Als "extraatje" zit er aan het eind van ieder blok santen ook nog een stuk pure kokosvet/kokosolie (officieel is het olie, maar omdat het pas bij een graad of 25 smelt is het in Nederland meestal hard en dus vet). Die kokosolie is niet alleen heel gezond, maar ook enorm nuttig voor heel veel verschillende dingen. Hieronder wijd ik verder uit over het nut en gebruik van kokoscreme en van kokosolie, omdat je dus beide dingen vindt in een blok santen. Heel veel van de eigenschappen zijn volgens mij erg handig in geval van survivallen/SHTF, zoals de antivirale en antibacteriële werking, de snelle energieafgifte en het immuunverhogende aspect. Daarnaast zorgt het voor een betere opname van voedingsstoffen

 

Santen dus, het zit lucht- en waterdicht verpakt in plastic, in blokken van 200 gr. Je koopt het gewoon bij de AH voor 1,09 euro per blok (merk: bon coco).

Santen bevat 710kcal per 100 gram, dus 1 blok is 1420 kcalorieen. 100 gram santen bestaat voor 71gram uit vet, 8,9 gram uit koolhydraten, 12 gram vezels, 8 gram eiwitten en 32mg zout.

Het is ook nog eens lang houdbaar, ongeopend zo'n 2 jaar (THT-datum), en na openen nog enkele maanden maar dan moet het wel koel bewaard worden.

 

Je kan santen op verschillende manieren gebruiken. Je kan het op laten lossen in warm water, dan krijg je kokosmelk. Je kan het echter ook gewoon zo op eten, op internet staan ook recepten waarbij het wordt gemixt met bijvoorbeeld fruit of noten, niet alleen gezond maar zelfs super lekker. Je kan het ook nog eens door allerlei stoofpotten en curry's doen.

 

Volgens mij is dit alles al een heel mooi lijstje met goede eigenschappen van santen, maar aan het uiteinde van ieder blok santen zit ook nog eens een stuk puur kokosvet (kokosolie). Niet alleen is dat super gezond, je kan het ook nog eens voor haast ontelbaar zaken gebruiken.

Zo kan je het bijvoorbeeld gebruiken om in te bakken (vlees, groenten, noem het maar op), het kan gebruikt worden als vervanger van boter (op de boterham, maar ook bij het bakken van bijvoorbeeld cake), maar ook als non-food is het super handig:

-het werkt huid- en haarverzorgend: je kan het gebruiken als lippenbalsem, voor droge handen, voor de nagelriemen, bij droog haar, etc etc

-het werkt als natuurlijke zonnebrand

-het werkt als natuurlijke aftersun

-het kan als tandpasta worden gebruikt (met bijvoorbeeld een beetje zeezout)

 

Op internet valt super veel te lezen over het nut van kokos en kokosolie.

Sommige mensen laten zich verleiden door de claims dat kokosolie ongezond is vanwege de onverzadigde vetten, het betreffen echter middellange vetzuren, hieronder een quote hierover:

 

Het unieke van de middellange vetzuren, die in de voeding in het algemeen voorkomen als onderdeel van Medium Chain Triglyceri*des (MCT's), is dat ze gemakkelijk zijn te ver*werken door het lichaam. Het zijn zeer klei*ne molecules die makkelijk door de darm worden opgenomen. Ze leveren snel energie en worden in mindere mate gebruikt voor vetopslag. Bovendien hoeven MCT's niet door de lever te worden verwerkt en hebben ze geen gal nodig om geëmulgeerd te worden. MCT's zijn daarom een ideale energiebron voor mensen met spijsverteringsproblemen en mensen met leverproblemen.

 

Ook verzwakte en ernstig zieke mensen hebben bast bij de MCT's uit kokosolie. Zij hebben al hun kracht en energie nodig om een levensbedreigende situatie te boven te komen en MCT's zijn een snelle energiebron. MCT's worden veel verwerkt in de sondevoe*ding die in ziekenhuizen wordt gebruikt voor de bijvoeding van ernstig zieke en ondervoe*de pati6nten en voor patiënten met ernstige brandwonden. Bijna al deze MCT's worden geleverd door kokosolie. Je zou dus kunnen zeggen dat kokosolie levensreddende eigen*schappen heeft [ref. 5, 6]

 

Van deze site, hier staat nog veel meer nuttigs over kokosolie: http://www.reformhuissmulders.nl/Wetenswaardigheden/kokosolie-heilzame-werking-en-veelzijdige-toepassingen.html

 

En dan hier nog een lijst met gunstige eigenschappen van kokos(creme):

-Kokosproducten hebben een stimulerende en verbeterende werking op ons spijsverteringsstelsel, met name wat betreft de opname van vet oplosbare vitaminen en aminozuren.

-Kokos levert een positieve bijdrage aan ons immuunsysteem door de sterke antivirale (behalve tegen herpes), antibacteriële, antischimmel en antimicrobe werking.

Dit maakt kokosproducten tot een uitstekende bestrijder van candida en andere soorten schimmel op het menselijke lichaam.

-Kokos verbeterd de opnamen van suikers in het bloed en vermindert de verschijnselen van hypoglemie (schommelingen in de bloedsuikerspiegel) en kokosproducten voorkomen een daling in het bloedsuikergehalte tijdens perioden met honger of sterke trek.

-Kokosproducten verbeteren de opname van voedingsstoffen uit ons dagelijks eten, met name ijzer en calcium.

-Kokos bestaat voor 90% uit onverzadigde vetten, de bouwstenen voor een gezonde celstructuur, dit in grote tegenstelling tot dierlijke verzadigde vetten. Hiermee levert kokos een enorme boost voor ons immuunsysteem alsook ondersteuning voor de schildklier, het zenuwstelsel en de huid en is daarnaast nog eens een zeer snel beschikbare energiebron die snel in pure energie kan worden omgezet.

-Kokosproducten stimuleren de opname van essentiële vetzuren (omega-3, omega-6) en andere vetzuren en fosfolipiden (choline, lecithine, etc.). Het beste kunnen kokosproducten in combinatie worden geconsumeerd met producten die deze omega-3 en omega-6 vetzuren bevatten, zoals bijvoorbeeld vis, fytoplankton, AFA algen, chia zaad en hennepzaad.

-Kokosproducten ondersteunen de regulering en aanmaak van hormonen.

Ook veroorzaken kokosproducten een verhoogde en versnelde werking van de schildklier, wat lijdt tot gewichtsafname en ontgiften van het menselijk lichaam.

-Kokos herstelt het natuurlijke vetgehalte van de menselijke huid, van de diepere vetlagen en op cellulair niveau. De verzadigde vetten zijn bijvoorbeeld essentieel voor het ontwikkelen van een gezond zenuwstelsel bij jonge kinderen.

-Kokosproducten ondersteunen en bevorderen een gezond cardiovasculair systeem, gaan plakvorming in de bloedvaten tegen en hebben een te verwaarlozen cholesterol gehalte.

-Kokosproducten ondersteunen een gezond cholesterol gehalte in de lever, met name lipoproteïne, wat het soort cholesterol is wat gezond is en een zeer belangrijke rol speelt in de aanmaak van hormonen. In tegenstelling tot dierlijke producten, die tot de verkalking van onze aderen lijden, is er duidelijk dat kokos met dit proces geen enkel verband houdt en juist een gezonde werking heeft op ons cardiovasculaire systeem.

-Kokosproducten ondersteunen de spijsvertering en voorkomen met name problemen in de lever, nieren en galblaas.

-Kokosproducten zijn uitstekend geschikt voor het bestrijden van allerlei huidproblemen, waaronder eczeem, psoriasis en huidschimmels.

 

Kokosboter of kokos crème:

Kokos crème wordt meestal gemaakt uit het kokosvlees van de volwassen kokosnoten, ook wel ‘copra’ genaamd. Dit omdat in de volwassen kokosnoten een hoge kwaliteit van grove proteïnen aanwezig is, die niet aanwezig is in de jongere varianten. Deze proteïnen worden gewonnen door het kokosvlees te vermalen met een steen en het vervolgens iets te verhitten of te persen. Door dit proces, wat ongeveer 24 uur in beslag neemt, ontstaat een crème -achtige substantie die wel kokos crème of kokosboter wordt genoemd.

 

Van deze site: http://superfoodleven.nl/4-kokos-producten-voor-hormonaal-balans/

 

Zoals gezegd is er op internet enorm veel te vinden over kokos en kokosolie, ik zal niet alles gaan quoten en linken want dat is onbegonnen werk.

 

Wat denken jullie? Ik neem tegenwoordig iedere keer als ik boodschappen doe gewoon een blok santen mee, zoals gezegd kost het maar 1 euro dus je merkt het niet eens bij het afrekenen. Natuurlijk is het niet geschikt als volwaardige voeding voor langere tijd, maar van wat ik nou allemaal gelezen heb denk ik dat het zeker wel een plek verdient in iedere BOB en EDC, niet alleen voor mede-budgetpreppers, maar gewoon in zijn algemeen super nuttig.

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
tja bij mij zou het zowiezo de boodschappenwagen niet raken omdat ik kokos echt smerig vind

en ik zelf zweer bij olijfolie voor veel van de genoemde toepassingen

 

ps vroeger poetsen de mensen hun tanden ook gewoon met zout zonder olie

 

Hm, dat je het niet lekker vindt dat kan natuurlijk, maar ik kan me er weinig bij voorstellen dat je het dan wel lekker zou vinden om een fles olijfolie leeg te drinken in geval van een noodgeval? In eerste instantie gaat het mij namelijk om de voedingswaarde, vandaar ook als tip in een BOB en/of EDC: een snelle energievoorraad.

Los van het feit dat in mijn ogen olijfolie absoluut niet als gelijkwaardige vervanger van kokoscreme geldt, een fles olijfolie lijkt me ook alles behalve praktisch in een BOB of EDC: of je moet een glazen fles pakken en dat is loeizwaar (en kan alsnog breken). of je pakt een plastic fles en dan heb je een behoorlijk groot lekgevaar. Een blok santen echter is gewoon een massief blok, ook nog eens gesealed in plastic (ik ben geen fan van plastic, maar in dit geval is het dus wel lucht- en waterdicht verpakt zonder dat het een merkbaar verschil in gewicht veroorzaakt)

 

Je opmerking dat ze vroeger "gewoon" zonder olie poetsten kan ik niet plaatsen. Kokosolie heeft een antibacteriële werking en doodt 80% van de cariës (staat ook in die link), en dus is het heel effectief en nuttig als tandpasta. Wat voegt de zin dat ze vroeger zonder olie poetsten hier aan toe?

 

Nogmaals, ik had het over de waarde van santen als noodrantsoen, met bijkomstig voordeel dat het ook nog eens ontzettend gezond en breed toepasbaar is. Persoonlijk kan ik dan ook erg weinig met je reactie dat je het niet lekker vindt? Stiekem hoopte ik op wat meer inhoudelijke reacties, waarom santen wel of niet van waarde is voor preppers =)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even voor de duidelijkheid, een blok santen is geen blok kokosolie. Zo lijkt het als je jouw uitleg leest wel een beetje.

Kokosolie is erg gezond inderdaad en wordt in meerdere topics wel besproken. Ik gebruik het oa om mee te bakken, om deodorant mee te maken, om tandpasta mee te maken. Santen gebruik ik in diverse curryschotels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even voor de duidelijkheid, een blok santen is geen blok kokosolie. Zo lijkt het als je jouw uitleg leest wel een beetje.

Kokosolie is erg gezond inderdaad en wordt in meerdere topics wel besproken. Ik gebruik het oa om mee te bakken, om deodorant mee te maken, om tandpasta mee te maken. Santen gebruik ik in diverse curryschotels.

 

Oh ik dacht dat ik daar best duidelijk in was:

 

Volgens mij is dit alles al een heel mooi lijstje met goede eigenschappen van santen, maar aan het uiteinde van ieder blok santen zit ook nog eens een stuk puur kokosvet (kokosolie).

 

Misschien had ik de post minder lang moeten maken ofzo, zal het hier nogmaals in het kort zetten:

 

Het gaat mij dus om de voedingswaarde van de kokoscreme, met daarbij nog als "extraatje" alle gezondheidsaspecten van kokos.

Als extra kadootje per blok is er dan nog de kokosvet/olie die aan het eind van het blok zit, die dus ook nog eens niet alleen gezond is maar voor heel veel dingen gebruikt kan worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb onderstaande edit toegevoegd in de beginpost, ik hoop dat mijn topic nu wat duidelijker is?

 

Edit: Volgens mij was mijn bericht niet duidelijk genoeg, vandaar deze toevoeging:

santen is dus een blok kokoscreme, dat naast heel erg voedzaam ook nog eens heel erg gezond is.

Als "extraatje" zit er aan het eind van ieder blok santen ook nog een stuk pure kokosvet/kokosolie (officieel is het olie, maar omdat het pas bij een graad of 25 smelt is het in Nederland meestal hard en dus vet). Die kokosolie is niet alleen heel gezond, maar ook enorm nuttig voor heel veel verschillende dingen. Hieronder wijd ik verder uit over het nut en gebruik van kokoscreme en van kokosolie, omdat je dus beide dingen vindt in een blok santen. Heel veel van de eigenschappen zijn volgens mij erg handig in geval van survivallen/SHTF, zoals de antivirale en antibacteriële werking, de snelle energieafgifte en het immuunverhogende aspect. Daarnaast zorgt het voor een betere opname van voedingsstoffen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nogmaals, santen is geen kokosolie en bevat geen kokosolie, het is ingekookte kokosmelk, zonder kokosolie.

Santen smelt bij warm worden, net als kokosolie.

Zie ook deze link. http://www.aziatische-ingredienten.nl/kokosmelk/

 

Wouw oke, nogmaals, santen is inderdaad geen kokosolie, dat heb ik ook nergens gezegd, maar bevat wel degelijk kokosolie.

 

Voor de duidelijkheid, kokosmelk an sich bestaat niet, maar wordt gemaakt door het kokosvlees te vermalen, mengen met water, en vervolgens uit te persen/knijpen (met een kaasdoek). Kokosolie wordt gemaakt door het kokosvlees te persen, de kokosolie zit dus in het kokosvlees en zit dus ook in kokosmelk en zit dus ook in santen. Bij de santen scheidt een gedeelte van het vet zich van de rest, waardoor je dus aan de zijkant een stuk pure kokosolie krijgt.

 

Sowieso, kokosolie is gewoon het vet dat in kokosvlees zit, wat er dus uitgeperst wordt. Hoe zou santen, dat alleen maar uit kokosvlees bestaat, voor 71% uit vet kunnen bestaan, als het geen kokosolie bevat??? Dat is hetzelfde als zeggen dat olijven geen olijfolie bevatten, en appels geen appelsap =/

 

Begrijp me niet verkeerd, ik wil echt niet lastig vervelend of eigenwijs doen, maar het klopt echt niet wat je zegt en ik snap ook echt niet waar je je info op baseert of vandaan haalt =) Ik heb hier een foto net gemaakt van een blok santen waar je heel duidelijk het stuk kokosolie aan de zijkant ziet zitten, als ik tijd heb en er achter ben hoe het werkt zal ik het hier straks posten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik Santen veel in Indonesische gerechten, maar ik ben er zuinig mee. Zo af en toe krijg ik een allergische reactie op kokos als ik een hoge dosis binnenkrijg. Je kunt ook Klapper (gedroogde kokos) gebruiken en hier water toevoegen.

 

Dank je, heel nuttig om te weten dat je er dus een allergische reactie op kan krijgen! Waar krijg je dan last van als ik vragen mag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je, heel nuttig om te weten dat je er dus een allergische reactie op kan krijgen! Waar krijg je dan last van als ik vragen mag?

 

Ik krijg last van flinke darmkrampen, misselijkheid en wordt zo wit als een vaatdoek. Dat houdt meestal een dagje aan. Het vreemde is dat ik het alleen krijg wanneer ik zelf al zwak op de maag ben of weinig heb gegeten.

 

Het is echter zo lekker, dat ik het niet kan laten in de gerechten te verwerken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

santen.jpg.6e4455a4e45aec25a055cb355f95c019.jpg

Zo, bij deze een afbeelding van het pakje santen. De foto is iets minder duidelijk dan ik dacht (met mijn telefoon gemaakt), maar je ziet dus het blok kokoscreme, en aan de rechterkant zie je een rand van ongeveer 2cm breed van de kokosolie.

 

Ennuh, @Lion, ik ben echt enorm lastig, vervelend en eigenwijs, ik probeer alleen heel hard om niet lastig, vervelend en eigenwijs te doen ;) =P Haha nee maar serieus, ik vind het wel lastig, want alle info die ik heb over santen is puur wat ik er zelf over heb opgezocht, zoals gezegd heb ik het nog nergens als prep- of survivaltip gezien. Het kan best dat daar een reden voor is, in dat geval hoop ik daar zeker achter te komen. Het kan ook dat er geen reden voor is, en in dat geval zou ik heel graag mensen dus willen wijzen op alle voordelen van santen. Ik sta dan ook zeker open voor alle vormen van feedback, sterker nog ik hoop op feedback, om een zo compleet en goed mogelijk beeld te kunnen vormen. Ik lees namelijk veel, en kan ook best wel zelf nadenken, verbanden leggen en conclusies trekken enzo, maar een expert ben ik zeker niet. Daarom is ook juist kritiek en/of negatieve feedback welkom! Het is niet zo dat ik alleen maar probeer santen de hemel in te prijzen. Maar als ik info lees die imho niet klopt, ja dan wil ik dat wel ook graag zeggen. Maar als newbie hier op het forum vind ik het stiekem nog best een beetje spannend om dan tegen iemand in te gaan ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hele goede post @Loreen

Waar je de bij treffende kokosolie ook voor kan gebruiken in je bob is als deodorant(antiseptisch) en als anti muggen / dazen middel, dit laatste hadden wij laatst ondervonden hier in het bos, die krengen vreten ons haast op.

@Vempain had zonnebrand spray gebruikt en die had nergens last van en ik (zo eigenwijs als ik ben:p ) had niets opgedaan,... resultaat: Vempain kon lekker van het uitzicht genieten, en ik was me suf aan het zwieren met een stuk touw.

De keer daarop was ik alleen gegaan en me ingesmeerd met kokosolie, en heb nergens last van gehad,... kwamen wel langs vliegen, maar waren ook heel snel gevlucht.

 

ps vroeger poetsen de mensen hun tanden ook gewoon met zout zonder olie

 

Wat vroeger nog ronduit het meeste als tandpasta werd gebruikt, was een papje van water met as uit het vuur (het loog wat hier in aanwezig is heeft een antiseptische werking) vermengt met wat munt of later ingevoerde kaneel of iets dergelijks voor de smaak en frisse adem aspect.

 

Daarvoor werd er heel veel gebruik gemaakt van Wilgtwijg-borstels, deze zijn bijzonder goed als kauw – en poetsstok.

Wilg bevat salicylzuur (waarop aspirine geïnspireerd is), en werkt dus ontsmettend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks voor de aanvulling @JamHard !

Nu je het zegt, het schiet me in 1x te binnen dat kokos ook goed werkt tegen teken. Onze familie is oa voor sport wekelijks in de bossen te vinden, dus we hebben regelmatig last van teken. Nou zijn er meerdere mensen die zweren bij kokosproducten, schijnt dat als je daar van te voren mee doucht of insmeert je geen last krijgt van teken. En die mensen spreken uit eigen ervaring =)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals @JamHard al een beetje doet vermoeden ben ik een groot voorstander van producten waarbij je hetgene wat je op je huis smeert ook moet kunnen eten. Kokosolie is dan ook een van mijn favorieten. Hier een hele kleine opsomming wat je nog meer met kokosolie kunt doen:

 

Last van een schimmelinfectie, deze kokosolie dood alle slechte bacteriën ook op intieme plekken.

Na het douchen kun je kokosolie gebruiken als heerlijke moisturizer voor je hele lichaam.

Je kunt het gebruiken als massageolie

Maar het kan ook bijvoorbeeld de zwelling van blauwe plekken verminderen.

 

pas kwam ik ook nog een recept tegen voor anti-insectenmiddel met kokosolie als basis deze staat op onderstaande link

http://coconutoil.com/non-toxic-bug-repellent-recipe-with-coconut-oil/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...