Ga naar inhoud
GENEGEERD

simpele kaasvoorraad


hurbie

Aanbevolen berichten

omdat ik zelf gek ben van kaas , en ook nog redelijk zuinig heb ik mijn kaasvoorraad op een andere manier opgebouwd als een wekelijks puntje in de winkel halen.

 

ik koop bij de aldi van die lelijke edammers die in de wax verpakt zitten , die rode waslaag haal ik eraf en verwijder ook het zacht geworden eerste laagje plastic ( je hebt nu een "kale" kaas over die nauwelijks te bewaren is .

bij de Brouwmarkt in almere kaascoating gekocht . daarmee "schilder" je je kaas rondom , dit doe je een keer of 4, nu ziet je kaasje er al veel beter uit .

 

van deze bewerkte jonge edammers heb ik er 3 staan die ik 2-3 maanden laat rijpen ( het word dan belegen edammer) , bij het aansnijden van de eerste kaas ga ik ook weer naar de winkel en haal een nieuwe jonge edammer waarbij ik hetzelfde ritueel weer doe .

 

de kazen staan gewoon in de keuken , bovenop een kast ( dus NIET in de koelkast)

 

op deze manier heb ik altijd 3 edammers staan waar ik dus makkelijk een paar maanden mee toe kan , je voorraad raakt ook nooit over datum , je voorraad is feitelijk ook nog mee geld waard geworden , want belegen kaas is duurder als jonge ....

 

 

 

succes

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Ik heb vacuum verpakte kaas zeven maanden goedgehouden buiten de koelkast.

Daarna was het op... maar misschien kan het nog wel langer.

 

Maar ik heb ook een vraag: waarom haal je het waslaagje eraf en doe je er zelf een andere laag overheen?

Blijft de kaas niet lang goed met alleen de waslaag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@hurbie

De laagjes trek je zo los van elkaar. Om uit te proberen in een bakje op de gaspit gezet. En het smelt perfect en het brand ook prima er zat een klein gaatje in het bakje en kreeg mooie vlammen.

Het idee van een geurkaars krijgt wel een nieuwe dimensie. Ik heb er nog geen kaars van gemaakt maar als ik het zo zie lukt dat wel

[ATTACH=CONFIG]11207[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]11208[/ATTACH]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...