Ga naar inhoud
GENEGEERD

Communiceren zonder internet als de overheid het platlegt.


lewieke

Aanbevolen berichten

cb is niet geschikt voor verbindingen van meer dan een kilometer of 20, met een goede antenne. Packet modems zijn daarbij nog eens sloom als dikke poep door een dun rietje. Een spraakverbinding is een stuk nuttiger.

 

Cb is leuk voor lokaal gebruik; lange afstand is onbetrouwbaar en afhankelijk van propagatie condities (lees: Zonneactiviteit en de effecten daarvan op de atmosfeer). Praten met 2000 km verderop is vaak makkelijker dan 100 km verderop. de 27 mhz band is simpelweg niet geschikt voor betrouwbare lange afstand verbindingen. daarvoor heb je dure ham radio's nodig met de bijbehorende vergunningen en training.

 

Gebruik cb waar 't voor bedoeld is, lokale communicatie tussen mensen in je groep; niet meer dan zo'n 5 km afstand.

pardon? ..............
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wat? Da's gewoon een feit. Let op 't woordje betrouwbare.

 

Voor lange afstandsverbindingen over CB heb je propagatie (ookwel bekend als condities of skip) nodig; die is er lang niet altijd en dus kan je er niet op vertrouwen dat die verbindingen beschikbaar zijn. Onbetrouwbaar dus voor lange afstandsverbindingen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het meest betrouwbare is een kabel. Laten de kabels die nu gebruikt worden in de handen zijn van ISP's/telecombedrijven/netwerkbedrijven.

Wil je een nieuw globaal netwerk, zal je die kabels moeten gebruiken, of nieuwe moeten aanleggen.

 

Een lokaal netwerk aanleggen is niet moeilijk. Kwestie van kabels, of wifi routers/acces points pakken, switches pakken, en aansluiten. IP adressen/DHCP server instellen, en draaien.

Nee, facebook werkt dan niet. Die server staat in de USA. Daar heb je dan geen verbinding mee. Dan zelf een server opzetten, of de Hyves server onder het stof vandaan trekken, en lekker gaan Hyven.

Mensen gebruiken het internet, zonder ook maar 1 seconde te kijken hoe het eigenlijk werkt. Maar wel janken als het niet werkt.

 

Vroeger hadden we niet eens internet....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet ik Kans en @12gauge.... Alsnog bedankt voor jullie reactie. Ik had gehoopt op een meer out of the box reactie die mogelijk bruikbaar zou kunnen zijn...:D

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er specifieke zenders waren die met weinig wattage toch flinke afstanden konden overbruggen. Met name mobiele zenders....

 

Bedoel je dit?

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/WiMAX

 

Met wimax kan je redelijk eenvoudig op 15 Km uitkomen (ik heb het in de praktijk toegepast)

Momenteel ben ik bezig (hobby, niet bedrijfsmatig) met het opzetten van een redelijk stabiel wifi netwerk voor een camera en beveiliging systeem die bestaan uit raspberry Pi met camera en motion

(zoiets als dit: http://www.raspberrypi.org/turn-your-pi-into-a-low-cost-hd-surveillance-cam/)

 

Zonder enige vorm van internet is het vandaag de dag mogelijk om een betrouwbaar http://nl.wikipedia.org/wiki/Vermaasd_netwerk op te bouwen

Het is geen enkel probleem om hier voip of bestandsoverdracht over te laten lopen.

 

Maar het is uiteraard een probleem om dit netwerk te gaan bouwen tijdens een SHTF

 

Persoonlijk zou het me niets verbazen dat we over een jaar of 5 de beschikking zullen hebben over een 2e "vermaasd netwerk" naast het internet.

Het mooie van dit 2e netwerksysteem is dat het redelijk eenvoudig op te zetten is, maar op dit moment is het nog een jaartje of 5 te vroeg.

 

Als je de kaart van Nederland bekijkt dan is de afstand tussen de meeste dorpen / steden onder de 10 KM.

Ik weet niet of iemand in staat is om met alle geo- coördinaten van alle plaatsen in Nederland een afstandstabel te maken van de maximale afstand?

@f150 misschien?

Het is wel een mooie rekensom om te kijken hoeveel mensen je nodig heb om 80% van Nederland dekkend te krijgen

Als je uitgaat van een redundant systeem (dus 1 zender minimaal naar 2 ontvangers) denk ik dat je onder de 2200 knooppunten uitkom (even snel uit het hoofd)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met wifi/wimax kan je goed dorpen/steden verbinden.

 

Yagi, 2.4Ghz schotel/paneel, of zelfbouw Pringles antenne, met een goede (1W of meer, nu illegaal voor consumenten, met vergunning mag het wel) versterker, haalt een redelijke afstand.

Max. legale zendvermogen met standaard antenne (0dB) is 100mW voor wifi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

lol, Hyves... heb je die troep wel eens gezien in 't datacentrum? Wat moet die code extreem smerig geschreven zijn; het kleine stukje van de Hyves infra die ik gezien heb was al meer dan 20 racks vol met hardware en voor zover ik weet was dat slechts 1 van de locaties. Nee.. Hyves onder 't stof vandaan halen is een slecht plan :p

 

Overigens heeft Facebook ook gewoon een deel van z'n infra in Europese datacenters staan, onder andere hier in Zweden in Luleå.

 

En dat we vroeger niet eens internet hadden is natuurlijk totaal niet relevant...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaaaaa ha ha ha ... ha ....... ha.

 

*kuch*noodnetwerk.nl*kuch*

 

In eerste instantie is het noodnetwerk bedoeld om mensen met elkaar te verbinden tijdens calamiteiten. Maar ik ben zelf ook altijd aan het experimenteren met data transmissie over de ether. Hierbij zou het ether-internet verhaal ook precies tussen passen. Er zijn al heel veel bestaande technieken die wij als burgers kunnen toepassen om een degelijk netwerk op te zetten. Zoals Wodan al aangeeft blijft dit wel gevoelig voor stoorzenders. de verbinding naar het internet zou dan eventueel via buitenlandse aansluitingen kunnen lopen.

 

er is nog veel uit te zoeken op dit gebied en ik werk hier meer dan graag aan mee. Het grootste probleem is de investeringen die het vraagt qua apparatuur en tijd.

 

In de jaren 80 had men aan boord van schepen Telex over Radio, TOR. Volgens mij ging dat op een heel lage frequentie, dus groot bereik en de data pakketjes werden 3 keer achter elkaar verstuurd, waardoor het bijna altijd volledig overkwam. Ik heb geen idee of die techniek nog bestaat of gebruikt wordt.

 

Wiki

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Enki

Zonder internet. Daar hebben we het toch over. Voor het internet overleefden we ook.

Ja, we wisten niet wat er aan de andere kant van de wereld gebeurde als er niemand vanuit daar wat vertelde via de radio/tv.

Zo was dat nou eenmaal.

Dat de jeugd tegenwoordig met de handen in het haar zit als WhatsApp het even niet doet..

Dat de hele samenleving er nu afhankelijk van is geworden...

 

Ik zie ze wel eens WhatsApp'en, naast elkaar op de bank. Niet alleen met vrienden ergens anders, maar ook met elkaar.

Ze zeggen amper een woord en alles gaat via dat schermpje.

 

Wall-E toestanden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is onrealistisch om te denken dat een Europese overheid het internet plat zal leggen. Naast 't feit dat de overheid niet de toegang heeft tot de netwerken om dat te kunnen, zouden ze daarmee 't land zware economische schade toebrengen. Verregaande censuur door de providers, opgelegd door de overheid, is veel realistischer. Daarbij blijft 't internet op zich gewoon werken, alleen wordt er een hoop nieuws weggehouden van 't publiek.

 

Gebruik maken van de internet infrastructuur en daarbij er vanuit gaan dat zaken als DNS filtering realistische aanvallen vanuit de overheid zijn (net als de piratebay blokkades bijvoorbeeld), is er nog steeds een hele hoop te doen via netwerken als Tor en hidden services.

 

Een ramp waarbij 't internet landelijk (of erger) plat ligt, is een ramp waarbij een "prepper-net" het ook echt niet meer doet. Een netwerk opbouwen naast 't huidige internet is redelijk onzinnig; denken dat je met WiFi verbindingen tussen steden gaat opzetten is onrealistisch. Het biedt niet de bandbreedte die voor zulke backhaul verbindingen nodig is.

 

Maak gebruik van 't bestaande internet waar mogelijk en bouw hier een laag overheen, ga niet 't internet opnieuw uitvinden, dat is gedoemd tot falen.

 

Lokale netwerkjes buiten internet om, okee, kan handig zijn; maar uiteindelijk ga je toch echt met routering te maken krijgen en met enig gebruik van betekenis zijn die mesh netwerken ook binnen de kortste keren overbelast. Ik weet niet hoeveel mensen hier OSPF, BGP4 of ISIS spreken en de hardware hebben om zo'n netwerk op te zetten, maar ik gok dat 't op 1 hand te tellen is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook niet mijn intentie om een 2de internet netwerk op te zetten. Maar puur gericht op communicatie, en dan is een simpele vorm van email al erg fijn. dat zijn al bestaande technieken.

@Charlie ik heb onlangs wat WEFAX berichten uit de lucht geplukt op de lage frequenties (weerkaarten voor scheepvaart) en dat wordt nog steeds gebruikt. Vergis je niet. daar staan zenders achter van minimaal 10KiloWatt. maar die hebben dan ook een bereik tussen de 300km en de ±1000km.

 

Een intranetwerk heb ik al eens eerder een draadje over gestart. Kan handig zijn voor meerdere doeleinden, maar als je afhankelijk bent van je eigen stroom voorziening, is het wellicht niet de moeite waard om dit draaiende te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Martin, zoiets bedoel ik. Alleen ik zoek niet directs iets in data overdracht. Spraak is voldoende.

Hartelijk dank voor je reactie.

 

Bedoel je dit?

 

http://nl.wikipedia.org/wiki/WiMAX

 

Met wimax kan je redelijk eenvoudig op 15 Km uitkomen (ik heb het in de praktijk toegepast)

Momenteel ben ik bezig (hobby, niet bedrijfsmatig) met het opzetten van een redelijk stabiel wifi netwerk voor een camera en beveiliging systeem die bestaan uit raspberry Pi met camera en motion

(zoiets als dit: http://www.raspberrypi.org/turn-your-pi-into-a-low-cost-hd-surveillance-cam/)

 

Zonder enige vorm van internet is het vandaag de dag mogelijk om een betrouwbaar http://nl.wikipedia.org/wiki/Vermaasd_netwerk op te bouwen

Het is geen enkel probleem om hier voip of bestandsoverdracht over te laten lopen.

 

Maar het is uiteraard een probleem om dit netwerk te gaan bouwen tijdens een SHTF

 

Persoonlijk zou het me niets verbazen dat we over een jaar of 5 de beschikking zullen hebben over een 2e "vermaasd netwerk" naast het internet.

Het mooie van dit 2e netwerksysteem is dat het redelijk eenvoudig op te zetten is, maar op dit moment is het nog een jaartje of 5 te vroeg.

 

Als je de kaart van Nederland bekijkt dan is de afstand tussen de meeste dorpen / steden onder de 10 KM.

Ik weet niet of iemand in staat is om met alle geo- coördinaten van alle plaatsen in Nederland een afstandstabel te maken van de maximale afstand?

@f150 misschien?

Het is wel een mooie rekensom om te kijken hoeveel mensen je nodig heb om 80% van Nederland dekkend te krijgen

Als je uitgaat van een redundant systeem (dus 1 zender minimaal naar 2 ontvangers) denk ik dat je onder de 2200 knooppunten uitkom (even snel uit het hoofd)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Martin, zoiets bedoel ik. Alleen ik zoek niet directs iets in data overdracht. Spraak is voldoende.

Hartelijk dank voor je reactie.

 

Als 't puur om spraak gaat en je iets buiten internet wil hebben, is er maar 1 echt serieuze optie: even studeren, amateur radio N-examen ( http://www.agentschaptelecom.nl/sites/default/files/exameneisen-n_0.pdf ) doen en een mooie HAM radio aanschaffen. Met de banden die je dan mag en kan gebruiken kan je best landelijk en verder praten.

 

Eventueel CB, maar reken niet op meer dan een bereik van een paar km, misschien 20 met een deftige antenne.. SOMS dus veel verder maar daar kan je niet van uit gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, ben ook daar me al aan het orienteren. Bedankt voor de tip!

 

Als 't puur om spraak gaat en je iets buiten internet wil hebben, is er maar 1 echt serieuze optie: even studeren, amateur radio N-examen ( http://www.agentschaptelecom.nl/sites/default/files/exameneisen-n_0.pdf ) doen en een mooie HAM radio aanschaffen. Met de banden die je dan mag en kan gebruiken kan je best landelijk en verder praten.

 

Eventueel CB, maar reken niet op meer dan een bereik van een paar km, misschien 20 met een deftige antenne.. SOMS dus veel verder maar daar kan je niet van uit gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In 2005 ben ik bezig geweest met een Wimax verbinding van Enertel. Duur, onhandig, en kritisch met afstellen. Inmiddels wordt Wimax overal afgebouwd.

 

Maar voor je op zoek gaat naar alternatieven: wat is de scope?

- ga je uit van een gefilterd (regionaal/landelijk/europees) internet zoals China met de Great Firewall Of China?

- of een landelijke internet shutdown, zoals in 2011 in Egypte?

- of een totale internet destruction?

 

Bij elke scenario hoort een eigen plan. Een gefilterd internet is prima te omzeilen; hooguit maak je het de 98% van de mensen moeilijk die minder 'handig' zijn met het bedenken en toepassen van bypasses.

Een landelijke internet shutdown is moeilijk, maar wel mogelijk. Internet zal dan toegankelijk blijven voor de mensen die toegang hebben tot alternatieve aansluitingen als satelliet, dedicated lijnen over grenzen heen of straalverbindingen.

Een totale internet blackout is zeer onwaarschijnlijk, en als dat zover komt ben je vermoedelijk aangewezen op rooksignalen, postduiven en radioverbindingen.

 

Toegang tot het internet is toegang tot informatie, geeft de mogelijkheid tot wereldwijd communiceren en is in een SHTF van essentieel belang. Kijk wat nu binnen je bereik ligt om onbereikbaarheid te minimaliseren, gebruik makend van bestaande netwerken. Daar kun je je beter op focussen dan op het aanleggen van compleet nieuwe systemen die praktisch ook onhaalbaar zijn. Bij een calamiteit wil je gewoon anderen kunnen bereiken, zelf bereikbaar zijn en aan informatie komen. Ik heb hiervoor een aantal 'backups':

 

Mobiele data en telecommunicatie:

- mobiele telefoon via T-Mobile netwerk incl data

- mobiele telefoon via KPN netwerk incl data

- extra simkaart op het Vodaphone netwerk excl data

- een MIFI (2G/3G/4G Wifi met batterij, ca 12 uur internet) met volledige Europese dekking via keepgo.com

- een extra SIM kaart met wereldwijde dekking via keepgo.com

- een satelliet device via Iridium netwerk voor verzenden van korte berichten (SMS, email, FB, twitter), inclusief panic button naar meldkamer in Boston voor het activeren van Search & Rescue operaties via Spot

 

Voor e-mail communicatie maak ik bewust gebruik van meerdere diensten om de beschikbaarheid te optimaliseren; allen met PGP encryptie. O.a.:

- eigen mailserver en eigen domeinen (kerio.com software en postfix) met gebruik van meerdere DNS servers en registraties

- iCloud (Apple)

- gmail (Google)

 

Voor direct messages en videoverbindingen geldt hetzelfde: meerdere services waarvan slechts enkele dagelijks worden gebruikt:

- Telegram (zowel op mobiel als desktop)

- Facebook (eigen naam en nickname)

- Twitter

- AIM

- ICQ

- IRC

- Skype

- Wechat

- Whatsapp

- Weibo

- Facetime

 

Voor radio verbindingen is het beperkt:

- een 10W 27Mc

- een 0,5W portofoon

- een wereldontvanger + batterijen + zonnelader

- diverse autoradio's

- digitale ontvanger

 

Internet toegang:

- via een van de SIM kaarten, al dan niet in combi met een van de proxy servers

- via fiber verbinding, al dan niet in combi met een van de proxy servers

- via satelliet (alleen verzenden)

 

Daarnaast cache ik veel data. Zo worden o.a. alle tabbladen van het dashboard http://www.netvibes.com/f150 elk uur automatisch gescreencaptured en opslagen gedurende 1 maand. Bij uitval van het internet beschik ik daardoor nog over actuele gegevens op mijn locale server.

 

Zakelijk heb ik nog een aantal mogelijkheden maar die vallen buiten de scope.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In 2005 ben ik bezig geweest met een Wimax verbinding van Enertel. Duur, onhandig, en kritisch met afstellen. Inmiddels wordt Wimax overal afgebouwd.

 

Maar voor je op zoek gaat naar alternatieven: wat is de scope?

- ga je uit van een gefilterd (regionaal/landelijk/europees) internet zoals China met de Great Firewall Of China?

- of een landelijke internet shutdown, zoals in 2011 in Egypte?

- of een totale internet destruction?

 

Bij elke scenario hoort een eigen plan. Een gefilterd internet is prima te omzeilen; hooguit maak je het de 98% van de mensen moeilijk die minder 'handig' zijn met het bedenken en toepassen van bypasses.

Een landelijke internet shutdown is moeilijk, maar wel mogelijk. Internet zal dan toegankelijk blijven voor de mensen die toegang hebben tot alternatieve aansluitingen als satelliet, dedicated lijnen over grenzen heen of straalverbindingen.

Een totale internet blackout is zeer onwaarschijnlijk, en als dat zover komt ben je vermoedelijk aangewezen op rooksignalen, postduiven en radioverbindingen.

 

Toegang tot het internet is toegang tot informatie, geeft de mogelijkheid tot wereldwijd communiceren en is in een SHTF van essentieel belang. Kijk wat nu binnen je bereik ligt om onbereikbaarheid te minimaliseren, gebruik makend van bestaande netwerken. Daar kun je je beter op focussen dan op het aanleggen van compleet nieuwe systemen die praktisch ook onhaalbaar zijn. Bij een calamiteit wil je gewoon anderen kunnen bereiken, zelf bereikbaar zijn en aan informatie komen. Ik heb hiervoor een aantal 'backups':

 

Mobiele data en telecommunicatie:

- mobiele telefoon via T-Mobile netwerk incl data

- mobiele telefoon via KPN netwerk incl data

- extra simkaart op het Vodaphone netwerk excl data

- een MIFI (2G/3G/4G Wifi met batterij, ca 12 uur internet) met volledige Europese dekking via keepgo.com

- een extra SIM kaart met wereldwijde dekking via keepgo.com

- een satelliet device via Iridium netwerk voor verzenden van korte berichten (SMS, email, FB, twitter), inclusief panic button naar meldkamer in Boston voor het activeren van Search & Rescue operaties via Spot

 

Voor e-mail communicatie maak ik bewust gebruik van meerdere diensten om de beschikbaarheid te optimaliseren; allen met PGP encryptie. O.a.:

- eigen mailserver en eigen domeinen (kerio.com software en postfix) met gebruik van meerdere DNS servers en registraties

- iCloud (Apple)

- gmail (Google)

 

Voor direct messages en videoverbindingen geldt hetzelfde: meerdere services waarvan slechts enkele dagelijks worden gebruikt:

- Telegram (zowel op mobiel als desktop)

- Facebook (eigen naam en nickname)

- Twitter

- AIM

- ICQ

- IRC

- Skype

- Wechat

- Whatsapp

- Weibo

- Facetime

 

Voor radio verbindingen is het beperkt:

- een 10W 27Mc

- een 0,5W portofoon

- een wereldontvanger + batterijen + zonnelader

- diverse autoradio's

- digitale ontvanger

 

Internet toegang:

- via een van de SIM kaarten, al dan niet in combi met een van de proxy servers

- via fiber verbinding, al dan niet in combi met een van de proxy servers

- via satelliet (alleen verzenden)

 

Daarnaast cache ik veel data. Zo worden o.a. alle tabbladen van het dashboard http://www.netvibes.com/f150 elk uur automatisch gescreencaptured en opslagen gedurende 1 maand. Bij uitval van het internet beschik ik daardoor nog over actuele gegevens op mijn locale server.

 

Zakelijk heb ik nog een aantal mogelijkheden maar die vallen buiten de scope.

 

Een workshop van jou zou ik helemaal niet erg vinden. Er valt nog een hele hoop te leren. Ik merk van mezelf dat ik vastgeroest raak in de technieken die ik gebruik, terwijl de ontwikkelingen natuurlijk niet stil staan.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat CB (11 meter SSB ) zeer bruikbaar is op de grote afstand is bij veel mensen onbekend, afstanden van 1000 of meer km is niet ongewoon en is in steeds meer landen legaal.

Wil je simpel tekstberichten versturen dan is PSK31 een optie, dit kan zelfs volledig geautomatiseerd gebeuren je geeft een tekst in en hangt er een tijd aan en de software verstuurd de berichten op de ingestelde tijd.

Je moet wel in het bezit zijn van een zendontvanger die dit ondersteund, dan kom je al snel bij HAM apparatuur terecht dus een vergunning is noodzakelijk.

Wat mij verbaasd is dat er mensen zijn die denken dat er zonder internet nog iets werkt, Pinnen in de winkel gaat niet meer, Telefonie werkt bij veel mensen niet meer, TV en Radio hebben veel mensen niet meer omdat dit alles via het internet gaat.

Dus een totale chaos voor veel mensen, en zo zijn er nog een legio meer dingen verbonden met het internet, ook werken veel overheidsinstanties met VOIP dus ik geloof niet dat ze snel de boel platleggen en een complete chaos gaan creëren.

Een alternatief internet klinkt leuk, maar het grote probleem blijft de dekkingsgraad en dit is bijna niet op te lossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

..

Wat mij verbaasd is dat er mensen zijn die denken dat er zonder internet nog iets werkt, Pinnen in de winkel gaat niet meer, Telefonie werkt bij veel mensen niet meer, TV en Radio hebben veel mensen niet meer omdat dit alles via het internet gaat.

Dus een totale chaos voor veel mensen, en zo zijn er nog een legio meer dingen verbonden met het internet, ook werken veel overheidsinstanties met VOIP dus ik geloof niet dat ze snel de boel platleggen en een complete chaos gaan creëren.

Een alternatief internet klinkt leuk, maar het grote probleem blijft de dekkingsgraad en dit is bijna niet op te lossen.

 

Volgens mij was heel dit onderwerp juist bedoeld als vraag of er een alternatief is.

En het ging niet alleen over platgooien, maar ook selectief blokkeren.

 

.. Overheden grijpen in crisissituaties steeds vaker naar de schakelaar om het internet plat te leggen of bepaalde sites te blokkeren. Dus ze controleren de commmunicatie én schakelen ze uit. Terwijl net die informele communicatienetwerken een belangrijke rol spelen bij protesten. Blijkbaar zijn er wel manieren om je daartegen te beschermen. Ik ben geen techneut maar blijkbaar is er een mogelijkheid om een netwerk op te bouwen zonder internet. ..

 

Wat mij verbaasd (alhoewel, ik ben het ondertussen gewend) is dat heel veel mensen denken dat je zonder internet niet meer kan communiceren met het TCP/IP protocol.

Nu is dit een prepsite en geen techsite, dus ga ik me de moeite besparen om dit compleet toe te lichten, maar zonder internet kan je nog steeds de beschikking hebben over een werkend tcp/ip netwerk.

En of je over dit netwerk een camerasysteem heb gekoppeld of een compleet VOIP systeem, of een systeem om bestanden te verzenden maakt niet zoveel uit.

 

De meeste VoIP-systemen werken met het SIP protocol en de ip toestellen zullen zonder internet nog steeds kunnen communiceren met de VOIP centrale. Dat je VOIP ook kan gebruiken om iemand te bellen is juist (en is over het algemeen een stuk goedkoper) maar een beetje VOIP centrale zal nog altijd minimaal 2 lijnen gekoppeld hebben aan een simpele KPN lijn.

 

Dat je zonder internet niet meer zou kunnen pinnen is volgens mij onjuist

 

Zie http://www.pin.nl/consument/historie-pinnen/

 

Nu zijn er ondertussen wel heel veel mensen overgestapt op pinnen over IP, maar dan nog zullen de meeste afnemers hier een isdn backuplijn op hebben zitten.

Tv via internet is volgens mij maar een minimaal percentage (12 % in 2012 ik kan zo snel geen recente cijfers terugvinden)

 

Een alternatief internet is onzin, een alternatief ip netwerk is technisch haalbaar.

Of het zinnig is op het op te zetten is een totaal andere discussie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...