Ga naar inhoud
GENEGEERD

De economie groeit niet door het uitblijven van een grote oorlog.

lewieke
 Share

Recommended Posts

Niet ik heb dat bedacht maar een Amerikaanse schrijver die even heeft nagedacht waar een oorlog goed voor is. Grosso modo komt het er op neer dat wetenschappelijke en militaire ontwikkeling wordt gestimuleerd tijdens een grote oorlog. Bovendien moet er na de oorlog veel worden opgebouwd, waar een bijkomende stimulans is voor economische groei. Dat het welbevinden van de burger een stuk beter is in een veilige wereld, daar wordt gemakkelijkheidshalve aan voorbij gegaan. Zijn ze nu helemaal mesjogge ?

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1918333/2014/06/15/Uitblijven-oorlog-schaadt-economie.dhtml

http://www.theguardian.com/books/2014/apr/20/war-what-is-it-good-for-ian-morris

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Mmmm... Ietwat tendentieus gesteld. Er staat toch duidelijk "De slabakkende economische groei in economieën met hoge inkomens is niet enkel een gevolg van de economische crisis. Een bijkomende verklaring voor de uitblijvende groei ligt bij het uitblijven van grote oorlogen. Het is een cynische redenering die enkele Amerikaanse schrijvers maken."

Ze zijn dus niet geheel mesjogge, die schrijvers.

Link naar reactie

Mmmm... Ietwat tendentieus gesteld. Er staat toch duidelijk "De slabakkende economische groei in economieën met hoge inkomens is niet enkel een gevolg van de economische crisis. Een bijkomende verklaring voor de uitblijvende groei ligt bij het uitblijven van grote oorlogen. Het is een cynische redenering die enkele Amerikaanse schrijvers maken."

Ze zijn dus niet geheel mesjogge, die schrijvers.

Ze hebben ook niet veel moreel besef, blijkbaar. Ik zou dergelijke dingen nog geeneens durven dénken. Laat staan schrijven.

Link naar reactie

Oorlog is niet alleen goed en gewenst voor de economie (mega kapitalistische structuren), het is ook uitstekend voor technologische vooruitgang en als grootmacht om militair op peil te blijven. Dat alles is niks nieuws hoor, zo zit onze maatschappij in elkaar.

Zo was Nederland na WW1 zowat de rijkste natie van Europa. Oorlog = flink verdienen!

http://www.deburen.eu/userfiles/files/2012_3/Lezing_HeinAMKlemann.pdf

Link naar reactie

Oorlog is niet alleen goed en gewenst voor de economie (mega kapitalistische structuren), het is ook uitstekend voor technologische vooruitgang en als grootmacht om militair op peil te blijven. Dat alles is niks nieuws hoor, zo zit onze maatschappij in elkaar.

Zo was Nederland na WW1 zowat de rijkste natie van Europa. Oorlog = flink verdienen!

http://www.deburen.eu/userfiles/files/2012_3/Lezing_HeinAMKlemann.pdf

Knap voorbeeld. Vooral als je't aan een Vlaming vertelt die bijna in de killing fields woont en waarvan de grootouders slachtoffers waren. Hoe lang hielden jullie ook weer stand ?

Link naar reactie

Heel extreem bekeken zijn er altijd bedrijfstakken die goed verdienen aan oorlogen. Nog extremer bekeken kan het geen kwaad als de mensheid zo nu en dan gedecimeerd wordt. Zit jij hier middenin, dan wordt het al een stuk vervelender. Humanitair gezien is oorlog erg vervelend want het haalt zo ongeveer het slechtste uit de mens naar boven.

Het blijft lastig. Soms denk ik wel eens dat het niet zo erg zou zijn als je 's ochtends wakker zou worden en de halve mensheid verdwenen is. En soms geloof ik dat als we de middelen eerlijker verdelen en elkaar meer zouden respecteren geen conflicten meer nodig hebben.

We hebben het hier ook vaak over bijv. de dollar\wereldreservemunt en economieën etc. De werkelijke macht zit bij de landen met een sterk leger en een groot kernarsenaal. Dat zijn de ideale middelen om macht uit te oefenen is gebleken.

Link naar reactie

Knap voorbeeld. Vooral als je't aan een Vlaming vertelt die bijna in de killing fields woont en waarvan de grootouders slachtoffers waren. Hoe lang hielden jullie ook weer stand ?

Het gaat er volgens mij niet om of het goed of fout is/was, of dat het ethisch verantwoord is dat oorlog de economie en allerlei technologische ontwikkelingen een boost geeft. Waar het volgens mij om gaat is dat oorlog simpelweg dat effect heeft.

De enige uitzondering die ik kan bedenken is een wereldwijde nucleaire oorlog: daarna zijn we weer terug in het stenen tijdperk!

Link naar reactie

Dit is al eens zijdelings aangestipt in andere draadjes. Het is iig door de eeuwen heen zo geweest en is niet uitgevonden door de amerikanen. Alle grote economische golfbewegingen zijn gepaard gegaan met een grote oorlog. Enerzijds de genoemde economische redenen maar ook politiek/sociale redenen voor zittende machthebbers om hun falen op economisch/politiek terrein te rechtvaardigen.

Link naar reactie

Uit de film "Lord of War":

- There are over 550 million firearms in worldwide circulation. That's one firearm for every twelve people on the planet. The only question is: How do we arm the other 11?

- Selling guns is like selling vacuum cleaners; you make calls, pound the pavement, take orders. I was an equal-opportunity merchant of death; I supplied to every army but the Salvation Army. I sold Israeli-made Uzis to Muslims...I delivered Communist-made bullets to fascists...I even shipped cargo to Afghanistan while they were fighting my fellow Soviets. I never sold to Osama bin Laden—not on any moral grounds; back then, he was always bouncing cheques.

- You know who's going to inherit the earth? Arms dealers. Because everyone else is too busy killing each other. That's the secret to survival. Never go to war, especially with yourself.

• Leuk 1
Link naar reactie

@lewieke in de eerste wereld oorlog waren we neutraal!

Lekker makkelijk toch ? Neutraal tarara. Geen risico en een ander de kastanjes uit het vuur laten halen. Strak plan. Wellicht heeft jullie regering hetzelfde idee. Alleen is er een probleem. Vrede zonder mogelijkheid tot verdediging is geen lang leven beschoren.

Link naar reactie

Daar gaat ie weer...

Ook nog even ons bier afzeiken of laat je dat deze week achterwege?

Greener

• Leuk 1
Link naar reactie

Daar gaat ie weer...

Ook nog even ons bier afzeiken of laat je dat deze week achterwege?

Greener

Ik heb het er niet over gehad. En een geheimpje tussen ons, de meeste Nederlanders vind ik echt wel aangename mensen. Ik neem aan dat je wel begrijpt dat wat opmerkingen over jullie bier geen gebrek aan respect voor jullie is. Bovendien bestaat er in Vlaanderen nauwelijks iets als een mop over Hollanders. Terwijl de belgenmop mijn inziens toch wel behoorlijk ingeburgerd is. Als ik het al eens heb over jullie bier, zie dat maar als een plagerijtje. Niets ernstigs. En eerlijk waar, stel dat ik sterf van de dorst en er is echt niets anders te vinden, dan zou ik ook een Heineken drinken.

• Leuk 1
Link naar reactie

Lekker makkelijk toch ? Neutraal tarara. Geen risico en een ander de kastanjes uit het vuur laten halen. Strak plan. Wellicht heeft jullie regering hetzelfde idee. Alleen is er een probleem. Vrede zonder mogelijkheid tot verdediging is geen lang leven beschoren.

Achteraf gezien had Duitsland onze hulp idd goed kunnen gebruiken tegen de koloniale uitbuiters.

Link naar reactie

Ik heb het er niet over gehad. En een geheimpje tussen ons, de meeste Nederlanders vind ik echt wel aangename mensen. Ik neem aan dat je wel begrijpt dat wat opmerkingen over jullie bier geen gebrek aan respect voor jullie is. Bovendien bestaat er in Vlaanderen nauwelijks iets als een mop over Hollanders. Terwijl de belgenmop mijn inziens toch wel behoorlijk ingeburgerd is. Als ik het al eens heb over jullie bier, zie dat maar als een plagerijtje. Niets ernstigs. En eerlijk waar, stel dat ik sterf van de dorst en er is echt niets anders te vinden, dan zou ik ook een Heineken drinken.

De Belgenmoppen waren hip toen het nog goed ging met de economie, lang geleden dus.

Toch hou ik van je :cool:

Greener

Link naar reactie

Als ik mij niet vergis, was België ook neutraal tot de Duitsers in 1914 via België naar Frankrijk wilde.

En eerlijk waar, stel dat ik sterf van de dorst en er is echt niets anders te vinden, dan zou ik ook een Heineken drinken.

Uh, zelfs dan zou ik geen Heineken drinken. :(

Link naar reactie

Let's face it mensen; de Belgen zijn beter in het brouwen van bier, beter in de Nederlandse taal, beter in het afstraffen van Jihadreizigers en zelfs de stoofvlees is vele malen beter @Geert

Edoch, in Belgistan verslaan ze ons wel qua aantal maanden zonder regering (en ALSNOG loopt het gewoon door aldaar), kunnen ze niet (meer) voetballen, en is/was de fiscaliteit beter dan in Neerlandia.

Eigenlijk is ALLES beter in België. Behalve dan dat het in België ligt... ;)

Kom op mensen, we zijn allen EUROPEANEN! *kots* (sorry, moest een beetje overgeven maar heb het snel weer doorgeslikt, ken je dat?)

Maar als ik mag kiezen tussen een Belgische pint of een Heineken... Doe mij de Belgische maar!

Proost!

JB

Link naar reactie

Let's face it mensen; de Belgen zijn beter in het brouwen van bier, beter in de Nederlandse taal, beter in het afstraffen van Jihadreizigers en zelfs de stoofvlees is vele malen beter @Geert

Edoch, in Belgistan verslaan ze ons wel qua aantal maanden zonder regering (en ALSNOG loopt het gewoon door aldaar), kunnen ze niet (meer) voetballen, en is/was de fiscaliteit beter dan in Neerlandia.

Kom op mensen, we zijn allen EUROPEANEN! *kots* (sorry, moest een beetje overgeven maar heb het snel weer doorgeslikt, ken je dat?)

Maar als ik mag kiezen tussen een Belgische pint of een Heineken... Doe mij de Belgische maar!

Proost!

JB

Alles beter ? Nou ja ? Ook de fiscale druk is er beter. Hoger vooral.

http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/article/detail/1919064/2014/06/16/Fiscale-druk-in-Belgie-tweede-hoogste-van-heel-Europa.dhtml

Link naar reactie

Proost!

JB

nope de VLAMINGEN zijn beter in bier brouwen ,beter in nederlandse taal , beter in afstraffen van jihad reizigers , beter in stoofvlees maken , BETER IN FRIETEN BAKKEN:D

volgende zin mee eens

eigenlijk is ALLES beter in VLAANDEREN. Behalve dan dat het in België ligt... ;)

tip: vergelijk Heineken NOOIT met bier :mad: zeker niet in vlaanderen;)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...