Ga naar inhoud
GENEGEERD

Moestuin en armoede


Greener

Aanbevolen berichten

Ik wil hier voortborduren op het topic van @Tom wat gaat over staatssecretaris Klijnsma.

 

Op het moestuincomplex waar ik zit was bijna 50% leegstand net voor de crisis.

De crisis begon en de tuinen druppelden vol.

Wat schetste mijn verbazing? Geen oude mannetjes die alleen maar over het weer konden praten maar juist de jongere generatie met jonge kinderen!

In veel gevallen is de vader arbeidsongeschikt geraakt of gewoonweg zijn baan verloren.

Moeders werkte maar een paar dagen voor een grijpstuiver en resultaat is te weinig brood op de plank.

Frappant is het feit dat er anno 2014 een wachtlijst is.

 

Herkennen jullie die dit ook?

 

Greener

 

[MOD] Voor het gemak ff het desbetreffende artikel gelinkt. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Helaas triest maar waar. Ik heb zelf in zo een situatie gezeten (werkeloos) en heb toen idd overwogen om een tuinkas in een stukje ongebruikte tuin te zetten om op boodschappen kosten te besparen. Ook toen overwogen om wat kippen te nemen. Door onenigheid met de vrouw des huizes over de hoeveelheid zon hebben we er toen vanaf gezien.

Toevallig vandaag het hele stukje tuin waar we toen de kas wilde zetten hellemaal leeg gemaakt van begroeiing om er een zit gedeelte van te maken. Wat schets de verbazing, het is een ontzettend zonnig stukje tuin. Toch maar weer even de optie toegevoegd dat we daar ook misschien wel een kas kunnen neerzetten.

 

Dat even terzijde;

 

Zover ik het heb begrepen is een volkstuintje dat je huurt en alles wat daarbij komt (zaden, mest, vervoer, gereedschap enz,) bijna even duur als je de groente in de supermarkt koopt.

Pas als je zelf een stuk tuin heb kan het voordeliger worden. Wat wel zo is is dat je eigen groente verbouwen en eten wel weer priceless is. :)

 

Wat ook weer een nadeel is van een openbaar stukje moestuin t.o.v. een moestuin in je tuis is dat iedereen erbij kan en dat je groente waar je al die tijd mee bezig bent geweest zomaar ineens weg kan zijn.

http://www.destentor.nl/regio/deventer/volkstuintjes-op-worp-deventer-leeggeroofd-en-vernield-1.4391051

Link naar reactie
Delen op andere sites

Biologisch tuinieren langs de spoorbaan is ook niet echt ideaal... De volkstuinen liggen in Nederland zelden op goede locaties, en als dat wel zo is, is de huur vaak in verhouding best hoog.

Ik vraag me af of het economisch een grote vooruitgang zou betekenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik mijn eigen vierkante meter tuintje zoals je al kon lezen in een aantal topics. Het kan vast wel goedkoper, maar er zijn toch wel wat opstartkosten. Als je dan de rekening zou maken, duurt het een jaar of drie tegen dat je pakweg kostenguntiger uitkomt. De kosten waarop je moet rekenen zijn :

 

- plankjes

- emmers

- polycarbonaat panelen

- tuinmateriaal

- tuinslang en bewateringsmateriaal

- voorkiembakjes

- teelaarde en compost

- zaden en plantgoed, eventueel kleine plantjes

- bemesting vloeibaar en korrel

- sproeistoffen

 

Daar komt nog bij dat tegen de tijd dat de groenten in je tuin klaar zijn, de groenten in de winkel ook goedkoop zijn.

 

Conclusie : Toch heeft tuinieren een aantal voordelen, je komt vaker buiten, je hebt een zinvolle bezigheid die niet meer kost dan ze opbrengt als je het enkele jaren doet, je onderhoudt een stukje van je tuin, je eet gezond en je wordt onafhankelijker van leveranciers.

 

De grootste winst ligt in het feit dat je gezond(er) eet en de auto niet meer hoeft te nemen om naar de winkel te rijden, dat levert brandstof- en tijdsbesparing op. Een 'snelrijk' methode is het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn oude buurt (krachtwijk), zijn ze vorig jaar begonnen met buurt moestuintjes.

Een initiatief van vrijwilligers en in samenwerking met de gemeente.

Een prachtige onderneming om mensen te laten zien hoe ze zelf in hun onderhoud kunnen voorzien.

Te weinig om de hele buurt voedsel te geven.

Jammer alleen dat het in de nabije toekomst een bittere noodzaak zal zijn omdat de overheid alle hulp aan de bevolking (de overheid was er toch VOOR de bevolking? ??) volledig intrekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Conclusie : Toch heeft tuinieren een aantal voordelen, je komt vaker buiten, je hebt een zinvolle bezigheid die niet meer kost dan ze opbrengt als je het enkele jaren doet, je onderhoudt een stukje van je tuin, je eet gezond en je wordt onafhankelijker van leveranciers.

 

De grootste winst ligt in het feit dat je gezond(er) eet en de auto niet meer hoeft te nemen om naar de winkel te rijden, dat levert brandstof- en tijdsbesparing op. Een 'snelrijk' methode is het niet.

Ik mis nog iets in je rijtje voordelen. Je bent regelmatig in beweging wat je spierskelet ten goede komt.

 

Ik zag onlangs een video van een bejaardenhuis in Moldavië, waar vrijwilligers uit het Westen zich verbaasden over de lenigheid van de bejaarde mensen. De oudjes werken zelf mee in de tuin en menig bejaarde dame kon uren gehurkt of gebukt staan onkruid wieden, terwijl de westerse jongere mensen na een half uurtje al barsten van de rugpijn of andere pijntjes. Het regelmatig bewegen in de moestuin zorgt dat spieren in beweging en in vorm blijven en fysiotherapie niet/minder nodig is. Herstel na een gebroken heup gaat sneller, wat ook weer scheelt in die fysotherapiesessies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Biologisch tuinieren langs de spoorbaan is ook niet echt ideaal... De volkstuinen liggen in Nederland zelden op goede locaties, en als dat wel zo is, is de huur vaak in verhouding best hoog.

Ik vraag me af of het economisch een grote vooruitgang zou betekenen.

 

hear, hear!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben van plan te verhuizen, ik zoek speciaal naar een woning met een redelijke achtertuin. hier wil ik dan proberen wat zelfstandiger te worden. Ik wil een aantal kippen gaan houden, konijnen, een vijver erin en een kweekkasje in de tuin, daar zou ik graag aquaponics willen gaan uitproberen. Jah ik weet ik heb veel plannen,maarja je moet toch wat proberen tijdens de crisis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moestuin op drie locaties . Thuis zaai en plant ik wat ik het meest en soms vlug nodig heb onder andere kruiden . Bij mijn moeder staan aardappelen prei en ui . Dat vraagt weinig werk aardappelen eens opkappen de prei en de ui groeit bijna vanzelf als er de worm niet in komt . Bij mijn zwager heb ik mais staan voor de kippen ook dat vraagt niet veel werk eenmaal dat het boven staat sproeien tegen het onkruid en klaar . Ook staan er wat bonen . Het heen en weer gereis compenseer ik omdat ik op die locaties ook dieren heb zitten . Maar volgens mij als je een auto nodig hebt om naar een moestuin te rijden kom je duurder uit dan de groenten uit de winkel of op de markt . Voordeel je bent bezig en je weet wat je eet .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben ook een volkstuin op 10 min. fietsen van ons huis. De kosten die je maakt, maak je ook voor een tuin die je aan huis hebt. Verder betalen we maar iets van Euro 40,00 per jaar voor de huur. Gelukkig is het in onze gemeente zwaar gesubsidieerd. Ik zie een mix van gepensioneerde mannen en de wat jongere generaties. Inmiddels is er bij ons een wachtlijst van een jaar of 3, dus gelukkig waren wij er op tijd bij. Zo populair is het dus geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik geen moestuin dus (her)ken het niet. Vermoedt of weet je dat die mensen hun baan zijn kwijtgeraakt of arbeidsongeschikt zijn geraakt?

 

Dit weet ik.

Ik help deze mensen bij het begin aan de nodige zaden en kennis zodat zij met een redelijke opbrengst kunnen starten.

Als je dan al die verhalen aan moet horen weet je genoeg.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er ergens al een draaadje actief over aquaponics? Weet je er al veel over? Ik ben hier erg benieuwd naar.

 

ik ben van plan te verhuizen, ik zoek speciaal naar een woning met een redelijke achtertuin. hier wil ik dan proberen wat zelfstandiger te worden. Ik wil een aantal kippen gaan houden, konijnen, een vijver erin en een kweekkasje in de tuin, daar zou ik graag aquaponics willen gaan uitproberen. Jah ik weet ik heb veel plannen,maarja je moet toch wat proberen tijdens de crisis.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas triest maar waar. Ik heb zelf in zo een situatie gezeten (werkeloos) en heb toen idd overwogen om een tuinkas in een stukje ongebruikte tuin te zetten om op boodschappen kosten te besparen. Ook toen overwogen om wat kippen te nemen. Door onenigheid met de vrouw des huizes over de hoeveelheid zon hebben we er toen vanaf gezien.

Toevallig vandaag het hele stukje tuin waar we toen de kas wilde zetten hellemaal leeg gemaakt van begroeiing om er een zit gedeelte van te maken. Wat schets de verbazing, het is een ontzettend zonnig stukje tuin. Toch maar weer even de optie toegevoegd dat we daar ook misschien wel een kas kunnen neerzetten.

 

Dat even terzijde;

 

Zover ik het heb begrepen is een volkstuintje dat je huurt en alles wat daarbij komt (zaden, mest, vervoer, gereedschap enz,) bijna even duur als je de groente in de supermarkt koopt.

Pas als je zelf een stuk tuin heb kan het voordeliger worden. Wat wel zo is is dat je eigen groente verbouwen en eten wel weer priceless is. :)

 

Wat ook weer een nadeel is van een openbaar stukje moestuin t.o.v. een moestuin in je tuis is dat iedereen erbij kan en dat je groente waar je al die tijd mee bezig bent geweest zomaar ineens weg kan zijn.

http://www.destentor.nl/regio/deventer/volkstuintjes-op-worp-deventer-leeggeroofd-en-vernield-1.4391051

 

Een volkstuin en een moestuin zijn twee verschillende dingen.

Een volkstuin staat maar zelden vol met groenten. Eerder een huisje waar je kan relaxen en/of slapen.

 

Volkstuin qua huur kost je honderden euro's per jaar.

Een echte moestuin heb je voor een paar tientjes per jaar.

Ik betaal 25 euro voor meer dan 400 vierkante meter grond.

Zaden kun je gratis krijgen op verscheidene fora.

 

Ik deel dus niet de mening dat je op dezelfde prijs komt van aankopen in de supermarkt.

Op het complex waar ik zit eten de gezinnen het hele jaar door van de tuin.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepper053 @Wilve Ik ben op dit moment bezig met een aquaponics systeem. Het is bijna klaar maar mijn plan is om er volgend voorjaar pas de vissen in te doen. Ik wil namelijk eerst een zomer en een winter monitoren hoe het systeem werkt wat betreft watertemperatuur in de zomer en winter, de pH waarde en het dissolved oxygen gehalte in het water. Tot die tijd gebruik ik het eerst als een hydroponics systeem. Hetzelfde maar dan zonder de vissen. Als je geinteresseerd bent wil ik je er best alles over vertellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@prepper053 @Wilve Ik ben op dit moment bezig met een aquaponics systeem. Het is bijna klaar maar mijn plan is om er volgend voorjaar pas de vissen in te doen. Ik wil namelijk eerst een zomer en een winter monitoren hoe het systeem werkt wat betreft watertemperatuur in de zomer en winter, de pH waarde en het dissolved oxygen gehalte in het water. Tot die tijd gebruik ik het eerst als een hydroponics systeem. Hetzelfde maar dan zonder de vissen. Als je geinteresseerd bent wil ik je er best alles over vertellen

Zou je hier niet een draadje over kunnen maken, ik denk dat dit hele waardevolle informatie is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie deze blog over de kosten van een moestuin.

 

http://opnieuwbegonnen.blogspot.nl/2014/06/kosten-voor-een-moestuin.html

 

Ook uit eigen partij kritiek.

 

http://www.nu.nl/politiek/3809067/spekman-vindt-moestuinadvies-gepensioneerden-belachelijk.html

 

Ze zal vandaag wel met een verklaring komen dat het allemaal niet zo bedoeld was. Zo gaat dat met politici.:mad:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie deze blog over de kosten van een moestuin.

 

http://opnieuwbegonnen.blogspot.nl/2014/06/kosten-voor-een-moestuin.html

 

Een leuke link maar voor de kosten absoluut niet representatief.

Voorbeeld:

 

Heb je een aardbeinet nodig?

Oude cd's aan touwtjes en een zelfgemaakte vogelverschrikker kost een fractie.

 

Bak voor de moestuin?

Zelf van afvalhout te fabriceren.

 

Afdekdoek? Naamkaartjes?

Blogger geeft gelukkig zelf al aan dat het onzin was.

 

6 blauwe kratten voor 50 euro?

Denkt de blogger elke dag 6 volle kratten te hebben?

Volstaat een doos van de Appie niet?

 

Aardbeien

Blogger koopt plantjes. Waarom? Overal zijn aardbeien te vinden op een moestuincomplex.

De planten geven tussen de 2 tot 12 uitlopers per plant.

Vriendelijk vragen en je hebt een compleet veld.

 

Ik kan nog even doorgaan maar het idee is duidelijk.

Er zijn GENOEG fora binnen Nederland waar je gratis of voor een paar euro je hele moestuin mee kan vullen.

Spitten kan met de hand. Zelf heb ik meerdere frezen maar nodig is dit allemaal niet.

 

Je huur voor de tuin plus alle gekheid die je zelf wilt hebben zijn de kosten, niets meer en niets minder.

Mijn kosten waren in 2013: 25 euro.

De kosten van 2014 tot nu waren: 25 euro.

 

Greener

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Greener, als je naar berekeningen van bijv. het Nibud kijkt dan sla je vlak achterover.

 

Ik heb een volkstuin en ben rond de 1200 per jaar kwijt aan huur, verzekering, water en elektra. Dit jaar zet ik geen groenten omdat ik straks langere tijd weg ben uit NL, maar ik heb er ook mijn vogels en we recreëren er ook. Tevens is het voor mij ook een preppers gebeuren voor opslag en uitwijk als ik in NL ben.

 

Puur een moestuin kost veel minder en er zijn zat alternatieven te bedenken zoals wat op je balkon laten groeien, verticale tuin, m2 tuintjes, voor je ramen, op je dak, ergens in het wild etc. etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een volkstuin en een moestuin zijn twee verschillende dingen.

Een volkstuin staat maar zelden vol met groenten. Eerder een huisje waar je kan relaxen en/of slapen.

 

Volkstuin qua huur kost je honderden euro's per jaar.

Een echte moestuin heb je voor een paar tientjes per jaar.

Ik betaal 25 euro voor meer dan 400 vierkante meter grond.

Zaden kun je gratis krijgen op verscheidene fora.

 

Ik deel dus niet de mening dat je op dezelfde prijs komt van aankopen in de supermarkt.

Op het complex waar ik zit eten de gezinnen het hele jaar door van de tuin.

 

Greener

 

 

Ah dat wist ik niet, of niet over nagedacht, maar dat klinkt wel logisch. Bedankt dat je dit toelicht ter verduidelijking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@FincaInSpanje en @JohnVonSchutz,

 

De kunst is om de voordelen van een volkstuin op je moestuin te krijgen.

Bij ons mag je een huisje plaatsen voor gereedschap e.d.

 

Bij mij is deze schuur voorzien van een houtkachel + slaapmogelijkheid.

Mocht ik ooit onverhoopt mijn huis moeten verlaten ivm een SHTF of een boze vrouw heb ik altijd onderdak.

Een mini BOL in de omgeving voor die paar rotcenten.

 

Ik ben trouwens niet de enige hier.

Er zijn er meer die er meer een volkstuin op na houden alleen ipv sierplanten hebben ze groenten en fruit.

 

Misschien is de moestuin wel dé oplossing voor mensen hier op het forum die een BOL zoeken niet al te ver.

 

Greener

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hierin de buurt zijn veel flats en het stikt hier onderhand van de volkstuintjes.

Afhankelijk van de voorzieningen kun je vanaf 20 euro per jaar een. Lap grond huren van circa 15x20 m. Wel zonder water en stroom.

Water is opzich geen groot probleem, tuinhuis, regenton met een overloop naar een kleine vijver.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier pas een moestuin aangelegd, we hadden al 2 bakken op poten, en een klein kruidentuintje.

De grotere moestuin hebben we bewust aangelegd, om te kunnen anticiperen op mogelijk ontslag (werk in de jeugdzorg).

Dolblij ben ik ermee, zo leer ik veel sneller wat te doen, en wat niet.

Ook een sportschool heb ik niet nodig, werken in de moestuin, en ook meer fietsen houd me nu wel wat fitter.

Hopelijk worden we niet zo arm, dat we de groenten en fruit de moestuin uit moeten kijken :D

 

We hebben geluk, dat we dit hebben kunnen doen, in onze eigen achtertuin, dat realiseer ik me wel, als ik dit draadje doorlees.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...