Ga naar inhoud
GENEGEERD

Maat verwezenlijkt zijn droom.


Jacob

Aanbevolen berichten

Beste medepreppers,

 

Veel mensen hebben wensen of ideeën die er om wat voor reden ook niet uitkomen. Een vriend van mij zei al enkele jaren " wanneer ik 65 koop ik een boot en ga daar op leven". Ik dacht dat zoiets er bij hem nooit van zou komen.

 

Maar hij heeft woord gehouden. Een oud (1975) maar goed onderhouden stalen boot van 15meter met twee DAF 615 diesels erin.

Vroeg mij hardop af of mijn kameraad een prepper is maar nee hij wil weg van de drukte, hectiek en altijd maar van alles moeten.

 

Applicaties aan boord om zelf stroom te draaien, van zoutwater drinkwater te maken.

 

Ik zie het mezelf nog niet doen maar bijzonder is het wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Jacob knap wat je vriend heeft gedaan en begrijpen kan ik hem wel maar een stalen boot (maakt niet uit groot of klein ) vraagt erg veel onderhoud dagelijks

dus zich gaan vervelen zal hij zeker niet . (Ik hoop wel dat hij de boot gekocht heeft toen hij uit het water was .)

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste medepreppers,

 

Veel mensen hebben wensen of ideeën die er om wat voor reden ook niet uitkomen. Een vriend van mij zei al enkele jaren " wanneer ik 65 koop ik een boot en ga daar op leven". Ik dacht dat zoiets er bij hem nooit van zou komen.

 

Maar hij heeft woord gehouden. Een oud (1975) maar goed onderhouden stalen boot van 15meter met twee DAF 615 diesels erin.

Vroeg mij hardop af of mijn kameraad een prepper is maar nee hij wil weg van de drukte, hectiek en altijd maar van alles moeten.

 

Applicaties aan boord om zelf stroom te draaien, van zoutwater drinkwater te maken.

 

Ik zie het mezelf nog niet doen maar bijzonder is het wel.

 

Die DAF's zijn onverwoestbaar al blijven ze roken.;)

 

Goed gedaan van die vriend en hij zal zeker ook kosten gaan besparen nu hij op de boot woont. Vaak off-grid systemen (12v, 24v en 230v). Met een zonnepanelen set komt je ook al hel ver.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jacob dat moet inderdaad wel :) en gezien zijn leeftijd en de leeftijd van de boot vermoed ik dat hij best technische kennis in huis heeft

om die boot te onderhouden . (trouwens elke boot vergt onderhoud :p maar ik zit hier aan de kust en dan vraagt een stalen boot toch wel erg veel aandacht )

Het is zonder meer een dure hobby , anderzijds als hij erop gaat wonen bespaart hij weer een hoop op andere kosten . Ik hoop wel dat hij een goede ligplaats

heeft die niet te duur is .

Mijn vriend heeft een kennis en die man heeft altijd als duiker gewerkt en die heeft al jaren een woonboot en hij zou blijkbaar niet anders meer willen

Het heeft zeker zijn charmes :cool:

Ik wens hem er veel succes mee en veel plezier .

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die DAF's zijn onverwoestbaar al blijven ze roken.;)

 

Goed gedaan van die vriend en hij zal zeker ook kosten gaan besparen nu hij op de boot woont. Vaak off-grid systemen (12v, 24v en 230v). Met een zonnepanelen set komt je ook al hel ver.

 

Ja die blokken zijn supersterk. De 615 zit ook in de befaamde legerdaf viertonner (YA4440/YA4442). De blokken in de boot van mijn maat zijn de turbogeladen versies. Zelf had ik liever twee atmosferische blokken in mijn boot gehad. Die zijn nog duurzamer.

 

Treffend dat je dat zegt over de stroomvoorziening. Alle mogelijke stroomvoorzieningen heeft hij binnen handbereik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk wel dat het dorstige blokken zijn. Gelukkig kun je 2000 liter (2 tanks van 1000 liter het stuk) brandstof meenemen.

 

Het is maar wat je groot vindt, met 2 karretje is 2 cuub niet veel..afhankelijk natuurlijk waar je heen wilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk wel dat het dorstige blokken zijn. Gelukkig kun je 2000 liter (2 tanks van 1000 liter het stuk) brandstof meenemen.

 

Wij hebben veel met de DAF615 gevaren en heel langzaam aan verbruik je 3 liter per uur en anders 6 liter per uur. Sneller varen heeft geen enkele nut, want je boot heeft nu eenmaal een bepaalde rompsnelheid. Dan stook je 20 liter per uur voor misschien 1 kilometer harder.

 

Ik dacht dat de motor 139 PK leverde, dus ongeveer 120 PK op de schroef. Doordat de motoren beresterk zijn kun je een behoorlijke schroef\spoed plaatsen. Als je deze blokken goed onderhoud dan gaan ze langer mee dan een mensenleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben veel met de DAF615 gevaren en heel langzaam aan verbruik je 3 liter per uur en anders 6 liter per uur. Sneller varen heeft geen enkele nut, want je boot heeft nu eenmaal een bepaalde rompsnelheid. Dan stook je 20 liter per uur voor misschien 1 kilometer harder.

 

Ik dacht dat de motor 139 PK leverde, dus ongeveer 120 PK op de schroef. Doordat de motoren beresterk zijn kun je een behoorlijke schroef\spoed plaatsen. Als je deze blokken goed onderhoud dan gaan ze langer mee dan een mensenleven.

 

Atmosferisch blok levert een dergelijk vemogen. Geblazen versie meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...