Ga naar inhoud
GENEGEERD

Het leven van een zelf redzaam mens


Flos

Aanbevolen berichten

Als je denkt dat het leven van een zelfredzaam mens enkel wat op het toetsenbord tokkelen is en wat lezen en af en toe wat schijven op preppers.nl heb je het goed fout .

Stond een half uurtje geleden nog met mijn spade in mijn handen en vroeg mij af met wat ben ik nu allemaal bezig .

Van morgen opgstaan samen met mijn kippen . Koffie gezet . Broek aan lichte jas ( wat het was wat fris ) pet op en naar de dieren op mijn erf . Toch weeral een half uur bezig . Vlug naar binnen een bak koffie en een boterham met honing glaasje fruitsap . Dan naar mijn moeder daar heb ik kippen . Gevoederd eieren geroofd ik had er maar 2 van de 6 kippen misschien wat te vroeg . Mijn moeder goede dag gezegt en terug naar huis . Deeg kneden staat nu op het programma . En nogwel voor 3 broden . De eerste rijs . Ik naar buiten om voederkool bladeren af te breken voor de konijnen . Die mogen niet vers gegeven worden anders krijgen ze de schijterij . Ook nog wat onkruid gewiet . Terug naar binnen . Brood deeg terug opbollen en verdelen in 3 . Tweede rijs . Vlug onder de douche . Straks komt mijn dochter om boodschappen te doen . Brood mag nu in de oven . Ben weeral aan een bak koffie toe . Ik heb nu nog 20 min. voor het brood uit de oven mag . Zaterdag vertrek ik voor een week naar de ardennen dus wat spullen klaar leggen . Terug naar binnen brood uit de oven. De klop test ja ze zijn ok . Dochter komt net binnen . Met de personen wagen boodschappen doen . Eerst naar de Aldi . 8.30 hij gaat net open we zijn de eerst klanten . Winkelkarretje voor 3/4 vol . Afgerekend inladen en naar de Carfour om dat vrouwlief nogal merk gebonden is . Terug een grote halve kar . Snel naar huis mijn deel uitgeladen en mijn dochter vertrek met mijn auto omdat ik die volgende week toch niet nodig heb . Na alles op zijn plaats gezet te hebben is het nu 9.30 . Eerst mijn olie pijl van mijn bus controleren het water en de ruitenwisser vloeistof . Nu moet ik met een brood naar mijn schoonouders . Net voor ik thuis kwam telefoon en vriend die uitleg vroeg . Nu mijn brood snijden en in de vriezer in porties mijn vrouw moet volgende week ook wat te eten hebben . Terug naar mijn moestuintje ( thuis) wat onkruid gewiet kropsla afgesneden . Nu ben ik echt toe aan wat fris nee geen bier ik houd het op limonade . Terwijl ik mijn blikje staat te drinken ben ik in mijn loods aan het studeren hoe ik mijn inklap tafel ga maken voor mijn BOT . Nu de bus beginnen laden . BOB ligt er al in matras er in wat kook spullen wat kleren en wat reserve spullen . Deze middag ga ik mijn gras maaien maar eerst moet ik mijn boortjes afsteken de afsteksels op de composthoop . Middag een snee van mijn vers brood klaar leggen voor mijn vrouw tafel dekken en we kunnen samen lunchen .

De dag is nog niet half weg en .

Ik ben boer geweest bakker huisman autotechnieker tuinman inlichtingen gegeven prepper geweest en ontwerper .

Dat is een doorsnee morgen . Ik moet niet meer uit werken gaan anders zou dat niet lukken .

 

Geert

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Geert ...vergeet niet dat je ondertussen ook liefhebbende man, vader, zoon en schoonzoon geweest bent! Wat zorg jij goed voor je familieleden. Complimenten!

 

Voor mensen die niet goed snappen wat zelfvoorzienend leven is, geeft deze opsomming een goed inkijkje wat er allemaal bij komt kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert ...vergeet niet dat je ondertussen ook liefhebbende man, vader, zoon en schoonzoon geweest bent! Wat zorg jij goed voor je familieleden. Complimenten!

 

Voor mensen die niet goed snappen wat zelfvoorzienend leven is, geeft deze opsomming een goed inkijkje wat er allemaal bij komt kijken.

 

En nog een keer bedankt voor de uitleg die ik kreeg ! De vis is aan het roken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert ...vergeet niet dat je ondertussen ook liefhebbende man, vader, zoon en schoonzoon geweest bent! Wat zorg jij goed voor je familieleden. Complimenten!

 

Voor mensen die niet goed snappen wat zelfvoorzienend leven is, geeft deze opsomming een goed inkijkje wat er allemaal bij komt kijken.

 

Vergeet je er niet eentje; Vriend !

Link naar reactie
Delen op andere sites

De middag is ondertussen al een paar uur oud . Ik heb mijn gras gemaaid de grasmaaier een poets beurt gegeven . Twee balen mais kolven gevuld en naar mijn zwager geweest daar lopen mijn fazanten eenden en ganzen . Die gevoederd mijn zwager gaat daar naar kijken als ik in de ardennen ben . De mais met de machine uit de kolven gedraaid en door de maalderij gehaald om hem te breken . Zwager is zijn huis aan het verbouwen ik heb nog wat plinten helpen plaatsen . Thuis gekomen en voeder gemengt voor mijn vetmest haantjes . Daar heb ik nu genoeg van tot ze allemaal geslacht kunnen worden . Zojuist rabarber uit getrokken en schoongemaakt die staat nu op een zacht vuurtje voor rabarber compote .

Bijkomende beroepen vandaag veevoederhandelaar timmerman en kok . En de dag is nog niet rond .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

De middag is ondertussen al een paar uur oud . Ik heb mijn gras gemaaid de grasmaaier een poets beurt gegeven . Twee balen mais kolven gevuld en naar mijn zwager geweest daar lopen mijn fazanten eenden en ganzen . Die gevoederd mijn zwager gaat daar naar kijken als ik in de ardennen ben . De mais met de machine uit de kolven gedraaid en door de maalderij gehaald om hem te breken . Zwager is zijn huis aan het verbouwen ik heb nog wat plinten helpen plaatsen . Thuis gekomen en voeder gemengt voor mijn vetmest haantjes . Daar heb ik nu genoeg van tot ze allemaal geslacht kunnen worden . Zojuist rabarber uit getrokken en schoongemaakt die staat nu op een zacht vuurtje voor rabarber compote .

Bijkomende beroepen vandaag veevoederhandelaar timmerman en kok . En de dag is nog niet rond .

 

Geert

Zo druk en wat benijd ik je zo erg.

Ruil graag mijn leven in tegen de jouwe Geert....

Misschien sneller dan je denkt ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De rabarber compot was super lekker met een gekookte aardappel en zelf gemaakt hamburgers met pek er om heen . Na het eten naar het journaal gekeken veel voetbal . Daarna een wasteiltje rode bessen geplukt ontdaan van de steeltje de niet rijpe en de over rijpe verwijderd gespoelt de te drogen gestelt . Konijnen de voederbladeren gegeven die ik vanmorgen geplukt heb . Ook mijn vetmest haantjes vers drinken gegeven . Daarna een emmer paardebloem groen uitgestoken in de weide bij mij in de buurt . De nu uitgelekte rode bessen in de vriezer gestopt . Ik ga datnog een paar maal doen en alls ik er genoeg heb jam van maken . Ook moest ik nog de ramen van mijn bus blenderen anders mag ik er niiet in slapen volgende week .

Ik ben nu net geen 15 uur op de been waarvan ik hooguit een uur op mijn kont heb gezeten . En het meest nog om dit al hier neer te pennen . Het enige wat ik nog moet doen is vanavond met mijn water gieter eens in mijn kruiden tuin lopen . Om 9u komt mijn dochter om samen naar een 2dehands auto te gaan kijken . Dan is de dag rond .

Zelfredzaamheid ? Het is zomer en het leven is gemakkelijk . Dan moet je mij eens volgen in de winter .

oja bijkomend beroep is auto keurder .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag lag ik een half uur langer in bed . Maar ik heb nog steeds mijn wekker wakker gemaak die staat op 5 voor 6 en ik heb hem al om half zes afgedrukt . De morgen begint zoals elke morgen . Terwijl de koffie doorloopt naar de konijnen en de haantjes . Na het ontbijt naar mijn moeder . Vandaag geen brood bakken en geen boodschappen . Er staat een veel minder leuk programma mij te wachten . Eerst het haantjes hok proper maken . Dat gaat vrij snel . Dan de konijnen hokken mesten dat duurt wat langer 4 overvolle kruiwagens mest . Daarna uitschuren en ontsmetten . Ook de jonge konijnen inenten . Ik stik naar zweet en stront ja aan het zelfredzaam leven zit soms een geurtje . Onder de douche dan maar gelukkig moet ik daarom niet in mijn huis zijn . Ik heb een douche in mijn loods . Het is al 10u15 en er had iemand belooft om 10u00 bij mij te zijn om iets te kopen . Meer dan 25min telaat komt hij mijn oprit opgereden de verkoop is rap rond samen nog een cola gedronken en hij vertrekt . Eerst de goot aan mijn BOT aanpassen met wat tegenslagen i het net om 12u00 klaar . Tafel dekken voor vrouwlief en ik zelf en samen lunchen .

Bij komende beroepen vandaag . Constructeur , dieren arts en handelaar .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag lag ik een half uur langer in bed . Maar ik heb nog steeds mijn wekker wakker gemaak die staat op 5 voor 6 en ik heb hem al om half zes afgedrukt . De morgen begint zoals elke morgen . Terwijl de koffie doorloopt naar de konijnen en de haantjes . Na het ontbijt naar mijn moeder . Vandaag geen brood bakken en geen boodschappen . Er staat een veel minder leuk programma mij te wachten . Eerst het haantjes hok proper maken . Dat gaat vrij snel . Dan de konijnen hokken mesten dat duurt wat langer 4 overvolle kruiwagens mest . Daarna uitschuren en ontsmetten . Ook de jonge konijnen inenten . Ik stik naar zweet en stront ja aan het zelfredzaam leven zit soms een geurtje . Onder de douche dan maar gelukkig moet ik daarom niet in mijn huis zijn . Ik heb een douche in mijn loods . Het is al 10u15 en er had iemand belooft om 10u00 bij mij te zijn om iets te kopen . Meer dan 25min telaat komt hij mijn oprit opgereden de verkoop is rap rond samen nog een cola gedronken en hij vertrekt . Eerst de goot aan mijn BOT aanpassen met wat tegenslagen i het net om 12u00 klaar . Tafel dekken voor vrouwlief en ik zelf en samen lunchen .

Bij komende beroepen vandaag . Constructeur , dieren arts en handelaar .

 

 

 

Geert

 

En diereninterieurverzorger.:p (mooi Scrabble woord).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja zo leven wij dus ook. De tuin, de kas, de kippen, de schapen, het gras maaien, wecken, inmaken, het gaat allemaal door, de hele dag. Maar ik zie het niet als werken hoor. Iedereen heeft een hobby nodig en dit is de mijne... We leven van een laag inkomen en zijn verder volledig zelfvoorzienend. Het alternatief is hard werken voor een baas.

Waar ik enorm van kan genieten is de korte lijnen tussen wat ik doe, en wat ik ermee probeer te bereiken.

Als wij het huis willen verwarmen, loop ik het bos in, (we hebben zelf 5000 meter bos), zaag een boom om, hak hem in stukken en gooi die op het fornuis.

Als anderen hun huis willen verwarmen, zetten ze de wekker, gaan naar hun werk, wachten tot er aan het eind van de maand geld gestort wordt, daarmee betalen ze de gasmaatschappij, die levert gas, waarmee ze het huis verwarmen.

Misschien in uren evenveel werk.

Maar het is allemaal zo omslachtig...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tot 17u30 bezig geweest met de tocht in de ardennen voor te bereiden . We zijn in totaal met zijn 22 daar moet ik een week voor koken het grootste deel van de boodschappen zijn gedaan en op een van mijn aanhangers geladen . Ook moeten er grote pannen mee shelter materiaal tarps tentstokken en nog veel meer . Morgen vroeg om 10 broden voor de eerste koude maaltijd . En ontbijt voor zondag hoop dat het dan nog te eten is . Het is nu bijna 19u00 uur en ik heb nog heel wat te doen voor de dieren .

bijkomend beroep reisorganisator ;)

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Chapeau @Geert dat je dat allemaal doet!!

Velen van ons, waaronder ik ook, streven naar wat jij doet.

 

Nadat ik je verhaal gisteren las, ben ik vanmorgen om bloem gereden en heb mezelf een met de hand gekneed brood gebakken. Het was overheerlijk.

Bedankt voor je verhaal en je inspiratie!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

20140627_165332.jpg.877c47d151723abc9b8795cbc2bcd6d2.jpg

Gisteren mijn vetmesthaantjes geslacht . Als je slacht heb je slachtafval . Maar daar zit nog wat bruikaars tussen . Zoals maag hart en lever . Als je het goed schoonmaakt best nog klaar te maken . Vb voor in de soep of gebakken lever . Nu dit niet mijn favoriete vlees gerecht is maak ik er paté van . Met nog wat toevoegingen heb ik 10 potjes en 2 aluminium schoteltjes . Ik kan er weer voor een poos tegen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Geert goed bezig!

 

Ook al zet je het als één compleet verhaal neer dat het lijkt alsof elke dag zo is zie ik wel een onderscheid tussen de voorbereidingen die er bij komen kijken nu je een weekje weggaat en je dagelijkse taken, just saying... Ondanks dat, taaie kerel :D!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag staat er een job op het programma dat ik niet graag doe , maar het moet gebeuren .

Ik ga namelijk een regen voorraad tank schoonmaken . En nog wel de grootste .

Veel preppers zouden het aan hun hart krijgen maar ik moet 20000 liter water weg pompen .

Gelijk de benzine waterpomp er bij gehaald . Dit ding zuigt 600 liter per/min op een half uur is hij leeg .

Deze middag komt mijn dochter helpen alleen is dit niet te doen .

De betonnen tank wordt volledig schoon geschuurd met bleekwater en daar komen er wel eens gassen van .

Een aanrader om met zijn twee te zijn .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag staat er een job op het programma dat ik niet graag doe , maar het moet gebeuren .

Ik ga namelijk een regen voorraad tank schoonmaken . En nog wel de grootste .

Veel preppers zouden het aan hun hart krijgen maar ik moet 20000 liter water weg pompen .

Gelijk de benzine waterpomp er bij gehaald . Dit ding zuigt 600 liter per/min op een half uur is hij leeg .

Deze middag komt mijn dochter helpen alleen is dit niet te doen .

De betonnen tank wordt volledig schoon geschuurd met bleekwater en daar komen er wel eens gassen van .

Een aanrader om met zijn twee te zijn .

 

Geert

succes , wat doe je met het water ? gewoon weg gieten of over pompen

mvg Bjorn

Link naar reactie
Delen op andere sites

succes , wat doe je met het water ? gewoon weg gieten of over pompen

mvg Bjorn

 

Mijn 2 andere regen water tanks zijn vol gepompt . Maar die stonden ook tot bijna aan de rand . De rest is in de riolering gelopen .

 

Geert

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...