Ga naar inhoud
GENEGEERD

Voor of tegen Europa?

DQA
 Share

Recommended Posts

Als 25-jarige ben ik opgevoed in een pro-Europees sentiment. Ik kan me nog goed herinneren hoe ik tijdens een presentatie voor mijn bachelor-studie een filmpje van de VVD vertoonde waarin prominente VVD'ers waarschuwde voor de gevaren die een negatief referendum over het verdrag van Lissabon met zich mee zou brengen. Een joods meisje in een zwartfilmpje met een gekleurde rode jas op transport naar Auschwitz en een weduwe uit Srebrenica. 'Dit nooit meer, was de boodschap.'. Nou is angst nooit een goede raadgever, maar op dat moment realiseerde ik mij dat Europese integratie ons bloedige continent vrede bracht en dat is misschien wel de belangrijkste reden die pleit voor Europese samenwerking.

Ik heb me echter enorm gestoord aan het gebrek van democratie in Nederland. Nadat het Nederlandse volk de Europese grondwet verwierp, ging men in Den Haag gewoon lekker door en was een nieuw referendum voor een aangepaste (maar vrijwel identieke) grondwet volgens CDA en consorten onnodig. Zij mogen dan volksvertegenwoordigers heten, zij handelen als Europa-vertegenwoordigers.

Ik ben voor economische samenwerking en integratie waar mogelijk, maar landen moeten wel hun soevereiniteit behouden en niet staten van een Verenigd Europa worden met een centraal politiek en financieel beleid. De Euro was gedoemd te mislukken, want een monetaire unie zonder politieke unie is een utopie. Door erbarmelijke beleid in de PIGS zijn wij nu de dupe geworden. Hardwerkende Nederlanders die hun pensioen in rook op zien gaan, een torenhoge staatsschuld (die gedeeltelijk ook door het belachelijke hypotheekbeleid in Nederland is veroorzaakt), werkeloosheid en onrust. Dat is wat het superproject ons gebracht heeft.

Burgers iets opleggen tegen hun zin valt nog te slikken in economische voorspoed, maar zodra het slechter gaat, wordt een Europeaan Nederlander of Duitser en denkt men eerst in het eigen belang. Dit is een logische menselijke eigenschap en het feit dat Nederlanders hun buik vol hebben van Europa zegt genoeg. Door dit episch falen eindigen we uiteindelijk waar de Europese Unie ons voor had moeten behoeden: verdeeldheid en ongelijkheid.

Persoonlijk is mijn pro-Europese houding veranderd in een anti-Europese, mede door hetgeen beschreven hierboven, de onophoudelijke drang van uitbreiding, de bemoeizucht van Brussel en het feit dat wij meer afdragen dan dat we er aan overhouden. Ik kots op die politici die Europa tegen beter weten in blijven verdedigen. Kijk naar Zweden en Denemarken (waar ik zelf heb gewoond), doe zij het zoveel slechter dan Nederland? In tegendeel. Daarbij komt dat ze niet garant hoeven te staan voor Griekenland, dat uiteindelijk toch wel in elkaar stort.

Ik zal daarom ook in de komende verkiezingen stemmen op een partij met een anti-Europese houding. Helaas blijven dan de SP en PVV over. De ene partij vertegenwoordigd een ideologie waar ik niet geheel mee instem en de PVV vind ik nogal populistisch. Helaas zal ik toch een keuze moeten maken tussen een van beiden want de rest heeft zich aan de kant van Brussel geschaard en ons, Nederlanders, verraden.

Ik ben benieuwd hoe mijn mede-preppers tegen mijn insteek aankijken.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het probleem is dat het voor Brussel nooit afdoende is, men denkt namelijk dat de oplossingen van onze huidige crisis liggen in nog verder gaande integratie. Het probleem van de crisis ligt echter niet op het politieke vlak maar heeft te maken met de demografie, de snelle globalisering en het opraken van eindige hulpbronnen. In een democratisch bestel kunnen we simpelweg niet tot een oplossing komen omdat iedereen alleen maar bezig is met het eigenbelang.

Het onvermogen van mensen om over hun eigenbelang heen te stappen ligt aan de basis van onze ondergang, het mechanisme wat op individuele basis zorgt voor het overleven van onze soort werkt tegen ons als onze leefomgeving drastisch verandert. Als prepper kun je alleen maar hopen dat het oeroude overlevingsinstinct onze kans op overleven verhoogt, de andere optie nl. vergaande samenwerking en de bereidheid om welvaart in te leveren kan alleen afgedwongen worden door uiterst beroerde omstandigheden.

Link naar reactie

Ik ben voor mensen, tegen instituten.

Er is niets mis met instituten, zolang ze maar het belang van het volk dienen. Het probleem is dat instituten vaak voortkomen uit goede intenties maar later een eigen leven gaan leiden die niet noodzakelijk in lijn ligt met het belang van het volk.

Link naar reactie

Persoonlijk is mijn pro-Europese houding veranderd in een anti-Europese, mede door hetgeen beschreven hierboven, de onophoudelijke drang van uitbreiding, de bemoeizuchtig van Brussel en het feit dat wij meer afdragen dan dat we er aan overhouden. Ik kots op die politici die Europa tegen beter weten in blijven verdedigen.

Sluit mij hier geheel bij aan. Het werd mij de laatste tijd meer en meer duidelijk dat de Euro/economische/financiele integratie enkel tot doel dient om het handelsverkeer tussen lidstaten te bevorderen en te besparen (geld of onrust) op wisselkoers verschillen, maar wat brengt het ons als Mensen? Helemaal niks. Europa is voor mij een continent, meer niet. Ben inmiddels fel tegen de hele Europese samenwerking zoals ie nu is, met als dieptepunt het ESM. Was helaas slechts 1 van de kleine 100 man die aanwezig was bij de landelijke demonstratie tegen het ESM eerder dit jaar op het Malieveld. Als er nu weer een actie komt zal het ongetwijfeld al een stuk drukker worden.

Link naar reactie

Er is niets mis met een instituut, mits de mensen die daar werken hoofdelijk aanspraakelijk zijn voor wat ze doen.

Anders zijn de mensen niet aanspraakelijk voor wat ze doen, en zijn ze dus beschermd tegen de negatieve gevolgen van hun daden. Maar kunnen wel profiteren van de positive aspecten.

Werken onder zulke scheve verhoudingen gaat altijd fout.

Link naar reactie

Ik zal daarom ook in de komende verkiezingen stemmen op een partij met een anti-Europese houding. Helaas blijven dan de SP en PVV over. De ene partij vertegenwoordigd een ideologie waar ik niet geheel mee instem en de PVV vind ik nogal populistisch. Helaas zal ik toch een keuze moeten maken tussen een van beiden want de rest heeft zich aan de kant van Brussel geschaard en ons, Nederlanders, verraden.

Een derde mogelijkheid is: Partij voor de Dieren, die is ook pittig tegen het Europa wat het nu onder leiding van de technocraten aan het worden is. PVV is voor mij sowieso no go, SP ook niet echt, dus dan maar eens PvdD. Heb hun beginselverklaring gelezen en het charmeert me nog best wel ook. Blijkt dat ze mensen eigenlijk ook als dieren zien :) Wat feitelijk ook zo is natuurlijk.

Link naar reactie

Iedere politieke partij zal zich uiteindelijk niet aan zijn verkiezingsbeloften houden.

En wat stelt democratie nou helemaal voor?

Waarom gelooft iedereen dat dit het beste systeem is?

Voor mij zijn alle politici gewoon landverraders.

Zij geven zichzelf een leuk salaris, en hun bankvriendjes ook.

En wij (en je nageslacht) betalen de rekening.

Link naar reactie

Ik ben benieuwd hoe mijn mede-preppers tegen mijn insteek aankijken.

Vergeet de Libertarische Partij niet: http://www.libertarischepartij.nl

(Zo ongeveer de nederlandse Ron Paul partij, maar dan beter :))

Link naar reactie

evt een samenwerking met Duitsland

wat mij betreft met de D Mark

met europa is in principe niks mis

de euro dient iedereen (handel maar ook prive)

behalve dat ze nooit de zwakke landen hadden toe moeten laten

met grote organisaties is in principe niks mis

zolang ze de burger steunen of dienen

en NIET dat de burger hun dient

Link naar reactie

evt een samenwerking met Duitsland

wat mij betreft met de D Mark

met europa is in principe niks mis

de euro dient iedereen (handel maar ook prive)

behalve dat ze nooit de zwakke landen hadden toe moeten laten

met grote organisaties is in principe niks mis

zolang ze de burger steunen of dienen

en NIET dat de burger hun dient

Samenwerking op welk gebied, en wie organiseert die samenwerking, en wie betaalt die?

Met de Euro is van alles mis, en ook de Gulden was niet gedekt door goud.

Feit blijft dat jij niet de baas bent over je eigen geld.

Morgen kan je geld al niks meer waard zijn.

Dat heb je niet met goud en zilver.

Link naar reactie

Tegen de EU zoals die huidig is. Als men wilt samenwerken kan dit altijd via afgesloten verdragen.

Wat betreft de politiek krijg ik sympathie voor de SP en PVV. Alleen van beide partijen ben ik geen voorstander hoewel ze beter snappen wat er in de samenleving leeft. Ik denk dan koste wat kost de EU leiders de boel bij elkaar willen houden. Ik kan me niet voorstellen dat er een Neuro of D-mark komt.

Slechts hoop heb ik hierop.

@Jester PvdD? Weet je dat ze een vleestaks van 2 euro per kilo willen invoeren? Echt ik snap helemaal niets van die partij. De mens heeft vlees nodig. Alleen vitamine b12 kan voldoende uit vlees worden gehaald. Ze houden de onbelaste reiskosten vergoeding in stand. De PvdD pakt de hardwerkende mens net zoals de gevestigde politiek.

Link naar reactie

Samenwerking op welk gebied, en wie organiseert die samenwerking, en wie betaalt die?

Met de Euro is van alles mis, en ook de Gulden was niet gedekt door goud.

Feit blijft dat jij niet de baas bent over je eigen geld.

Morgen kan je geld al niks meer waard zijn.

Dat heb je niet met goud en zilver.

tuurlijk iedere munt is niet voldoende gedekt door goud

maar ja wat voor valuta je ook kiest neemt verzint of wat dan ook er zitten altijd minpunten aan

zilver en goud is misschien waarde vast

maar er zijn maar weinig mensen die echt goud kunnen keuren en op waarde kunnen schatten

Link naar reactie

tuurlijk iedere munt is niet voldoende gedekt door goud

maar ja wat voor valuta je ook kiest neemt verzint of wat dan ook er zitten altijd minpunten aan

zilver en goud is misschien waarde vast

maar er zijn maar weinig mensen die echt goud kunnen keuren en op waarde kunnen schatten

Volgens de wet ben je verplicht om met € te betalen.

Ook is er een verbod om met goud of zilver te betalen.

Banken en regering zijn baas over jouw geld en bankrekening.

Als zij vandaag besluiten dat de Euro nog maar de helft waard is doe je daar niks tegen. Net zoals het collectief beslag leggen op het geld dat mensen nog op hun rekening hebben staan.

Over een jaar betaal je je huisarts met een levende kip, of een geit.

En daar is niks mis mee zolang beide partijen dit ok vinden.

Bovendien zou ons geld ONS moeten dienen.

Nu dien wij het geld. We zijn niks meer dan slaven.

We vinden het heel normaal dat de overheid het geld uitgeeft dat onze kleinkinderen nog niet eens verdiend hebben.

En het is ook ok dat de overheid een groot deel van ons zuurverdiende geld opeist en het verkwist, en daarbij zichzelf een vet salaris geeft.

Link naar reactie

Volgens de wet ben je verplicht om met € te betalen.

Ook is er een verbod om met goud of zilver te betalen.

Dat is niet juist. Je bent verplicht om de belasting in euro's te betalen.

Maar hoe je een leverancier betaald mag je toch echt zelf (i.e. in samenwerking met de leverancier) kiezen.

Wel is het zo dat de leverancier ook euro's moet aannemen. Maar hij/zij mag er ook voor kiezen om goud aan te nemen, of kippen...

Natuurlijk moet de BTW (en inkomstenbelasting/sociale premies) wel weer in euro's aan de staat worden afgedragen.

Als zij vandaag besluiten dat de Euro nog maar de helft waard is doe je daar niks tegen.

Ook dat is niet helemaal correct. Ze kunnen wel besluiten nemen, maar ze kunnen de waarde niet afdwingen. Er ontstaat altijd een zwarte markt als de waarde die afgedwongen wordt niet in overeenstemming is met de werkelijke waarde.

Link naar reactie

DQA, ik kan je switch naar een anti-Europa houding goed begrijpen. Velen maken die switch niet, al zullen ze, als ze er over nadenken het er wellicht mee eens zijn. Zelf kan ik je redenering ook goed begrijpen. Europa is ondertussen een eigen eiland geworden, los van de burger en mijns inziens ook niet meer met het oog gericht op de burger of zelfs maar de bedrijven. Zeker als Nederland, doordat we altijd netjes luisteren, dragen we absurde bedragen af voor twijfelachtige doeleinden. Er zijn absoluut zaken die goed zijn en waarbij samenwerking tot positieve zaken kan leiden, maar helaas is enerzijds binnen Europa samenwerking een doel op zich in plaats van een middel, anderzijds is vrijwel elk land alleen er op gericht zoveel mogelijk voor zichzelf binnen te halen waardoor het collectief er niet op vooruit gaat.

Je vergeet twee partijen te noemen trouwens. Christenunie en SGP zijn ook tegen een groot Europa en voeren op een constructieve manier politiek. Zie bijv. http://nos.nl/artikel/385981-sgp-zeer-kritisch-over-europa.html

Vaak worden deze partijen gelijk in het hoekje van de 'fundi's' gezet en wordt niet naar de redelijkheid van een heel groot deel van het verkiezingsprogramma gekeken.

Link naar reactie

Ik was altijd ontzettend vóór Europa! Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in politieke filosofie, geschiedenis, economie en vooral botte internationale machtspolitiek. Ik was mij erg vroeg bewust van BRICS en dergelijke en heb altijd gedacht dat Nederland een ontzettend klein kutlandje is en dat het een wonder was dat we tot de grootste economieën ter wereld behoorde. Ik was van mening dat als we niet Real Politikerwijs, internationaal onder de voet wilden worden gelopen, we moesten samenwerken. Want straks is het niet alleen Amerikaanse Minister van Buitenlandse Zaken die zich afvraagt: 'Wie moet ik bellen als ik Europa wil spreken?' (Kissinger), maar ook de Chinese, Russische, Indiase en Braziliaanse. Daarnaast besefte ik me als geschiedenisstudentje al dat als je naar de geschiedenis en de wereld om je kijkt, vrede en voorspoed zeldzaam zijn. Vorige eeuw hebben er twee extreem destructieve wereldoorlogen over Europa gewoed en vervolgens kwam daar Joegoslavië achteraan waarbij 'wij als Europa' de Amerikanen nodig hadden om onze problemen in onze achtertuin op te lossen. Zodoende was ik erg vóór Europa en stond ik erg achter het idee waarmee ooit de revolutionaire ECSC/EGKS is opgericht: lange of zelfs eeuwige vrede tussen de Europese landen.

Echter ben ik sinds het ESM ernstig gaan twijfelen. Zo ernstig zelfs dat ik niet op een partij ga stemmen die - nota bene demissionair - vóór het ESM heeft gestemd. Zonder politieke unie is een monetaire unie gedoemd te mislukken en een politieke unie zie ik gewoon niet gebeuren. Ik blijf erg vóór de EEC/EEG overigens. Ik vind het fantastisch dat men morgen in Verona kan gaan wonen, in Wenen een restaurant kan openen en in Praag een schoenenzaak. Daarnaast moet ik erkennen dat ik het fantastisch makkelijk vind dat je overal met hetzelfde geld kan betalen alleen schiet dat dus niet op zo als de katholieken hebben zitten feesten en de protestanten hebben zitten sparen. Ook blijf ik het toejuichen als men in de hele EU vrijuit homoseksueel kan zijn of abortus zou kunnen plegen, met andere woorden: dat er overal moderne mensenrechten gelden. En aangezien ik defensie zo ongeveer het meest verspilde belastinggeld vind ben ik zeer voor een geïntegreerd Europees leger. Wat hebben Nederland, België en Luxemburg nou aan hun eigen minilegertjes? Alsof dat ze ooit langer dan een week van een bezetting kan weerhouden? En dan staan al die mooie nieuwe JSF's er voor de bezetter om ze tegen ons te gebruiken.

Je vergeet twee partijen te noemen trouwens. Christenunie en SGP zijn ook tegen een groot Europa en voeren op een constructieve manier politiek. Zie bijv. http://nos.nl/artikel/385981-sgp-zeer-kritisch-over-europa.html

Vaak worden deze partijen gelijk in het hoekje van de 'fundi's' gezet en wordt niet naar de redelijkheid van een heel groot deel van het verkiezingsprogramma gekeken.

Edoch kan ik daar uit principe niet op stemmen. Ondanks dat ik erg van de debatten met de SGP kan genieten, vind ik een partij die dermate over homo's en vrouwen denkt principieel fout. Persoonlijk ben ik zelfs van mening dat zulke partijen uit het oogpunt van secularisme verboden zouden moeten worden. Maar religie is hier door eerdere verhitte discussies en lange tenen een verboden onderwerp geworden dus hier wou ik het graag bij laten betreffende die partijen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...