Ga naar inhoud
GENEGEERD

Preppers gezocht voor documentaire


Flow

Aanbevolen berichten

cameraman met belangstelling voor dit onderwerp

 

In mijn vrienden kring heb ik een aantal camera mensen. Als het gewenst is, dan kan ik er een vragen waarvan ik weet dat die begrijpt wat @Flow hier wil ontwikkelen. Hij is absoluut professioneel, en bloed serieus. En zal zeer integer met ons omgaan. Een geluidsman weet ik ook nog wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 58
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ook ik ben bereid om hieraan mee te werken. Anonimiteit is voor mij niet nodig. Volgens velen zou mijn stem zich lenen om de boel aan elkaar te kletsen. Hoewel ik een licht Brabants accent heb wat mensen boven de rivieren al bij voorbaat vaak een hekel aan hebben.

 

Daarnaast zouden wij ook het onderwerp communicatie en alarmering kunnen toelichten in een kort stukje. En zoals Dick zegt... je hebt absoluut professionele cameramensen nodig. Dat je dit combineert met bijvoorbeeld handycam opnames tijdens nachtelijke hikes, zou het in mijn optiek levendiger kunnen maken.

 

Het monteren van het beeldmateriaal zou in eigen beheer kunnen mits dit door iemand wordt gedaan die hier ervaring in heeft, en het juiste apparatuur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoewel ik een licht Brabants accent heb wat mensen boven de rivieren al bij voorbaat vaak een hekel aan hebben.

 

Je hebt een hele fijne warme radiostem @Communicator. Ik vind het aangenaam om b.v. de podcasts te horen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brainstorm:

 

Introductie

 

Niet: Ik ben Piet en ik bereid me voor op [insert ramp]. Een kopie van Doomsday Preppers zal volgens mij een averechts effect geven.

 

Wel: Wij zijn leden van preppers.nl en we zijn voorbereid op calamiteiten. Niet iedereen heeft dezelfde ideeën, maar over het algemeen houden we met meerdere scenario's rekening, al zal dat per persoon verschillen. Vanwege locatie, persoonlijke omstandigheden etc.

 

 

Legaliteit.

 

Hou er rekening mee dat bepaalde dingen niet legaal zijn, en dat we bepaalde dingen hier niet bespreken.

Ga niet in het wilde weg met machete's staan zwaaien, maar hou het redelijk.

Benadruk dat er nu nog wel regels zijn. (post-shtf/teotwawki misschien niet.)

WROL wel bespreken, maar niet te ver op ingaan. Een doomsday preppers kopie lijkt me niet handig.

 

 

Bespreken van de noodzaak van bepaalde dingen.

 

Dingen waar je niet zonder kan. Lucht: 3 minuten. Water: 3 dagen. Eten: 3 weken. Beschutting: 3 maanden.

Methodes van waterzuivering. Wat automatisch tot het volgende punt leidt.

 

 

Verschillende methodes van vuur maken.

 

Bij bovenstaande 2 punten, producten van de Prepshop, of alternatieven bespreken.

 

 

Communicatie.

 

Als voorbeeld het live-verslag.

Communicatiemethodes en apparatuur.

 

 

Duurzaamheid.

 

De wegwerpmaatschappij bespreken, zonder als milieu-freak over te komen.

Zelfredzaamheid. Alternatieve geneeswijze. Noem maar op.

 

 

Scenario's.

Als voorbeelden van rampen, kan je gebruik maken van dingen die recent gebeurd zijn. Zoals de storm, de storingen in Apeldoorn, waarbij er een hoop zonder water en gas kwamen te zitten.

Daarbij kan je een scenario introduceren waarbij het op grotere schaal voordoet, en je niet bij de snackbar frietjes mag halen, en niet op een andere locatie kan douchen etc.

Oekraïne, waar mensen water halen uit de plaatselijke fontein. Nadruk: die mensen zagen de annexatie en de vervolgscenario's waarschijnlijk ook niet aankomen.

Zaken die in het verleden tot echte rampen hebben geleid. Watersnoodramp. Carrington Event etc...

Mogelijke echte rampen in de toekomst. Vul maar in...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even wat ge-edit in vorige post.

Beetje overzicht aangebracht en typo's verwijderd.

 

Nog iets wat me te binnen schiet. Vermelden dat er verschillende gradaties in preppen zijn. Ook met persoonlijke voorkeur, en omstandigheden. Budget-preppers, mensen met skills, personen met hele BOB, INCH, BOT, BOL's etc.

 

Iedereen begint wel ergens mee., en niet iedereen heeft hele garages vol. Toch vallen we in de ogen van mensen, door het gebruik van de naam "preppers" wel vaak in dezelfde categorie. De categorie "gekkies". Door Doomsday preppers etc.

Laten zien dat veel mensen, vaak toch wel enigszins prepper zijn... noem bijvoorbeeld maar de volle vriezer bij veel mensen thuis.... Wat doe je zonder je vriezer vol vlees/groenten etc....

 

(Dan denk ik aan het filmpje van @Communicator. Het is in mijn ogen een goed voorbeeld.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

We moeten wel koffie hebben he ;)

Mooie gedachten

 

Ergens in een bungalow in Drenthe waar ik heb gewoond, was ook een tijdje geen stromend water. Ik betrapte mezelf erop dat ik heel onbewust met water omging.

Ik liep naar de keuken draaide aan de kraan: Oja shit!. Na het plassen. nog meer oja shit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opnieuw dank voor alle reacties!

@DickBerts bij deze zal ik een korte introductie doen van mijn eigen werkervaringen/skills/hobby's:

 

Ik heb verschillende technische opleidingen achter de rug en ben daarna als audiovisueel technicus aan slag gegaan in het theater bij ons in de stad (voornamelijk als lichttechnicus). Hierna ben ik bij een zeer groot bedrijf in audiovisueel bedrijf in Amsterdam gaan werken, bij dit bedrijf werkte ik als geluidstechnicus. Dit bedrijf deed bijna alle klussen voor de RAI.

 

Ik heb ook 8 jaar bij defensie gewerkt, daarna afgezwaaid en de particuliere sector weer ingegaan.

 

Ik heb een aantal korte clips voorheen gemaakt, samen met een vriend (SML) waren wij "The extreme sport" ----------> Supermoto aan het promoten.

Mocht je alle 6 clips bekijken, op sommige video's is het geluid door youtube verwijdert vanwege huppeldepuprechten...

 

[video=youtube_share;CslSIM3Uhz4]

 

Ik ben zelf van plan te gaan editen, ik ben wel opzoek naar een professionele cameraman. dus contacten zouden hier zeker bij kunnen helpen!

Mochten er preppers/bedrijven die via deze weg op het forum interesse of behoefte hebben in een samenwerking, sponsoring, schenking enz... you know how to find me;)

 

Om de preppers hier direct gerust te stellen, de documentaire zal geen slap aftreksel van DD'Preppers gaan worden! Ik wil in informatieve documentaire maken die je aan je tante of buurman met zijn of haar gezinnetje mee kan geven.. Geen conspiracy gekkies alleen feiten! Ook wil ik zaken vermelden die de overheid zelf aangeeft en nieuws in de documentaire verwerken van de afgelopen jaren. Dus gezwaai met allerlei dingen die hier op het forum ook niet besproken worden:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Flow

en natuurlijk anderen die dit zien zitten.

 

Idee: voor werkgroep documentaire een apart draadje openen, om daar ideeën te kunnen spuien.

Deze worden dan later door de mangel gehaald of ze inpassen, en/of financieel haalbaar zijn.

Dit hoeft niet op het ideeëndraadje plaats te vinden, dat is voor creativiteit hierin.

 

Voorbeeld, de ideeën schieten momenteel door mijn hoofd en dit is er 1 van:

 

Film over gewone preppers, doorspekt met senario's die zomaar kunnen gebeuren bij niet preppers.

 

Mama wil 's avonds water uit de kraan halen, en er komt geen water uit.

(hiervoor al beelden van een gezellige middag, papa, mama, baby, en luchtige discussie over boodschappen halen)

Shit, Kees, we hebben geen water en Fritsie moet zijn flesje nog.

De papa op de bank, net een WK voetbalwedstrijd, die roept, Joke, kijk in de kelder, daar staat vast nog wel een fles spa.

 

Joke duikt in de kelder, en daar is het 1 grote puinzooi, met leeg goed, maar geen fles water.

 

Papa wordt geïnformeerd, en reageert geïrriteerd, ja, en, moet ik dat oplossen nu ?

Het is voetbal, ga maar naar de buren.

Buren, een super modieus stelletje, je raad het al, geen water.

 

Baby Fritsie begint al te janken, en moeder voelt de eerste ongerustheid opkomen, en maant papa tot actie aan.

Zeer geirriteerd door de zoveelste storing, gaat hij zuchten zijn ouders bellen, die op 10 km in de polder wonen, of zij water hebben (supermarkten zijn dan al dicht).

Ja, dat hebben zij. maar hij moet er zelf om komen, want zij zijn ziek.

Papa zoekt scheldend zijn sleutels, terwijl Fritsie zijn keel opengooit.

Wanneer papa naar buiten gaat gooit hij keihard de deur dicht.

 

Moeder probeert Fritsie af te leiden door allerlei liedjes voor m te zingen.

Papa komt zichtbaar laaiend terug de kamer in, en zegt, de auto start niet, wat heb jij gedaan ?

O, eh, shit weer de verlichting niet uitgedaan (of zoiets), dus er is geen auto meer.

 

De papa gaat zijn fiets pakken, o, band lek, eerst dat oplossen.

Afijn, op de fiets, naar zijn ouders, gaat het ineens keihard regenen en stormen

 

Zo kunnen we nog even doorgaan, laten we daarna het plaatje zien van de familie preppert, die pakken gewoon een fles water uit de kelder.

 

Dit is een idee, hoef je niet af te schieten, of te bekritiseren, dat doet de werkgroep dan wel.

 

Zo kan iedereen allerlei senario's bedenken, dan is het echt een film van en door het prepperforum, lijkt me geweldig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

( geen water in tilburg mensen die letterlijk zeggen wie had dat gedacht en dan heeft ons dochtertje geen eten )

@Flow

 

Dit vind ik een hele goede insteek. Ik zou zo'n documentaire beginnen met een compilatie van dit soort beelden en uitspraken. Alledaagse rampen die je gewoon op het journaal ziet langskomen. Geen water, stroomuitval, onverwacht dijkdoorbraakje, chemieramp Moerdijk, storing pinautomaten, besmettelijke ziektes (vogelgriep in Hongkong of varkensgriep in NL) - whatever, de lijst is lang.

 

Bij het maken van een script is de grootste valkuil dat je uitgaat van wat je zelf allemaal wilt vertellen en uitleggen - en dat je dat keurig gestructureerd gaat vertellen en verbeelden. Zoals je doet in een scriptie of een beleidsrapport zeg maar. Dat wordt niet overtuigend. Laat staan meeslepend..

 

Het gaat er om dat je aansluiting wilt vinden bij de belevingswereld van mensen die niet preppen en zich afvragen waar dat in hemelsnaam voor nodig is. De grootste overtuigingskracht zit hem dan (volgens mij) NIET in verhalen van preppers (wij van wc eend adviseren wc eend...) maar in ervaringen van soortgenoten (dwz niet-preppende nederlanders) die bij zo'n calamiteit opeens beseffen welke voorbereidingen handig geweest zouden zijn.

 

En dan liefst aangevuld met feiten die laten zien dat het niet zó onwaarschijnlijk is dat zo'n gebeurtenis nog eens kan optreden. Deskundigen die iets vertellen over de staat van de dijken, over hoe onze vitale infrastructuur afhankelijk is van internet etc etc.

 

Daaromheen zou ik inkijkjes geven in prepper-maatregelen en keuzes die mensen maken om elk op hun eigen manier minder kwetsbaar te zijn.

 

Om mensen zich meer te laten identificeren of om ze in het verhaal te trekken, zou je qua vorm ook kunnen overwegen om een paar preppers te volgen en telkens te laten terugkomen. Of een prepper / niet-prepper kiezen die als journalist op onderzoek gaat en als het ware een rode draad vormt (vgl de reportages van Jelle Brandt Corstius of Femke Halsema, of Adriaan van Dis in Zuid-Afrika).

 

In elk geval: niet alleen een professionele cameraman is van belang. Het staat of valt ook met een goed script - zeker bij een lengte van 20-30 minuten vraagt het wel iets om mensen bij de les te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat veel forumleden wel wat uit eigen ervaring kunnen vertellen.

Dat is vaak de reden dat ze hier zijn gekomen.

 

Zelf heb ik ook al een stroomstoring meegemaakt die wat langer duurde dan de 3 uur, die standaard voor een storing wordt vrijgemaakt. Op een warme dag. (Dan gebeurt het regelmatig wel ergens....)

Dan begint het wel te ontdooien, in de vriezer, en is het drankje uit de koelkast niet zo koud meer....

Daar gaat je koude biertje, en het vlees voor de bbq. Steek die maar vast aan....

De lift werkte ook niet. Daar bemoeien de meeste architecten zich helemaal niet mee. Voor hen moet het vooral mooi zijn.

Een backup voor een lift installeren, eventueel met duurzame energie, beginnen de meeste opdrachtgevers niet eens aan. Zelfs niet bij verzorgingstehuizen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een insteek/idee:

 

Er zijn verschillende bevolkingsgroepen, ook in Nederland, die altijd voorraad in huis hebben, vanuit hun cultuur, of werkzaamheden.

Denk bv aan binnenschippers, boeren, roma, enz.

 

Lijkt mij ook interessant om dit stukje te belichten, heel kort, om vanuit hun belevingswereld te laten laten zien, dat het helemaal niet gek is, om voorraad te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je triggert mensen door dag/dagelijkse dingen te laten zien, die ineens omslaan in een crisissituatie, hoe klein of groot dan ook.

 

Mensen zien graag films, waar ze of om kunnen lachen (wanneer hun eigen onvermogen op de korrel word genomen), of waar iets herkenbaars in voorkomt, zoals emotie, verdriet of angst.

 

Deze triggers moeten we gebruiken, daardoor krijg je een pakkend iets, waar mensen naar willen blijven kijken.

 

Oke, nu het senario gaan schrijven waarbij de rode draad steeds weer voorbijkomt :)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een insteek/idee:

 

Er zijn verschillende bevolkingsgroepen, ook in Nederland, die altijd voorraad in huis hebben, vanuit hun cultuur, of werkzaamheden.

Denk bv aan binnenschippers, boeren, roma, enz.

 

Lijkt mij ook interessant om dit stukje te belichten, heel kort, om vanuit hun belevingswereld te laten laten zien, dat het helemaal niet gek is, om voorraad te hebben.

 

Net zoals bijna alle mensen asperientjes, pleisters, jodium en dergelijke thuis hebben voor 't geval dat ..... Of een lifehammer, blusapparaat in de auto....

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen enkele Nederlandse omroep bleek bereid om er geld en energie in te steken. Er zijn altijd wel programma's die kort 'aapjes' willen komen kijken, maar een serieuze documentaire kun je vergeten.

 

Dat komt door het kapotbezuinigen van de Nederlandse Publieke Omroep (op dit forum bij voorkeur Staatsomroep genoemd). De NPO had vroeger wel geld om in documentaires te steken die slechts een kleiner kijkerspubliek zouden trekken, alle zuilen uit de samenleving waren vertegenwoordigd en dus, in tegenstelling tot de op dit forum gangbare mening, was de NPO onafhankelijk van wat de regering ons graag wil wijsmaken.

 

Het is voor mij onbegrijpelijk dat de altijd zo kritische prepperelite zonder tegengeluid akkoord is gegaan met de afbraak van de NPO en voor hun nieuwsgaring en vermaak kennelijk genoegen wil nemen met commerciële zenders die niet veel verder komen dan docu's te maken over het leven van Royke Donders en zijn juichpakken, Andy en Melissa en shows als Sterren vallen zich te pletter. Zolang er maar gescholden kan worden op de VARA, de NOS en andere zendgemachtigden die zich onafhankelijk van adverteerders kunnen bewegen.

 

Voor wie het nog niet begrepen heeft: de commerciële zenders zullen een documentaire over preppen en prepperts nooit uitzenden, eenvoudigweg omdat de reclameblokken niet verkocht kunnen worden.

 

In dit topic proef ik dat er een overeenstemming is over het belang het preppen bij een groter publiek bekend te maken. Elk beetje helpt, zou je denken. Maar zodra er zich een wat onnozel, maar m.i. niet eens zo onoprecht, wicht meldt wordt ze behandeld als een melaatse: ze heeft zich niet goed genoeg voorgesteld, haar taalgebruik is ondermaats en oh oh wat erg, ze heeft zich niet voldoende verdiept in de ins en outs van de gemiddelde prepper. Hoeveel kansen op een schot voor open doel moet je hebben voordat er een goaltje wordt gescoord? De documentaire die ze wil maken wordt uitgezonden, dat is met dit eigen project van Flow nog maar afwachten.

 

Het positieve is dat als niemand met zijn gezicht op tv wil, Dick zich bereid heeft verklaard zich eventueel onbaatzuchtig op te willen offeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten we vooral eerst de kundige mensen van het forum vragen, zoals @Communicator en @Johnny BravoNL

Weet zeker dat we al een heel end komen, is het niet genoeg, kunnen we altijd nog extra hulp inroepen.

Zelfs voor de catering hebben we mensen, toch :)

 

Zie je t al voor je, filmcrew op lokatie, catering door de ons bekende mensen..........toppertje dacht ik zo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laten we vooral eerst de kundige mensen van het forum vragen, zoals @Communicator en [MENTION=822]@JohnnyBravo.NL

Weet zeker dat we al een heel end komen, is het niet genoeg, kunnen we altijd nog extra hulp inroepen.

Zelfs voor de catering hebben we mensen, toch :)

 

Zie je t al voor je, filmcrew op lokatie, catering door de ons bekende mensen..........toppertje dacht ik zo

 

Ahhhh nu ik het woord catering hoor ..... count me in.;)

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...