Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bouwen van een Wall Tent (tent met houten frame)


Tom

Aanbevolen berichten

Een kruising tussen een tent en een blokhut van hout, het blijft een tent.

 

[ATTACH=CONFIG]10804[/ATTACH]

 

 

En dat is in de Nederlandse situatie nog zo gek niet, immers je zet een tent op een perceel. Vraag me af of je dan geen bouwvergunning nodig hebt.

 

Maar scheelt ook nogal in hout of ander bouwmateriaal.

 

[video=youtube;GZU7CmqY8-M]

 

BRON SITE

 

En als je gaat bouwen vergeet niet om een timmermanspotlood achter je oor te doen, staat echt vakkundig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Het blijft niet alleen een tent. Voor de wet is het ook een overkapping en daarmee ben je aan regels gebonden. Boven de tien m2 vergunningsplichtig enzovoorts. Daar kom je helaas niet zomaar omheen.

 

Weet jij of die carpoortregeling nog in werking is cq je mag een overkapping bouwen zolang er wieltjes onder staan,zeg maar het stacaravan idee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Leuk systeem.

Een tent is een tent en je maakt zelf uit wat je erin zet.

Houten wandjes.

Zandzakken.

 

Valt doek onder overkapping @FKAGB ?

Heb je daar ook een folder over?

 

Leuk folder trouwens, vergunningsvrij bouwen, die kon ik nog niet, thanx. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk systeem.

Een tent is een tent en je maakt zelf uit wat je erin zet.

Houten wandjes.

Zandzakken.

 

Valt doek onder overkapping @FKAGB ?

Heb je daar ook een folder over?

 

Leuk folder trouwens, vergunningsvrij bouwen, die kon ik nog niet, thanx. :)

 

@Heksenboot. Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen en ik kan er ook niets over vinden. Ik kan me voorstellen dat de gemeente moeilijk gaat doen als je de doeken voor langere tijd laat hangen. Anders zou je een pergola neer kunnen zetten en daar doeken in hangen ;)

 

====================================================

Ja, een pergola wordt gezien als tuinmeubilair, zie de toelichting op artikel 2, onderdeel 10 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht (Bor).

Tot een hoogte van 2,5 meter is tuinmeubilair vergunningvrij. Is de pergola hoger dan 2,5 meter, dan is een omgevingsvergunning voor het bouwen nodig.

====================================================

 

En ten aanzien van de carport op wielen

 

 

 

Dient een verrijdbare overkapping gezien te worden als een overkapping of als tuinmeubilair?

 

Indien de overkapping bedoeld is om gedurende langere tijd op één plaats te staan en dus binnen de definitie van een bouwwerk valt, is in principe sprake van een vergunningplichtig bouwwerk (ook bij verrijdbare overkappingen die op een terrein telkens op een andere plek worden neergezet). Dergelijke overkappingen kunnen niet gezien worden als tuinmeubilair. Of een overkapping zonder omgevingsvergunning voor bouwen gebouwd mag worden is afhankelijk van de plaatsing en de afmeting. In de bouwregelgeving rond het vergunningvrij bouwen valt een overkapping onder het begrip ‘bijbehorend bouwwerk’. Via de checker van het Omgevingsloket online kunt u nagaan of voor een bijbehorende bouwwerk een omgevingsvergunning benodigd is.

 

Bron van beide stukken tekst VROM Helpdesk 1-10-2010

 

Nog meer hele handige vragen en antwoorden vind je op

 

http://vergunningvrij.omgevingsvergunning.com/vragen/vragen.asp

 

 

Interessante vraagstelling.

Zo kwam ik onderstaande tegen,...

 

Een ander voorbeeld: een tent die langdurig op dezelfde plaats staat kan een bouwwerk zijn (Woningwet van toepassing), terwijl diezelfde tent tijdens een kortdurende periode een 'niet-bouwwerk' is, waarvoor op grond van de brandbeveiligingsverordening eisen moeten worden gesteld.

Over de lastige vraag: wanneer is een object een bouwwerk volgt hieronder, mede aan de hand van staande jurisprudentie, een toelichting.

 

Bouwwerk

Een definitie van het begrip bouwwerk geeft de Woningwet niet, de VNG houdt in de modelbouwverordening een in de jurisprudentie aanvaarde definitie aan:

- bouwwerk: elke constructie van enige omvang van hout, steen, metaal of ander materiaal, die op de plaats van bestemming hetzij direct hetzij indirect met de grond verbonden is, hetzij direct of indirect steun vindt in of op de grond, bedoeld om ter plaatse te functioneren.

Aan de hand van de vier elementen van de definitie van het begrip bouwwerk wordt bepaald of een object een bouwwerk is of niet.

 1) constructie,

 2) van enige omvang,

 3) met de grond verbonden,

 4) bedoeld om ter plaatse te functioneren

Over het begrip bouwwerk bestaat een uitgebreide jurisprudentie, het is niet zonder meer duidelijk wanneer aan de vier voorwaarden wordt voldaan om tot de conclusie te komen dat een object een bouwwerk is.

De jurisprudentie is te omvangrijk en te casuïstisch om hier weer te geven. Een uitgebreide opsomming van jurisprudentie kunt u vinden in de toelichting op de modelbouwverordening van de 'Standaardregelingen in de bouw' (Sdu uitgevers bv, Den Haag).

 

Bron: http://decentrale.regelgeving.overheid.nl/cvdr/images/Hillegom/i109329.pdf

 

Even snel tussen de regeltjes doorlezend, eventueel perspectief biedend voor alternatieve bewoning;)

Zal daar later nog even verder induiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je iets wilt plaatsen stel eerst de volgende vraag en zoek de regels ervoor op.

Ieder land/staat heeft eigen regels.

Waar dient het voor?

1. Permanente bewoning

2. Tijdelijke bewoning

 

 

Ik snap dat het in een wrol situatie anders is.

Dit soort posts zijn leuk, als voorbeeld, maar wijs er even in de openingspost op dat er nu wel regels aan zijn verbonden.

 

Mijn punt:

Als het gaat over preppen, kan je het wel over wrol situaties, en huidige regelgeving hebben, en bouwwerken als deze noemen. Het is niet bedoeld om mensen aan te sporen zomaar in het wilde weg wat te gaan doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...