Ga naar inhoud
GENEGEERD

Komt Europa zonder Russisch gas te zitten??

Gast DickBerts
 Share

Recommended Posts

Gast DickBerts

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3672833/2014/06/16/Gazprom-dreigt-gaskraan-Oekraine-over-aantal-uur-dicht-te-draaien.dhtml

De onderhandelingen tussen Oekraine en Gazprom zijn mislukt. Over een paar uur draait Gazprom de gaskraan naar Oekraine dicht. Veel Russisch gas vindt via Oekraine zijn weg naar Europa. Komt Europa nu ook zonder Russisch gas te zitten?

http://rt.com/business/166084-gas-talks-no-deal/

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast ghostwhiper

Ik denk niet dat Rusland het risico wil lopen dat ze echt heel Europa tegen zich wil krijgen. (Doel op de landen die afhankelijk van Russisch gas zijn)

Het intereseert ze in Den Haag waarschijnlijk weinig dat ze het in ukraine koud hebben maar zodra de 2 de kamer koud word dan gaat er echt wel wat gebeuren.

Waar ik wel bang voor ben is dat de gasleiding aangevallen gaat worden en dat op die manier de aanvoer stil komt te liggen

Link naar reactie

Ik denk dat de Russen uiteindelijk alleen maar zichzelf hiermee in de vingers snijden. EU is op de achtergrond al hard op weg niet meer afhankelijk te zijn van Russisch gas. Zeker wanneer ze de gaskraan ook daadwerkelijk dichtdraaien, zal dat in een stroomversnelling gaan.

De Russen zijn al lang bezig om de gasstroom de andere kant op te leiden, richting China. En na wat de EU begonnen is in de Ukraine en handelsbeperkingen zal je niet raar moeten kijken als de kraan ook echt dicht gaat . Rusland heeft niemand nodig, vergeet niet hoe rijk dat land is en hoe groot. Dat er geen grote winst meer gemaakt wordt zal bij bepaalde mensen zeer doen maar ook die zullen dat overleven.

En als de ISIS aan de anderekant ook nog eens de olie verminderd kan het wel eens een hele koude kermis worden waarvan Europa thuis komt.

aanvulling: Of Europa het red zonder gas uit Rusland?? vast wel. maar raporten over dat we zonder kunnen, dat Nederland zichzelf kan voeden, enz kan je met een brok Zout nemen, over de Betuwelijn werd geraporteerd: iedere 6 minuten een trein richting Duitsland. Maar als je langs de lijn rijdt kom je soms het hele stuk tussen Ewijk en Gorichem geen trein tegen..........

Link naar reactie

Rusland heeft de kraan beperkt dichtgedraaid.

Er komt door de Oekraïnse gasleiding alleen nog voldoende gas die beschikbaar gesteld moet worden voor de rest van Europa.

Oekraïne zelf dient voortaan vooruit te betalen als ze nog gas willen.

http://mobiel.nu.nl/algemeen/3803230/gasoverleg-oekraine-en-rusland-mislukt.html

Krijgt vast nog een staartje....

Link naar reactie

En zo is de slechte verstandhouding met de Oekraine toch de ultieme smoes voor Putin, om het gas naar t westen af te knijpen.

Vooraf zo helemaal uitgedacht, of toevallig ?

Ik denk t 1ste, en als de Oekraine "per ongeluk" dan ook nog een aanslag op een leiding pleegt, dan is het een grote sorry van Putin naar t westen, met:

Hier kan ik ook niets aan doen, en blijven eventuele westerse sancties eerder uit, denk ik dan zo.

Hebben die flapdrollen in Brussel ook gelijk weer de ultieme smoes naar de europese burgers: Nee, volk, hier kan Poetin niets aan doen, dus we nemen geen sancties. Gaan jullie maar bomen kappen, om te kunnen koken.

By the way, wij hebben hier in Brussel besloten, dat het gebruik van niet goedgekeurde zaden, strafbaar word.

Link naar reactie

Vergeet je niet dat niet Putin maar het "westen" dit spel begonnen is?

Ben geneigd te zeggen: nee natuurlijk niet, het westen heeft genoeg geprovoceerd. Dat is ook wat mijn gevoel zegt.

Maar inmiddels is het bijna niet meer te duiden, waar t westen ophoud, en waar de rest zich bevind.

Rusland is ook niet heilig, gedragen zich ook nogal westers, naar mijn bescheiden mening.

Of de drijfveren van Rusland nou zo integer zijn..............

Hoe dan ook, de burgerbevolking waar dan ook is altijd de klos.

De grote schakers spelen hun spel, nietsontziend.

Link naar reactie

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3672833/2014/06/16/Gazprom-dreigt-gaskraan-Oekraine-over-aantal-uur-dicht-te-draaien.dhtml

De onderhandelingen tussen Oekraine en Gazprom zijn mislukt. Over een paar uur draait Gazprom de gaskraan naar Oekraine dicht. Veel Russisch gas vindt via Oekraine zijn weg naar Europa. Komt Europa nu ook zonder Russisch gas te zitten?

http://rt.com/business/166084-gas-talks-no-deal/

Als de Oekraiene het gas wat voor Europa is bedoeld gaat gebruiken voor hun eigen, dan denk ik dat we een probleem gaan krijgen. En eerlijk gezegt zie ik dat bij de eerste de beste strenge winter wel gebeuren. De Oekrainse regering heeft tenslotte de verplichting om voor zijn bevolking te zorgen. Niet dat ze dat op dit moment echt doen met al dat geweld tegen de eigen burgers.

Link naar reactie

Ben geneigd te zeggen: nee natuurlijk niet, het westen heeft genoeg geprovoceerd. Dat is ook wat mijn gevoel zegt.

Maar inmiddels is het bijna niet meer te duiden, waar t westen ophoud, en waar de rest zich bevind.

Rusland is ook niet heilig, gedragen zich ook nogal westers, naar mijn bescheiden mening.

Of de drijfveren van Rusland nou zo integer zijn..............

Hoe dan ook, de burgerbevolking waar dan ook is altijd de klos.

De grote schakers spelen hun spel, nietsontziend.

het westen heeft gewoon NEO Nazi's aan de macht geholpen om hun eigen politieke agenda door te duwen, ik zeg niet dat Putin onschuldig is, maar het is niet de Russiche regering die hun leger opdracht geeft om op de eigen bevolking te vuren.

• Leuk 1
Link naar reactie

Rusland leverde vorig jaar 162 miljard kubieke meter gas aan Europa en Turkije en voorzag daarmee in ongeveer een derde van de vraag naar gas in Europa. De helft van het gas werd getransporteerd via Oekraïne. Het grootste gedeelte daarvan gaat naar de Oost Europese landen. Nederland en België zullen naar verwachting niet of nauwelijks hinder ondervinden.

Nederlandse huishoudens en mkb'ers gebruiken voor verwarmen en koken op dit moment nog uitsluitend aardgas uit het Groningse veld. Zij zullen er weinig last van hebben. Daarnaast is Nederland een productieland en heeft het aanzienlijke reserves. BRON

Europa haalt gemiddeld een kwart van het gas dat het gebruikt om huizen te verwarmen, te koken en fabrieken te laten draaien, uit Rusland. Hoe oostelijker, hoe groter de afhankelijkheid. De Baltische staten en Bulgarije zijn voor hun gasimport 100 procent afhankelijk van de Russen. Alleen Groot-Brittanië, Ierland, Denemarken, Spanje en Portugal nemen geen Russisch gas af. Wat niet wil zeggen dat zij buiten schot blijven als Moskou de kraan dichtdraait: de Europese gasmarkt is onderling sterk verbonden. BRON

Daarnaast is Gazprom nu bezig met het vinden van alternatieve routes naar de EU (dus niet via Oekraïne) en Turkije.

Maar dan lees ik ook weer: Als Moskou aan de Oekraïense gaskraan zou draaien, zou dat onmiddellijk gevolgen hebben voor Europa. Er is simpelweg geen mogelijkheid om via deze route Europa te blijven bedienen en tegelijkertijd Oekraïne af te knijpen. BRON

Maarja, dan gooien de VS en de idioten in de EU weer roet in het eten: Miller heeft niet veel mogelijkheden om zijn belofte aan Europese consumenten waar te maken. De meest voor de hand liggende transportmethode is de Russische zogeheten Nord Stream-pijplijn die door de Baltische Zee loopt maar ook daar gelden beperkingen omdat een derde van de capaciteit van de pijplijn beschikbaar moet zijn voor derden.

De South Stream-pijplijn, van Rusland via de Zwarte Zee naar Bulgarije en Oostenrijk loopt, biedt momenteel weinig soelaas. De Europese Commissie heeft Bulgarije gevraagd de werkzaamheden aan de pijplijn op te schorten om te kunnen onderzoeken of het project aan Europese wetgeving voldoet. De VS waarschuwden Bulgaarse bedrijven die bij de bouw betrokken zijn voor mogelijke sancties.

De berichtgeving aangaande de hoeveelheden, mogelijkheden en alternatieven lopen zo enorm uiteen, dat er geen touw meer aan vast te knopen is.

Link naar reactie

Beperkingen qua EU wetgeving kan heel snel verdwijnen als de regering dat wil (of Bulgarije steekt gewoon vinger op naar Brussel). Bedrijfje oprichten dat als derde fungeert om toch genoeg russisch gas door die nord-stream pijplijn te pompen is ook niet moeilijk. "Men" moet alleen willen en dat is het lastige, er is besloten dat Rusland de boze boeman is in dit verhaal. En dat terwijl het enkel gaat om een afspraak die Gazprom keurig is nagekomen, maar waarbij de andere partij vertikt om te betalen. Tot aan naar de rechter willen aan toe. Dat Gazprom vervolgens zijn klant onbetrouwbaar acht en dus betaling vooraf wenst is niks raars aan. Die hebben ook kosten, het is geen filantropische instelling.

Link naar reactie

Maarja, dan gooien de VS en de idioten in de EU weer roet in het eten: Miller heeft niet veel mogelijkheden om zijn belofte aan Europese consumenten waar te maken. De meest voor de hand liggende transportmethode is de Russische zogeheten Nord Stream-pijplijn die door de Baltische Zee loopt maar ook daar gelden beperkingen omdat een derde van de capaciteit van de pijplijn beschikbaar moet zijn voor derden.

De South Stream-pijplijn, van Rusland via de Zwarte Zee naar Bulgarije en Oostenrijk loopt, biedt momenteel weinig soelaas. De Europese Commissie heeft Bulgarije gevraagd de werkzaamheden aan de pijplijn op te schorten om te kunnen onderzoeken of het project aan Europese wetgeving voldoet. De VS waarschuwden Bulgaarse bedrijven die bij de bouw betrokken zijn voor mogelijke sancties.

De berichtgeving aangaande de hoeveelheden, mogelijkheden en alternatieven lopen zo enorm uiteen, dat er geen touw meer aan vast te knopen is.

Je vraagt je wel af waarom alle alternatieve tegengewerkt worden, Amerikaheeft geen last als hier de gaskraan dicht gaat.

Link naar reactie

Je vraagt je wel af waarom alle alternatieve tegengewerkt worden, Amerikaheeft geen last als hier de gaskraan dicht gaat.

Mijns inziens de juiste vraag !

Altijd bedenken wie heeft er voordeel bij ?

Wat nu precies het voordeel is voor de westerse wereld (Amerika en consorten), kan ik niet 1, 2, 3 bedenken, want dan kom je in complotheorieen, en het eventuele vooropgezette plan van de "elite".

Maar chaos veroorzaken, met behulp van deze kwestie, is zeer wel mogelijk, mijn bescheiden mening.

Misschien weet iemand hier nog andere "voordelen" ?

Link naar reactie

Wassie toen al dicht? Damn...

Yup, maar ze verwaxhten wel dat Oekraïne de gas voor de rest van Europa door blijft voeren ;)

Rusland heeft de EU gewaarschuwd voor mogelijke verstoringen van de gasvoorziening via Oekraïne. Het kan tot tekorten leiden voor andere Europese landen als Oekraïne gas dat het moet doorvoeren, voor eigen gebruik aanwendt.

Link naar reactie

Kaartjes van de diverse gasleidingen, incl kaartje van Ukraine.

http://www.eegas.com/maps.htm

Volgens dit kaartje (uit Maart over de Krim) hebben vooral Duitsland, Frankrijk en Italie hier last van.

http://www.businessinsider.com/heres-one-economic-reason-russias-invasion-of-crimea-pulls-in-europe-2014-3

Of ze hebben het Oekrainse gas al verkocht aan China http://www.washingtonpost.com/blogs/worldviews/wp/2014/05/21/map-what-the-epic-china-russia-natural-gas-deal-looks-like/

Mooi achtergrond artikel

In Einstein's words: "The definition of insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results."
http://www.theguardian.com/environment/earth-insight/2014/jun/16/blowback-isis-iraq-manufactured-oil-addiction
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...