Ga naar inhoud
GENEGEERD

Gekut met waxinelichtjes


Gast Peerke

Aanbevolen berichten

[......]

goed idee met die doek, is het dan de bedoeling dat je die telkens beetje vochtig maakt? (sodablikje)

@carismo : Zie de link en de foto. Het cupje met mantel zetten in een dekseltje met ca. 3mm water. Het water zuigt cappillair op in het doekje en blijft nat. Hiermee koel je dus.

 

Het doekje om het soda-blik blijft droog: Hiermee isoleer je juist om de warmte vast te houden.

Het doekje om het soda-blik nat maken: Hiermee kun je dranken koelen of koel houden (bier, water).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Lag voor de hand, maar wiki zegt: vetbranden.

Aan te bevelen lijkt mij.

 

Blusdeken werkt waarschijnlijk ook wel, daar heb ik nog geen ervaring mee.

Natte doek moet ook kunnen, als je weet hoe het moet.

 

Eerste experimenten altijd buiten doen, vind ik zelf.

Emmer zand.

 

Afijn, weten jullie allemaal wel. :)

 

op mijn blusdeken staat duidelijk niet voor olie en vet branden gebruiken ;)

dat even ter info, ik vermoed dat je dan soort van molotovcocktaileffect krijgt (brandstof kleeft aan andere stof)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
op mijn blusdeken staat duidelijk niet voor olie en vet branden gebruiken ;)

dat even ter info, ik vermoed dat je dan soort van molotovcocktaileffect krijgt (brandstof kleeft aan andere stof)

 

Owkee....

Thanx. :o

 

Gelijk even een link voor iedereen die een blusdeken heeft.

Het wordt afgeraden zo'n deken te gebruiken bij olie- en vet-branden inderdaad.

 

Veel dekens werken niet goed!

Ook niet bij andere branden!

 

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/veel-onduidelijkheid-over-levensgevaarlijke-blusdekens/speel/1/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Schijnveiligheid, zo noemen ze dat.

 

Een emmer zand lijkt me beter.

 

Inderdaad.

Of in een bakblik, waar een deksel op past? Dan kan je daar gelijk een laagje water voor de koeling in doen.

2 vliegen in 1 klap.

 

Dit vind ik nou het leuke van het forum: met z'n allen lopen kutten, tot er wat moois uitkomt. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk mooi gemaakt , een beetje hetzelfde principe als wat de Duitsers in ww2 hadden , een ''Hindenburglicht'' een soort vergroot waxine lichtje met een grotere pit

bij hen was het voor verlichting bedoelt

hindenburglicht-01-11061912337191-2-.jpg.d3cda6902a111ef88266b900135686f6.jpg

 

Vraagje zit er onder dit waxine licht ook van dat nat gemaakte gele doek om het waxinelicht wat te koelen of heeft u het er zo in gezet .

Een eventuele ''schort'' van dik aluminium folie rond deze brander en rond de kookpot zal de efficientie zeker ten goede komen .

ruimte tussen de kookpot en de schort op plm 8 a 10 mm houden .maar dan zal het koelen van het waxinelicht wel een must gaan worden :rolleyes:

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje zit er onder dit waxine licht ook van dat nat gemaakte gele doek om het waxinelicht wat te koelen of heeft u het er zo in gezet .

Een eventuele ''schort'' van dik aluminium folie rond deze brander en rond de kookpot zal de efficientie zeker ten goede komen .

ruimte tussen de kookpot en de schort op plm 8 a 10 mm houden .maar dan zal het koelen van het waxinelicht wel een must gaan worden .

@Wafels : Nee, deze heeft geen geen viscose koelmantel. De onderkant is open en ik krijg daardoor wel wat luchtkoeling tussen het bierblikje en het waxine-cupje. Maar in een groot model Esbit-achtig stoofje kan de warmte minder goed weg en daar gebruik ik wél een (nat) viscose koelmanteltje.

Ik heb trouwens al een waxine-brandje gehad met een cupje met 3 lontjes. In de woonkamer notabene. Met blusdeken geblust.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk dan zou wellicht voor een waxinelicht met 3 lontjes het koelen met een nat viscose doekje een optie zijn geweest

en ik herken dat waxine brandje , bij mij stond het toen gelukkig op het gasfornuis dus ik kon nadat ik het geblust had (met een natte theedoek )gelijk de afzuigkap aanzetten

maar stinken doet dat wel :D , maar met zo'n bodem van een bierblikje is het wel mogelijk (indien gewenst )om een stukje nat viscose doek toe te passen .

U had ook het blikje op het gaas kunnen solderen want bierblikjes zijn van blik ( even schoonmaken ,beschermlaag verwijderen, en je kan het solderen )

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk dan zou wellicht voor een waxinelicht met 3 lontjes het koelen met een nat viscose doekje een optie zijn geweest

Dat zou zéker een goede optie zijn geweest!!!

 

U had ook het blikje op het gaas kunnen solderen want bierblikjes zijn van blik ( even schoonmaken ,beschermlaag verwijderen, en je kan het solderen )
@Wafels : :eek: Hier schrik ik even van. Ik heb altijd gedacht dat een bierblikje van Aluminium was. Ik ga hier achteraan. Thanx. Aluminium lost in geconcentreerde natronloog (NaOH) op en geeft waterstofgas. Ik ga een proefje doen met een reepje bierblik en een geconcentreerde oplossing van WC-ontstopper (bevat NaOH) in een borrelglas. Als ie niet oplost en/of bruist dan heb je gelijk.
Link naar reactie
Delen op andere sites

@vheeswijk een magneetje werkt sneller en schoner :) bij de meeste blikjes is het dekseltje waar je dat lipje opentrekt van aluminium terwijl de rest

dus gewoon gecoat blik is maar zoals je zegt er zijn ook genoeg aluminium blikjes vandaar even een magneetje langs de zijkant halen

en ja ik weet dat er waterstof gas vrijkomt , ik heb er weleens over gedacht om op die manier een lamp met gasvlam te maken , maar als je die

filmpjes dan ziet op youtube met draino (gootsteenontsopper) en folie in een petflesje toen heb ik me maar bedacht en ga voor de LED uitvoering ;-)

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Bedankt voor de tips. Tot heden ben ik er niet mee verder gegaan.

 

Vandaag besloot ik om het opnieuw te proberen, maar dan met mijn spiritusbrandertje van de dumpshop. Kijken of ik 1/3 liter water aan de kook kan krijgen.

 

IMG_0265.jpg.c5a17c205a4492102a4866e5be540733.jpg

 

IMG_0266.jpg.74d230929ce52b3e7de93e3f7809b015.jpg

 

O wat is dat een leuk brandertje met een mooie vlam.

 

En het resultaat ? In krap 5 minuten had ik kokend water. Mijn mok thee staat te trekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Peerke je brander iets hoger onder je pan plaatsen en dan rond je kookpan van aluminium folie een schort maken , zodat al de warmte van je brander

onderaan de bodem komt en langs de want van e pan omhoog gaat dan is het rendement veel hoger

(je speelt wel vals met zo'n alcohol brandertje ;) )

succes ermee :cool:

gr will

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Nog 2 geannoteerde foto's van turbobrandertjes.

 

Fire_2.jpg.426bf6bea54d321cb92a1742d4381016.jpg

 

over die turbobrander, ik heb ook zoiets geprobeerd te maken ( lukte ook ) maar zou het niet handiger zijn om in plaats van zo'n "platte lont" een "gekruiste lont" te doen?

dat heb ik uitgeprobeerd en met de originele turbo-lont smolt alleen de was in de directe omgeving van de lont zegmaar, je kreeg dan een ovaal "badje" van gesmolten kaarsvet.

 

DSC05813.jpg.81639d4ecc4c7dc239bc7fe1d44570ee.jpg

 

Maar met de "gekruiste lont" . . .

 

DSC05811.jpg.640223d16655f739c3b851e128c95521.jpg

 

. . . smolt het kaarsvet mooi in het rond ( het hele bakje rond dus ). En het kan zijn dat, toen de gekruiste lont minder begon te branden ik er een stukje heb afgeknipt en bij de platte lont niet, maar de platte lont, zoals ook op jullie foto's ging bijna vanzelf uit. Ik weet niet wat ik fout doe maar elke keer al ik hem nu weer aan zet brand hij heel even gewoon goed, maar dan krimpt de vlam, en als ik hem probeer "aan te blazen" gaat hij uit ( niet zo gek ook als je tegen een kleine vlam blaast ) wat doe ik fout!

 

Zowiezo is een gekruiste lont groter en die brand dus ook harder, dus voortaan gebruik ik gewoon die, ik zal eens foto's plaatsen hoe ik die gekruiste lont maak.

 

DSC05810.jpg.4eec8357b112237d2e48456f0b309e48.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@konijn : Wat voor papier gebruik je? Ik gebruik zwaar papier (>100 grams). Bijna karton, maar het is nog wél papier. Ik vind een kruiselingse opstelling een geniale vinding. Ik ben heel benieuwd hoe je die lonten maakt. Mijn lonten komen maar een of twee milimeter boven het waxine/kaarsvet uit omdat ze anders gaan walmen (roet).

Ik heb reeds honderden van deze turbo-brandertjes in opslag, al of niet met koelmanteltje, en ik ben tevreden over het product. Maar zij geven inderdaad een ovale smelt in het cupje. Ik denk dat jouw oplossing, mits de lonten op grote schaal zijn te fabriceren, een betere oplossing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruikte eigenlijk gewoon de kaft van een schriftje, sorry ik weet niet hoeveel gram die is, mijn lonten komen ook iets van 3 millimeter boven het kaarsvet uit. Maar dank je wel dat je het een goede uitvinding vind, ik ben er zelf ook blij mee.

 

En bij deze dan de uitleg over hoe ik ze maak:

 

eerst een strook papier afknippen en door de midden ( of gewoon in de "gewenste lengte" )

DSC05854.jpg.3e78070b80412d442e2f0e482862bff4.jpg

 

dan de strookjes dubbel vouwen

 

dan naast het kaarsje houden en op de "gewenste afstand" de "voetjes" vouwen, zo ook bij de andere

DSC05856.jpg.b85a90c667e2c0d75cad1302ccbd841f.jpg

DSC05857.jpg.c0ec4d012a8e398283ca9df15b7ba194.jpg

 

en desnoods de voetjes iets bijknippen

 

dan één van de gevouwen strookjes door de helft knippen, maar net niet helemaal, tot ongeveer 5 millimeter in het voetje ( als de strookjes ongeveer een centimeter breed zijn dan )

DSC05858.jpg.64e19c3f84b30ef58c2d9fe244f409d8.jpg

 

en dan het ene ongeknipte strookje in de andere schuiven

DSC05859.jpg.45c2df777a74371ef98f358b961c7a34.jpg

DSC05862.jpg.ecbec6c507acdb1737e25d6dd43ffc3f.jpg

 

dan in het ongeknipte strookje een inkeping maken voor de lont

DSC05864.jpg.d100500ad156ee36afd8f1eb6fb3c884.jpg

 

dan een waxinelichtje in vieren splijten en de lont door de strookjes steken

DSC05866.jpg.7dcae4831131588fbb6be0414c948d14.jpg

 

dan het kaarsje weer rond de lont opbouwen en in het cupje doen

DSC05867.jpg.748dc59cd68c23ab79f6781072378e8d.jpg

 

en dan aansteken, ik kwam er alleen wel achter dat de lont iets te lang was, dus het vlammetje zat lekker aan het papier te knagen, en het bereikte de was niet eens voordat ie uitging, dus ik heb er iets afgeknipt, tip voor jullie dus, maak de lont niet 5 millimeter langer als het waxinelichtje, dus iets van 3 millimeter

 

nu zit ik aan mijn maximum foto's, sorry als sommige stukjes uitleg overduidelijk waren.

veel plezier en ik hoop dat jullie er wat aan hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij vlam in de pan is mijns inziens nog altijd het beste middel een passende deksel van te voren klaar te hebben liggen. Ik heb meermalen vlam in de pan gehad. Door dekens ademt het vuur nog, het beste in geval van een deken zou wol nog werken, maar het beste is de pan compleet zuurstofvrij af te kunnen sluiten. Zelfs met een goed passende schijf hout zou je dat nog kunnen, als het de pan maar volledig afsluit. In ieder geval nooit gaan blussen met water.

 

Schijnveiligheid, zo noemen ze dat.

 

Een emmer zand lijkt me beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooie vinding konijn, k heb het zelf echter nog niet uitgeprobeerd, ben met al die dingen nog de kat uit de boom aan het kijken. momenteel even andere prioriteiten. Rouwen en bloeddruk omlaag krijgen bijvoorbeeld.

 

Ik gebruikte eigenlijk gewoon de kaft van een schriftje, sorry ik weet niet hoeveel gram die is, mijn lonten komen ook iets van 3 millimeter boven het kaarsvet uit. Maar dank je wel dat je het een goede uitvinding vind, ik ben er zelf ook blij mee.

 

En bij deze dan de uitleg over hoe ik ze maak:

 

eerst een strook papier afknippen en door de midden ( of gewoon in de "gewenste lengte" )

DSC05854.jpg.3e78070b80412d442e2f0e482862bff4.jpg

 

dan de strookjes dubbel vouwen

 

dan naast het kaarsje houden en op de "gewenste afstand" de "voetjes" vouwen, zo ook bij de andere

DSC05856.jpg.b85a90c667e2c0d75cad1302ccbd841f.jpg

DSC05857.jpg.c0ec4d012a8e398283ca9df15b7ba194.jpg

 

en desnoods de voetjes iets bijknippen

 

dan één van de gevouwen strookjes door de helft knippen, maar net niet helemaal, tot ongeveer 5 millimeter in het voetje ( als de strookjes ongeveer een centimeter breed zijn dan )

DSC05858.jpg.64e19c3f84b30ef58c2d9fe244f409d8.jpg

 

en dan het ene ongeknipte strookje in de andere schuiven

DSC05859.jpg.45c2df777a74371ef98f358b961c7a34.jpg

DSC05862.jpg.ecbec6c507acdb1737e25d6dd43ffc3f.jpg

 

dan in het ongeknipte strookje een inkeping maken voor de lont

DSC05864.jpg.d100500ad156ee36afd8f1eb6fb3c884.jpg

 

dan een waxinelichtje in vieren splijten en de lont door de strookjes steken

DSC05866.jpg.7dcae4831131588fbb6be0414c948d14.jpg

 

dan het kaarsje weer rond de lont opbouwen en in het cupje doen

DSC05867.jpg.748dc59cd68c23ab79f6781072378e8d.jpg

 

en dan aansteken, ik kwam er alleen wel achter dat de lont iets te lang was, dus het vlammetje zat lekker aan het papier te knagen, en het bereikte de was niet eens voordat ie uitging, dus ik heb er iets afgeknipt, tip voor jullie dus, maak de lont niet 5 millimeter langer als het waxinelichtje, dus iets van 3 millimeter

 

nu zit ik aan mijn maximum foto's, sorry als sommige stukjes uitleg overduidelijk waren.

veel plezier en ik hoop dat jullie er wat aan hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij vlam in de pan is mijns inziens nog altijd het beste middel een passende deksel van te voren klaar te hebben liggen. Ik heb meermalen vlam in de pan gehad. Door dekens ademt het vuur nog, het beste in geval van een deken zou wol nog werken, maar het beste is de pan compleet zuurstofvrij af te kunnen sluiten. Zelfs met een goed passende schijf hout zou je dat nog kunnen, als het de pan maar volledig afsluit. In ieder geval nooit gaan blussen met water.

 

Ik had laatst nog tijdens het flamberen van een biefstukje met whisky dat de vlam tot de afzuigkap kwam. Geen paniek.

Pan van het vuur en een snijplank erop (het eerste voorhanden). Vlammen gedoofd en weer verder gaan.

 

Voor het geval dat de vlam in de afzuigkap slaat, staat er een klein brandblussertje paraat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...