Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nieuw kippenhok in aanbouw...


Communicator

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
dat zal midden in een woonwijk vast meevallen :D

 

ikzelf woon ook in een woonwijk en hier is het een ware plaag aan het worden, een buurman verderop heeft nog maar een kip van de 6.

 

en ongeveer 4maanden geleden kwam een ver buurmeisje (7jaar) naar buiten in de ochtend om haar lieve konijntjes eten te geven, alleen bleek toen dat beide konijntjes uit hun hok waren gesleurd en onthoofd waren en gedeeltelijk aangevreten.

 

Misschien valt het in jouw wijk mee maar ik zal er toch wel om denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

..

de kippenren is nu ver klaar eigenlijk.

..

 

Een paar tips (misschien overbodig)

In de huidige vorm is het hok een ideale omgeving voor bloedluis (bloedmijt), doe verstandig en kijk op het kippenforum wat je het beste kan doen om dit te voorkomen.

Waar is de zitstok?

4 kippen is naar mijn idee te veel, tenzij ze vrij kunnen rondlopen. Begin met 2.

1 legnest is voldoende voor meerdere kippen. Vervang het bovenste legnest met een zitstok.

Plaats je foto op het kippenforum en sta open voor kritiek (die je zeker zal krijgen met deze constructie en het aantal van 4 kippen)

Beter vooraf worden gecorrigeerd dan achteraf een paar vervelende ervaringen die voorkomen hadden kunnen worden.

Zorg voor een droog stuk grond zodat de kippen een zandbad kunnen nemen.

Zorg dat er altijd een gedeelte schaduw is. (ik zie dat je hier keurig aan voldoet)

Denk na over een automatische afsluiting van het (binnen)hok, want na een paar maanden zijn je kippen door een roofdier geroofd (ook al woon je in een drukke stad)

 

Tabak is leuk om bloedluis onder controle te houden, maar als dit hok ooit vol zit met bloedluis dan kan je maar 1 ding doen en dat is het hok in brand steken.

Het is slimmer om gebruik te maken van gladde materialen en zo min mogelijk kieren.

Tevens is het verstandig om onder de zitstok een "lade" te maken zodat je een stuk praktischer het hok kan schoonmaken.

 

Omdat kippen houden toch wat meer verantwoording vergt dan het houden van een moestuin, vind ik dat het heel belangrijk is om je goed te informeren.

Het zijn levende dieren die je heel veel plezier kunnen opleveren. Als je een tomatenplant vergeet water te geven is het jammer voor de plant.

Bij dieren moet je jezelf bewust zijn dat de consequenties van een onjuiste aanpak een stuk vervelender kunnen uitpakken.

 

p.s. Bij het teruglezen komt mijn reactie over als een zuur stuk negativiteit. Zo bedoel ik het echter niet.

Kippen zijn heel leuk, ik ben blij dat er een paar van die dieren bij ons rondlopen. (ook al kan ik ze soms vervloeken als ze het voor elkaar krijgen om als een Houdini door de afrastering te teleporteren en alle slaplantjes op te eten)

Gewoon doorzetten met die kippen, maar wel even goed nadenken over je hok , de ren en het gewenste aantal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga een verdieping ombouwen zodat ik daar 2 zit stokken kwijt kan. De meeste kippenrassen slapen het liefst op stok inderdaad.

 

Om het bloedluis tegen te gaan zal ik alle kieren en naden nog dichtkitten. Ook zal ik het binnenhok geheel schuren en van een lik verf voorzien om zo de wanden gladder te maken. En natuurlijk ook de bekende tabaks stengels komen in het verblijf.

In de buitenren komen nog grasmatten en een decoratieve struik. Ik zat te denken om een bak ter grootte van een kattebak te gebruiken als zandbak.

 

Dan zit ik al een stuk in de goede richting denk ik zo.

 

Ik ga ze ook eenzijdig kortwieken. Als wij dan lekker in de tuin zitten, mogen de dames los rondparaderen samen met de konijnen. onze achtertuin is rondom goed afgesloten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Communicator , ik weet weinig van kippen (hokken) , maar ik weet nog dat mijn opa in Limburg ) vroeger elk jaar zijn kippenhok van binnen helemaal met witte kalk instreek

oa voor bloedluis .(misschien dat er tegenwoordig betere modernere spullen voor zijn , maar witkalk werkte in ieder geval goed ertegen )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

2014-06-28-17.16.00.jpg.4a4c4e2366e30a2127c957e9cbd20704.jpg

 

Nou, de kooi is nu wel klaar hoor!

 

eerst alle naden netjes dicht gekit van het binnenhok...

 

Iedereen in het gezin heeft een handje toegestoken en nu zit de ren in de beits en het binnenhok is wit van binnen, groen van buiten, de bovenverdieping is gewijzigd naar een zitstok, er is een zandbadbak toegevoegd. Er staat een mooie plant als eerste decoratie stuk waar ze rondjes om kunnen rennen :)..

We hebben besloten dat we het bij 3 kippen houden op advies van @Geert's en mijn moeder :) Barnevelders worden het denken we...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2014-06-29-13.54.27.jpg.2ca30bfbba54441fe7fc3e10014d7bb2.jpg

Het binnenhok, Wit geverft met de zit stok. Praktijk zal uitwijzen of dit een succesvol idee is.

Daar onder de twee leg hokken. wat voldoende zou moeten zijn voor 3 hennen.

 

2014-06-29-13.55.58.jpg.b60c94e572dc21567ea98f6893d17b23.jpg

De binnenkant van het aflsuit deksel. Aan de binnenkant hobbyglas voor het raam.

twee houten latjes zorgen er voor dat hij op zijn plek blijft bij het openen en sluiten.

 

Het achterste houten plankje houdt de gewenste hoek in vorm.

 

2014-06-29-13.56.36.jpg.d7760e76a676f4e7df177f3a63de7db3.jpg

Zo opent en sluit hij.

 

2014-06-29-13.57.40.jpg.c958c0b6ee3bd850fe2777a842cc5e4c.jpg

De trekveer voor de deur.

 

Ik heb nog een rol kippegaas gekocht. die ga ik aan het grotere gaas vast maken op de grond. als we straks jonge kipjes hebben, vermoed ik dat ze tussen het tuingaas door kunnen. Deze moet ik nog monteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Communicator , ik weet weinig van kippen (hokken) , maar ik weet nog dat mijn opa in Limburg ) vroeger elk jaar zijn kippenhok van binnen helemaal met witte kalk instreek

oa voor bloedluis .(misschien dat er tegenwoordig betere modernere spullen voor zijn , maar witkalk werkte in ieder geval goed ertegen )

gr will

tabaks bladeren werken ook

mvg bjorn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...