Ga naar inhoud
GENEGEERD

Nieuwe aanwinst - Feuerhand Sturmkappe


AWOL

Aanbevolen berichten

Het lontprobleem is vaker besproken, misschien heb je wat aan dit topic?

 

Thanks, levert niet echt nieuwe inzichten helaas.

Ik denk dat het gewoon te maken heeft met een oude lont die wat verhard / verdroogd is, mogelijk door de paraffine, hij gloeit ook veel langer na dan ik gewend ben van de nieuwe 276. Ik heb hem al bijgeknipt maar dat maakt geen verschil.

De historie van de lamp is natuurlijk niet bekend dus voor hetzelfde geld is de lont al 30 jaar oud en even zovele jaren niet gebruikt. Ik heb niet de indruk dat het met vocht te maken heeft daar de vlam niet "knettert".

Ik zal straks eens dat experiment doen met een nieuwe lont die ik heb voor de andere Feuerhand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
@AWOL Mooi ding zeg. Ik zoek ook al tijden naar de echte, niet lekkende stormlantaarn. Maar die Chineze troep...

 

En dat van die grote tank, viel mij ook direct op Geert. :confused:

 

Dank je, de Feuerhands die je nu nieuw kunt kopen zijn ook nog de "real deal" hoor. Worden nog steeds gemaakt in Duitsland met dezelfde machines als voorheen, daarom staat er ook nog steeds "made in West Germany" op. Ik geloof dat ieder ander merk wel nog uitsluitend in China wordt gemaakt. Je kunt gerust de Feuerhand kopen, lekken niet.

http://www.bergsportwinkel.nl/feuerhand-stormlamp.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je, de Feuerhands die je nu nieuw kunt kopen zijn ook nog de "real deal" hoor. Worden nog steeds gemaakt in Duitsland met dezelfde machines als voorheen, daarom staat er ook nog steeds "made in West Germany" op. Ik geloof dat ieder ander merk wel nog uitsluitend in China wordt gemaakt. Je kunt gerust de Feuerhand kopen, lekken niet.

http://www.bergsportwinkel.nl/feuerhand-stormlamp.html

 

Bedankt voor de link, daar ga ik eens nader naar kijken. Hier heb ik nog een link met snoepgoed: Toplicht. Ik ben helemaal verliefd op de Sörensen, de Clipper en de Sailor. Eén van die drie bij ons onder de veranda, lijkt me geweldig. :o

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de link, daar ga ik eens nader naar kijken. Hier heb ik nog een link met snoepgoed: Toplicht. Ik ben helemaal verliefd op de Sörensen, de Clipper en de Sailor. Eén van die drie bij ons onder de veranda, lijkt me geweldig. :o

 

Mooie lampen inderdaad maar prijzig. Ik heb de stormlampen in principe alleen voor noodgevallen. Een enkele keer brand ik ze 's avonds voor sfeerverlichting of als ik met een maat een borrel drink op het balkon.

Het voordeel van de stormlamp is dat ze goed te vervoeren zijn en, verrassing, het nog doen met slechtere weersomstandigheden. Nadeel is waarschijnlijk dat zij relatief weinig lichtopbrengst hebben maar als het echt donker is dan is weinig al veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de lampen best mooi. Alleen in een modern gezin niet zo praktisch, in elk geval niet zonder SHTF. Wel handig om te hebben. Maar zomaar zonder dat je 't echt kan gebruiken twijfel ik toch. Nu probeer ik te bedenken waarvoor je 't ding nog kan inzetten. Zou je die lamp kunnen gebruiken om pakweg een serre vorstvrij te houden ? Of slaat mijn fantasie nu op hol ? Hoeveel warmte krijg je van zo'n lamp ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Survival Mode ik zie zojuist in de groep Druk & olielampen dat jij dezelfde lamp hebt ;)

 

@AWOL Klopt, voor een paar jaar als nieuw gekocht in een legerstock. Staat STIB op = De Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Brussel (MIVB; Frans: Société des transports intercommunaux de Bruxelles, STIB). Vroeger werden ze ook gebruikt door de spoorwegen, heb ik zelf nog gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind de lampen best mooi. Alleen in een modern gezin niet zo praktisch, in elk geval niet zonder SHTF. Wel handig om te hebben. Maar zomaar zonder dat je 't echt kan gebruiken twijfel ik toch. Nu probeer ik te bedenken waarvoor je 't ding nog kan inzetten. Zou je die lamp kunnen gebruiken om pakweg een serre vorstvrij te houden ? Of slaat mijn fantasie nu op hol ? Hoeveel warmte krijg je van zo'n lamp ?

 

Feuerhand is rond de 300 Watt. Men gebruikt ze ook wel om een kleine kamer te verwarmen of een serre vorstvrij te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit geval een strook vilt.

Lampen die veel olie gebruiken moet je zelfs vaak bijvullen als er nog 1/3 in zit, de matador en kosmos type branders bv.

 

Wederom blijk je gelijk te hebben. Ik heb de brander en lont van mijn gewone 276 overgezet en de vlam gedroeg zich precies hetzelfde. Toen bleek ook dat er nog flink wat olie bij kon. Aanvankelijk dacht ik het reservoir vrijwel vol te hebben maar achteraf gezien was dit gezichtsbedrog. Nadat ik wel bijna volledig het reservoir gevuld had bleek de vlam wel hoger te kunnen en te blijven met de oorspronkelijke lont en brander. Kennelijk heeft de lont al moeite voldoende olie omhoog te krijgen bij 2/3 vol (voor een hogere vlam dan, bij lagere niveaus is er een stabiele vlam van circa anderhalve centimeter ). Zou het vilt van de aanzuighulp ook met tijd achteruit gaan of denk je (jullie) dat de lagere vlam bij lager olie niveau gewoon inherent is aan het ontwerp cq lont lengte dus onoplosbaar? Deze lamp was natuurlijk bedoeld voor het handhaven van een lichtbaken voor een langere tijd en niet om maximaal licht op te brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wederom blijk je gelijk te hebben. Ik heb de brander en lont van mijn gewone 276 overgezet en de vlam gedroeg zich precies hetzelfde. Toen bleek ook dat er nog flink wat olie bij kon. Aanvankelijk dacht ik het reservoir vrijwel vol te hebben maar achteraf gezien was dit gezichtsbedrog. Nadat ik wel bijna volledig het reservoir gevuld had bleek de vlam wel hoger te kunnen en te blijven met de oorspronkelijke lont en brander. Kennelijk heeft de lont al moeite voldoende olie omhoog te krijgen bij 2/3 vol (voor een hogere vlam dan, bij lagere niveaus is er een stabiele vlam van circa anderhalve centimeter ). Zou het vilt van de aanzuighulp ook met tijd achteruit gaan of denk je (jullie) dat de lagere vlam bij lager olie niveau gewoon inherent is aan het ontwerp cq lont lengte dus onoplosbaar? Deze lamp was natuurlijk bedoeld voor het handhaven van een lichtbaken voor een langere tijd en niet om maximaal licht op te brengen.

 

De truuk is natuurlijk ook bij een gewone lamp al, om een zo goed mogelijk lont te prepareren (azijn), voor maximale lichtopbrengst, dus inderdaad hoeveel olie hij kan opzuigen.

 

Dat vilt moet denk ik goed contact maken met het lont en zo hoog mogelijk geplaatst zijn. De staat van het vilt lijkt me ook belangrijk, kan me voorstellen dat het door gebruik met diverse oliën dichtslibt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De truuk is natuurlijk ook bij een gewone lamp al, om een zo goed mogelijk lont te prepareren (azijn), voor maximale lichtopbrengst, dus inderdaad hoeveel olie hij kan opzuigen.

 

Dat vilt moet denk ik goed contact maken met het lont en zo hoog mogelijk geplaatst zijn. De staat van het vilt lijkt me ook belangrijk, kan me voorstellen dat het door gebruik met diverse oliën dichtslibt.

 

Wat zou een manier zijn om het vilt "uit te spoelen"? Wasbenzine en laten drogen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 jaren later...

Hallo, ik kom op deze oude thread omdat ik wat meer wilde weten over die rare gele olielamp die ik al jaren ongebruikt in de schuur heb staan. Ooit van mijn werk overgehouden als decoratie materiaal. Blijkt dus ook zo'n baby special sturmkappe met extra reservoir grootte ! Erg geestig. Zeker omdat ik nu kan achterhalen wanneer hij gemaakt is: januari1970 ( 1-0 ) Is dus uit de eerste serie oid gemaakt. 

Ik wilde graag deze thread wat leven in blazen, omdat ook bij mij de lont slecht de olie trekt, de vilten extra feeder is waarschijnlijk ook bij mij te oud. Al oplossingen hoe dat te verbeteren. 

Bij voorbaat dank 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...