Ga naar inhoud
GENEGEERD

Mijn eerste "zelfgemaakte" mes


hurbie

Aanbevolen berichten

al een jaar of 8 lag er een handgesmeed blad in de kast , gemaakt door een zweedse smid (julius petterson), nooit een goed plan gehad om er aan te beginnen tot dat de tijd nu rijp lijkt om een start te maken.

 

het mes gaat de vorm krijgen van een finse "puuko" .

 

het handvat word gemaakt van gestapelde leren ringen ,met voor en achter een messing ring , het blanke leer is nieuw tuigleer ( restanten) en de zwarte stukjes komen uit mijn oude legerkisten ( die zo weer voortleven na jaren trouwe survival dienst).

 

met een grote holpijp de leren ringen geslagen en in een bakje gezet om de juiste volgorde te bepalen , daarna de voorste messingring pas gemaakt en met epoxy vastgelijmd aan het mes, vervolgens de leren ringen gemonteerd (tussen iedere schijf zit epoxy) en met een klem de boel aangedrukt.

 

de einddop had nog wat voeten in aarde , het mes is zo vreselijk hard dat er uiteindelijk met een tig lasapparaat het laatste stukje roodgloeiend gemaakt is , zo kon ik na een tiental sessie's eindelijk het laatste stukje klinken .

 

het geheel na het drogen een beetje in een ruwe vorm gemaakt , nu alleen nog verder afwerken.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

lemmet is inderdaad vrij klein (ongeveer 100mm wat bij een puuko normaal is) , waardoor de greep enorm dik lijkt , de leren rondjes zijn begonnen als ongeveer 30mm dikte .

ik houd zo nog wat materiaal over een weg te slijpen, ook heb ik zelf handen maatje kolenschop dus ik mag graag een wat dikker heft op een mes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dit weekeind verder met de afwerking van mijn mesje , na diverse malen schuren ( van grof naar zeer fijn) het leer bewerkt met secondenlijm en weer fijn waterproof schuren (dit herhaal je een keer of 4 )

daarna de boel gepolijst en in de wax gezet .

aangezien dit een gebruiksmes is , ga ik niet meer tijd besteden in de afwerking , met dit mes een paar belangrijke dingen geleerd die bij een volgend project nauwkeuriger gedaan moeten/zullen worden .

 

de greep is bewust aan de rechterzijde dikker gehouden (simpel omdat ik dat beter vast vind houden) en dat is nou gelijk het mooie van je eigen mes maken .

 

 

ik hoop dat ik mensen een beetje geinspireerd heb om zelf ook zo'n project aan te pakken!!

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

erg mooi gemaakt maar zie ik nu op die laatste foto goed dat je snede 2 kuiltjes heeft? Lijkt ook of het op die plek te heet geworden is bij het slijpen?

 

Voor de rest, petje af!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had het inderdaad ook gezien met het verwijder van het beschermende tape , of het er al op zat of dat ik de snede ergens geraakt heb met schuren ....geen idee , als de schede klaar is moet het blad ook nog een keer goed geslepen worden , dan zal ik proberen het weg te krijgen en anders word het maar een draadstripper :rolleyes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik had het inderdaad ook gezien met het verwijder van het beschermende tape , of het er al op zat of dat ik de snede ergens geraakt heb met schuren ....geen idee , als de schede klaar is moet het blad ook nog een keer goed geslepen worden , dan zal ik proberen het weg te krijgen en anders word het maar een draadstripper :rolleyes:

Draadstripper is idd ook altijd handig ;-)

Maar ik vindt dat je knap werk geleverd hebt hoor! Ik doe het je niet na

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...