Ga naar inhoud
GENEGEERD

Innovatieve bijl kop - KLAX


AWOL

Aanbevolen berichten

Wat een interessante en innovatief product is dit! Zou dit wel in de prepshop willen zien! @Simurgh

Zeer handig voor in de BOB, altijd een mes bij je en wat andere tools en indien nodig met een stok vrij gemakkelijk om te toveren tot een bijl.

 

http://www.kleckerknives.com/

KLAX_03_Side__71537.1400903713.1280.1280.jpg.30b3d15a3d7779c22b5f9574f2baf06a.jpg

 

 

En nog een filmpje van de ontwerper waarin de KLAX enigszins gebruikt wordt, het is een kickstarter project.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 65
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik vind het ook een leuk ding, maar wauw wat is hij duur zeg. Zou je dat er voor neerleggen? Zonder zeker te weten dat het goed werkt...

 

Nou ja retail voor de Lumberjack 160$ vind ik nog te doen. Uiteraard zou ik dit pas kopen als duidelijk is geworden dat ze ook werkelijk stevig gebruikt kunnen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind hem leuk. Ik zal er volgende week eens een paar maken. Deze is 8 mm. dik en ca. 340 gram zwaar. Is dat genoeg om mee te hakken?

 

Als je maar 8mm dik bent, dan heb je bij m4 ,2mm vlees of bij m6 ,1 mm aan iedere kant. en aan het ontwerp gezien komt alle kracht op het schroefdraad. vraag me af of dit dan nog werkt na een dagje rossen op boomstammen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je maar 8mm dik bent, dan heb je bij m4 ,2mm vlees of bij m6 ,1 mm aan iedere kant. en aan het ontwerp gezien komt alle kracht op het schroefdraad. vraag me af of dit dan nog werkt na een dagje rossen op boomstammen.

 

Ik deel je gedachte volledig ik zat net te tekenen en zat te twijfelen tussen M6 en M5 ik heb gekozen om M5 te gaan toepassen ivm rest wanddikte.

Overigens boord je voor M6 5 mm. en bij M4 boor je voor met 3,3 mm. De buitenkant van je schroefdraad haalt wel redelijk de buitendiameter van 6 mm. bij M6 en 4 mm. bij M4.

Er is dus niet een volledige verjonging van het materiaal maar toch.

Ik zal er eerst eens 2 maken en daarvan 1 in de KARMA mikken zodat iemand dat ding lelijk kan mishandelen dan zullen we zien of het ontwerp klopt.

 

Ik lees net dat het originele ontwerp M6 heeft... dan neem ik dat maar over

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lewieke

 

Leuk ding geworden. Is de bevestiging gepuntlast op het blad? of aan de achterzijde gelast?

 

[ATTACH=CONFIG]10972[/ATTACH]

 

HEt is gepuntlast op het blad en op het blokje zit draad getapt, waarmee op de achterzijde twee bouten alles extra op z'n plaats houden. Het gewone constructiestaal werd gebruikt. Dat is natuurlijk te zacht, maar voor wat ik er mee wil doen (gebruiken in mijn m2 tuintje) voldoet het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je op de site van de producent kijk staat daar waar de Klax wel en niet voor gemaakt is. Het is een survival bijltje. Niet bedoelt om een hele dag mee op boomstammen te rossen.

 

En wat heb ik aan een bijl waarmee ik niet mag hakken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

The KLAX is not the tool for you if any of the following applies...

- I want to build a log cabin in the woods

- I want to cut up a chord of firewood

- I want to split logs full of knots

- I want to do any job that you would normally use a full sized ax instead of a hatchet

 

If you have the ability and/or means to carry along full sized dedicated tools with you on the road or in the woods, then you should do that instead as those tools will better serve you if you run into trouble,

 

But, if you can't carry all that or you want to be ready to tackle unexpected problems even when you can't take your big tools, then you should consider a KLAX.

 

The KLAX is designed to be a short term solution to many of the problems that you could face either planned or unexpected. It will help you to get through situations where carrying a full set of dedicated tools is just not possible or realistic. Here are a few examples...

- stuck on the roadside in the backwoods and need to build a lean-to for shelter

- injured hiker needs an impromptu travois (stretcher) to be carried to safety

- hiking and need enough wood for a small cooking fire

- hunting and want to make small game traps

- forgot the hammer and need to pound in the tent pegs

- starting the split on a small log without many knots

- need to dig a hole (let's see your multi-tool do that)

 

Dus alles wat je met een goed mes kan dat mag je er mee doen, maar om te hakken is deze "bijl" niet gemaakt. vertel me dan maar een wat het voordeel ervan is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou het erop dat het indekken tov aansprakelijk is.

Ik hou me nooit zo aan regeltjes probeer iig niet al te zeer beperkt te worden erdoor.. als jij door het lezen denkt dat het een onbruikbaar ding is dan laat je het gewoon links liggen.

Ik ben nieuwsgierig of het wat kan zijn en zal proefondervindelijk vast stellen of het wat is..... sluit zeker niet uit dat je er weinig tot niets aan heb maar dan hebben we wel het lolletje gehad van het maken en testen toch?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik hou het erop dat het indekken tov aansprakelijk is.

Ik hou me nooit zo aan regeltjes probeer iig niet al te zeer beperkt te worden erdoor.. als jij door het lezen denkt dat het een onbruikbaar ding is dan laat je het gewoon links liggen.

Ik ben nieuwsgierig of het wat kan zijn en zal proefondervindelijk vast stellen of het wat is..... sluit zeker niet uit dat je er weinig tot niets aan heb maar dan hebben we wel het lolletje gehad van het maken en testen toch?

 

Ik wil wel eens zien wat er gebeurd na een dag rossen op een boomstam, @Tanfana begon erover dat je er niet mee mag hakken. en als dat zo is, omdat het er niet tegen kan is het onbruikbaar.

Snap ook wel dat je er geen 100 jaar oude eik mee omkapt, maar een beetje hufterproof mag je toch wel verwachten, zeker voor die prijs.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ logon 1202

Op zich wel vermakelijk toch een bijlkop waar je niet mee mag hakken? :-)

Zo had ik een pan in de prepshop besteld, bij ontvangst stond er in de gebruiksaanwijzing dat het eigenlijk een RVS lunchbox is en alleen te gebruiken om eten in te stoppen en niet mee te koken.

 

Als je het leuk vind dan mag je er 1 uitproberen als het mij lukt om ze te maken en van mijn part ga je een 100 jaar oude eik te lijf :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil wel eens zien wat er gebeurd na een dag rossen op een boomstam, @Tanfana begon erover dat je er niet mee mag hakken. en als dat zo is, omdat het er niet tegen kan is het onbruikbaar.

Snap ook wel dat je er geen 100 jaar oude eik mee omkapt, maar een beetje hufterproof mag je toch wel verwachten, zeker voor die prijs.

 

Je moet dit meer zien als een kamp bijl denk ik. Bedoeld om kleinere stammetjes mee om te hakken voor een shelter. Om wat hout voor het vuur te verwerken met niet perse een grote diameter. Hij lijkt mij niet bedoeld om grote bomen mee om te hakken, waarom zou je dat ook willen met een bijl die je in je BOB kunt doen. Als je hem in je auto zou hebben om bijvoorbeeld omgevallen bomen te verwijderen van de weg dan kun je beter een goede trekzaag in de auto hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...