Ga naar inhoud
GENEGEERD

Werken aan onafhankelijkheid : vlees


lewieke

Aanbevolen berichten

Als ik het zo een beetje bekijk is mijn salaris de laatste jaren niet echt gestegen terwijl de kosten van levensonderhoud wel flink de hoogte in gingen. Je denkt er wel eens aan. Je wil het beste voor je gezin. Goede eerlijke en gezonde producten op tafel, tegen een betaalbare prijs die ook nog lekker zijn. Hoewel ik er geen studies van heb of grafieken, meen ik me te herinneren dat de prijzen voor kwaliteitsvlees de voorbije 10 jaar ongeveer 50% duurder werden. De slager om de hoek levert perfecte kwaliteit. Alleen is de prijs niet zo perfect, dat zou beter moeten kunnen.

 

Zelf een koe of varken houden is niet aan de orde. Mijn echtgenote gebruikt al haar veto tegen kippen, kalkoenen en konijnen. Misschien als de nood aan de man komt overweeg ik weer enkele konijnen en kippen. Voorlopig is dat alvast niet aan de orde.

 

De doelstellingen die ik voor ogen heb zijn de volgende

 

- gezond en veilig vlees kopen

- tegen een lagere prijs dan de kleinhandelsprijzen

- op een manier die past bij onze manier van leven zonder daarvoor het land rond te rijden.

 

Welke oplossingen vond ik ?

 

- Een lokale handelaar die zijn eigen dieren houdt, grote volumes omzet. Deze wil ik van de week eens testen. De prijzen liggen alvast merkelijk lager dan bij de gewone buurtslager. De kwaliteit, dat moeten we nog even afwachten. Ik doe enkele voorzichtige testjes.

Ik begin met de gewone vleessoorten. De prijs is alvast 30% lager. Een half varken behoort ook nog altijd tot de mogelijkheden en kost momenteel 3.5€/kg. Dat lijkt mij een eerlijke prijs voor veilig vlees.

http://www.cpsvleeshalle.be/nl/producten/vlees-1/assortiment-1/varkensvlees/12-varken.htm

 

- Een mogelijkheid om bij een bedrijf dat ambachtelijke hammen droogt ham aan te kopen. Super lekker. Niet echt goedkoop, wel lekker en met de smaak van vroeger. Dit wil ik binnenkort eens uittesten. 45€ voor 3 kg gedroogde ham. Als ik 'm ook nog zelf rook weet ik ook zeker dat er geen rommel aan wordt toegevoegd. Het water komt me al in de mond.

http://vanhoeproducts.com/gedroogde-en-gerookte-st-eloy-ham/st-eloy-hesp-gedroogd/st-eloy-ham-1-2-stuk-gedroogd-ontbeend.html

 

- De mogelijkheid om een koe te 'crowdfunden'. Alles wordt netjes thuis geleverd. Gecontroleerd en veilig vlees tegen 13.20€/kg. Voor rund. Dat lijkt me aantrekkelijk voor pure beef.

http://www.deeleenkoe.be/

 

Wat denken jullie hier over ? Ik ken er weinig van, we gaan tot op vandaag gewoon naar de slager. De geleverde kwaliteit is top, misschien toch een mogelijkheid tot besparing. Hopelijk niet ten koste van de kwaliteit. Hebben jullie nog tips en tricks ?

 

Zelf ken ik nog enkele varkensboeren waarvan ik weet dat ze wel eens een varken verkopen. Vaak zijn dat dieren die zonder aanwijsbare reden in de stal doodvielen. Ze worden gevild en ingevroren. Dat is niet het soort voeding wat ik zoek. We willen veilig, lekker, gezond vlees tegen een eerlijke prijs. Door de hoge prijs lijkt een flinke besparing hier wel mogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Dat wordt lastig, vooral eerlijk is de laatste jaren toch een probleem. Als je voor een goede prijs wit gaan, dan moet je rechtstreeks bij een slachthuis of vleesverwerker kopen. Zo haalde ik vroeguh mijn kip bij een verwerkend bedrijf voor 2-2,50€ de kilo. Ook had ik een adres voor mijn succade (rundvlees waarvan je stoofvlees kunt maken). Het probleem is dat net als in de winkel en bij de slager dat je niet weet wat je koopt. Die lokale handelaar is misschien nog de beste optie.

 

Misschien kun je toch het veto van je vrouw heroverwegen door afspraken te maken. Je kunt de dieren houden, maar laat het slachten over aan iemand anders tegen een vergoeding (deel van het vlees). Alleen dan weet je precies wat je eet. Dus 1x in de zoveel tijd je vriezer vullen met je eigen dieren. Dan weet je in ieder geval wat je eet, maar ook hebben de dieren een goed leven gehad (dat argument werkt goed bij vrouwen;)).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuwe Europese regelgeving maakt het kopen van vlees bij slager en slachter niet beter...

 

 

'Kans op vlees zieke dieren in supermarkt'

 

Het risico dat vlees van zieke dieren ongemerkt de supermarkt bereikt, is toegenomen door nieuwe Europese regelgeving voor controles. Daarvoor waarschuwen Britse inspecteurs, meldde de BBC dinsdag.

Slachters mogen door de nieuwe regels varkenskarkassen niet meer opensnijden om het vlees te controleren op onder meer gezwellen of bedorven stukken. Dat moet de verspreiding van schadelijke bacteriën voorkomen. De Europese werkgemeenschap voor voedselinspecteurs en consumentenbescherming (EWFC) zegt dat de kans daardoor groot is dat bijvoorbeeld gezwellen in de rompen niet worden gezien en dus ook niet weggesneden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje

 

In onze streken zijn er veel dingen die niet werken of in slechte staat zijn. Er zijn ook nog een paar dingen die wel redelijk functioneren. Je kan ze op één hand tellen. Maar grosso modo is het : geneeskunde, onderwijs en voedselveiligheid. Al de rest is ruk. Maar wat voedselveiligheid betreft ben ik er zeker van dat dit redelijk naar behoren werkt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nieuwe Europese regelgeving maakt het kopen van vlees bij slager en slachter niet beter...

 

 

'Kans op vlees zieke dieren in supermarkt'

 

Het risico dat vlees van zieke dieren ongemerkt de supermarkt bereikt, is toegenomen door nieuwe Europese regelgeving voor controles. Daarvoor waarschuwen Britse inspecteurs, meldde de BBC dinsdag.

Slachters mogen door de nieuwe regels varkenskarkassen niet meer opensnijden om het vlees te controleren op onder meer gezwellen of bedorven stukken. Dat moet de verspreiding van schadelijke bacteriën voorkomen. De Europese werkgemeenschap voor voedselinspecteurs en consumentenbescherming (EWFC) zegt dat de kans daardoor groot is dat bijvoorbeeld gezwellen in de rompen niet worden gezien en dus ook niet weggesneden.

 

als jij een betere oplossing hebt die en geen schadelijke bacterien verspreid en de rest kunnen controleren tegelijk

dan horen ze dat heel graag vermoed ik

 

zoiezo is het een tendentieuze titel

want je hebt altijd een bepaald risico

en gezwellen, bedorven stukken en bacterien zijn ALTIJD een risico op grote schaal is het altijd moeilijk om te zeggen wat beter is dan een andere optie

 

jouw intro had moeten zijn Nieuwe Europese regelgeving verwisselt risico bij het kopen van vlees bij slager of slachter

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje

 

In onze streken zijn er veel dingen die niet werken of in slechte staat zijn. Er zijn ook nog een paar dingen die wel redelijk functioneren. Je kan ze op één hand tellen. Maar grosso modo is het : geneeskunde, onderwijs en voedselveiligheid. Al de rest is ruk. Maar wat voedselveiligheid betreft ben ik er zeker van dat dit redelijk naar behoren werkt.

Dat ligt eraan waar je de lat van aanvaardbaar legt...
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stuudje

 

In onze streken zijn er veel dingen die niet werken of in slechte staat zijn. Er zijn ook nog een paar dingen die wel redelijk functioneren. Je kan ze op één hand tellen. Maar grosso modo is het : geneeskunde, onderwijs en voedselveiligheid. Al de rest is ruk. Maar wat voedselveiligheid betreft ben ik er zeker van dat dit redelijk naar behoren werkt.

 

Zelfs na de paardenvleesschandalen denk je dat het wel goed zit met de voedselkwaliteit? Iemand die bij een slachthuis werkte vertelde me dat je niet wil weten hoe de dieren daar geslacht worden en 'geschikt' gemaakt voor consumptie. Gezwellen, zweren e.d. blijft er gewoon in. Echt fris is ons vlees niet. En dan begin ik nog niet wat er in onze andere etenswaren aan verkeerde e-nummers wordt gedrukt (nee, inderdaad, niet alle e-nummers zijn slecht).

De voedselkwaliteit is beter dan in heel veel landen, maar dat wil niet zeggen dat het top is. Er is denk ik echter ook nog heel veel onwetendheid bij de consument over wat er allemaal met ons eten gebeurt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paar opmerkingen:

-Ik heb het idee dat vlees niet echt duurder is geworden de afgelopen 30 jaar, eerder goedkoper. Kwaliteit is navenant minder geworden.

-Vlees heb je niet echt nodig om te (over)leven.

-De beste manier om te besparen is minder tot heel weinig of helemaal niet meer vlees te eten.

-Productie van vlees neemt ontzettend veel energie itt plantaardige voedselbronnen. Het is dus qua ecologische/economische footprint een van de minst efficiënte basisvoedingsmiddelen. Er zijn alternatieven die efficiënter zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik haal ca. 3x per jaar ± 40-45 kg vlees bij boek Henk in Gouda:

http://www.deveerstalhoeve.nl/winkel/index.php?option=com_content&view=article&id=6&Itemid=7

 

Henk fokt zijn vee zelf zonder gebruik van krachtvoer en elke 4-6 weken wordt er een koe geslacht. Omdat ik redelijk 'grootafnemer' ben, krijg ik de tong, lever en staart vrijwel altijd geheel mee. Buiten het feit dat je weet wat je eet, is de kwaliteit vele malen beter dan wat je in de supermarkt of bij de slager koopt.

 

Kip komt bij boer John uit Oudewater vandaan. Hij heeft een flink weiland met enkele honderden vrije uitloop kippen. Na ca. 12 weken worden ze geslacht door een slager in Breda, en heb je voor €7 per kg prachtig biologisch kippenvlees.

 

http://www.ruigeweidekip.nl/index.php?cmd=2&id_content=1&viewpic=viewtopic

 

De processen zullen niet zo gecontroleerd zijn als de EU voorschrijft, maar eerlijk gezegd houdt me dat niet heel erg bezig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paar opmerkingen:

-Ik heb het idee dat vlees niet echt duurder is geworden de afgelopen 30 jaar, eerder goedkoper. Kwaliteit is navenant minder geworden.

-Vlees heb je niet echt nodig om te (over)leven.

-De beste manier om te besparen is minder tot heel weinig of helemaal niet meer vlees te eten.

-Productie van vlees neemt ontzettend veel energie itt plantaardige voedselbronnen. Het is dus qua ecologische/economische footprint een van de minst efficiënte basisvoedingsmiddelen. Er zijn alternatieven die efficiënter zijn.

Voor zover ik begrijp is minder of geen vlees eten geen optie voor lewieke. Het gaat erom dat hij goedkoper vlees wil ;-)

Goed vlees is wel degelijk duurder geworden de afgelopen 30 jaar. Dan heb ik het niet over de kilo knallers maar over vlees bij de (keur)slager vandaan. Dus geen supermarkt rommel.

 

Mijn broer werkt in een slachtbedrijf en hij eet (net als wij) vlees uit de slachterij waar hij werkt. En geloof me, als dat vlees niet deugde, dan had hij en ook wij het niet gegeten.

 

Wat je eventueel kunt doen @lewieke is kijken wanneer er noodslachtingen plaats vinden in de slachterij. Het gaat dan om gewonde dieren, dus geen zieke dieren, die per direct geslacht moeten worden. Dan heb je dus idd goed vlees voor een lage prijs. Wij kopen dan meestal biefstukjes voor minder eurotjes per kilo dan in de supermarkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag een testje gedaan met de lokale groothandel/veeboer.

 

Een paar prijzen vergeleken :

 

gemengde worst : 6.75€/kg

brochettes rund : 13€/kg

kippeboutjes gemarineerd 7€/kg

 

Eerste keus biefstuk - rumpsteak 9.75€/kg

 

Dat lijken me heel redelijke prijzen voor kwaliteitsvlees.

 

We gaan daar in het vervolg nog en die handelaar bevindt zich op 500m van mijn woning. Ze verkopen vooral in grotere hoeveelheden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

@lewieke, ik koop mijn vlees bij een oud collega, hij houd zelf runderen(blonde aguitaines).

ik koop dan 25 kg in een keer voor €8,90 de kg. Vooraf kan ik het rund bekijken in de stal. Vleesoorten: sucade, braad en stooflappen, bieflappen, biefstuk, kogelbiefstuk, rollade, haasbiefstuk, tataar, gehakt, schenkels, soepvlees, rosbief, runder worsten, zelfgemaakte hamburgers en soms ossestaart.

in de winter staan op stroo in de stal en in het seizoen lopen ze op dijken en in natuurgebieden, het enigste wat ze niet l100% biologisch maakt dat ze geen ofcieel biologisch gekeurd voer krijgen. Maar ja ik vind het top.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf ga ik altijd naar de kaasboer. Die heeft kaas, melk en eieren dus ook koeien en kippen... Nadat ik er wekelijks mijn verse producten koop en er vertrouwen is kan ik er nu ook hele kippen krijgen van kippen die zelf geslacht worden. Hebben altijd op het erf vrij rondgelopen en de beste referentie, de boer eet ze zelf ook graag ;-)

 

Wellicht zit er ook zo'n boerderij bij jou in de buurt?

 

Voor groente doe ik overigens hetzelfde, gewoon naar de kas rijden en kistje spullen kopen. Scheelt geld en de kwaliteit is beter aangezien de teler ook aan jou meer verdient dan aan de groothandel. Al moet ik er wel bij zeggen dat de kosten van de auto door de baas worden vergoed...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat doe ik ook, alleen voor bijna 5 euro de kilo minder. Het betreft dan wel een pakket van 25 kg, dit moet je thuis ook wel kwijt kunnen natuurlijk. Benodigde ruimte tafelmodel vriezer met 3 laden zit compleet vol. Kijk en vraag goed rond je heen aan de mensen die je kent uit je buurt of die al meedoen aan zoiets. Of ga langs bij de boer met vleeskoeien en vraag er gewoon naar of hij ook paketten maakt. Bovendien kan je dan ook zien wat je krijgt, als het dier daar rondloopt. Verdiep je ook een beetje in het soort rund , want daar zit ook nog verschil in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Vandaag bij de Keuringsdienst van Waarde: Lamsvlees een nieuw schandaal.

 

40% van het gekochte vlees bleek kalkoen (dus geen lam) en 1 was zelfs een mengsel van kalkoen met ander vlees. Een lam wordt op 6-8 maanden geslacht en na 1 jaar krijgt het vlees een sterke bijsmaak en kost het dus de helft (SCHAAP dus). Bij supermarkt Deen werd door een kenner duidelijk schaap verkocht als lamsvlees.

 

http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2015/afleveringen/16-04-2015

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij komt dat deels omdat mensen de (stank) geur van schapenvlees niet lekker vinden. Ik weet waarover ik spreek, in mijn jeugd aten we thuis schapenvlees en paardenvlees,

dit omdat mijn moeder toen de overtuiging had dat daarin het minst werd 'gefoefeld'...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij komt dat deels omdat mensen de (stank) geur van schapenvlees niet lekker vinden. Ik weet waarover ik spreek, in mijn jeugd aten we thuis schapenvlees en paardenvlees,

dit omdat mijn moeder toen de overtuiging had dat daarin het minst werd 'gefoefeld'...

 

Klopt, een lam (jong schaapje) heeft die geur nog niet, maar zodra het beestje ouder wordt dan 7-8 maanden dan wordt de structuur van het vlees veel taaier en gaat het vlees een onaangename geur krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...